Graag jullie mening over de aankoop van een EV:
- Auto incl. batterij aankopen (vb. BMW, VW, Mercedes, ...)
- Evt. "goedkopere" aankoopprijs auto, maar met batterijhuur (vb. Renault, Nissan)
Batterij huren of met auto aankopen
- Lenny
- lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jul 2015, 16:46
- Installatie Land: België
- japio
- Master lid
- Berichten: 2283
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Ik kan niet in jouw portemonee kijken, dus geen advies.
Als ik vandaag een EV moet kiezen dan kies ik een Leaf (met batterij), de Zoe vind ik zelf te klein. Mercedes en VW zijn omgebouwde benzineauto's en de BMW is leuk, maar de prijs van een bruikbare versie (met snellaad optie) klopt niet.
Als ik vandaag een EV moet kiezen dan kies ik een Leaf (met batterij), de Zoe vind ik zelf te klein. Mercedes en VW zijn omgebouwde benzineauto's en de BMW is leuk, maar de prijs van een bruikbare versie (met snellaad optie) klopt niet.
SolarEdge gecertificeerd dealer
- Sandman79
- lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07 jun 2013, 11:40
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Batterij huren of met auto aankopen
De huurprijs van de batterij is vaak duurder dan de gemiddelde mens per maand uitgeeft aan fossiele brandstof voor eengelijkwaardige wagen. En dan heb je de verbruikskosten nog niet geteld.
Op zich ben ik wel voor het concept van het huren van een batterij, maar nog niet aan de huidige prijzen.
Op zich ben ik wel voor het concept van het huren van een batterij, maar nog niet aan de huidige prijzen.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5307
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Zonder het doel van je aankoop te kennen kunnen we daar moeilijk een gefundeerde mening over geven.Graag jullie mening over de aankoop van een EV:
Voor de fun? Smaken verschillen dus mening is altijd gekleurd.
Voor besparing? Vergeet het. De meerprijs van een E-voertuig weegt (nog) niet op tegen de eventueel uitgespaarde brandstofkosten.
Eenmaal er genoeg E-voertuigen rijden wordt de km-heffing (of een andere belasting om de gederfde taxen te recupereren) ingevoerd.
Ecologische overwegingen? Produceer je je brandstof 100% zelf op locatie?
Etc. Dus veel vragen en onbekende parameters om er iets zinnigs over te zeggen.
Installatie :
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
-
- Lid Zonstraal vzw.
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 20:54
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Batterij huren of met auto aankopen
+1Sandman79 schreef:De huurprijs van de batterij is vaak duurder dan de gemiddelde mens per maand uitgeeft aan fossiele brandstof voor eengelijkwaardige wagen. En dan heb je de verbruikskosten nog niet geteld.
Op zich ben ik wel voor het concept van het huren van een batterij, maar nog niet aan de huidige prijzen.
Nog "wat" wachten dus, toch als je het vanuit economisch standpunt een EV zou willen aankopen.
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw
- alfa
- Master lid
- Berichten: 1707
- Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
- Installatie Land: België
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Als het om de centen te doen is.
Batterijhuur en verbruik +-25Kwh à 100km zal altijd duurder blijven dan huidige dieselauto's
Batterijhuur en verbruik +-25Kwh à 100km zal altijd duurder blijven dan huidige dieselauto's
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5307
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Om van de onpraktische actieradius nog maar te zwijgen.
Installatie :
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
- japio
- Master lid
- Berichten: 2283
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Bij de huidige dieselprijs heb je een klein beetje gelijk, het verbruik ligt voor een Nissan Leaf < 20kWh per km en in Nederland kost een kWh grootzakelijk slechts 12 cent en dan is EV aanmerkelijk goedkoper dan iedere andere brandstof.alfa schreef:Batterijhuur en verbruik +-25Kwh à 100km zal altijd duurder blijven dan huidige dieselauto's
Die actieradius zit vooral tussen de oren, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken in >90% van mijn ritten voldoet een actieradius van 60km en als je vraagt is er vaak op de bestemming wel een stopcontact beschikbaar.ivob schreef:Om van de onpraktische actieradius nog maar te zwijgen.
SolarEdge gecertificeerd dealer
- alfa
- Master lid
- Berichten: 1707
- Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
- Installatie Land: België
Re: Batterij huren of met auto aankopen
12 cent kwh ? is dat niet wat scherp.japio schreef:........ 20kWh per km en in Nederland kost een kWh grootzakelijk slechts 12 cent
- japio
- Master lid
- Berichten: 2283
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Batterij huren of met auto aankopen

