Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door bruma » 12 mar 2015, 19:25

wat je allemaal op internet kan vinden en hoe mensen ermee omgaan

http://www.groen7.nl/zo-snel-gaat-de-ba ... achteruit/

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door bruma » 19 jan 2017, 14:37

Ik zal dit maar hier posten:

Tommelein wil van zijn Tesla af

is eerste 10 min van de uitzending
komt erop neer dat de wagen een te klein bereik heeft, of hij wil geen gebruik maken van de laadpalen. Zelfs van BXL naar Oostende en terug, zelfs al moet hij via Kortrijk naar de Limburg hij kan toch altijd snelladen in Gent?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2868996

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door Mari » 19 jan 2017, 16:22

Of is dit de werkelijke reden dat Tommelein er van af wil.

Wie dit jaar ( 2016 ) nog een Tesla koopt, kan nog steeds gratis gebruik maken van het Supercharger-netwerk. Vanaf volgend jaar ( 2017 )wil Tesla daar een einde aan stellen, zo liet het merk weten.
Klanten die een Tesla Model S of Model X kopen, kunnen de hele levensduur van het model gratis gebruik maken van Tesla’s Supercharger-netwerk van snellaadpunten. Vanaf 2017 wil Tesla dat anders zien.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door bruma » 19 jan 2017, 16:33

neen hij heeft de leasewagen overgenomen van zijn voorganger turtelboom, dus nog incl gratis superchargen en dan nog is dit teveel gevraagd.
Ondertussen wil hij wel dat men naar dit type voertuigen overschakelt
en de interviewer van dienst, die 30.000km/j doet valt al uit de boot met de meegebrachte expert.

Laatst ook gehoord van de 50+ activatiecel: wie in W-VL denkt van het beroep vis fileerder uit te voeren die zal zich moeten verplaatsen naar de kust.
Met andere woorden, bij de rva niet komen janken dat ge geen werk vindt in uw streek, ge moet u maar verplaatsen om omscholen. Om maar aan te duiden dat slechts 23km van uw werk wonend niet meer triviaal is (zoals in de uitzending gebracht)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 1313
Lid geworden op: 21 dec 2012, 03:48
Installatie Land: België

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door DaanW » 20 jan 2017, 07:30

Tommelein wil een andere wagen omdat hij regelmatig meer dan 300 km/dag rijdt en zelden tijd heeft om de batterij voldoende op te laden tijdens zijn tussenstops.
Hij kiest nu voor een Volvo hybride. Dit model kan slechts 50 km uitsluitend elektrisch rijden. Iets voor in de steden en bebouwde kommen maar eens op de snelweg is het net als de gewone auto's.
Deze modellen zijn wel 55 tot 70 % duurder dan deze met een normale motor. Niet echt een optie voor de doorsnee Vlaming lijkt me.

Ander probleem. Hoe krijg je een elektrische wagen aangenaam warm in de winter? En wat is de impact op de reikwijdte?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door Christiaan » 20 jan 2017, 23:01

DaanW schreef:
20 jan 2017, 07:30

Ander probleem. Hoe krijg je een elektrische wagen aangenaam warm in de winter? En wat is de impact op de reikwijdte?
De impact is groot , de reikwijdte kan tot 1/4 reduceren ! Renault biedt als optie voor zijn Belgische Kangoo ZE een "mazoutkacheltje" aan. Meerprijs 600 Euro. Ideaal voor electrische wagens is de "range extender" die in de BMW I3 wordt toegepast. Dat is een 2 cylinder motor van 600 CC die al rijdend de batterij met een constant toerental ( optimaal verbruik ) zal bijladen als die dreigt leeg te vallen. Mits wat uitbreiding kan dit motorke ook voor de verwarming zorgen , en dus ook draaien als de batterij niet meteen bijgeladen hoeft te worden ( WKK principe ). Dit is geen hybride omdat de motor niet voor de aandrijving gebruikt wordt. Echte hybrides zijn ook zeer ingewikkeld om echt betrouwbaar te zijn ( en te blijven ). Een afrader ...

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door jeroen beeckx » 21 jan 2017, 11:26

""""
quote:

Hoe krijg je een elektrische wagen aangenaam warm in de winter? En wat is de impact op de reikwijdte?

""""

Met de nieuwe Nissan Leaf is dit zeer beperkt, de verwarming gebeurt met de warmtepomp van de airco.
(Soms zie ik +15km met verwarming af...)

BIj onze vorige Leaf, Model 1, was dit puur elektrisch EN dus wel een probleem. (Soms 3 à 4 KW!!!)

Een groter probleem zijn de laadpunten in België. Daarom gaan onze uitjes meestal richting Nederlandse kust.
Jammer voor het toerisme aan de Belgische kust.:-)

mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door Christiaan » 21 jan 2017, 12:34

jeroen beeckx schreef:
21 jan 2017, 11:26
....

