Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door japio » 23 dec 2018, 13:01

Mogelijk heb jij een Kangoo met een superbatterij?
Er is bij mij net iets meer dan 21kWh beschikbaar, de 'batterijgezondheid' is 108. Het jaargemiddelde verbruik is 19,8kWh en balancing zie ik nauwelijks terug in de (Smappee) grafiek.
Op één lading heb ik nooit verder dan 130km kunnen rijden, de max snelheid probeer ik onder 105km/h te houden, de airco heb ik nog nooit gebruikt en de kachel zet ik alleen aan om de condensvorming onder controle te houden.
Porsches achtervolgen lukt tot 25km/h want de 44kW motor is bruikbaar, maar het is absoluut geen grote jongens speelgoed.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 15:18

Superbatterij ? Ik denk dat die na bijna 5 jaar al niet meer so super is. Nog een geluk dat je hier iets hebt gepost , zoniet was ik al glad mijn belofte vergeten om iets uit te meten. Ik rij eigelijk nooit sneller van toegelaten , en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u. Ik hou me daar strikt aan omdat de Vlaamsche Staat al flink op een politiestaat begint te lijken , en dus hou je je maar best koest. Snow*

Et voilà :

Start meting : 13u45

actieradius : 78 km
gemiddeld verbuik : 14,8 kWh/100km
batterijtemperatuur ( buitentemperatuur ) : 11 °C
spanning : 229 Volt ( gemeten aan de stekker van de lader )
stroomsterkte : 9,54 Ampere ( momentopname , varieert van 9,51 tot 9,56 )

Stop meting : 14u45 ( batterij is niet volgeladen )

actieradius : 92 km
laadverbruik kWh : 2,16 kWh ( = volgens meter , 2,184 kWh volgens waarden Volt x Amp hierboven )

------------------

berekend rijverbruik in kWh :

( 92 km - 78 km ) x 14,8 kWh/100 = 2,07 kWh

Verlies : ( 2,16 - 2,07 ) / 2,16 x 100 = 4,17 % ( en dus geen 15 % )

In het begin schommelt de laadstroom nogal met een piekstroom van 9,8 A en een piekvermogenvraag van 2,22 kW ( alles volgens meter ). Uiteraard mag je de kabelverliezen niet meerekenen. In mijn situatie daalde de spanning aan de stekker van de lader van 236 Volt naar 229 Volt als het laden startte.

p.s. Dat gemiddeld verbruik per 100 km ( in mijn geval 14,8 kWh/100km ) wordt om de 200 km afgelegde weg door de boordcomputer van mijn ZE herberekend.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 23 dec 2018, 16:24

Christiaan schreef:
23 dec 2018, 15:18
Ik rij eigelijk nooit sneller van toegelaten , en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u. Ik hou me daar strikt aan omdat de Vlaamsche Staat al flink op een politiestaat begint te lijken , en dus hou je je maar best koest.
Hoezo 90 km/u? Op normale wegen is de maximum snelheid in Vlaanderen 70 km/u, behalve wanneer iets anders is aangegeven.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 dec 2018, 16:40

Rerdvr46 schreef:
23 dec 2018, 16:24
Christiaan schreef:
Ik rij eigelijk nooit sneller van toegelaten , en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u. Ik hou me daar strikt aan omdat de Vlaamsche Staat al flink op een politiestaat begint te lijken , en dus hou je je maar best koest.
Hoezo 90 km/u? Op normale wegen is de maximum snelheid in Vlaanderen 70 km/u, behalve wanneer iets anders is aangegeven.
tenzij je niet in Vlaanderen woont, vorige week in Mons rond gereden en ze reden me bijna van de baan, daar is t indien niet aangegeven nog 90

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 17:15

Rerdvr46 schreef:
23 dec 2018, 16:24
Christiaan schreef:
Ik rij eigelijk nooit sneller dan toegelaten , en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u. Ik hou me daar strikt aan omdat de Vlaamsche Staat al flink op een politiestaat begint te lijken , en dus hou je je maar best koest.
Uiteraard als er een "90km" bord staat , anders is het inderdaad 70 km/uur. :-)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 dec 2018, 17:24

