Batterij huren of met auto aankopen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 12:17

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 11:34
De lokale bevolking ziet ze graag komen , wees daar maar van overtuigd.
Net zoals "het werkvolk" op de katoenplantage hun masters zo graag zagen komen?
Duidelijk nog nooit een Afrikaanse mijn bezocht en de "werkomstandigheden" en hun gevolgen gezien.
Noch de lokale gevolgen gezien van die "veroveringsdrang" en het "wegkijken" terwijl de lokale dictators hun zakken
gevuld werden met westers geld.
Anders bediende U zich niet zo opportunistisch van zulke neo-koloniale taal.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 13:04

ivob schreef:
10 okt 2017, 12:17
Christiaan schreef:
10 okt 2017, 11:34
De lokale bevolking ziet ze graag komen , wees daar maar van overtuigd.
Net zoals "het werkvolk" op de katoenplantage hun masters zo graag zagen komen?
Duidelijk nog nooit een Afrikaanse mijn bezocht en de "werkomstandigheden" en hun gevolgen gezien.
Noch de lokale gevolgen gezien van die "veroveringsdrang" en het "wegkijken" terwijl de lokale dictators hun zakken
gevuld werden met westers geld.
Anders bediende U zich niet zo opportunistisch van zulke neo-koloniale taal.
Dat er geen misbruiken zijn zal je mij niet horen vertellen. Het is aan de jonge generaties om nu en in de toekomst hier tegen op te komen ( ook tegen uitbuiting en misbruiken in eigen land ) Neemt niet weg dat dit ook op een humane manier kan gebeuren en dat aan onze energiebehoeftes een oplossing kan bieden.

En wat die "senseo twist" van bruma betreft. Heeft de bevolking dat wel nodig ? Zo'n dingen NIET produceren spaart energie en grondstoffen , temeer daar er alternatieven zoals een koffiemolen , een koffiekan en een watermoor bestaan waarop geen 2 jaar , maar drie generaties garantie bestaat. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 14:38

Christiaan schreef:
09 okt 2017, 23:10

Ik ga het gevraagd vermogen bij 90 km/uur terug eens uittesten - moet hiervoor wel een baan gaan uitkiezen waar ik zelden kom. Ik denk dat de wrijvingsverliezen met de weg al even zwaar doorwegen , en zeker bij lage snelheden.
Eventjes een update :

Ik heb zonet op een vlakke en rechte weg , en over een lang traject , de tests nogmaals herhaald.
Gevraagd motorvermogen bij

30 km/uur : 2 kW
60 km/uur : 7 kW ( verspringt soms naar 6 kW )
90 km/uur : 15 kW

Van een derdemachts toename is er dus amper sprake , wat er op zou wijzen dat de contactverliezen met het wegdek een veel grotere rol spelen dan de luchtweerstand.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 15:22

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 13:04
En wat die "senseo twist" van bruma betreft. Heeft de bevolking dat wel nodig ? Zo'n dingen NIET produceren spaart energie en grondstoffen , temeer daar er alternatieven zoals een koffiemolen , een koffiekan en een watermoor bestaan waarop geen 2 jaar , maar drie generaties garantie bestaat. :D
Nu redeneert U zichzelf wel vast. :D
Behoorde U niet tot de groep die niet terug wou naar "paard en kar" als het over vervoer ging?
Waarom nu dan wel?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 16:02

ivob schreef:
10 okt 2017, 15:22
Christiaan schreef:
10 okt 2017, 13:04
Nu redeneert U zichzelf wel vast. :D
Behoorde U niet tot de groep die niet terug wou naar "paard en kar" als het over vervoer ging?
Waarom nu dan wel?
Er is wel een wezelijk verschil. Een paard vergt onderhoud , voeding , plaats voor stalling van koets en paard. Een EV neemt amper plaats in en vergt amper onderhoud - en gaat veel sneller vooruit. Senseo vergt ook "voeding" en onderhoud , gaat zelfs na 2 jaar defect. En wat nog meer is , de echte lekkerbekken kunnen hun boontjes gaan uitzoeken om te malen , er nog eens iets aan toevoegen naar eigen smaak , enz ... terwijl je met die senseo gebonden zijt aan die zgn. pads , wat daar ook moge inzitten. :D Niet alles wat modern is , is beter ; niet alles wat ouderwets is , is beter. Je moet keuzes durven maken. Dergelijke dingen zoals een Senseo komen bij mij niet binnen , zelfs ook geen vaatwas of een droogkast. De lasten errond qua verbruik en onderhoud zijn groter dan de lusten , en het resultaat van het gebruik ervan is soms erbarmelijk.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 10 okt 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 16:02

Blijven doorgaan Christiaan.
ps. het is wetenschappelijk bewezen (en gezien ik alleen geloof wat ik zelf zie, nog eens proefondervindelijk getest) dat een
vaatwasser minder verbruikt dan een handafwas. Of U moest niet afwassen natuurlijk; dan hebt U gelijk.
(het lichtje in de koelkast gaat wel degelijk uit als je de deur sluit, de ijskelder kan U dus al links laten liggen).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 16:11

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 16:02
Je moet keuzes durven maken.
Inderdaad en als je alles in overweging neemt is een particuliere EV dan nu zeker niet de oplossing.
Maar voor de alternatieven moet je wel durven (opgeven).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 16:22

ivob schreef:
...
ps. het is wetenschappelijk bewezen (en gezien ik alleen geloof wat ik zelf zie, nog eens proefondervindelijk getest) dat een
vaatwasser minder verbruikt dan een handafwas. ...
Ah ja ? Doet gij of uw vrouw de vaatwas in een badkuip misschien ? :D En wat zou het snelst en goedkoopst zijn , een glas afdrogen met een handdoek , of het laten drogen in de vaatwas ? Dan stel ik me nog de vraag ( heb dus daar geen ervaring mee , alleen maar van horen zeggen ) of je er een aangebrande pan netjes uitkrijgt , of dat je die eerst een voorbehandeling moet geven "met handenarbeid" :-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 16:35

ivob schreef:
10 okt 2017, 16:11

Inderdaad en als je alles in overweging neemt is een particuliere EV dan nu zeker niet de
Ik draag in elk geval mijn steentje bij tegen de Global Warming door de toegevoerde energie efficient te gebruiken en niet 3/4 ervan in warmte verloren te laten gaan. Over hoe men de electriciteit ervoor aanmaakt kan ik spijtig genoeg niet beslissen. Het rijcomfort en het ( gebrek aan ) onderhoud is voor mij ook een bepalende factor om voor de EV te kiezen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 16:52

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 16:22
ivob schreef:
...
vaatwasser minder verbruikt dan een handafwas. ...
Ah ja ? Doet gij of uw vrouw de vaatwas in een badkuip misschien ? :D En wat zou het snelst en goedkoopst zijn , een glas afdrogen met een handdoek , of het laten drogen in de vaatwas ? Dan stel ik me nog de vraag ( heb dus daar geen ervaring mee , alleen maar van horen zeggen ) of je er een aangebrande pan netjes uitkrijgt , of dat je die eerst een voorbehandeling moet geven "met handenarbeid" :-)
Neen. Nadat het thuis proefondervindelijk bewezen was (ik geloof ook niet iedere studie zomaar => maar meten = weten) dat het in de vaatwas minder verbruikte dan met een handwas in de vaatwas (als er meer dan 1 persoon aanwezig is want voor een alleenstaande heeft het idd niet veel nut).
Het is ook geen alles of niets hè. Pannen gaan hier meestal ook niet in de vaatwas. Niet omdat ze niet schoon te krijgen zijn maar omdat ze teveel plaats innemen.
Bovendien gaat alles in de vaatwasser op 70°C, dan moet het al erg zijn voor iets niet zuiver geraakt. En je moet er idd mee leren werken om het zo efficiënt mogelijk te krijgen (vooral het droogproces).
Ik heb noch "vrouw" noch badkuip, dus dat is geen punt.
In periodes zonder voldoende wind en/of zon gebruiken wij recentelijk in België ook een droogkast. Gewoon omdat dat veel strijkwerk uitspaart.
Doet u de was misschien nog in uw eventuele badkuip?
Laatst gewijzigd door ivob op 10 okt 2017, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 16:58

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 16:35
Ik draag in elk geval mijn steentje bij tegen de Global Warming door de toegevoerde energie efficient te gebruiken en niet 3/4 ervan in warmte verloren te laten gaan. Over hoe men de electriciteit ervoor aanmaakt kan ik spijtig genoeg niet beslissen. Het rijcomfort en het ( gebrek aan ) onderhoud is voor mij ook een bepalende factor om voor de EV te kiezen.
Toch benieuwd met wat U uit het verleden vergelijkt waardoor een Kangoo zoveel meer comfort levert en minder onderhoud vergt.
Voor de meesten (niet vergeten het argument is "global" niet een individuele uitzondering) is er weinig efficiënt aan de weg die elektriciteit aflegt van productie tot verbruikspunt. En u wil deze dan nog gaan halen van de andere kant van de wereld?
Uw steentje is bijgevolg ruim onvoldoende en komt ook te laat. Eerder een schaamlapje.

Om op de topicvraag terug te komen. Voor de prijs van de maandelijkse batterijhuur gooi ik meestal mijn tank vol voor de maand.
Zo gezien rij ik dan eigenlijk ook "gratis".
Wat het kopen betreft: voor de prijs van een EV kan ik een zeer comfortabele middenklasser kopen met drie jaar waarborg + gratis onderhoud en assistance, zonder kilometerbeperking.
Dat is dus ook geen punt van vergelijking meer. En waarschijnlijk hou ik dan nog een smak geld over ook.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 17:43

ivob schreef:
10 okt 2017, 16:52
....
Het is ook geen alles of niets hè. Pannen gaan hier meestal ook niet in de vaatwas. Niet omdat ze niet schoon te krijgen zijn maar omdat ze teveel plaats innemen.
Bovendien gaat alles in de vaatwasser op 70°C, dan moet het al erg zijn voor iets niet zuiver geraakt. En je moet er idd mee leren werken om het zo efficiënt mogelijk te krijgen (vooral het droogproces). ....
Mij kan je toch niet overtuigen dat het gebruik ervan zuiniger is dan een handwas aan de gootsteen. Ik gebruik een boiler van 15 liter onder de gootsteen , die warmt in een 1/4 uur volledig op. Die staat ook maar telkens één uur onder spanning , driemaal per dag ( daar zorgt een tijdschakelaar voor ). Wat jij voor één pan nodig hebt aan water en energie en afwasmiddel , dat heb ik ook maar nodig voor al het kleinere grut dat jij in je machine zoudt stoppen. Ik denk dat de rekening vlug gemaakt is , ook al omdat je de grotere stukken er niet in krijgt.
ivob schreef:
10 okt 2017, 16:58
Christiaan schreef:
10 okt 2017, 16:35
Toch benieuwd met wat U uit het verleden vergelijkt waardoor een Kangoo zoveel meer comfort levert en minder onderhoud vergt.
Het rijcomfort is sowieso groter. Het is steeds een "automatic" met het voordeel dat je nooit op de rem moet staan om hen stil te houden. Het ding start ALTIJD , ongeacht de weersgesteldheid. Altijd identiek vermogen , die hoeft niet op temperatuur te komen. "Griperen" vanuit stilstand zoals dat beginners overkomt is simpelweg onmogelijk. En er komt geen onderhoud aan te pas. Na 40.000 km moet die efkens naar de garage om de olie van de cardan ( versnellingsbakolie ) te vervangen , niets meer dan dat. De remmen en remschijven zullen er dan ook nog praktisch als nieuw uitzien. Het is ook plezant dat de motor zelf kraaknet blijft omdat er nergens iets opwarmt en er nooit olie of wat dan ook kan ontsnappen.

Een EV is inderdaad alles bij mekaar gerekend duurder dan de klassieke auto , maar voor hoelang nog ...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 18:06

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 17:43
Mij kan je toch niet overtuigen dat het gebruik ervan zuiniger is dan een handwas aan de gootsteen. Ik gebruik een boiler van 15 liter onder de gootsteen , die warmt in een 1/4 uur volledig op. Die staat ook maar telkens één uur onder spanning , driemaal per dag ( daar zorgt een tijdschakelaar voor ). Wat jij voor één pan nodig hebt aan water en energie en afwasmiddel , dat heb ik ook maar nodig voor al het kleinere grut dat jij in je machine zoudt stoppen. Ik denk dat de rekening vlug gemaakt is , ook al omdat je de grotere stukken er niet in krijgt.
De bedoeling is ook niet U te overtuigen, dat is uw zaak.
Ik veronderstel ook niet dat de rekening vlug gemaakt is. Ik heb ze nl. effectief gemaakt (voor mezelf).
Het punt is dat van een veronderstelling uitgaan (zoals U doet) minder (of geen) bewijs levert dan een vergelijkende empirische uitkomst (zoals ik doe).
Uiteraard gebruik ik een afwasmachine alleen volledig gevuld, niet voor 1 pan (die er overigens allemaal, indien nodig, in kunnen).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 18:11

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 17:43
Een EV is inderdaad alles bij mekaar gerekend duurder dan de klassieke auto , maar voor hoelang nog ...
Dan zijn we het daar dan toch al over eens. Gezien ik de nadelen die U blijkbaar in een klassieke auto ondervonden hebt zelf niet ervaar zal ik mijn mening waarschijnlijk pas dienen te herzien als het "hoelang nog" voorbij is. Als het tegen dan nog een noodzaak is .

Plaats reactie