Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 19 dec 2018, 17:45

ivob schreef:
19 dec 2018, 16:57
Christiaan schreef:
18 dec 2018, 23:21
En EV verbruikt gemiddeld 15 kWh/100 km , dat is vier maal minder aan energie !
:roll: Zucht, wat baten kaars en bril......
Christiaan schreef:
18 dec 2018, 23:21
En maak nu ook eens het verschil voor jezelf wat 1 liter benzine kost ( = 10 kWh ) en wat 10 kWh aan electriciteit kost.
Voorlopig nog evenveel (ttz. hoe meer km je afmaalt hoe meer theoretisch voordeel je haalt uit de duurste brandstof).
Die bewering moet ge eens bewijzen , man. :D Ik rij bij thuisladen aan minder dan 5 Euro/100km !
Maar thuis elektriciteit laden (in geval van overproductie PV en zeker na functioneren digitale meter met variabel tarieven en/of doorgerekende netkosten) zou we eens een opportuniteit kunnen zijn om de digitale meter economisch te counteren. Maar dat kan ik pas berekenen als men eindelijk eens bekendmaakt waar men met deze meter naar toe wil en vooral hoe en wanneer men gaat tariferen.
Maar dat mogelijke voordeel is ook weer niet iedereen gegeven en moet iedereen voor zichzelf berekenen.
Je kan er van op aan dat het bufferen van stroom op het net ( het terugdraaiende teller principe ) zal verdwijnen , en dat betekent dat ge uw overproductie of wat dan ook in batterijen gaat moeten bufferen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 19:11

Wat het eerste betreft
Christiaan schreef: dat is vier maal minder aan energie !
laad jij misschien het jaar rond al je energie rechtstreeks van je PV-installatie. Maar er zijn ook mensen die dat op anderen plekken moeten doen (laadpaal, werkplaats) of deels via hun PV installatie, maar zeker niet het jaar rond alleen als de zon schijnt. In al die gevallen moet je ook de energie meerekenen die het kost om 1 kWh elektriciteit aan te maken. En dat is nooit 1:1. Past natuurlijk minder in een non-kritisch "hoera" verhaal maar ik neemt liefst alle bekende parameters in beschouwing voor ik een eindconclusie durf te maken ipv steeds recht door de bocht te gaan. Daar komen vroeg of laat geheid brokken van.

Wat het tweede betreft
Christiaan schreef: En maak nu ook eens het verschil voor jezelf
best uw eigen vragen eens goed doorlezen voor je commentaar geeft op een ander zijn antwoord. ;-)
Ik maak mijn rekening en jij de jouwe. Ik betwist niet dat jij laadt aan 5 ct/km. Er is ook geen reden waarom jin dan zou moeten
betwisten dat mijn verbruiksrekening steeds nul euro is of dat nu via een tankkaart of via een laadkaart is of een combinatie van beiden.
In mijn calculatie is dat dus geen determinerende factor (zoals ik al herhaaldelijk duidelijk weergaf).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 19:26

Christiaan schreef:
19 dec 2018, 17:45
Je kan er van op aan dat het bufferen van stroom op het net ( het terugdraaiende teller principe ) zal verdwijnen , en dat betekent dat ge uw overproductie of wat dan ook in batterijen gaat moeten bufferen.
Het is eerste is een waarschijnlijkheid. Alleen weet niemand nu al wanneer dat zich zal voordoen.
Uw conclusie is misschien persoonlijk maar voor mij geen evidentie. Zolang iets niet wettelijk verplicht is moet ik niets.
En zolang ik de vrije keuze heb zal ik eerst een kosten- batenanalyse maken wat de beste optie is. En zolang de meeste parameters onbekend zijn
is dat onuitvoerbaar. Afwachten is dus nu de enige optie. Het heeft, in mijn leefwereld toch niet, geen zin om 1000 € te investeren om 100 € te besparen.
Dat is, als ik goed kan rekenen, nog altijd een verlies van 900 € tov een status quo.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 19:34

ivob schreef:
17 dec 2018, 10:27
Op basis van theoretische beschouwingen (praktijktesten volgen pas wanneer de beschikbare leasepool effectief bekend is) is de stand momenteel:
1. Hyundai Kona EV 64 kwh
2. KiA e Niro 64 kWh
3. Opel Ampera e 60 kWh
4. Nissan Leaf 2019 60 kWh
5. Hybride men minimale effectieve e-capaciteit van 40 km
6. Een monovolume of SUV benzinewagen.
Deze lijst kan uiteraard, afhankelijk van nieuwe info en inzichten, nog altijd bijgesteld worden.
Update: 1-2-3-4 mogen voorlopig al geschrapt.
Onderhandelingen zijn vandaag afgelopen, het carbudget werd met 50% verhoogd doch geen van deze vier zijn tijdig beschikbaar in 2019.
De enige zekerheid (?) op heden is dat de Tesla 3 in maart aan de lijst wordt toegevoegd maar daar ben ik niet echt een fan van. Dan nog liever
een 5 of 6. Het zal dus voor over 4 jaar zijn. In 2019 komen er 28 EV modellen beschikbaar maar de overgrote meerderheid pas in de tweede helft en eigenlijk pas op het einde van het jaar. Mijn eerste inschatting was dus (spijtig?) juist dat 2020 het praktische omslagpunt zou worden.
Het zal dus waarschijnlijk nog vier jaar "van horen zeggen" blijven. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 dec 2018, 20:16

