Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door bruma » 16 dec 2018, 22:27

Langs gaan bij een dealer zij hebben de info wel en als je snel bent (morgen) nog kans om in de productie maart te belanden, dus met een levertermijnen van 6 maand.
Duurste versie (more) +/-44k€ enkel nog kleur, een open dak en luxepack (led stralers, leer) te verkrijgen
64kWh heeft WP, 39kWh niet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 22:34

Je ziet een klein detail over het hoofd. Het betreft geen particuliere aankoop.
Privé geef ik (voorlopig) geen euro meer uit aan een auto. ;-)
Heb er ook geen meer nodig. Maar als er eentje te geef is.... :mrgreen:
Het NL zusterbedrijf van de leaseMij (waarvan de calculator daar vrij toegankelijk is) heeft wel de Kona 64 kWh in aanbieding maar nog niet de e Niro.
En daar lopen ze meestal al voor op België (waar de toegang privatief is want het is in Vlaanderen not done dat Jan kan zien hoeveel budget
Maria ter beschikking krijgt en omgekeerd :roll: ).
Voor een bedrijfswagen zijn we dus, zoals al eerder gesteld, gebonden aan de beschikbare modellen op de leasemarkt.
En dit binnen het beschikbare maandbudget. In NL is het budget van een Kona 64 kWh ongeveer 50% van het hier geldende bedrijfsbudget. Maar daar zijn we voorlopig niets mee want de fiscaliteit (die een groot deel uitmaakt van een leasewagenbudget) tussen de twee landen verschild enorm.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 dec 2018, 23:03

Je mag met nog zoveel details komen aandraven, in heb ik t weekend in BE er eentje in Fleet gekocht en mijn NL collega's waren inderdaad bevoordeligd, zij konden 2 weken voor mij bestellen, eentje heeft besteld de andere heeft in t zand gebeten wegens 'geen reservatie' dus 12 maand levertermijn
Ik vreesde voor mijn levertermijn, het zal erom spannen tussen BE-NL en ik denk op een (paar) weken na dat mijn NL collega's de zijne vroeger zal krijgen, ze komen immers de Benelux via Rotterdam binnen. Vermoedelijk zullen de wagens zelfs op t zelfde schip zitten.
O ja bestellingen na dit weekend is de volgende levering eind september (BE).

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 23:13

bruma schreef:
16 dec 2018, 23:03
O ja bestellingen na dit weekend is de volgende levering eind september (BE).
Dan zal het deze al zeker niet worden.
We moeten immers rekening houden met de beperkende "details" die op ons van toepassing zijn, niet met de uitgebreide mogelijkheden van een ander. ;-)
Uiteraard kijken wij, naar analogie met de topic titel, graag uit naar jouw en Freddy's praktische ervaringen met de respectievelijke EV's. :tu:

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 dec 2018, 23:46

Christiaan schreef:
16 dec 2018, 16:11

De kosten ontlopen mekaar zelfs heel sterk , namelijk zo goed als nihil voor de ZE. De carterolie is "life time" en hoeft dus nooit vervangen te worden. De remmen verslijten ook al heel veel minder omdat je die amper moet gebruiken om tot stilstand te komen. De motor remt sterk af , en je hoeft niet op de rem te gaan staan om tot stilstand te komen en te blijven zoals bij een "automatic" met verbrandingsmotor. Rest dus alleen nog maar de banden , en daarvan is de slijtage ook al kleiner omdat er geen fricties met het wegdek tijdens schakelen bestaan. En uiteraard , geen luchtfilter , geen koelvloeistof , geen olieverversing , geen "bougies" , .... te vervangen.

Ik rij in mei volgend jaar al 5 jaar met de ZE , en ik ben één keer naar de garage moeten gaan wegens een "rode kaart" van de autokeuring voor slecht afgestelde lichten. That's all folks !

