Batterij huren of met auto aankopen

Alles over de elektrische wagen
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door alfa » 07 okt 2017, 17:42

zuidfrankrijk schreef:
06 okt 2017, 09:50
nog vlug even het citaat van alfa nalezen die beweert dat 5000 euro met 1% rente 6000 euro opbrengt na 20 jaar... als dat zou kloppen investeer in onmiddelijk 100000 euro wat me dan 500 euro per maand zou oprengen!!! spijtig genoeg klopt zijn berekening niet want 5000 euro brengt maar 1101 euro winst na 20 jaar
Betreft mijn citaat geef je zelf aan dat het hypothetisch klopt.
Na 20 jaar heb ik op spaarboekje +- 6000 euro staan .
Na 20 jaar heb ik met de investering Pv installatie 6000 euro verdient.(10 jaar TVT en nadien jaarlijks 600 euro winst)
Wat wil zeggen dat er voor de 20 jaar niets is veranderd in winsten.
Vanaf 21ste jaar begint PV installatie jaarlijks 10% winst te maken en spaarboekje maar 1 %
Wat ik wil zeggen hypothetisch is er op winsten de eerste 20 jaar geen verschil .
Je zit met een oude PV installatie die "DAN" jaarlijks 10% gaat opbrengen , enkel je moet er eerst 20 jaar op wachten!
Is het dan het risico waard?

PS. 102 euro per maand betalen voor batterij huur over 20.000 km
Met 110 euro per maand aan diesel rij ik ook 20.000 km per jaar , met huur batterij moet er nog stroom gekocht worden voor 20.000 km

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 07 okt 2017, 19:59

Een voorzichtige belegging van mij levert voor 8000 ongeveer 27€ netto op per maand. Onderliggende waarde schimmelt wat op de beurs dus je moet uitkijken wanneer je koopt of verkoopt. Over de laatste 3j bekeken is het rendement (meerprijs los van de intrest) +6,57%, t laatste jaar +1,91% maar dit jaar al -4,57%. Gezien ik ze al 3j heb, elke maand intrest opstrijk en nig steeds +6% brutto meerwaarde heb is vooropgestelde 1% een peulschil.
En net zo redeneren bedrijfsleiders en niet een schamele 5% brutto. In hun ogen speel ik zelfs nog niet mee.

Om terug te komen op de prijs per km, ik kom bijna niet beneden de prijs van diesel, verbruik van 4,5€/100km à max 105km/u. 18kWh/100km à 0,25€/kWh nacht per Gaselwest.

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 okt 2017, 10:39

bruma schreef: Om terug te komen op de prijs per km, ik kom bijna niet beneden de prijs van diesel, verbruik van 4,5€/100km à max 105km/u. 18kWh/100km à 0,25€/kWh nacht per Gaselwest.

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
En dan de huur van batterij er nog bij , dat iedereen maar eli. rijdt dan is er diesel in overschot en industrie laat dit niet liggen.
Die lobby machine is al volop aan de gang.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 08 okt 2017, 11:16

alfa schreef:
08 okt 2017, 10:39
dat iedereen maar eli. rijdt dan is er diesel in overschot en industrie laat dit niet liggen.
Het vervelende is dat de global warming meer kost dan wij zelf kunnen herstellen, er is een transitie nodig en de kosten hiervan zijn een investering in de toekomst.
Daarnaast is het onvoorstelbaar dom om grote hoeveelheden olie te verbranden voor het transport van één persoon.
SolarEdge gecertificeerd dealer

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 okt 2017, 11:21

japio schreef: Daarnaast is het onvoorstelbaar dom om grote hoeveelheden olie te verbranden voor het transport van één persoon.
Wij zullen ze morgen eens tellen die alleen rond rijden ;-)

Heden is de energiepolitiek één van die aard dat een "bouwheer eerst aan zijn dak begint".

zuidfrankrijk
Installatie Land: Frankrijk

Bericht door zuidfrankrijk » 08 okt 2017, 12:29

met wat voor diesel rij jij dan om een gemiddeld verbruik van 4.4 lieter te rijden? (reeel verbruik, en niet de opgegeven cijfers van de fabrikant die voor geen meter kloppen)

even terug komen op de berekening van de zonnepanelen... voor de leden die het niet snappen... we beginnen beiden met 5000 euro op onze rekening
jij zet die vast voor 20 jaar en hebt 6000 op het eind van de rit... ik plunder mijn rekening en leg zonnepanelen, die me gedurende 20 jaar elk jaar 600 euro opbrengen.... volgens mij heb ik na 20 jaar meer geld op mijn rekening???

