Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 19:04

Inderdaad. Maar die dag is nog niet gekomen. voor mij althans niet.

En voor de rest, mooi dat je zo redeneert en er naar tracht te leven.
Maar de markt, gericht op de algemene deler, werkt momenteel zo niet. Dat gaf je zelf al aan.
Of dat in de (nabije) toekomst zal omslaan is een voorspelling. Vooralsnog geen feit.
Dat het technologische haalbaar is, daar moet je mij niet van overtuigen. Ook niet dat het economisch,
mits een mentaliteitswijziging, haalbaar is. Maar op de mentaliteit van de consumerende massa hebben jij
nog ik enige invloed.

Ik bewandel wat betreft mobiliteit, volledig vrijwillig, voorlopig een ander pad om de wetmatigheden van de markt te omzeilen.
Geen eigen auto. Kan ik niet op belast worden, geen afschrijvingskosten en geeft me een zee van tijd om
de "omslagdag" zonder enige financiële kost af te wachten. Hoe langer ik dat kan volhouden, en tot nu toe vraagt dat geen enkele inspanning, hoe hoger het budget om de overstap te maken als de tijd daar rijp voor is.
Maar tegen dan is het misschien zelfs niet meer nodig om over te stappen op een individueel voertuig. Hier in de gemeente zijn ze recent al gestart met het aanbieden van EV's (o.a. Renault Zoë of Nissan eNV200) als deelvoertuig. Als ik de tijd en goesting eens heb zal ik hun model eens doorrekenen op jaarbasis en de vergelijking maken met de aanschaf van een individuele EV.

De ene methode is daarom niet beter of slechter dan de andere. Ieder zijn ding.

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 20:00

De mentalteit van de consumerende massa is er niet spontaan gekomen. De massa is gekneed geweest door de marketeers. Iedereen die durft na te denken , weet uit zichzelf dat hij niet steeds de nieuwste versie van een smartphone moet kopen , en toch gebeurt het.

Met al wat ons op afkomt op het gebied van vervuiling , klimaatbeheersing , zal een "andere" groep zich verplicht voelen om terug de massa te kneden in de tegensovergestelde richting. Daar zal geen ontkomen aan zijn. We consumeren immers op een verkeerde manier en de verkeerde dingen. De consument heeft dit eige'lijk nooit zelf gevraagd , maar hij kan nu tegenwoordig ook amper een andere keuze maken. Ik werk nog steeds met XP , en ik heb geen behoefte aan een toeter en bellen Windows 10. Helaas , ik moet nu en dan wel Win 10 opstarten omdat ik bvb. met XP geen internet TV kan kijken - alhoewel dat met een aangepaste browser evengoed op XP zou werken. Zo zie je maar hoe gedwongen de massa wordt om dingen te consumeren die het eigelijk niet nodig heeft en geen enkele meerwaarde bieden.

Een EV heeft daarentegen voor mij wel meerwaarde omdat
- ik nooit naar een tankstation moet rijden
- ik nooit naar een garage moet voor een onderhoud
- ik ermee zowel snel kan optrekken als heel traag en precies kan rijden
- het rijcomfort nog beter is dan met een benzine/dieselwagen met automatische versnellingsbak

In mijn optiek was de aankoop van een EV een "verbetering" , en niet omdat mijn oude wagen "versleten" was ...

Deelwagens ? Geen probleem als het EV's zijn , zoniet hebben die geen meerwaarde op het gebied van het milieu. Goed voor gepensioneerden en mensen die zich amper moeten verplaatsen , maar niet voor woon-werk verkeer. Het kan niet de bedoeling zijn dat een deelwagen acht uur op het parkeerterrein van de werkgever stilstaat. Dus op het gebied van filebeperking tijdens de spits gaan deelwagens niets oplossen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 22:22

Je kan ook een van de basisziektes van Vlaanderen, het WW verkeer, bij de bron aanpakken en zorgen dat je daar niet meer aan moet
deelnemen. Dan gaat er plots een wereld van nieuwe mogelijkheden open. Vraagt wel iets meer denkwerk en initiatief dan in hetzelfde cirkeltje
te blijven ronddraaien en gewoon de aandrijving van je auto te vervangen. Een EV staat tenslotte even veel stil in dezelfde files als alle andere blikken op vier wielen.
In dat geval kan je, voor de enkele keren dat je toch een auto nodig hebt, een deelauto gebruiken die van 8-17 uur door een bedrijf of overheid in dienst is en na die uren wordt gedeeld en in gebruik genomen door particulieren. Dan is het voertuig maximaal in gebruik.
Je kan je particulier gebruik per auto dan ook gemakkelijk plannen buiten de spitsuren.

