Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 01 dec 2018, 17:19

jeroen beeckx schreef:
01 dec 2018, 17:05
...
Ik denk trouwens dat de Kangoo ZE zonder batterij toch minder kost?
....
Nu misschien al wel , maar nog niet in 2014. Ik huur de batterij , dus de 26.500 incl. BTW was de prijs zonder batterij. De batterij erbij kopen was toen nog niet mogelijk , nu wel voor een extra prijs van ongeveer 8000 Euro ( dacht ik )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 dec 2018, 17:39

Ik heb me wel eventjes vergist in de electriciteitsprijs ( verkeerd getal op de factuur afgelezen ), sorry ..

Het is 1.281,76 Euro voor 4.584 KWh , dus afgerond 0,28 Euro/kWh , of een EV verbruik van 18.250 x 15 x 0,28 = 765,45 Euro

Nu , mijn tijd van tent of caravan is al lang voorbij. Als ik ver zou willen reizen , dan huur ik een auto of een mobilhome.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 01 dec 2018, 18:44

jeroen beeckx schreef:
01 dec 2018, 17:05
Wij kochten onze Nissan Leaf met 30kWH in 2016 aan 30500EUR Btw inc. voor de duurste full option versie MET batterij.
Begin januari krijgen we weer alle prijzen binnen voor de berekeningen van een nieuwe wagen (te leveren voor 15/07).
Benieuwd wat het verschil gaat zijn tussen benzine/diesel/elektrisch en vooral hoeveel elektrische wagens binnen het beschikbare budget vallen.
Begin 2017 waren er dat er nog maar 2 (beschikbaar budget is nu wel met 50% verhoogd maar anderzijds zijn de taksen weer gestegen).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 dec 2018, 18:47

Christiaan schreef:Nu , mijn tijd van tent of caravan is al lang voorbij. Als ik ver zou willen reizen , dan huur ik een auto of een mobilhome.
Wij nemen dan gewoon het vliegtuig (nu het nog mag), dus daar hebben we een auto ook niet voor nodig. De tent pakken we ter plaatse dan
wel uit. :D
Een sleurhut is nooit mijn ding geweest.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 dec 2018, 19:01

Christiaan schreef:
01 dec 2018, 17:39
of een EV verbruik van 18.250 x 15 x 0,28 = 765,45 Euro
Nee je vergeet weer iets ;-)
765,45+1056 = 1821,45 euro.

En voor de aankoopprijs van je Kangoo EV koop ik, zelfs nu nog, een dieselauto die in realiteit (zeker in de rijstijl die je met een EV moet aanhouden om aan dat kWh verbruik te komen) maar 5 liter/100 km verbruikt. Dat deed nl. mijn Astra Break van het MY 2000 al. Met een Zafira (toch iets groter dan een Kangoo) verbruiken we gemiddeld 4.5 liter en halen we met gemak 1000 km actieradius.
Dat zijn onze realistische verbruikscijfers over de afgelopen 4.5 jaar.
Voor het budget van een Zafira 2017 (full option) had je in 2017 de EV keuze voor een spartaans uitgeruste E Lupo :roll:
Konden we net zo goed de fiets nemen. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 dec 2018, 19:26

En wat zijn de onderhoudskosten - en hoeveel keer heb je de pechverhelping moeten oproepen ? Op de 4 jaar dat ik met de Kangoo rij ben ik twee maal naar de garage moeten gaan - éénmaal voor het afstellen van de lichten na een "rode knip" van de autokeuring - en een tweede keer voor vier nieuwe banden die door vandalen werden doorgestoken ( gans de straat was er het slachtoffer ervan ). In mijn Kangoo zitten er geen "foefkes" en alarmen die om de haverklap iets over de sproeiers of wat dan ook hoeven op te lichten of lawaai te maken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 12:49

ivob schreef:
01 dec 2018, 19:01
Christiaan schreef:
01 dec 2018, 17:39
of een EV verbruik van 18.250 x 15 x 0,28 = 765,45 Euro
Nee je vergeet weer iets ;-)
765,45+1056 = 1821,45 euro.
Ik vergeet niets. Die huur van de batterij aan 1056 Euro per jaar moet je zien als een "lening" of een uitgestelde betaling. Men heeft dat bedrag piekfijn berekend aan de hand van de ( huidige ) levensduur van de batterij. Het contract voor de maandelijkse huur is 7 jaar , en dat is zowat de gemiddelde levensduur van de batterij. Na zeven jaar heb je dus de "lening" van de batterij afbetaald , en dan kan die zonder kosten voor de fabrikant vervangen worden. Gaat die langer mee , dan maakt de fabrikant winst. Gaat die voortijdig defect , dan krijgt de eigenaar een nieuwe , en dan maakt de fabrikant uiteraard verlies.