Christiaan schreef:
en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u.
Als de rest van uw berekeningen en kennis op dezelfde leest geschoeid is loop je toch een heel eind achter of verzin je het waar we bij staan. :roll:
Telkens als je tot de orde wordt geroepen door iemand met kennis van zaken en/of gebruikservaring die je uitspraken ontkracht geef je er nadien vlug een "draai" aan.
Je zou een uitmuntend Belgisch politicus zijn. Vlaams of Waals maakt zelfs niet uit.
Gelukkig zij er nog mensen als Japio die als gebruiker niet uitgaan van het principe "mijn kind schoon kind, en realistische informatie doorgeven. Daar hebben we tenminste iets aan om ons op te baseren. Net zoals er talloze commentaren op allerhande fora te vinden zijn van Tesla gebruikers die getuigen over de lamentabele productiekwaliteit van wat moet doorgaan voor een premium auto (dat blijkt in se alleen te slaan op de innovatie en de prijs) of dat de Jaguar I-Pace eigenlijk een veel betere wagen is maar als je hem gebruikt als een Jaguar (en niet als een Kangoo deur aan deur bestelwagen of staadswagentje) zijn actieradius sneller smelt dan dat je je bestemming hoopt te halen. En dat zijn dan al auto's met een ruim bemeten batterijpack.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 dec 2018, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 17:34

ivob schreef:
23 dec 2018, 17:24
Christiaan schreef:
en op de Belgische binnenwegen is dat max. 90 km/u.
Als de rest van uw berekeningen en kennis op dezelfde leest geschoeid is loop je toch een heel eind achter of verzin je het waar we bij staan. :roll:
Telkens als je tot de orde wordt geroepen door iemand met kennis van zaken en/of gebruikservaring die je uitspraken ontkracht geef je er nadien vlug een "draai" aan.
Je zou een uitmuntend Belgisch politicus zijn. Vlaams of Waals maakt zelfs niet uit.
Haha :lol: Gij een straffe kerel ! In plaats van kill_xmas , vertel me liever waar ik fout zit. :-) Over de meetcijfers op zich ben ik alleszins heel eerlijk geweest.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 dec 2018, 17:36

Je zit niet fout. Je hebt blijkbaar gewoon een uitzonderlijke Kangoo ter beschikking gekregen en rijdt er alleen maar in Wallonië mee rond.
Dat de situatie in Vlaanderen al geruime tijd aangepast is kan je dan ook niet weten.
Iedereen weet ook dat je juiste verbruiksgegevens alleen zelf kan berekenen aan de hand van gemeten afgelegde km en je reële stroomafname aan het stopcontact, incl. verliezen, of tankbeurt in liter. Zoiets moet je vooral niet overlaten aan de ingebouwde boordcomputer van het eigen merk.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 dec 2018, 17:50

Wat de Tesla eigenaars betreft, die kom ook geregeld tegen op youtube waar ze andere EV's testen en met objectieve criteria.
Echter als ze moeten kiezen dan blijven ze bij hun Tesla (ze hebben hem immers gekocht) en hoofdzakelijk voor de kick van de acceleratie, daarvoor pakken ze de miserie er gerust bij.
Miserie met kwaliteit van afwerking, gebrek aan herstelpunten, lange herstelduur, herstellingen onder garantie zonder vervangwagen (6 maand stilstaan is toch wel lang), e.a.
Het is wel zo, ze hebben het geacepteerd en blijven er niet over janken.
Het heeft héél lag geduurd vooraleer ik gemeten cijfermateriaal gekregen heb in verband met de laadverliezen en die zijn er gekomen van een Teslarijder 17%.
En blijkt dat de laadverliezen afhangen van de SOC hoe lager hoe hoger, hoe hoger hoe hoger.
Dat laatste eigenlijk wel evident, de (snel)lader wordt niet volledig benut, die verliezen hebben een groot constant gedeelte.
De laadverliezen heeft als impact dat er langer geladen moet worden, niet zo zeer bij snelladers maar wel met de ingebouwde lader.
Zelf zou ik niet gerust slapen indien mijn thuislader 16A via een huis-tuin-en-keuken stopcontact zou gebruiken.
Indien ik de pootjes van de stekker aanraak van de frietketel die met moeite een half uur inzit (8,7A) dan branden die in in mijn vingers, laat staan dat ik met een gerust hart dit 7u zou laten inzitten als ik slaap, zelf kies ik dan eerder voor een wallbox