In NL is er al iets meer ervaring met elektrische auto's en een veelgehoorde klacht is het doorroesten van de remschijven, ook mijn Ampera heeft al na 6 jaar nieuwe schijven gekregen omdat meer dan 50% van het remvlak verroest was.
Slijtage aan de banden is hoger door het hogere koppel; ik heb de originele banden na 6.000km reeds vervangen omdat deze herrie produceerden en de harde (waarschijnlijk veel silica) samenstelling de auto onveilig maakte.
Veerpoten, schokdempers, motorsteunen, stuurhuis, remsysteem, interieurfilter, 12Volt accu, ruitewisserbladen, update navi, en hoezo geen koelvloeistof?? onderhoud airco, allemaal zaken die aan normale slijtage onderhevig zijn en onderhoud nodig hebben.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 16 dec 2018, 23:57

bruma schreef:
16 dec 2018, 21:50

De meeste accu's hebben een spanning van om en bij de 350V. De 50kW snelladers hebben een max spanning van 400V, vandaar dat je nooit aan max vermogen kan opladen als je accu spanning lager is dan 400V én dat, indien je SOC lager is dan 20% of lager, ook het laden veel trager verloopt tot de spanning van de accu weer op peil is.
Dat klopt niet echt bruma. De batterijspanning varieert naargelang zijn SOC. Van een NMC cel die nu zo goed als in alle batterijen voor EV's wordt gebruikt, zal de spanning varieëren tussen bijna 3 Volt en 4 Volt. Van een batterij met 100 cellen in serie varieert de spanning tussen echt wel 400 Volt ( na het volladen ) en 300 Volt.

Nu , een lege batterij kan men wel snel laden , en een bijna volle batterij juist niet. Als een batterij bijna vol is gaat men over in wat men egalisatiemodus of balanceringsmodus noemt, en dat moet men de laadstroom gaan beperken om de reeds volgeladen cellen niet te laden opsmoren. De Tesla S kan men bvb. in 40 minuten tot 80 % opladen , maar als men die voor 100 % wil opladen duurt het plotseling veel langer. Dat komt omdat men vanaf de 80 % SOC in balanceringsmodus gaat. Het is wel de auto zelf die de laadstroom bepaalt en gaat beperken , niet de snellader. De uitgangspanning van de lader "volgt" trouwens de batterijspanning , de lader werkt als een constante stroombron , niet als een spanningsbron.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 dec 2018, 00:22

japio schreef:
16 dec 2018, 23:46

In NL is er al iets meer ervaring met elektrische auto's en een veelgehoorde klacht is het doorroesten van de remschijven, ook mijn Ampera heeft al na 6 jaar nieuwe schijven gekregen omdat meer dan 50% van het remvlak verroest was.
Iemand met iets tussen zijn oren weet dat. :D Als ik ergens heen rij , dan ga ik in het begin echt wel een paar keer flink op de rem staan om de schijven op te blinken. :-) Iemand die zijn wagen amper gebruikt , krijgt inderdaad verroeste remschijven , maar dat geldt voor alle wagens. Je moet wel het verschil maken tussen het dunner worden van de schijven door slijtage als het wegroesten ervan. De remblokken zullen al vroeger versleten geraken dan het doorroesten van de schijven.