Dat bedrag bij het verbuik voegen is dus fout. Je moet dat bedrag voegen bij de aanschafprijs van de wagen , in mijn geval 26.500 + 7 * 1056 = 33.892 Euro.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 dec 2018, 13:15

In een deftige berekening maakt dit niet uit waar je die kost zet, een TCO (Total Cost of Ownership) berekent alle kosten. En zo kan je vergelijken.
Als de wagen duurder is (of vermogen hoger) dan verhogen ook andere kosten (BA, omnium, ...)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 13:37

bruma schreef:
02 dec 2018, 13:15
In een deftige berekening maakt dit niet uit waar je die kost zet, een TCO (Total Cost of Ownership) berekent alle kosten. En zo kan je vergelijken.
Als de wagen duurder is (of vermogen hoger) dan verhogen ook andere kosten (BA, omnium, ...)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Die TCO is allesbehalve een constante , eerder iets van het huidige ogenblik of hooguit relevant voor een bepaald jaar.

- minus 30 % BA verzkering bij Ethias voor een electrische wagen - maar voor hoelang nog
- subsidies , geen inschrijvingstaks en geen verkeersbelasting voor een electrische wagen - maar voor hoelang nog
- een EV is duurder in vergelijk met een klassieke wagen voor éénzelfde vermogen en luxe - maar voor hoelang nog.

Het zal wel altijd zo blijven dat het onderhoud van een EV vele malen minder zal kosten dan het onderhoud van een wagen met verbrandingsmotor - en ook minder zal kosten aan herstelling omdat er sowieso minder dingen in zitten die aan slijtage onderhevig zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 16:40

Christiaan schreef:
01 dec 2018, 19:26
En wat zijn de onderhoudskosten - en hoeveel keer heb je de pechverhelping moeten oproepen ? Op de 4 jaar dat ik met de Kangoo rij ben ik twee maal naar de garage moeten gaan - éénmaal voor het afstellen van de lichten na een "rode knip" van de autokeuring - en een tweede keer voor vier nieuwe banden die door vandalen werden doorgestoken ( gans de straat was er het slachtoffer ervan ). In mijn Kangoo zitten er geen "foefkes" en alarmen die om de haverklap iets over de sproeiers of wat dan ook hoeven op te lichten of lawaai te maken.
En wat zijn de onderhoudskosten?
- voor een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 full option 4x4: aankoopprijs 25.000 € (bij aankoop één jaar oud met 2 jaar garantie, nieuwprijs 45.400 €, BIV ten laste van de verkoper, herverkocht aan 9500 € dus investering van 15.500 €, zonder rekening te houden met de 8.000 € die ik bij aankoop voor mijn ingeruild voertuig kreeg): 1823 € gespreid over vijf jaar gebruik. Totaalkost over 5 jaar: 17.823 € (excl. gedeelte recuperatie via personenbelasting. Excl. vaste kosten zo'n 1100 €/jaar, hoofdreden dat ik mijn voertuig heb verkocht en niet meer vervangen).
- hoeveel keer heb je de pechverhelping moeten oproepen? nihil. Ik ben één keer wel dringend naar de garage gemoeten voor een bij herhaling opduikend elektronisch probleem (waterinsijpeling in een printplaat). Denk dat het risico daarvan even groot, of groter, is bij een e-auto. De oorzaak van dat probleem werd pas na drie weken onderzoek ontdekt. Al die tijd kreeg ik wel een nieuwe vervangwagen ter beschikking en na wat onderhandelen waren de kosten voor Opel Duitsland. Een jaar later was er zelfs een algemene terugroepactie voor. Echt wakker heb ik daar dus niet van gelegen.
Ik weet trouwens niet waar je het idee vandaan haalt dat moderne diesels om de haverklap pech hebben en een EV totaal pechvrij is. In 40 jaar autogebruik heb ik twee keer een pechverhelpingsdienst moeten laten komen. Telkens voor een kapotte batterij :mrgreen: . Als gebruikservaring kan dat tellen. Uiteraard vallen auto's onderweg wel eens stil met pech. Maar dat komt evengoed voor bij e-auto's. In geval van dieselauto's is gebrekkig of afwezigheid van regelmatig onderhoud dan nog eens de hoofdoorzaak.
Samengevat voor 40 jaar autogebruik: de enige "problemen" die ik ondervonden heb lagen bij de elektronica en batterijen. Als jij denkt dat een e-auto er daar in de toekomst minder van gaat hebben of dat hun techniek superieur zal zijn aan die van een fossiele auto droom dan rustig verder. Het blijf teen consumentenproduct, geen rocket science. Ik vermoed eerder het omgekeerde. Met de dieselmotors, koetswerk of uitrusting heb ik nog nooit een probleem gehad. Een goed onderhouden dieselmotor gaat gewoon decennia lang mee zonder tegen te sputteren.