over de kostprijs per km: ik betaal slechts 15 cent per kwh en 10 cent in de daluren die niet enkel snachts zijn maar ook tijdens de middag! reken bij de prijs ook nog de wegenbelasting en inschrijvingstaks en dure onderhoudsbeurten, om nog maar te laten staan dat we onze planeet vol roet spuwen met die "zuinige" diesels waarvan de software is aangepast LOL

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 12:45

zuidfrankrijk schreef:
08 okt 2017, 12:29
met wat voor diesel rij jij dan om een gemiddeld verbruik van 4.4 lieter te rijden? (reeel verbruik, en niet de opgegeven cijfers van de fabrikant die voor geen meter kloppen)
Daar is echt geen kunst aan met de snelheden die hij opgeeft.
In 2006 had ik al een doorsnee diesel break met dat gemiddelde, reëel gemeten over 50.000 km (1250 cc eco motor, mijn huidige non eco 2.0 diesel verbruikt 6.9 liter over 45.000 km gemeten).

Overigens als je 5000 € voor 20 jaar vast zet aan 1% heb je een verworven intrest van 1101 €.
Je zou wel heel dom moeten zijn om aan zulke voorwaarden te beleggen. Maar dit terzijde.
En onder de huidige intrestvoeten zou het nog dommer zijn om je spaarrekening te plunderen om te investeren in PV.
Dan kan je beter je spaargeld beter beleggen en lenen voor de investering. Dubbel winst.
Voor de rest is het precies een sport geworden om wat los uit de mouw getoverde cijfers in het rond te strooien om zijn gelijk te bewijzen (of liever om zichzelf te overtuigen dat men goed bezig is en de anderen niet?).
Ieder kan best voor zijn eigen situatie zijn eigen grondige ROI berekeningen (en niet zichzelf wat wijs maken) doen en tot een individueel besluit komen.
Het merendeel zal dan ook Belgische parameters gebruiken en geen zuid-Franse.
Wel benieuwd in wel ecologisch neutraal wonder U zich dan verplaatst. In Zuid-Frankrijk heb ik nl. juist niet geïnvesteerd in PV omdat o.a. de elektriciteit er beduidend goedkoper is dan in België. In België dan weer wel.

zuidfrankrijk
Installatie Land: Frankrijk

Bericht door zuidfrankrijk » 08 okt 2017, 13:07

groot gelijk, daarom heb ik dan ook 18000w zonnepanelen liggen die me jaarlijks 6000 euro opbrengen...wat je aanhaalt over beleggen ben ik niet mee akkoord, ik moet nog steeds een bankier vinden die een belegging aanbied van 9 tot 10% om elke 10 jaar je geld te verdubbelen...zoals je dat met zonnepanelen zou doen in nederland. hier in frankrijk ligt dat anders en is er maar een TVT van 6 tot 7 jaar.
ieders moet zijn eigen berekeningen maken maar spijtig genoeg wordt er wel foute informatie op het net gegooid?

wil het juist lukken dat de meeste electrische wagens een hoog verbuik hebben eens ze op de snelweg gaan... ik denk dat je beter kan uitgaan van een gemiddeld verbruik over, zoals je aangeeft, 40.000 km. dan heb je, denk ik, meer de realiteit, want de meeste wagens hebben op de boordcomputer na 3 jaar een gemiddelde snelheid van ongeveer 50km/u

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 14:04

Mijn all road motorfiets heeft maar een gemiddelde van 47/km uur over 42.000 Km en geen enkele auto (ook geen e-car) kan die
op de openbare weg volgen. Dat gemiddelde zal dus nog veel lager zijn.
Alle cijfers die ik zelf gebruik zijn overwegend uit eigen ervaring en over langere tijd.
Wat ik mij bij 18000w panelen moet voorstellen weet ik dus niet. Onbruikbare cijfers om een realistisch beeld bij te vormen. :roll:
Met wat optimistisch rekenwerk bracht beleggen in PV in 2011 een verdubbeling van het ingelegde kapitaal na drie jaar met zich mee.
En na de eerste drie jaar levert het nog een jaarlijks rendement op van 26% en vanaf volgend jaar weer 27%.
Tenminste als je het louter wil bekijken vanuit ROI want de realiteit was en is nog veel rooskleuriger omdat er met praktisch gratis derdengeld werd
belegd.
Wat betreft global warming moeten we ons, persoonlijk standpunt, waarschijnlijk geen al te grote zorgen meer maken.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 okt 2017, 16:41

@ivob
u beschikt nog over GSC en huidige PV eigenaars niet.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 okt 2017, 18:08

alfa schreef:
08 okt 2017, 16:41
@ivob
u beschikt nog over GSC en huidige PV eigenaars niet.
:vraag:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 18:24

zuidfrankrijk schreef:
08 okt 2017, 13:07
wat je aanhaalt over beleggen ben ik niet mee akkoord, ik moet nog steeds een bankier vinden die een belegging aanbied van 9 tot 10% om elke 10 jaar je geld te verdubbelen
Wie geeft U eigenlijk gelijk en met wie bent U niet akkoord?
Het is nogal moeilijk een discussie aan te gaan met iemand die niet aanhaalt tegen wiens quote hij iets wil weerleggen of het mee eens is.
U reageert dan wel onder mijn tekst maar ik heb dat nooit beweerd.
Ik zou trouwens ook nooit bij een bankier aankloppen om mijn geld rendabel te beleggen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 okt 2017, 18:38

Het is nogal moeilijk een discussie aan te gaan met iemand die niet aanhaalt tegen wiens quote hij iets wil weerleggen of het mee eens is.
Nog moeilijker wordt het als die iemand ook zijn pb's niet leest.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 okt 2017, 22:36

zuidfrankrijk schreef:
08 okt 2017, 13:07
....
wil het juist lukken dat de meeste electrische wagens een hoog verbuik hebben eens ze op de snelweg gaan...
Ik geloof dat eigelijk niet. Mijn Kangoo ZE haalt 7 kW uit de batterij bij een constante snelheid van 90 Km/uur en bij windstil weer ( dus zonder kopwind of staartwind ) . Mijn gemiddeld verbruik is 15 kWh/100km , wat dus zou betekenen dat ik ook plots 15 kWh uit de batterij zou gehaald hebben als ik een uur aan 100 km/uur zou gereden hebben - m.a.w. dat ik gedurende een uur 15 kW uit de batterij zou sleuren , terwijl dat bij 90 km/uur slechts 7 kW zou zijn. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk :-)

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 09 okt 2017, 02:39

Christiaan, geen idee, zou misschien wel nuttige info kunnen zijn.... , kan je het misschien even testen? Je moet nu ook wel toegeven dat jouw verschil tussen 'gewoon rijden' en 'snelweg rijden' wel heel klein is... gewoon rijden aan 90km/u doe je vandaag niet meer, en de snelweg is toch 120km/u...
Ik weet wel dat naarmate de snelheid naar boven gaat, de te overwinnen weerstand (luchtdruk) exponentieel stijgt, het verbruik zal dus ook stijgen. (puur fysica, wet van Bernouilli)
Bij het verdubbelen van de snelheid, verhoogd de luchtweerstand met factor 8, . Dwz dat de motor 8x meer vermogen moet geven om die snelheid aan te houden dan bij 90km/u maar dit slechts gedurende de helft van de tijd, dus 4 x meer vermogen effectief. Een electrische motor heeft een liniaire werking, dwz dat bij een verhoging van een snelheid van 90km/u naar 180km/u er 4 x meer energie verbruikt zal worden. 90km/u naar 120km/u zal dus wel meer inpakt hebben dan er vermoed wordt, een bijna-verdubbeling van het verbruik is niet onwaarschijnlijk. (Bij verbrandingsmotoren gaat die rekening niet op, simpel omdat je met verschillen zit in vermogen afhankelijk van toerental.)

Ter info, over het verbruik van de moderne diesel... dit weekend kleine 700km gereden, waarvan dik 600 snelweg, max100km/u, maximaal anticiperen, bergaf ontkoppelen en wagen gewoon laten bollen, bergop altijd op koppel gereden, nooit meer dan 2200tpm gedraaid, en zo weinig mogelijk snelheidswissels) gemiddeld verbruik: 3.9L (Opel Insignia break 1.6D, 2 volwassenen, 2 x bagage en op terugweg beetje extra gewicht van inkopen ter plaatse)
Moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden, dat het de saaiste rit van mijn leven was.... ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Plaats reactie