Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Fonny
junior lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Fonny » 25 dec 2018, 10:22

Tussen die 2 simulaties heb je wel verschillende gemiddelde snelheden en een andere wielmaat.
Dit beïnvloed het rijbereik ook.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 dec 2018, 10:41

Christiaan schreef:
24 dec 2018, 16:33
Consulent in off-grid systemen misschien ? :-| Met al wat ik er hier al over geschreven heb kan je er zo meteen aan beginnen ! :lol:
Neen, ik had het over het inzetten van een EV waarbij ikzelf niet moet opdraaien voor de voor de hand liggende economische en eventuele technische gevolgen. Anders begin ik er zelfs niet aan. Als ik een auto wil gebruiken moet deze zich nl. aanpassen aan mijn (die op dat vlak toch al niet overdreven zijn) behoeften en niet andersom. Als ik al uw uitleg met uw EV ervaringen samenvat is het een soort krampachtig (waar je volgens jou wel aan zal wennen) gedoe waarbij je in de zomer best enkele liter water naast je hebt liggen en in de winter over een goede donsjas als optie beschikt en steeds, liefst in absolute stilte, op vinkenslag moet liggen om enkele kWh aan energie terug te winnen om het ding rijdende te kunnen houden tussen twee uren durende laadbeurten. Ieder zijn hobby. Mijn hobby's liggen elders. Je uitleg is de beste anti reclame voor EV rijden die ik laatst al gelezen heb.

Overigens ga ik derden niet consulteren over theoretische modellen waarvan ik zelf niet geloof in de praktische toepasbaarheid. Zulk tijdverdrijf laat ik met plezier aan U over. Voorlopig, als we goed zijn ingelicht, nog altijd in het stadium van theoretisch gemijmer.
Trouwens een echte consultant moet veel te hard werken naar mijn zin om steeds onrealistische verwachtingen van onwetende klanten trachten in te lossen terwijl hij vanuit zijn kennis al weet dat de gevraagde doelstellingen bijna nooit volledig in praktijk te brengen zijn.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 dec 2018, 11:26

@Redvr46
Recent op de markt gebrachte EV's hebben 4 regen standen van weinig tot heel veel én een stand coasting (laten uitbollen) en die laatste stand laat toe om te rijden zoals met uw diesel.
Om dan toch in net die omstandigheden waar nodig op motor te kunnen remmen (regen), kan je de linkerpedel gebruiken.
Andere fabrikanten koppelen dit aan het stroompedaal.
Anderzijds is er ook een autoregen instelling die toelaat om proactief in te spelen op wat komt: bocht, type weg, snelheid, verkeersdrukte, e.a. info uit het kaartmateriaal gekoppeld aan uw rijstijl en de verkeersinformatie.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 dec 2018, 15:18

bruma schreef:
25 dec 2018, 11:26
@Redvr46
Recent op de markt gebrachte EV's hebben 4 regen standen van weinig tot heel veel én een stand coasting (laten uitbollen) en die laatste stand laat toe om te rijden zoals met uw diesel.
Om dan toch in net die omstandigheden waar nodig op motor te kunnen remmen (regen), kan je de linkerpedel gebruiken.
Andere fabrikanten koppelen dit aan het stroompedaal.
Anderzijds is er ook een autoregen instelling die toelaat om proactief in te spelen op wat komt: bocht, type weg, snelheid, verkeersdrukte, e.a. info uit het kaartmateriaal gekoppeld aan uw rijstijl en de verkeersinformatie.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Ik vraag me soms wel af of al die extra foefels wel veel aan het kWh verbruik kunnen "tunen" . Ik vrees dat de extra electronica die ermee gepaard gaat misschien wel meer verbruikt dan dat je ermee kunt uitsparen. :-)

Trouwens , bij een "automatic" moogt ge nooit uw linkervoet gebruiken. En dus lost ge uw gaspedaal om op de rem te gaan staan. Dat remmen op de wielen ondersteunt de motor bij het afremmen. Wat heb je nog meer nodig ?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 dec 2018, 15:59

"Uitbollen" zoals bij een diesel ( in neutraal ) brengt alleszins niets op omdat ge dan geen stroom naar de batterij terug stuurt. Als de wagen te sterk afremt om net voor het stoplicht tot stilstand te komen , lost ge gewoon uw gaspedaal tot de gewenste vertraging. Dit is allemaal een kwestie van "Fußspitzengefühl" ( in analogie met Fingerspitzengefül )

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 25 dec 2018, 18:06

Christiaan schreef:
25 dec 2018, 09:30
Heb je de Nissan Leaf ook al uitgesimuleerd met dat tool ?