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1317
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Mari » 14 dec 2018, 13:21

Overstappen op electrisch rijden gaat nooit wat worden.
Eerst zorgen dat IEDEREEN zijn eigen parkeervak krijgt voor zijn eigen deur.
Dan een laadpaal.
Gebeurd dat niet dan wordt het nooit niks.
Ik ben blij dat ik inmiddels een leeftijd heb dat ik aan die opdringerige regering niet mee hoef te doen.

Als het aan de nieuwe regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht.
Hahahahaha dat is nog ietsje meer dan 11 jaar, dan is inmiddels de huidige auto versleten en koop ik net tevoren een BENZINE auto.
Dan nog een kleine 10-15 jaar rijden.
Daarna zo'n leeftijd dat het me niets meer boeit wat ze allemaal van plan zijn.
Ik loop dan hoogstwaarschijnlijk achter een rollator.
In ieder geval zullen ze mij niet zo ver krijgen dat ik het allemaal maar doe zoals zij willen.
Al schuiven ze het nog 5 jaar naar voren, dan koop ik dan een nieuwe BENZINE auto.
Heb namelijk mijn buik vol van al dat milieu gejengel.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 14 dec 2018, 13:48

Mari schreef:
14 dec 2018, 13:21
Overstappen op electrisch rijden gaat nooit wat worden.
Wat is je alternatief voorstel? Gewoon verderdoen zoals we bezig zijn?
Overigens een uitspraak in lijn van het verschijnen van de eerste stoomtreinen, pc's, gsm's,.....
Het zal niet makkelijk zijn. Zeker niet als iedereen dezelfde mentaliteit aanhangt. Maar we zullen wel moeten.... of er gewoon mee ophouden.
Mari schreef:
14 dec 2018, 13:21
Eerst zorgen dat IEDEREEN zijn eigen parkeervak krijgt voor zijn eigen deur.
Dan een laadpaal.
Gebeurd dat niet dan wordt het nooit niks.
Ik ben blij dat ik inmiddels een leeftijd heb dat ik aan die opdringerige regering niet mee hoef te doen.
Als iedereen er in de eerste plaats nu eens voor instond dat hij zijn eigen voertuig op zijn eigen eigendom kwijt kon?
Dan kon men ineens ook instaan voor zijn eigen elektriciteitsvoorziening.
Je noemt de regering opdringerig maar anderzijds moet ze wel voor je voordeur een parkeerplek + laadpaal voorzien op openbaar domein?
Mari schreef:
14 dec 2018, 13:21
Als het aan de nieuwe regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht.
Hahahahaha dat is nog ietsje meer dan 11 jaar, dan is inmiddels de huidige auto versleten en koop ik net tevoren een BENZINE auto.
Dan nog een kleine 10-15 jaar rijden.
Waarschijnlijk Nederlandse optie? Zou me verwonderen dat ze daar in zo korte tijd in zouden slagen. Maar het kan in principe wel, zie sommige Scandinavische landen.
Mari schreef:
14 dec 2018, 13:21
Daarna zo'n leeftijd dat het me niets meer boeit wat ze allemaal van plan zijn.
Ik loop dan hoogstwaarschijnlijk achter een rollator.
In ieder geval zullen ze mij niet zo ver krijgen dat ik het allemaal maar doe zoals zij willen.
Al schuiven ze het nog 5 jaar naar voren, dan koop ik dan een nieuwe BENZINE auto.
Heb namelijk mijn buik vol van al dat milieu gejengel.
Hopelijk kijkt de jeugd van dan er iets anders tegenaan en gunnen ze je nog je plek inclusief rollator. Als ze echter het resultaat van je
apathie ondervinden en dezelfde egocentrische reactie hebben als jij bieden ze je misschien geen rollator meer aan maar een pilletje voor een zachte exit?
ps. wat met diesel gebeurt is net zo goed toe te passen op benzineauto's.

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 14 dec 2018, 13:55

@Mari

Haha :D Weet je wat ze in Noorwegen aan inschrijvingstaks voor een NIEUWE SUV met benzinemotor betalen ? Méér dan 10.000 Euro ! :D En al wat in het buitenland gebeurt , dat kijken ze af. Zelf iets bedenken kunnen onze politieke pupillen niet ( meer ). Weet je wat , ik verkoop je binnen 10 jaar mijn eigen electrische Kangoo voor een zacht prijsje van 9000 Euro. Tegen dan rij ik misschien ook al met een rollator ... :cry:

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 14 dec 2018, 13:57

Hopelijk vind je tegen dan rollators nog alleen in musea (of in de kofferbak van de laatste benzinerijders ;-) ).
Aan mij zal zo'n ding in elk geval nooit besteed zijn.