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 17:57

ivob schreef:
23 dec 2018, 17:36
Je zit niet fout. Je hebt blijkbaar gewoon een uitzonderlijke Kangoo ter beschikking gekregen en rijdt er alleen maar in Wallonië mee rond.
Dat de situatie in Vlaanderen al geruime tijd aangepast is kan je dan ook niet weten.
Over welke "situatie" heb je het ? Op wegen waar geen verkeersborden voor snelheidsbeperking staan is het inderdaad 70 km/uur. Op de meeste N wegen staan er wel verkeersborden , en daar staat meestal ook 90 km/uur op , tenzij anders aangegeven bij bvb. het naderen van kruispunt. Toch duidelijk ?
Iedereen weet ook dat je juiste verbruiksgegevens alleen zelf kan berekenen aan de hand van gemeten afgelegde km en je reële stroomafname aan het stopcontact, incl. verliezen, of tankbeurt in liter. Zoiets moet je vooral niet overlaten aan de ingebouwde boordcomputer van het eigen merk.
De reële stroomafname aan het stopcontact heb ik zoals hier boven gemeten met een Chacon meter die je in het stopcontact kan steken en daarop de stekker van een verbruikstoestel kan pluggen. Als ik de getoonde vorige en nieuwe actieradius op correctheid wil controleren , dan moet ik effectief de baan op en rijden tot de getoonde actieradius van 92 km teruggevallen is naar 78 km , en dat vergelijken met de kilometer tellerstand van dezelfde wagen bij begin en einde van de rit. Of is die laatste teller ook niet geloofwaardig omdat het een Kangoo ZE is ? Je zou dat ook nog eens kunnen vergelijken met wat je GPS meet , etc ..... :roll:

Wat men met de Tesla's aanvangt laat me koud. Die gasten rijden met hun snelladen hun batterij kapot en uiteraard daalt dan de actieradius zienderogen. Voordeel is dat ze dan ook nadien nog sneller kunnen volladen. :D

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 23 dec 2018, 18:38

Christiaan schreef:

Et voilà :

Start meting : 13u45

actieradius : 78 km
gemiddeld verbuik : 14,8 kWh/100km
batterijtemperatuur ( buitentemperatuur ) : 11 °C
spanning : 229 Volt ( gemeten aan de stekker van de lader )
stroomsterkte : 9,54 Ampere ( momentopname , varieert van 9,51 tot 9,56 )

Stop meting : 14u45 ( batterij is niet volgeladen )

actieradius : 92 km
laadverbruik kWh : 2,16 kWh ( = volgens meter , 2,184 kWh volgens waarden Volt x Amp hierboven )

------------------

berekend rijverbruik in kWh :

( 92 km - 78 km ) x 14,8 kWh/100 = 2,07 kWh

Verlies : ( 2,16 - 2,07 ) / 2,16 x 100 = 4,17 % ( en dus geen 15 % )
De actieradius is een berekende waarde.
Om de laadverliezen te bepalen moet je van tenminste 5 laadbeurten (liever nog meer) de input minus de nuttig verbruikte stroom nemen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 18:55

bruma schreef:
23 dec 2018, 17:50
...
Het heeft héél lag geduurd vooraleer ik gemeten cijfermateriaal gekregen heb in verband met de laadverliezen en die zijn er gekomen van een Teslarijder 17%.
En blijkt dat de laadverliezen afhangen van de SOC hoe lager hoe hoger, hoe hoger hoe hoger.
Dat laatste eigenlijk wel evident, de (snel)lader wordt niet volledig benut, die verliezen hebben een groot constant gedeelte.
De laadverliezen heeft als impact dat er langer geladen moet worden, niet zo zeer bij snelladers maar wel met de ingebouwde lader.
Zelf zou ik niet gerust slapen indien mijn thuislader 16A via een huis-tuin-en-keuken stopcontact zou gebruiken.
Indien ik de pootjes van de stekker aanraak van de frietketel die met moeite een half uur inzit (8,7A) dan branden die in in mijn vingers, laat staan dat ik met een gerust hart dit 7u zou laten inzitten als ik slaap, zelf kies ik dan eerder voor een wallbox
Die 17 % moet het gevolg zijn van één of andere meet of redeneringsfout , of het gevolg van de manier hoe hij dat gemeten heeft. Laadverliezen zijn geenszins afhankelijk van de SOC , vergeet dat maar vlug. Als de batterij warm wordt bij het snelladen , dat zijn dan de ware energieverliezen en dat heb je dus ook zelf in de hand.

Ik vrees dat ge niet goed weet hoe dat laden functioneert. Er bestaan geen "externe" laders ! Zowel bij een wallbox als bij een mobiele lader als bij het "snelladen" op gelijkspanning zoals de Tesla rijders dat gratis kunnen doen, zit de lader in de wagen. Die wallboxen en andere die men aansluit bevatten alleen wat communicatie hardware en software die aan de wagen vertellen wat de laadstroom mag zijn , en dat vooraleer die de spanning naar de wagen doorschakelen.