Slijtage aan de banden is hoger door het hogere koppel; ik heb de originele banden na 6.000km reeds vervangen omdat deze herrie produceerden en de harde (waarschijnlijk veel silica) samenstelling de auto onveilig maakte.
Veerpoten, schokdempers, motorsteunen, stuurhuis, remsysteem, interieurfilter, 12Volt accu, ruitewisserbladen, update navi, en hoezo geen koelvloeistof?? onderhoud airco, allemaal zaken die aan normale slijtage onderhevig zijn en onderhoud nodig hebben.
Hadden mijn originele Michelin banden niet doorgestoken geweest , dan reed ik er nog mee , en dat na 20.000 km op de teller. Als je jezelf wilt meten met een Porsche , dat kan , maar dan gaan je banden inderdaad sneller verslijten. Hoe lang gaat al wat je opnoemt in een klassieke wagen mee ? Toch vrij lang , nietwaar. De schokdempers van mijn 27 jarige old-timer zijn ooit éénmaal vervangen geweest , en die heeft 200.000 km op de teller. Idem voor de overbrenging ( stangen ) vanaf het stuurhuis naar de wielen van mijn oldtimer. Koelvloeistof ? Die is er inderdaad aanwezig in mijn Kangoo ZE , maar ik denk dat die nog nooit heeft gecirculeerd. Ze ziet er na 4 jaar en 20.000 km perfect vers uit met een doorschijnend lichtgeel kleurtje. Als de buitentemperatuur boven de 30 °C zou stijgen , dan bestaat de kans dat de koeling van de batterij aanslaat , maar ik denk niet dat dat ooit al is gebeurd. Motorsteunen zijn er niet echt , de motor schudt en beeft niet zoals een klassieke motor. De 12 Volt batterij moet nooit echt vermogen leveren , en die zit er dus al slapend in. Ruitenwissers , dat uiteraard wel ...

Wat ik viseer is het verschil in onderhoud van de motor van een klassieke wagen en een EV , en dat is een hemelsbreed verschil.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 17 dec 2018, 05:57

Ik dacht ook gelezen te hebben dat ze (kona en e niro)onderhuids het zelfde zijn. Op tweakers is er een onderwerp die gaat over de kona en de e niro.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 dec 2018, 10:27

De aandrijflijn en elektrische motor zijn inderdaad voor beiden identiek. Het batterijpack verschil voor beiden wel. Niet in capaciteit maar van merkleverancier. Het koetswerk en aankleding van bedien verschilt. De Kona heeft een iets sportievere SUV look en de Nira een iets meer bravere SUV look (maar smaken verschillen dus hierover discussiëren is zinloos, ieder zijn ding). De Nira is heeft een iets ruimer interieur.
De specs (verbruik/actieradius/snelheid) verschillen ook iets maar is eerder marginaal en heeft eerder te maken met de instellingen door de constructeur en de stroomlijn van het koetswerk dan de beschikbare aandrijflijn/motor.

In ons geval doet zelfs de prijs/uitrusting er niet toe gezien deze bepaald wordt door de business pakketten aangeboden door de leaseMij in overeenstemming met de werkgeversdeal en deze verschillen soms van de particuliere/fleet aanbiedingen.
Gebruikskosten geven ook geen doorslag want het is all in. Hebben alleen een weerslag op het budget en dat weet je al van moment van beslissing tot ingebruikname.

In eerste instantie zal de keuze (als dat al mogelijk is binnen de vooropgestelde termijnen) vallen op wat er aangeboden wordt en bestelbaar is. Feitelijke levertijd is dan zelfs van ondergeschikt belang gezien er poolruimte genoeg is om de tijd tussen effectieve levertijd nieuw voertuig en uiterste gebruikstermijn huidig voertuig te overbruggen.
Voorlopig heb ik zelfs geen voorkeur voor één van beide wagens (of zelfs een andere). Eerste prioriteit is een bruikbaar (min. actieradius 300 km) elektrisch voertuig.
Op basis van theoretische beschouwingen (praktijktesten volgen pas wanneer de beschikbare leasepool effectief bekend is) is de stand momenteel:
1. Hyundai Kona EV 64 kwh
2. KiA e Niro 64 kWh
3. Opel Ampera e 60 kWh
4. Nissan Leaf 2019 60 kWh
5. Hybride men minimale effectieve e-capaciteit van 40 km
6. Een monovolume of SUV benzinewagen.
Deze lijst kan uiteraard, afhankelijk van nieuwe info en inzichten, nog altijd bijgesteld worden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 dec 2018, 10:49

ivob schreef:
17 dec 2018, 10:27

Deze lijst kan uiteraard, afhankelijk van nieuwe info en inzichten, nog altijd bijgesteld worden.
Kan je bij de gevallen in je lijst allemaal de optie "zelfstandig parkeren" nemen ? Dat is voor bepaalde partners wel aan te bevelen. :D Bij de nieuwste Nissan Leaf is dat een optie.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 dec 2018, 13:41

Wij parkeren nog altijd zelf sneller dan zo'n systeem. ;-)
Zit het in een pakket zonder meerprijs so be it. Maar we gaan er niet bewust naar op zoek.
Enige verplichte opties zijn: metaallak, navigatiesysteem en parkeersensoren achteraan. Maar dat is voor geen enkel merk meer en probleem.
Meestal zelfs standaard.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 dec 2018, 14:44

Waarom eigelijk metaallak ? Dat kan je zelf met een spuitbus zo goed als nooit onzichtbaar repareren. Ik heb dit nooit gewild , de mijne zijn ( behalve mijn allereerste Renault Dauphine Gordini ) al altijd maagdelijk en gewetenszuiver wit geweest. :D Heb nu ook in Nederland een site gevonden die echt de perfecte kleuren volgens de code in spuitbus kan leveren , zalig !

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 17 dec 2018, 17:14

Christiaan, ik heb mij lang ingehouden maar gij zijt echt niet te doen man. Een spuitbus? Meen je dat nu? Trouwens, zou het kunnen dat we elkaar gezien hebben bij de opening van thor energy ville in Genk? (Off-topic)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 dec 2018, 18:00

bartgo schreef:
17 dec 2018, 17:14
Christiaan, ik heb mij lang ingehouden maar gij zijt echt niet te doen man. Een spuitbus? Meen je dat nu? Trouwens, zou het kunnen dat we elkaar gezien hebben bij de opening van thor energy ville in Genk? (Off-topic)
Ik geraak nooit tot in Genk met mijn Kangoo ZE.

Een spuitbus ? Jawel hoor , en niemand merkt dat er op die plaats gespoten is geweest , zelfs niet met een vergrootglas. Je moet het zaakje na verharding wel afwerken met een polish voor ruwe carrosserie en daarna terug met een andere polish op normale blank zetten. Het vergt uiteraard wat ervaring , maar na wat mislukte pogingen met aflopers en andere ongemakken lukt dat best. En je moet uiteraard eerst de verweerde bovenlaag met een polish voor ruwe carrosserie verwijderen. Bij een metaallak moet je echter niet proberen om een beperkte oppervlakte te spuiten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 dec 2018, 21:50

Christiaan schreef:
17 dec 2018, 14:44
Waarom eigelijk metaallak ?
Omdat het geen persoonlijke opties zijn maar opties opgelegd door de werkgever. Heeft te maken met een hogere restwaarde op de tweedehandsmarkt.
Zo is een BMW of Audi bv. ook relatief goedkoper in gebruik over 4 jaar dan een Toyota. Gewoon omdat deze laatste praktisch geen restwaarde meer heeft en dat dan doorgerekend wordt in het budget van de eerste gebruiker.
Door de verrekende fiscaliteit en kosten van een tank/laadkaart en de BTW maar voor een deel wordt aangerekend heb je in eenzelfde model en type wagen voor eenzelfde budget ook meer elektrische auto dan het vergelijkbare model in hybride en deze heeft weer meer dan het benzine/dieselmodel. Een paar jaar terug was het nog net omgekeerd.
Je moet er mij niet op aankijken. Dat is nu eenmaal het gangbare systeem.
Reparatiekosten? Het is een al in formule (full omnium). Gezien we tot op heden ook nog zelf parkeren nog nooit een spuitbus nodig gehad om lak bij te werken. Dat is ofwel voor de verzekering of bij inleveren 250 € eigen kosten (of dat nu slechts een krasje is of een hele flank maakt in se niet uit).
Als je dus op twee verschillende flanken een krasje hebt kan je het voertuig voor inlevering dus eigenlijk beter total loss rijden. :mrgreen:

Nissan levert voor zijn lease EV's inmiddels ook gratis een wallbox erbij (+ gratis installatie). Bij inleveren voertuig mag de gebruiker de wallbox houden.
Een puntje ter overweging.

Plaats reactie