Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 20:44

ivob schreef:
23 dec 2018, 19:44
Christiaan schreef:
23 dec 2018, 17:57
Over welke "situatie" heb je het ? Op wegen waar geen verkeersborden voor snelheidsbeperking staan is het inderdaad 70 km/uur. Op de meeste N wegen staan er wel verkeersborden , en daar staat meestal ook 90 km/uur op , tenzij anders aangegeven bij bvb. het naderen van kruispunt. Toch duidelijk ?
De regel in Vlaanderen is 70 Km/uur. Als er borden staan is het eerder om deze snelheid nog verder te beperken dan uitzonderlijk te verhogen.
Jij leeft inderdaad in een uitzonderlijke regio waar de uitzondering blijkbaar de regel is geworden. Die regio is dan wel beperkt tot de afstand tussen je twee oren. Een afstand die je Kangoo dan ook zonder problemen en onder alle omstandigheden kan overbruggen. Dat is inderdaad meer dan duidelijk. Iedereen tevreden dus.
Jij verdient straks een lap rond uw oren voor wat er zich tussen uw oren afspeelt. :lol:

Mag ik nu 90 km/uur rijden op een weg waar de "90" borden staan , of mag ik daar nu nog maar 70 km/uur meer rijden. Simpel en duidelijk antwoord a.u.b. voor iemand met weinig afstand tussen de oren. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 21:55

Christiaan schreef:
23 dec 2018, 20:38
bruma schreef:
23 dec 2018, 19:30
Mennekes CEE, industriële stekkers beter van kwaliteit dan een huis tuin en keuken stopcontact, die hebben een vermelding van max 6u max stroom.
EV fabrikanten zetten in hun handleiding dat een suco oplaadsysteem enkel voor een noodsituatie is.
Een DC lader, snelladers, zit alles in de laadpaal, er wordt geen 'lader' in de wagen gebruikt. De protocols raden worden gebruikt voor de communicatie en de 2 DC contacten voor het laden.
Je kunt de transformatie zelfs horen opstarten bij de start van het laden.
Er steekt NIETS van betekenis in de laadpaal ! Zie "Control Pilot (Mode)" hier https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Wat in de externe lader zit is het linkse gedeelte op deze figuur te zien :

Afbeelding

De 230 Volt spanning komt binnen op de pinnen via N , L1 ( en L2 , L3 bij driefazen laden ) en de EV trekt daar zijn plan mee ( dus ook gelijkrichten tot gelijkspanning) . De laadpaal schakelt die netspanning gewoon ten gepaste tijd door :

Afbeelding

En in geval van snelladen met gelijkspanning wordt een "geextendeerde" stekker gebruikt met 2 extra pinnen waardoor de gelijkstroom vloeit

Heb nog iets eenvoudiger om te lezen gevonden i.v.m. de laadprocedure , zie blz 14 en 15 van dit :
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... ochure.pdf

En hier een duidelijke foto van een stekker met de 2 extra pinnen eronder voor gelijkspanning snelladen ;

Afbeelding

( juliie worden toch echt met info verwend door mij , nietwaar :D )

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 dec 2018, 22:58

Christiaan schreef:
bruma schreef:
Mennekes CEE, industriële stekkers beter van kwaliteit dan een huis tuin en keuken stopcontact, die hebben een vermelding van max 6u max stroom.
EV fabrikanten zetten in hun handleiding dat een suco oplaadsysteem enkel voor een noodsituatie is.
Een DC lader, snelladers, zit alles in de laadpaal, er wordt geen 'lader' in de wagen gebruikt. De protocols raden worden gebruikt voor de communicatie en de 2 DC contacten voor het laden.
Er steekt NIETS van betekenis in de laadpaal ! Zie "Control Pilot (Mode)" hier https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Afbeelding

De 230 Volt spanning komt binnen op de pinnen via N , L1 ( en L2 , L3 bij driefazen laden ) en de EV trekt daar zijn plan mee ( dus ook gelijkrichten tot gelijkspanning) . De laadpaal schakelt die netspanning gewoon ten gepaste tijd door :