De marktprijs voor stroom is 4 cent per kWh, als je maar genoeg verbruikt vallen de kosten voor transport en energiebelasting erg laag uit. Zware industrie zou failliet gaan met een stroomprijs van 20 cent per kWh...
SolarEdge gecertificeerd dealer
- bruma
- Master lid
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Batterij huren of met auto aankopen
is dit niet appels en peren vergelijken, mijn stroom is ook maar 7ct/dag en 4,5ct/nacht, de rest is transport, distributie, bijdragen en taksen.
En natuurlijk ook de belasting, zijnde BTW maar in de gemelde elektricitietsprijs zit dat al inbegrepen.
En natuurlijk ook de belasting, zijnde BTW maar in de gemelde elektricitietsprijs zit dat al inbegrepen.
- japio
- Master lid
- Berichten: 2283
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Batterij huren of met auto aankopen
http://www.energie-zakelijk.nl/ 90.000kWh kost €11.128,--
Ik geef aan dat niet de techniek het EV in de weg zit, maar dat de overheden voor het grootste blok op de weg zorgen.
Ik geef aan dat niet de techniek het EV in de weg zit, maar dat de overheden voor het grootste blok op de weg zorgen.
SolarEdge gecertificeerd dealer
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5307
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Ah je gaat er vanuit dat iedereen dat gaat blijven pikken (werkgever, bezoek) om zijn auto zo maar even in zijn stopcontact te prikken?Die actieradius zit vooral tussen de oren, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken in >90% van mijn ritten voldoet een actieradius van 60km en als je vraagt is er vaak op de bestemming wel een stopcontact beschikbaar.
Laat staan dat iedereen een snellader ter beschikking heeft geschikt voor je auto? (anders duurt het uren voor je kan terugkeren).
Zelfs je werkgever zal het misschien nu nog pikken dat sporadisch een werknemer zijn auto even inplugt maar niet als de halve werkvloer dat
gaat doen. Laat staan privépersonen.
Niks tussen de twee oren. Na 200 km is het verhaal uit, dus een actieradius van ocharme 100 km. Ook de Tesla. Die 400/500 km is in optimale testomstandigheden in de zomer. Niet bij winterse temperaturen (waar je, ik toch, bij voorkeur de auto al eens van stal durft te halen).
Vergelijkbaar met het emissieverhaal van een VW dieselmotor.

De actieradius die jij aanhaalt, 60 km, daar heb ik totaal geen auto voor nodig. De fiets of de motor: kostprijs in aankoop en gebruik een fractie van een E-auto
en het neemt maar 0 tot 25% plaats in op de openbare weg.
Een E-auto is alleen maar verkoopbaar door de massale overheidssteun (aftrekbak) en waren we het er niet over eens dat iedere subsidie vroeg of laat
terugbetaald/gehaald zal worden?
Ik heb alleen een auto nodig voor afstanden +400 km en in de winter bij vriesweer. En dan is de E-auto absoluut geen alternatief. Daaronder zijn er
andere goedkopere (en als je wil milieuvriendelijker) alternatieven genoeg.
Denk eerder dat, momenteel, de aankoop van een E-auto iets is dat tussen de 2 oren zit of gecatalogeerd moet worden als een nieuw luxeproduct om zich te
kunnen onderscheiden van de massa. Met praktisch en betaalbaar heeft het vooralsnog niets te maken. En als het eenmaal beschikbaar is voor de massa gaat hij dezelfde weg op als het PV verhaal: een nieuwe melkkoe.
En zolang de politiek en het volk verslaafd blijft aan het dictaat (en investeringspolitiek) van de sjeiks uit het Midden-Oosten zullen die er alles aan doen
om een betaalbaar grootschalig alternatief in de weg te blijven staan.
Installatie :
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5307
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Batterij huren of met auto aankopen
Helemaal niet. Dat maakt de lobby je wijs.Zware industrie zou failliet gaan met een stroomprijs van 20 cent per kWh...
Stroom kost in zijn geheel wat ie moet kosten. Uit 'angst' investeringen te verliezen zwichten overheden onder druk van de
lobby zodat de industrie praktisch stroom gratis krijgt en wordt de factuur doorgeschoven naar de privé-consument.
Ipv de effectieve prijs door te rekenen in de prijs van de consumenten zodat die zelf kunnen kiezen of ze hun geld daar nu
aan geven of niet. De goedkope stroomprijs voor de industrie komt alleen enkele aandeelhouders ten goede.
Installatie :
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
5600 Wp ZZO - gemiddelde jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 35 graden
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
- japio
- Master lid
- Berichten: 2283
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Batterij huren of met auto aankopen
In NL hebben we inmiddels iets meer ervaring en al jouw vooroordelen daar blijkt in de praktijk wel een mouw aan te passen.
Mijn opdrachtgevers, maar ook familie en vrienden doen er zeker niet moeilijk over om 1 tot 2 euro aan stroom weg te geven want daar heb je het over.
In NL zijn er voldoende laadvoorzieningen om zonder veel inspanning 500km per dag af te leggen, bij snelladers langs de snelwegen betaal je wel flink voor de stroom dus het loont om een rit goed te plannen.
Met wat ik nodig heb aan gereedschappen, daar is een bakfiets bij nodig en om met een gezin van 4 personen op de motor te stappen

Betreft de energiekosten, als de energie intensieve maakindustrie inclusief transport goedkoper in het oosten kan produceren dan is het een kwestie van tijd voor dit ook gebeurt. De winst voor de onderneming neemt hierdoor alleen maar toe.
Mijn opdrachtgevers, maar ook familie en vrienden doen er zeker niet moeilijk over om 1 tot 2 euro aan stroom weg te geven want daar heb je het over.
In NL zijn er voldoende laadvoorzieningen om zonder veel inspanning 500km per dag af te leggen, bij snelladers langs de snelwegen betaal je wel flink voor de stroom dus het loont om een rit goed te plannen.
Met wat ik nodig heb aan gereedschappen, daar is een bakfiets bij nodig en om met een gezin van 4 personen op de motor te stappen



Betreft de energiekosten, als de energie intensieve maakindustrie inclusief transport goedkoper in het oosten kan produceren dan is het een kwestie van tijd voor dit ook gebeurt. De winst voor de onderneming neemt hierdoor alleen maar toe.
SolarEdge gecertificeerd dealer