Gebruikersavatar
Hayden
lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2016, 00:14
Installatie Land: België
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Hayden » 14 dec 2018, 20:40

Mari schreef:
14 dec 2018, 13:21
Overstappen op electrisch rijden gaat nooit wat worden.
Eerst zorgen dat IEDEREEN zijn eigen parkeervak krijgt voor zijn eigen deur.
Dan een laadpaal.
Gebeurd dat niet dan wordt het nooit niks.
Ik ben blij dat ik inmiddels een leeftijd heb dat ik aan die opdringerige regering niet mee hoef te doen.

Als het aan de nieuwe regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht.
Hahahahaha dat is nog ietsje meer dan 11 jaar, dan is inmiddels de huidige auto versleten en koop ik net tevoren een BENZINE auto.
Dan nog een kleine 10-15 jaar rijden.
Daarna zo'n leeftijd dat het me niets meer boeit wat ze allemaal van plan zijn.
Ik loop dan hoogstwaarschijnlijk achter een rollator.
In ieder geval zullen ze mij niet zo ver krijgen dat ik het allemaal maar doe zoals zij willen.
Al schuiven ze het nog 5 jaar naar voren, dan koop ik dan een nieuwe BENZINE auto.
Heb namelijk mijn buik vol van al dat milieu gejengel.
Yeah screw your kids and grandkids :shock:
Denk je dat je nog ergens in een stad zal binnen mogen met je ICE?
Hoeveel al je betalen aan de pomp?
Hoeveel rijtaks, 10k?

Je kan nu al een compleet lege batterij opladen in 30 minuten en binnen 10 jaar zal dit nog veel sneller gebeuren. Een eigen parkeerplaats om op te laden zal je niet nodig hebben.
Maar je moet er wel een beetje voor openstaan.
Je hebt toch ook je ouwe typemachine ingeruild voor een computer zie ik want je zit warempel op het net :shock: :lol:

japio
Master lid
Berichten: 2278
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door japio » 16 dec 2018, 15:26

viewtopic.php?f=131&t=17553&start=180#p257047

Ik heb zowel een Kangoo met een 1.5dci diesel als ook een ZE en de diesel is toch echt aanmerkelijk goedkoper dan de ZE.

Op basis van 10 jaar 250.000km diesel/ 1 jaar 25.000km ZE

De verzekering van de ZE is fors duurder door de hogere kostpijs, evenals de afschrijving die het dubbele is want de ZE gaat niet 2x zo lang mee.
Het verbruik van de diesel is 1 op 17 (8 cent per km) Verbruik van de ZE is 0,23kWh/km (5 cent plus accuhuur á 4 cent per km, dit zonder laadverliezen gerekend en 5 cent haal je alleen als je nooit aan een publieke laadpaal hoeft op te laden)
De kosten voor het onderhoud onlopen elkaar niet veel (banden en remmenslijtage zijn nagenoeg gelijk en eens per 40.000km naar de garage is niet aan te raden.

De ZE rijdt wel veel comfortabeler.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 16 dec 2018, 16:11

japio schreef:
16 dec 2018, 15:26
viewtopic.php?f=131&t=17553&start=180#p257047

Ik heb zowel een Kangoo met een 1.5dci diesel als ook een ZE en de diesel is toch echt aanmerkelijk goedkoper dan de ZE.

Op basis van 10 jaar 250.000km diesel/ 1 jaar 25.000km ZE

De verzekering van de ZE is fors duurder door de hogere kostpijs,
Ah ja ? Dan moet je in Belgie bij Ethias een verzekering afsluiten : 30 % korting op een electrische wagen.
evenals de afschrijving die het dubbele is want de ZE gaat niet 2x zo lang mee.
Kom zeg , de ZE gaat 50 jaar lang mee - behalve uiteraard de batterij
Het verbruik van de diesel is 1 op 17 (8 cent per km) Verbruik van de ZE is 0,23kWh/km (5 cent plus accuhuur á 4 cent per km, dit zonder laadverliezen gerekend en 5 cent haal je alleen als je nooit aan een publieke laadpaal hoeft op te laden)
De kosten voor het onderhoud onlopen elkaar niet veel (banden en remmenslijtage zijn nagenoeg gelijk en eens per 40.000km naar de garage is niet aan te raden.