Veel hangt van de rijstijl af , en daar kan zo'n simulatie geen rekening mee houden. De EV remt sterk af op motor, en daarvan moet ge profiteren om zoveel mogelijk energie terug naar de batterij te laten vloeien. Voor iedere voorziene omstandigheid ( bvb. rood licht ) is het bijna altijd mogelijk om tot stilstand te komen zonder de rem te gebruiken. Het vergt wat oefening , maar het is mogelijk.
Manneke toch, je wil absoluut het laatste woord hé ?
1. het is een tool van Renault voor hun eigen Zoe
2. Wat de rijstijl betreft zie je toch het verschil op de fotos, 1 met 50 km/u in de zomer en de andere met 130 km/u in de winter
Dus met deze auto geraakt je in Parijs vertrekkend van Brussel na 7 uur in de zomer en aan 50 km/u, dus alleen nationale en gewestwegen, en in de winter nog niet in één dag (3X bijladen)
Conclusie: houd uw brol maar ! :roll:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 dec 2018, 18:51

"manneke" tegen mij ? Euh ... µ£ :D

Nee , die snelheden zijn gemiddelden , juist ? Dus allemaal nogal theoretisch , en zeker afhankelijk van de rijstijl.

In elk geval , ge foefelt op een oneerlijke manier door 130 km/u in de winter te rijden terwijl het dan net kouder is waardoor de batterijcapaciteit daalt en ge ook nog het meest gaat verbruiken wegens die 130 km/u. Doe eens de simulatie opnieuw met 130 km/u in de zomer en 50 km/u in de winter. :roll:

En ik rij trouwens geen ZOE , maar nog grotere Renault brol ...

En haal er ook geen Brussel of Parijs bij. Als ik van Oostende naar Aarlen rij, ga ik meer verbruikt hebben dan als ik van Aarlen naar Oostende rij.

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 25 dec 2018, 20:11

Ik heb de ZOE voorspeller ook eens gebruikt, maar dan op een eerlijke manier.
Beide voertuigen tegen een gemiddelde snelheid van 90km/u (dan kost u in België elke dag meerdere PV's, tenzij je naast de autosnelweg woont en niets dan deze gebruikt), in de zomer met airco op en in de winter met verwarming op. Het verschil is plots al een heel stuk kleiner...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 dec 2018, 22:24

De gemiddelde snelheid van de Zoe zal in de praktijk veel lager liggen.
Ten eerste is hij ontworpen als typische stadsauto en daar mag je al blij zijn dat hij een gemiddelde van 30 km/uur haalt.
In de stad is een EV (eender welke) dan ook het aangewezen voertuig (als je niet zonder blik op vier wielen kan).
Over provinciale wegen (alles excl. autoweg en autosnelweg) mag je rekenen op een gemiddelde snelheid van 45 km/uur, max. 50 km/uur.
Mijn motorfiets haalt op deze wegen maar een gemiddelde snelheid (over meerdere duizenden km gemeten) van 47 km/uur. En die is dan niet eens
filegevoelig en veel minder gevoelig voor vaste flitscamera's. Een blik op vier wielen zal dus eerder gemiddeld langzamer rijden.

Het item van de actieradius is dus voor de meeste gebruikers ook geen echt punt meer. Of zou het toch niet meer moeten zijn als ze een eerlijke gebruiksvergelijking maken. Zeker niet meer vanaf 2020 wanneer middenklasse EV's met een batterijcapaciteit van (+)60 kWh volop beschikbaar zullen zijn. Het punt blijft de verhouding aankoopprijs/gebodene. Als je dan ook nog een EV moet aankopen als particulier komt er nog eens bij dat het een product in volle ontwikkeling is: steeds betere waar voor minder geld. Koop je op dit ogenblik, met eigen kapitaal, een EV wordt hij nog sneller minder waard dan een ICE. Over enkele jaren geraak je het voor geen geld meer kwijt aan de straatstenen wegens te dure initiële aankoopprijs en technologisch hopeloos achterhaald.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 26 dec 2018, 11:07

ivob schreef:
25 dec 2018, 22:24
De gemiddelde snelheid van de Zoe zal in de praktijk veel lager liggen.
Ten eerste is hij ontworpen als typische stadsauto en daar mag je al blij zijn dat hij een gemiddelde van 30 km/uur haalt.