Een groter probleem zijn de laadpunten in België. Daarom gaan onze uitjes meestal richting Nederlandse kust.
Jammer voor het toerisme aan de Belgische kust.:-)
Laden aan een laadpaal is stukken duurder dan aan het stopcontact thuis. In Noorwegen tankt iedereen gratis ..... Persoonlijk ga ik mijn auto nooit aan een laadpaal willen hangen , en voor mijn zeldzame verre ritten rij ik met ... mijn oldtimer. :D

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door jeroen beeckx » 21 jan 2017, 12:53

Ik laad ook zoveel mogelijk thuis of op firma natuurlijk, dat spreekt voor zich.

Maar als je moet "tanken", dan is het wel handig, alleszins sinds we een gratis laadkaart hebben van The New Motion, maken we er geregeld gebruik van.
Meeste laadpunten zijn 32A, dan gaat het nog wel vooruit.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door Christiaan » 02 dec 2017, 22:38

Er is blijkbaar nu wat meer info ter beschikking gekomen i.v.m. de batterij types die Tesla gebruikt.

Voor hun wagens gebruiken ze het NCA type

http://www.visualcapitalist.com/extraor ... a-model-s/

Voor hun Powerwalls gebruiken ze het meer robuste en betrouwbaarder NMC type

http://fortune.com/2015/05/18/tesla-gri ... chemistry/

Een vergelijk tussen beide types en een beschijving ervan kan je hier vinden

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Persoonlijk prefereer ik nog steeds het LFP type dat men ondermeer in de Renault Kangoo ZE stopt. Tot nu toe de meest stabiele Li-ion batterij en alleszins minder schadelijk als die ooit "verloren" zou gaan in de natuur, krachtig ( Specific Power ) en die ook het langst meegaat ( Life Span )

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door Christiaan » 08 feb 2018, 15:31

Spijtig genoeg gaan alle nieuwere versies van Renault ook met de NMC uitgerust worden :-(

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3481
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 16:45

bruma schreef:
19 jan 2017, 16:33
neen hij heeft de leasewagen overgenomen van zijn voorganger turtelboom, dus nog incl gratis superchargen en dan nog is dit teveel gevraagd.
Dat is zelfs het punt niet. Hij maakt gebruik van een leasewagen dat is dus inclusief brandstof.
Hij betaalt dus zelf niet voor de brandstof/energie.
Allee, dat is toch te hopen in zijn positie.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3481
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 16:48

DaanW schreef:
20 jan 2017, 07:30
Niet echt een optie voor de doorsnee Vlaming lijkt me.
Wel als deze in zijn loonpakket (en dat zijn er veel) een leasewagen heeft zitten.
Een hybride is dan tot 100% aftrekbaar. Dit in tegenstelling tot een benzine/diesel.
Dit in combinatie met de theoretisch lagere uitstoot (waar het fiscaal voordeel op berekend wordt) maakt
dat je voor een hybride veel meer auto krijgt met hetzelfde budget + maandelijks in de laagste schaal van de VAA
terecht komt (waar een vergelijkbare diesel/benzine tot 100% duurder kan zijn).

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3481
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 16:50

Christiaan schreef:
20 jan 2017, 23:01
Echte hybrides zijn ook zeer ingewikkeld om echt betrouwbaar te zijn ( en te blijven ). Een afrader ...
Ik zal het U hopelijk over vier jaar weten te vertellen. :D
Op dit ogenblik zie ik alleen maar voordelen: 4x4 aandrijving, zowel benzine als elektrische aandrijving of een computergestuurde
combinatie van de twee (standaard modus). In de stad de voordelen van een e-car, op de autosnelweg de voordelen van een benzinemotor,
als je wil "spelen" de voordelen van het benzine topmodel (trekt bijna even snel op), geen probleem wat betreft de verwarming (elektronisch dubbel gestuurde airco is standaard), fiscaal veel voordeliger, beter standaard uitgerust dan het vergelijkbare benzine/diesel model.
Betrouwbaarheid maakt niet uit gezien een omnium ongevallenverzekering en bijstandsverzekering standaard inbegrepen is over 48 maanden.
Laadpalen zijn ook geen probleem: thuis PV panelen en op het werk drie voorbehouden parkeerplaatsen met laadpaal. Laadt dan ook nog eens in veel kortere tijd op dan een full e-car (3-4 uur in tegenstelling tot ?). Benzinemotor van de plug in kan de batterij ook opladen tijdens rijden + aan laadpaal tijdens stilstand. Dit in tegenstelling tot een gewone hybride die moet rijden om de batterij op te laden en dit niet kan in stilstand (tijdens de nacht of tijdens de werkuren).

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3481
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Zo snel gaat de batterij van een Tesla Model S achteruit

Bericht door ivob » 10 feb 2018, 15:34

edit: "hopelijk" van vorige tekst mag geschrapt.

Plaats reactie