De ZE rijdt wel veel comfortabeler.
De accuhuur erbij betrekken is eigelijk fout. Tel bij de aankoopprijs de batterijhuur over een periode van 7 jaar erbij ( duur van het contract ) en dan kom je dichtbij de keuze van de aankoop van een ZE zonder batterijhuur , dus iets boven de 30.000 Euro. En dan kom ik in Belgie aan een verbruiksprijs van minder dan 5 Euro per 100km ( 5 Eurocent / km ) , uiteraard "getankt" aan mijn eigen garagepoort.

De kosten ontlopen mekaar zelfs heel sterk , namelijk zo goed als nihil voor de ZE. De carterolie is "life time" en hoeft dus nooit vervangen te worden. De remmen verslijten ook al heel veel minder omdat je die amper moet gebruiken om tot stilstand te komen. De motor remt sterk af , en je hoeft niet op de rem te gaan staan om tot stilstand te komen en te blijven zoals bij een "automatic" met verbrandingsmotor. Rest dus alleen nog maar de banden , en daarvan is de slijtage ook al kleiner omdat er geen fricties met het wegdek tijdens schakelen bestaan. En uiteraard , geen luchtfilter , geen koelvloeistof , geen olieverversing , geen "bougies" , .... te vervangen.

Ik rij in mei volgend jaar al 5 jaar met de ZE , en ik ben één keer naar de garage moeten gaan wegens een "rode kaart" van de autokeuring voor slecht afgestelde lichten. That's all folks !

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door jeroen beeckx » 16 dec 2018, 17:11

onderhoudskosten bij een EV?

Wij rijden nu 7 jaar elektrisch én 300EUR onderhoud... (Nissan Leaf)
Remmen verslijten niet, banden minder maar heeft eerder met rijstijl te maken... rustiger dus.:-)

Maar voor een particulier blijft het nog veel geld kosten het EV rijden...
Als bedrijf is het ongetwijfeld het goedkoopste rijden... en privé kost het in België 1500EUR VAA. In NL zelfs nul, geen bijtelling.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 19:09

Christiaan schreef: Kom zeg , de ZE gaat 50 jaar lang mee - behalve uiteraard de batterij
Sommige Europese fossielmerken zouden beter een voorbeeld nemen aan het zelfvertrouwen van Aziatische merken (die doorgaans voor "goedkopere kwaliteit" doorgaan).
Wat betreft een EV, 5 jaar volledige garantie zonder km beperking + 8 jaar op de batterij (tot 200.000 km) + 8 jaar wegbijstand. Deze garantie geven niet veel merken voor hun fossiel aangedreven voertuigen. Zelfs niet voor premium modellen. Zo'n vertrouwen in eigen kunnen is toch een argument dat een particulier in overweging moet nemen om tot een eventuele aankoop over te gaan.
De batterijcapaciteit voor 2019 bereikt ook al bijna de 500 km grens. Ruim voldoende voor mij.
Dacht eerst dat 2020 het omslagpunt zou worden. Misschien komt dat in 2019 wel in zicht. Enige voorwaarde (nog onbekende factor) is dat het voertuig
in het beschikbare budget past en vooral dat het medio 2019 leverbaar is.
2019 is ook het laatste jaar dat een EV nog 120% fiscaal aftrekbaar is. Zal dus alles of niets worden. :D
Ik blijk dus, in dit geval, onderhevig te zijn aan voortschrijdend inzicht. :mrgreen:

Het begint er ook steeds meer op te lijken dat een EV met een voldoende grote batterijcapaciteit wellicht een mogelijkheid zou kunnen zijn (ik blijf voorzichtig) om enkele van de nadelen van de digitale meter op te vangen.
Laatst gewijzigd door ivob op 16 dec 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door freddy » 16 dec 2018, 19:19

Verbruikt jullie ev meer in de winter?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 19:21

Ieder voertuig verbruikt meer in de winter (dikkere luchtlagen).
De actieradius van een EV in de winter is ook beduidend lager dan in de zomer. Maar dat komt voornamelijk door de lagere batterijcapaciteit bij koude temperaturen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 19:25

Ieder voertuig verbruikt meer in de winter (dikkere luchtlagen).
De actieradius van een EV in de winter is ook beduidend lager dan in de zomer. Maar dat komt voornamelijk door de lagere batterijcapaciteit bij koude temperaturen.
Zelfs de constructeurs van EV's zijn daar zeer open in. En ze hebben ook geleerd van de fouten van hun sjoemelvoorgangers. Ze publiceren nu zelfs open het verschil in actieradius tussen de NEDC norm en de lagere (maar korter bij de praktijk aanleunende) WLPT norm.

Plaats reactie