Het punt blijft de verhouding aankoopprijs/gebodene. Als je dan ook nog een EV moet aankopen als particulier komt er nog eens bij dat het een product in volle ontwikkeling is: steeds betere waar voor minder geld. Koop je op dit ogenblik, met eigen kapitaal, een EV wordt hij nog sneller minder waard dan een ICE. Over enkele jaren geraak je het voor geen geld meer kwijt aan de straatstenen wegens te dure initiële aankoopprijs en technologisch hopeloos achterhaald.
a

Boven 80km/h speelt de luchtweerstand een grote rol, altijd 50 of een mix 110 met veel fileverkeer geeft wél een flink verschil in verbruik.
Vwb de waarde, wie 3 jaar geleden een diesel kocht heeft daar met de kennis van vandaag geen goede investering mee gedaan.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 26 dec 2018, 14:58

ivob schreef:
25 dec 2018, 22:24
....
Als je dan ook nog een EV moet aankopen als particulier komt er nog eens bij dat het een product in volle ontwikkeling is: steeds betere waar voor minder geld. Koop je op dit ogenblik, met eigen kapitaal, een EV wordt hij nog sneller minder waard dan een ICE. Over enkele jaren geraak je het voor geen geld meer kwijt aan de straatstenen wegens te dure initiële aankoopprijs en technologisch hopeloos achterhaald.
Er zullen slechts een paar dingen zijn waar men zich op toe zal spitsen , dat is het gewicht van de batterij ( dus ook compacter voor nog meer kWh ) en de toeters en bellen ( zelfstandig parkeren , zelfsturend , veiligheid , allerhande sniksnak in combinatie met GPS en smartphone ) . De motortechniek en aandrijving is "uitontwikkeld" , tenzij men iets aan de gebruikte materialen binnen de electromotor zelf zou kunnen veranderen.

Als ik mijn eigen Kangoo ZE vergelijk met wat nu al op de markt te krijgen is , vind ik dat die evolutie op een paar jaar tijd al bokkesprongen heeft gemaakt. Maar ik denk niet dat dit de prijs gaat doen dalen. Al wat nu in sneltempo verbeterd en ontwikkeld wordt, brengt extra ontwikkelingskosten met zich mee ( het is meer dan de ontwikkeling van een nieuw model ) en dat wordt doorgerekend in de aankoopprijs.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 dec 2018, 19:41

japio schreef:
26 dec 2018, 11:07
Vwb de waarde, wie 3 jaar geleden een diesel kocht heeft daar met de kennis van vandaag geen goede investering mee gedaan.
Ik heb nochtans in februari van dit jaar mijn Euro5 diesel verkocht aan de vraagprijs. Er zijn nl. nog altijd veel meer gegadigden voor een tweedehands
diesel (aanvaardbare prijs en veel oude diesels moeten dringend vervangen worden als je in een grootstad woont of je mag er niet meer in, technologie evolueert ook niet meer in de mate als bij een EV) dan er zijn voor een tweedehands EV. Als je die laatste wenst te verkopen zonder er al te veel verlies op te maken moet je bijna een hogere prijs vragen dan voor een gelijkaardige nieuwe benzine/diesel.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 dec 2018, 19:44

Christiaan schreef:
26 dec 2018, 14:58
Er zullen slechts een paar dingen zijn waar men zich op toe zal spitsen , dat is het gewicht van de batterij ...
Op een paar jaar tijd is de capaciteit van de batterij en de actieradius van EV's meer dan verdubbeld terwijl de prijzen zijn gezakt van een premium luxevoertuig naar deze van de betere middenklasse.
Als de actieradius niet gevoelig verder gaat stijgen en de prijzen op het huidige niveau blijven zal de EV nooit doorbreken en een nicheproduct blijven.
De toeters en bellen waar je het steeds over hebt zijn al langer aanwezig in elk type voertuig (en voor veel minder geld dan in een EV) en geen exclusiviteit voor EV's. Deze zullen dus het onderscheid niet maken tussen een EV en een ICE.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 26 dec 2018, 20:44

ivob schreef:
26 dec 2018, 19:44
Christiaan schreef:
26 dec 2018, 14:58
Er zullen slechts een paar dingen zijn waar men zich op toe zal spitsen , dat is het gewicht van de batterij ...
Op een paar jaar tijd is de capaciteit van de batterij en de actieradius van EV's meer dan verdubbeld terwijl de prijzen zijn gezakt van een premium luxevoertuig naar deze van de betere middenklasse.
Als de actieradius niet gevoelig verder gaat stijgen en de prijzen op het huidige niveau blijven zal de EV nooit doorbreken en een nicheproduct blijven.
...
Welke actieradius is voor u de ideale waarde ? Zelfs de actieradius vertienvoudigen is geen probleem , maar dan wordt de batterij ook tien keer volumineuzer en tien keer zwaarder , en dat wil men niet. Het laden van batterijen met heel grote capaciteit zal dan wel een echt probleem gaan vormen ( tenzij men aan verschillende laadpalen tegelijk kan tanken :lol: -- dat doet men eigelijk aan een interessante oplossing denken $* )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 dec 2018, 21:42

Al zeker niet deze van een Kangoo ZE in winterse omstandigheden.
En blijkbaar volgen mij daar meer mensen in dan in uw overtuiging.

Plaats reactie