Afbeelding

En in geval van snelladen met gelijkspanning wordt een "geextendeerde" stekker gebruikt met 2 extra pinnen waardoor de gelijkstroom vloeit
Proficiat je hebt de wallbox gevonden
HET toestel dat 230V aan de EV levert en communiceert met de lader in de wagen.
De lader in de wagen zet 230 om naar DC, werkt enkelfasig tot 7,2kW of 3 fasig tot 22kW (zoe ging vroeger tot 43kW)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 dec 2018, 23:03

Christiaan schreef:
Christiaan schreef:
23 dec 2018, 20:38
bruma schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog iets eenvoudiger om te lezen gevonden i.v.m. de laadprocedure , zie blz 14 en 15 van dit :
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... ochure.pdf

En hier een duidelijke foto van een stekker met de 2 extra pinnen eronder voor gelijkspanning snelladen ;

Afbeelding

( juliie worden toch echt met info verwend door mij , nietwaar :D )
Oh 14 & 15 staat alweer AC laden met de in de wagen gemonteerde lader, hadden we al.

Proficiat je hebt ook de 2 DC contacten gevonden voor het snelladers + en - om de batterij op te laden zonder de interne lader die enkel op AC werkt.
En nu moet jij eens uitleggen hoe een snelladers (tot 350kW) zonder dat er iets in de paal zit van AC DC maakt en dit aan de wagen kan aanbieden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 23:53

bruma schreef:
23 dec 2018, 23:03

Proficiat je hebt ook de 2 DC contacten gevonden voor het snelladers + en - om de batterij op te laden zonder de interne lader die enkel op AC werkt.
En nu moet jij eens uitleggen hoe een snelladers (tot 350kW) zonder dat er iets in de paal zit van AC DC maakt en dit aan de wagen kan aanbieden.

Wat is het essentiele verschil tussen een laadpaal die AC levert en ene die DC levert ? De electronica en controle is in beide dezelfde en loopt door de gebruikelijke Mennekes stekker.

Het enige verschil is dat er zich "ergens" een gelijkrichter bevindt die de drie-fazen wisselspanning van een hoogspanningscabine omzet in een gelijkspanning. Die gelijkrichter hoeft er zelfs niet te zijn per laadpaal , maar kan een aantal snellaadpalen terzelfdertijd van spanning voorzien ( een rijtje Tesla laadpalen zoals men die doorgaans toont ).

De filosofie achter DC snelladen is eigelijk vrij simpel , nl. een driefazen AC spanning aan een zeer hoge stroom in de auto zelf gelijkrichten vereist een buiten proportie grote gelijkrichter die men , als men die compact wil houden , ook nog eens zou moeten waterkoelen. Misschien dat men ook nog eens condensatoren gebruikt om de rimpel van de gelijkspanning af te vlakken , maar ik betwijfel dat. Zonder afvlak condensatoren zal die gelijkspanning er uitzien zoals in de figuur hierna , dus met een flinke rimpel.
Afbeelding

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 09:16

Christiaan schreef:
23 dec 2018, 20:44
Jij verdient straks een lap rond uw oren voor wat er zich tussen uw oren afspeelt. :lol:

Mag ik nu 90 km/uur rijden op een weg waar de "90" borden staan , of mag ik daar nu nog maar 70 km/uur meer rijden. Simpel en duidelijk antwoord a.u.b. voor iemand met weinig afstand tussen de oren. :D
Ook prettige feestdagen gewenst. tree*

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 24 dec 2018, 10:20

Willen jullie het nu nog eens uitleggen? Ik snap er als leek helemaal niks meer van :vraag: :? :shock: ;-) :D tree* tree* tree*
Misschien kan iedereen beter eerst eens de volledige THEO-brochure doorlezen. ;-) :tu: https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... ochure.pdf
En wie een EV heeft RTFM. Gewoon even de handleiding grondig doornemen en hier kan je niks veralgemenen er zijn te veel verschillen tussen de merken onderling.