ivob schreef:
19 dec 2018, 19:11
Wat het eerste betreft
Christiaan schreef: dat is vier maal minder aan energie !
laad jij misschien het jaar rond al je energie rechtstreeks van je PV-installatie. Maar er zijn ook mensen die dat op anderen plekken moeten doen (laadpaal, werkplaats) of deels via hun PV installatie, maar zeker niet het jaar rond alleen als de zon schijnt. In al die gevallen moet je ook de energie meerekenen die het kost om 1 kWh elektriciteit aan te maken. En dat is nooit 1:1. Past natuurlijk minder in een non-kritisch "hoera" verhaal maar ik neemt liefst alle bekende parameters in beschouwing voor ik een eindconclusie durf te maken ipv steeds recht door de bocht te gaan. Daar komen vroeg of laat geheid brokken van.
De wagens met een groot bereik komen eraan , en dus wordt de noodzaak om ergens ver weg aan een laadpaal te hangen ook kleiner. Als je minimum-minimorum met 8 uur 's nachts aan 10 Ampere laadt ga je de dag nadien met alle zekerheid 100 km ver kunnen rijden. Voor particulieren die niet over een eigen oprit of garage beschikken moet de overheid inschikkelijk worden zodat ze eventueel een laadkabel onder het voetpad mogen laten ingraven. Voor personen in een woonblok met onderaardse garage of er één naast het gebouw is er al helemaal geen probleem.

En als ge met uw PV panelen wilt laden , dan gaat ge de stroom ergens moeten opslaan in batterijen. Je gaat toch niet telkens congé pakken als de zon schijnt omdat ge slechts dan alleen uw wagen met paneelstroom deftig kunt laden. Met 1/4 van mijn batterijen concept , dat zijn 12 zonnepanelen , stockeer ik zowel in het winter-worst-scenario geval als In het zomer-worst-case scenario 6 kWh per dag , goed voor een 40 km actieradius de daaropvolgende dag. Geschatte kostprijs van het geheel ( zonder werkuren ) : 20.000 Euro. Daar hangt dus een prijskaartje aan vast , maar niets is gratis, dixit Gwendolyn Rutten.
Wat het tweede betreft
Christiaan schreef: En maak nu ook eens het verschil voor jezelf
best uw eigen vragen eens goed doorlezen voor je commentaar geeft op een ander zijn antwoord. ;-)
Ik maak mijn rekening en jij de jouwe. Ik betwist niet dat jij laadt aan 5 ct/km. Er is ook geen reden waarom jin dan zou moeten
betwisten dat mijn verbruiksrekening steeds nul euro is of dat nu via een tankkaart of via een laadkaart is of een combinatie van beiden.
In mijn calculatie is dat dus geen determinerende factor (zoals ik al herhaaldelijk duidelijk weergaf).
Ik maak de rekening van de gemene-deler-burger , niet de uwe. Er lopen meer niet-geprivilgeerden rond dan geprivilgeerden die de mogelijk hadden om iets te verwezelijken dat jij hebt verwezelijkt , en dat wegens verschillende oorzaken ( gebrek aan geld en/of een geschikte , aanpasbare woning , enz ... )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 21:19

Christiaan schreef: De wagens met een groot bereik komen eraan , en dus wordt de noodzaak om ergens ver weg aan een laadpaal te hangen ook kleiner...
Man doe je het er voor of ben je met mijn voeten aan het spelen?
Het ging om je bewering dat er voor het laden van een EV vier keer minder energie nodig is dan voor een ICE. Je hele rimram is dus totaal naast de kwestie.
Christiaan schreef:
19 dec 2018, 20:16
Ik maak de rekening van de gemene-deler-burger ,
Voorlopig volgen ze dan toch niet je voorbeeld en liggen hun prioriteiten blijkbaar ergens anders.
Benieuwd hoeveel "gemene-deler-burger" (sic) minimaal 40.000 € gaan investeren (als dhz'er dan nog) om de zekerheid te hebben dat ze zich dagelijks met een type Kangoo 40 km mogen verplaatsen met als enige 'voordeel" dat ze dan minder onderhouds- en gebruikskosten hebben, kosten die ze met een ICE dan nog eens kunnen spreiden in de tijd en niet stande pede tevoorschijn moeten toveren. Zeker als tot op heden de "ontwerper" zijn eigen project nog altijd niet gerealiseerd heeft.
Toch bedankt dat je, zonder mij ooit ontmoet te hebben noch mijn achtergrond te kennen, kan inschatten hoe "geprivilegieerd" ik wel ben.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 22:21

Hoe zou het overigens de Think City van TS zijn vergaan?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 20 dec 2018, 00:23

Terecht punt voor wie stelt dat de Kangoo ZE geen volwaardige auto is en het grootste gebrek is nog wel het ontbreken van een snellaad aansluiting.
Tot heden heb ik behoorlijk geluk dat ik zonder al te veel kunst en vliegwerk toch meer dan 25k in één jaar af heb weten te leggen, maar in feite is dit concept vooral geschikt voor de bezorgdienst of aannemer/... die hoofdzakelijk lokaal werkt.
In NL betaal ik voor publiek laden nu ongeveer €0,40 per kWh (33 cent per kWh en 15% laadverlies) en 4 cent per kilometer voor de batterijhuur. Een koopbatterij van 40kWh is wenselijk omdat je dan de duurdere laadpunten wat makkelijker links kunt laten liggen en een mix van eigendom en huur dat werkt gewoon niet.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 dec 2018, 00:28

japio schreef:
20 dec 2018, 00:23
Terecht punt voor wie stelt dat de Kangoo ZE geen volwaardige auto is en het grootste gebrek is nog wel het ontbreken van een snellaad aansluiting.
....
Zelfs al zou het kunnen , ik zou het nooit doen en al zeker niet met een gekochte batterij. Snelladen verkort hun leven !

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 20 dec 2018, 08:34

Het niet kunnen snelladen verkort MIJN leven (omdat ik dan stilsta op een punt waar ik helemaal niet wil zijn), voor mij geen moeilijke overweging dus.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 dec 2018, 11:14

japio schreef:
20 dec 2018, 08:34
Het niet kunnen snelladen verkort MIJN leven (omdat ik dan stilsta op een punt waar ik helemaal niet wil zijn), voor mij geen moeilijke overweging dus.
Rij jij alle dagen +200 km met de wagen ?

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 20 dec 2018, 23:14

Tussen de 80 en 200km, boven 100km enkele reis pak ik sowieso de diesel.
Mijn 'record' is 290 op één dag, ik heb die dag moeten bekopen met 3 uur in de auto slapen want een laadpaal met load balancing vond 50% vermogen wel genoeg.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 dec 2018, 23:44

japio schreef:
20 dec 2018, 23:14
Tussen de 80 en 200km, boven 100km enkele reis pak ik sowieso de diesel.
Mijn 'record' is 290 op één dag, ik heb die dag moeten bekopen met 3 uur in de auto slapen want een laadpaal met load balancing vond 50% vermogen wel genoeg.
Een nieuwe EV kopen met een bereik van ca. 350 Km :-) , en 's nachts 8 uren thuisladen aan 16 Ampere , goed voor bijna 200 km aan 15 kWh/100km verbruik. Wat ge de volgende dag niet opgebruikt van die 200 km , is extra reserve voor de dag erop.

Meet ook eens het rendement bij het laden , daar zit geen 15 % verlies op zoals je hiervoor schreef. Meet de stroom van je mobiele lader op 230 Volt - noteer de nog resterende actieradius in km dat de wagen aangeeft - noteer het gemiddeld verbruik dat de wagen aangeeft in kWh/100km . Laad nu exact 1 uur ( zonder dat hij hierbij volgeladen mag geraken ) en noteer nadien terug de resterende actieradius in km. Maak met dit alles je berekeningen en trek je conclusies.

( resterende actieradius in km en verbruik in kWh/100 km kan ik in mijn Kangoo zonder probleem exact uitlezen , en ik neem aan dat bij alle ander EV's dit ook het geval is )

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 22 dec 2018, 20:44

Helaas bestaan er nog geen bestelauto's met 50kWh accu, dus blijft de aansluiting voor een snellader een wens. Jouw rekensom deugt niet want nu is de laadtijd al 7 uur voor 110km.
De laadverliezen heb ik in het begin gemeten: er was 26.5kWh nodig om van volledig leeg naar vol te laden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 dec 2018, 22:33

japio schreef:
22 dec 2018, 20:44
Helaas bestaan er nog geen bestelauto's met 50kWh accu, dus blijft de aansluiting voor een snellader een wens. Jouw rekensom deugt niet want nu is de laadtijd al 7 uur voor 110km.
De laadverliezen heb ik in het begin gemeten: er was 26.5kWh nodig om van volledig leeg naar vol te laden.
De laadstroom zal dalen naarmate het kouder wordt. Ik schreef dat je niet moogt volladen omdat op het einde er een balancering aan een lagere stroom plaats vindt en die dus de laadtijd verlengt. Ik zal morgen ( als ik het niet vergeet ) zelf eens de test op mijn ZE doorvoeren. Die staat voor het ogenblik half geladen , dus er kan best nog een uurtje laden erbij zonder dat die volgeladen geraakt.

Het kan best dat je 26.5 kWh laadt ( iets meer dan 7 uur aan 16 Ampere ? ) , maar dat zal dan wel in de zomer geweest zijn , juist ? Dat is goed voor 176 km aan 15 kWh/100 tenzij je je regelmatig een Porsche wou achtervolgen. santa

Plaats reactie