Vervang maar snel de stekker en stopcontact van je frietketel door iets van deftige kwaliteit. Zelfs bij 16 A mag er nog niets warm worden ( of hooguit lauw ).
japio schreef:
23 dec 2018, 18:38

De actieradius is een berekende waarde.
Om de laadverliezen te bepalen moet je van tenminste 5 laadbeurten (liever nog meer) de input minus de nuttig verbruikte stroom nemen.
Uiteraard , en berekend uit je kWh verbruik per 100 km. Als je steeds eentonig op dezelfde manier rijdt gaat die waarde zich amper wijzigen , ook niet na een aantal laadbeurten. Zoals ik voordien schreef , dat verbruik per 100 km wordt om de 200 km afgelegde weg herberekend. In de winter is dat hoger , ook al omwille van de verwarming , het gebruik van je autolichten , etc ... zelfs van het gebruik van je radio , GPS. Dit is bij een EV niet anders dan bij auto's met verbrandingsmotor.

Het nadeel is dat je telkens 200 km moet wachten om iets te kunnen berekenen , terwijl je dat met een benzinewagen na elke tankbeurt kan doen. Op zich heeft dat echter niets te maken met het meten van de verliezen zoals ik hierboven heb gemeten. Dat percentage zou bij een groter kWh/100 km gelijk gebleven zijn ( het verschil tussen beide actieradius getallen ging dan kleiner zijn )

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 dec 2018, 19:30

Mennekes CEE, industriële stekkers beter van kwaliteit dan een huis tuin en keuken stopcontact, die hebben een vermelding van max 6u max stroom.
EV fabrikanten zetten in hun handleiding dat een suco oplaadsysteem enkel voor een noodsituatie is.
Een DC lader, snelladers, zit alles in de laadpaal, er wordt geen 'lader' in de wagen gebruikt. De protocols raden worden gebruikt voor de communicatie en de 2 DC contacten voor het laden.
Je kunt de transformatie zelfs horen opstarten bij de start van het laden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 dec 2018, 19:44

Christiaan schreef:
23 dec 2018, 17:57
Over welke "situatie" heb je het ? Op wegen waar geen verkeersborden voor snelheidsbeperking staan is het inderdaad 70 km/uur. Op de meeste N wegen staan er wel verkeersborden , en daar staat meestal ook 90 km/uur op , tenzij anders aangegeven bij bvb. het naderen van kruispunt. Toch duidelijk ?
De regel in Vlaanderen is 70 Km/uur. Als er borden staan is het eerder om deze snelheid nog verder te beperken dan uitzonderlijk te verhogen.
Jij leeft inderdaad in een uitzonderlijke regio waar de uitzondering blijkbaar de regel is geworden. Die regio is dan wel beperkt tot de afstand tussen je twee oren. Een afstand die je Kangoo dan ook zonder problemen en onder alle omstandigheden kan overbruggen. Dat is inderdaad meer dan duidelijk. Iedereen tevreden dus.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 dec 2018, 20:38

bruma schreef:
23 dec 2018, 19:30
Mennekes CEE, industriële stekkers beter van kwaliteit dan een huis tuin en keuken stopcontact, die hebben een vermelding van max 6u max stroom.
EV fabrikanten zetten in hun handleiding dat een suco oplaadsysteem enkel voor een noodsituatie is.
Een DC lader, snelladers, zit alles in de laadpaal, er wordt geen 'lader' in de wagen gebruikt. De protocols raden worden gebruikt voor de communicatie en de 2 DC contacten voor het laden.
Je kunt de transformatie zelfs horen opstarten bij de start van het laden.
Er steekt NIETS van betekenis in de laadpaal ! Zie "Control Pilot (Mode)" hier https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Wat in de externe lader zit is het linkse gedeelte op deze figuur te zien :

Afbeelding

De 230 Volt spanning komt binnen op de pinnen via N , L1 ( en L2 , L3 bij driefazen laden ) en de EV trekt daar zijn plan mee ( dus ook gelijkrichten tot gelijkspanning) . De laadpaal schakelt die netspanning gewoon ten gepaste tijd door :

Afbeelding

En in geval van snelladen met gelijkspanning wordt een "geextendeerde" stekker gebruikt met 2 extra pinnen waardoor de gelijkstroom vloeit
Laatst gewijzigd door Christiaan op 23 dec 2018, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie