Batterij huren of met auto aankopen

Alles over de elektrische wagen
Gebruikersavatar
YveST3
Donateur
Donateur
Berichten: 2227
Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
Installatie Land: België
Locatie: Machelen
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door YveST3 » 11 okt 2015, 21:31

japio schreef:Bij de huidige dieselprijs heb je een klein beetje gelijk, het verbruik ligt voor een Nissan Leaf < 20kWh per km en in Nederland kost een kWh grootzakelijk slechts 12 cent en dan is EV aanmerkelijk goedkoper dan iedere andere brandstof.
Zou dat niet 20 kWh per 100 km zijn ? :roll: ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Gebruikersavatar
YveST3
Donateur
Donateur
Berichten: 2227
Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
Installatie Land: België
Locatie: Machelen
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door YveST3 » 11 okt 2015, 21:42

ivob schreef:
Zware industrie zou failliet gaan met een stroomprijs van 20 cent per kWh...
Helemaal niet. Dat maakt de lobby je wijs.
Stroom kost in zijn geheel wat ie moet kosten. Uit 'angst' investeringen te verliezen zwichten overheden onder druk van de
lobby zodat de industrie praktisch stroom gratis krijgt en wordt de factuur doorgeschoven naar de privé-consument.
Ipv de effectieve prijs door te rekenen in de prijs van de consumenten zodat die zelf kunnen kiezen of ze hun geld daar nu
aan geven of niet. De goedkope stroomprijs voor de industrie komt alleen enkele aandeelhouders ten goede.
Plus dat ze de btw recupereren en mogen inbrengen in de belastingen als kosten, wat blijft er nog over ? :roll:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

japio
Master lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 11 okt 2015, 21:53

Lol, ik kom zelf (jaarrond zonder laadverliezen) uit op 0,163 kWh per km en dat is 3,6 cent per km. In de praktijk is het kostenplaatje minder gunstig want ik heb de kachel en de airco bijna nooit aan en de laadverliezen komen regelmatig > 20% uit.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3801
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door ivob » 12 okt 2015, 02:00

Zoals ik al schreef: je bent geen privépersoon en er zijn nog zeer weinig e-auto's zodat het NU nog meevalt
wat stroom weg te geven voor die paar die eens langskomen.
Als je je e-auto 100% zelf moet financieren en iedereen begint te laden is het een heel ander plaatje.

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 15:21

japio schreef:
11 okt 2015, 13:02

Betreft de energiekosten, als de energie intensieve maakindustrie inclusief transport goedkoper in het oosten kan produceren dan is het een kwestie van tijd voor dit ook gebeurt. De winst voor de onderneming neemt hierdoor alleen maar toe.
In Belgie wordt een andere plaat afgespeeld. De werkelijke prijs voor de energie is nu ongeveer 30 % van de totale kost per kWh - en de trend is dalend ! Binnenkort betalen wij ons blauw aan uitsluitend aansluitkosten , zelfs zonder 1 kWh te verbruiken. This is Belgium !

japio
Master lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 18 sep 2017, 16:38

Rol eens laadkabeltje naar NL uit...
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 22:46

Sandman79 schreef:
09 okt 2015, 09:59
De huurprijs van de batterij is vaak duurder dan de gemiddelde mens per maand uitgeeft aan fossiele brandstof voor eengelijkwaardige wagen. En dan heb je de verbruikskosten nog niet geteld.

Op zich ben ik wel voor het concept van het huren van een batterij, maar nog niet aan de huidige prijzen.
De huurprijs is netjes berekend met betrekking tot de kostprijs van de batterij. De Renault ZOE met gehuurde batterij is ongeveer 8000 Euro goedkoper dan de versie zonder gehuurde batterij. Dus op het moment dat men aanneemt dat de batterij aan vervanging toe is , heb je die ook met al je huurbijdragen betaald. Voordeel van huur is echter dat men ze gratis vervangt als die vroegtijdig defect zou gaan.

Nu , de prijs van de batterij zal in de toekomst wellicht niet dalen , maar wel de prijs van de EV zelf als eenmaal de ontwikkelingskosten gerecupereerd zijn. Een EV is veel goedkoper te produceren dan een wagen met verbrandingsmotor. Je moet gewoon maar eens nagaan welke peanuts aan mechaniek zich bvb. in een Tesla bevindt en dat vergelijken met een dieselwagen.

japio
Master lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 19 sep 2017, 00:23

:?:

@christiaan, de fossiel aangedreven ICE is zover doorontwikkeld dat de productie ervan bijna niets meer kost. De elektromotor, laadcontroller en vermogenscomponenten zullen niet heel veel goedkoper worden. Verder zie ik niet veel mogelijkheden voor besparingen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 19 sep 2017, 09:07

japio schreef:
19 sep 2017, 00:23
:?:

@christiaan, de fossiel aangedreven ICE is zover doorontwikkeld dat de productie ervan bijna niets meer kost. De elektromotor, laadcontroller en vermogenscomponenten zullen niet heel veel goedkoper worden. Verder zie ik niet veel mogelijkheden voor besparingen.
Een verbrandingsmotor bevat een veelvoud aan onderdelen in vergelijk met een electromotor en die moeten vooraf allemaal afzonderlijk aangemaakt moeten worden. Zowel de productie/assemblage van een electromotor als die van de electronica die errond hangt zijn quasi voor 100 % automatiseerbaar. Nabehandeling zoals afregeling en rodering vallen ook al achterwege.

japio
Master lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 19 sep 2017, 09:34

Een moderne ICE bestaat nog maar uit een paar honderd onderdelen en ze wordt extreem efficiënt geproduceerd. Ik weet niet wie jou wijs heeft gemaakt dat een elektromotor goedkoper is, maar dat is toch echt een sprookje.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 19 sep 2017, 10:15

Een honderdtal ? De oliekeerringen rond de cylinders en de klepveren niet vergeten ? De startmotor van de ICE bevat in princiep al evenveel onderdelen als de EV motor ( electronica niet meegereked ).

japio
Master lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 19 sep 2017, 10:50

japio schreef:
19 sep 2017, 09:34
Een moderne ICE bestaat nog maar uit een paar honderd onderdelen
Christiaan schreef:
19 sep 2017, 10:15
Een honderdtal ?
Selectief doof.

Google eerst eens rond om je te verdiepen hoeveel een kwalitatief hoogwaardige compacte 100kW AC motor kost, hier is een eerste opstap http://www.zevparts.com/product_details.php?item_id=1
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 19 sep 2017, 13:14

japio schreef:
19 sep 2017, 10:50
japio schreef:
19 sep 2017, 09:34
Een moderne ICE bestaat nog maar uit een paar honderd onderdelen
Christiaan schreef:
19 sep 2017, 10:15
Een honderdtal ?
Selectief doof.

Google eerst eens rond om je te verdiepen hoeveel een kwalitatief hoogwaardige compacte 100kW AC motor kost, hier is een eerste opstap http://www.zevparts.com/product_details.php?item_id=1
Marktprijzen zijn misleidend, het gaat er mij om wat het kost om het in mekaar te steken en aan materiaal. De litium ion batterijen van VictronEnergy kosten bvb. het vijfvoudige aan de particulier in vergelijk met wat Renault ZOE extra kost als men de batterij koopt i.p.v. huurt en dat voor evenveel kWh.

Gebruikersavatar
alfa
Master lid
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door alfa » 04 okt 2017, 14:55

Bij ons bedrijf kosten de eli. bussen 3X meer dan fossiel aangedreven en fuel cell nog een pak meer.
en geloof mij de fossiel aangedreven daar zitten veel meer onderdelen in.
Capaciteit is de factor bij prijsbepaling , net zoals een eerste plasma of led TV nadien is de prijs een pak lager.

Gebruikersavatar
zuidfrankrijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2017, 09:23
Installatie Land: Frankrijk

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door zuidfrankrijk » 06 okt 2017, 09:50

Het is toch wel gek te denken dat het huren beter zou uitkomen dan kopen! of denken jullie echt dat de constructeurs bewust verlies willen maken op de batterijen. de batterij gaat vlot 200.000 km mee, we weten ondertussen dat lithium batterijen vlot 1000 laadbeurten mee gaan zeker als we ze gewoon laden en niet met snellader. voor een nissan leaf kost een batterij net geen 6000 euro. er zit 5 jaar of 100.000km garantie op. huur je de batterij aan 20.000 km per jaar kost dit 102 euro per maand ofwel 1225 per jaar ofwel 6125 dus in werkelijkheid betaal je je batterij over 5 jaar terug op enkel honder euro na. vanaf het 5de jaar maak je 102 euro winst per maand als je de batterij hebt aangekocht dus logisch gezien gaat de batterij nog eens 5 jaar (100.000km) mee en dus over 10 jaar tijd 6000 euro winst gemaakt.

elektrische voertuigen zullen steeds goedkoper worden. er is enorm veel research gebeurd en die moet momenteel betaald worden. het vergelijk met de verbrandingsmotor klopt volledig hier zijn zo veel onderdelen aan verbonden dat de productie en totaalprijs veel duurder is.

wat kostprijs betreft is elektrisch duidelijk goedkoper ik bereken hier met mijn elektrafactuur dat ik ongeveer 1.75 euro per 100KM kwijt men aan energie. neem nu een echt zuinige auto dan zit je toch altijd rond de 7.5 euro/100KM als we dan nog eens de onderhoudskosten gaan bekijken is de elektrische wagen wel veel goedkoper, elektrische wagen is momenteel per definitie een automaat dus moet je ook vergelijken met een automaat brandstofwagen. olie filters en dergelijken.

in het geval dat we 20.000 km per jaar doen zouden we 3000 kwh per jaar verbruiken. komt ongeveer overeen met de productie van 3kw zonepanelen een investering van minder dan 4000 euro dus na 10 jaar ook al terug verdiend.

nog vlug even het citaat van alfa nalezen die beweert dat 5000 euro met 1% rente 6000 euro opbrengt na 20 jaar... als dat zou kloppen investeer in onmiddelijk 100000 euro wat me dan 500 euro per maand zou oprengen!!! spijtig genoeg klopt zijn berekening niet want 5000 euro brengt maar 1101 euro winst na 20 jaar

Plaats reactie