Wat de snelheden op de weg betreft.
1. België is een ingewikkeld land met deelregeringen die totaal hun eigen zin doen en soms absurde afspraken maken.
2. In Vlaanderen is 70 kmh buiten de bebouwde kom de regel. De uitzonderingen 90, 50, 30 worden aangegeven met borden C43 of zoneborden ZC43 e.a.
3. In Walonië is 90 kmh buiten de bebouwde kom de regel. De uitzonderingen 70, 50, 30 worden aangegeven met borden C43 of zoneborden ZC43 e.a.
4. In Brussel ga ik ervan uit dat de uitzonderingen de regel zijn ;-)
https://www.veiligverkeer.be/inhoud/reg ... -snelheid/
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 dec 2018, 12:02

DaanW schreef:
24 dec 2018, 10:20
Willen jullie het nu nog eens uitleggen? Ik snap er als leek helemaal niks meer van :vraag: :? :shock: ;-) :D tree* tree* tree*

....
Awel , ge neemt een EV , ge parkeert hem .... maar voor ik het vergeet , aan allen een gezellige kerst santa

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 24 dec 2018, 12:34

Christiaan schreef:
24 dec 2018, 12:02
DaanW schreef:
24 dec 2018, 10:20

....
Awel , ge neemt een EV , ge parkeert hem .... maar voor ik het vergeet , ook een gezellige kerst santa
Ik zou beginnen met "Ge leent een EV..."
Ik heb echt geen zin om zoveel geld te investeren in een 'speeltje' dat in mijn ogen in de verste verte niet de mogelijkheden en vrijheid biedt die ik van een auto verwacht en al zeker niet voor die prijs.
Ik heb geen zaak waardoor een EV eventueel een fiscaal alternatief zou kunnen zijn. En ik ben niet zo groen dat ik met plezier een veelvoud betaal voor een auto. ;-)
Van mij ook een prettige Kerst en fijne eindejaarsdagen tree* santa
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 dec 2018, 13:03

DaanW schreef:
24 dec 2018, 12:34
Christiaan schreef:
24 dec 2018, 12:02
...
Awel , ge neemt een EV , ge parkeert hem .... maar voor ik het vergeet , ook een gezellige kerst santa
Ik heb echt geen zin om zoveel geld te investeren in een 'speeltje' dat in mijn ogen in de verste verte niet de mogelijkheden en vrijheid biedt die ik van een auto verwacht en al zeker niet voor die prijs.
...
Awel ( nog eens :-) ) , ik rij al 4,5 jaar met een EV , en de redenen ervoor vind je in mijn bijdragen van 02 dec 2018, 18:51 en 02 dec 2018, 20:00 van deze topic. :-) De prijs van de recentste Nissan Leaf is al best concurreerbaar met benzinewagens in dezelfde klasse , al zeker op het gebied van meegeleverde toeters en bellen. Een EV die 300 km zonder bijladen kan afleggen mag je toch al 'speeltje' meer noemen , vind ik. ;-)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 16:09

DaanW schreef:
24 dec 2018, 12:34
Ik heb geen zaak waardoor een EV eventueel een fiscaal alternatief zou kunnen zijn. En ik ben niet zo groen dat ik met plezier een veelvoud betaal voor een auto. ;-)
Van mij ook een prettige Kerst en fijne eindejaarsdagen tree* santa
Ik kan U alleen maar volledig gelijk geven.
Experimenteren met comfort en economische realiteit gepaard met theoretisch cijfer gegoochel laat ik graag aan anderen over. ;-)
Als het experimenteren achter de rug is, de kinderziekten verdwenen, de prijzen realistischer en het comfort haalbaar ga ik graag mee in het verhaal.
Zoniet blijft het nog even status quo. Als vervoermiddel dringt een EV zich zelfs niet op. Het is het mij eerder om te doen er tijdig de economische nadelen van de digitale meter op een eenvoudige manier mee te kunnen counteren. Maar die optie overweeg ik alleen als ik er een, in alle omstandigheden, betaalbaar vervoermiddel niet voor moet opgeven.
Ik heb evenmin een zaak, over 7 dagen zelfs geen werk meer (in theorie, want ben al bijna meer dan drie maanden aan het oefenen) :mrgreen: , maar misschien wel een alternatief gevonden om iets eerder een stap richting toekomst te zetten maar de risico's door een ander te laten dragen. Het enige probleem lijkt nu nog te zijn dat de praktische beschikbaarheid van EV's met een jaarrond actieradius van +300 km nog zeer beperkt is. Er is een groot verschil in catalogusmarketing en leverbaarheid in realistische aantallen.
Het lenen van een EV komt vanaf januari 2019 hier ook dichterbij. De lokale overheid heeft een project ontwikkeld waarbij hun EV dienstwagens na 17:00 uur en in het WE ter beschikking gesteld worden van de inwoners. Heb mij ingeschreven voor een kennismakingsronde. Maar meer uit nieuwsgierigheid dan als echte kandidaat gebruiker. :-)

Wat betreft "wensen" heb ik niet de overtuiging van welk soort geloof dan ook waarbij dit dan een uitzonderlijke dag zou moeten zijn maar ik wens iedereen wel dat iedere dag van de komende jaren zo fijn mogen verlopen als men iedereen alleen maar toewenst dat de laatste en de eerste dag van het jaar zouden moeten zijn.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 dec 2018, 16:33

ivob schreef:
24 dec 2018, 16:09
....
Ik heb evenmin een zaak, over 7 dagen zelfs geen werk meer (in theorie want ben al meer bijna drie maanden aan het oefenen) :mrgreen: , maar misschien wel een alternatief gevonden om iets eerder een stap richting toekomst te zetten maar de risico's door een ander te laten dragen. .....
Consulent in off-grid systemen misschien ? :-| Met al wat ik er hier al over geschreven heb kan je er zo meteen aan beginnen ! :lol:

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 25 dec 2018, 00:21

Christiaan schreef:
24 dec 2018, 13:03
Een EV die 300 km zonder bijladen kan afleggen mag je toch al 'speeltje' meer noemen , vind ik. ;-)
Ja, dan moeten ze nog willen die 300 km doen !
Rijbereik van de Renault Zoe in een goede dag en een ander frissere dag :roll:
2018-12-25.png
2018-12-25 (3).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 dec 2018, 09:30

YveST3 schreef:
25 dec 2018, 00:21
Christiaan schreef:
24 dec 2018, 13:03
Een EV die 300 km zonder bijladen kan afleggen mag je toch al 'speeltje' meer noemen , vind ik. ;-)
Ja, dan moeten ze nog willen die 300 km doen !
Rijbereik van de Renault Zoe in een goede dag en een ander frissere dag :roll:
Heb je de Nissan Leaf ook al uitgesimuleerd met dat tool ?

Veel hangt van de rijstijl af , en daar kan zo'n simulatie geen rekening mee houden. De EV remt sterk af op motor, en daarvan moet ge profiteren om zoveel mogelijk energie terug naar de batterij te laten vloeien. Voor iedere voorziene omstandigheid ( bvb. rood licht ) is het bijna altijd mogelijk om tot stilstand te komen zonder de rem te gebruiken. Het vergt wat oefening , maar het is mogelijk.

Die ECO modus is een flauwe grap. Het schakelt de motor om op een lager maximum vermogen ( kW ). Dat voel je als je wil acceleren, maar om éénzelfde bepaalde snelheid aan te houden heb je nog steeds een bepaald specifiek vermogen nodig, en of de motor in ECO staat of niet, dat maakt dus geen verschil uit voor het gebruik.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 25 dec 2018, 09:51

Zelf rijdt ik nog niet met een EV en ik heb toch wat vragen bij dat one pedal systeem. Op de snelwegen kijk ik met mijn diesel zo ver mogelijk vooruit en zodra ik honderd meter verder remlichten zie oplichten laat ik mijn gaspedaal los. Op die manier moet ik vrijwel nooit mijn remmen gebruiken. Volgens mij is dat ook met een EV nog altijd beter dan te remmen op de motor. Het rendement van de recuperatie is vermoedelijk minder dan 60%. Tijdig ophouden met gas geven is daarom wellicht efficiënter. In de stad is het natuurlijk wat anders. Ook daar geef ik geen gas als ik voorzie dat ik toch direct ga moeten remmen maar als je volledig moet stoppen of plots moet vertragen is remmen uiteraard niet te vermijden. Daar kan het one pedal systeem misschien wel renderen.

Plaats reactie