Als bezigheidstherapie hier nog een overzichtje van de actieradius en aanschafprijs van het beperkte EV-aanbod in België.
https://www.egear.be/elektrische-wagens/
Mijn voorlopige conclusie na raadpleging van deze lijst is dat het ofwel nog pokkeduur is of redelijk betaalbaar wordt maar niets voorstelt (op een enkele uitzondering na). Geen echte "keuze" dus.
Laatst gewijzigd door ivob op 02 dec 2018, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 17:00

Christiaan schreef:
02 dec 2018, 12:49
Ik vergeet niets. Die huur van de batterij aan 1056 Euro per jaar moet je zien als een "lening" of een uitgestelde betaling ...
Geen probleem. Van mij mag je je rekening ook zo presenteren. Het is jouw boekhouding.

Ik doe het iets anders en maak altijd totaalrekeningen. Ik koop product x en gedurende zijn gebruiksduur heeft het me dat y euro gekost (aanschaf- + gebruikskosten minus herverkoopwaarde).
Waar mijn euro's in detail naar toe gaan zal me eigenlijk worst wezen. Het aantal euro's dat er van mijn bankrekening verdwijnen is waar ik rekening mee hou. En wat daar tegenover stond.
Laatst gewijzigd door ivob op 02 dec 2018, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 17:08

Christiaan schreef:
02 dec 2018, 13:37
Het zal wel altijd zo blijven dat het onderhoud van een EV vele malen minder zal kosten dan het onderhoud van een wagen met verbrandingsmotor - en ook minder zal kosten aan herstelling omdat er sowieso minder dingen in zitten die aan slijtage onderhevig zijn.
Dat is een gok die jij maakt. Want er is, in tegenstelling tot dieselmotoren, nog niet genoeg data voorhanden om daar een conclusie aan te verbinden. Als dat realiteit wordt/blijkt en EV's zullen een groot aandeel van het wagenpark innemen zal dat verhoopte voordeel ongetwijfeld verrekend worden in de winstmarge van de verkoopprijs van een EV (Bij een dieselwagen is die tegenwoordig bijna nihil voor de eindverkoper. Daar hoopt men de winst te halen uit het jaarlijkse onderhoud). De economie moet tenslotte blijven draaien met winstmarges op niveau. Dat de belastingvoordelen op EV binnen afzienbare tijd zullen dalen geef je zelf al aan. ps. Mijn huidig benzinevoertuig heeft ook een BIV van twee keer niets en een verwaarloosbare jaarlijkse wegentaks. Het is bovendien niet filegevoelig. Een euvel waar een EV even gevoelig voor is als een klassiek voertuig. ;-)

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niets tegen een EV. De dag dat ik voor een gelijkaardig budget als een diesel/benzine een EV kan aanschaffen voorzien van hetzelfde comfort en een bruikbare actieradius zal de voorkeur ook naar een EV uitgaan. Voorlopig is die dag nog niet gekomen. Zo goed kan ik nog wel rekenen. Voor de prijs, prestaties en uitrusting van je Kangoo zit je op de fossiele markt, spijt voor wie het benijd, nog altijd in een iets andere klasse of ben je op het einde van de rit in totaliteit voordeliger uit.
Er zal, als er weer niets tussenkomt, wel een omslagpunt komen - maar hoelang nog?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 17:44

Jij schrijft zakens alsof je een Opel dealer bent. :D Maar echt , de EV heeft veel minder onderdelen die kunnen verslijten en defect kunnen gaan. Behalve de levensduur van de tractie batterij ( en van de 12 Volt accu - die zit er ook nog in ) gaat alles minstens 10 x langer mee. Electronische componenten verslijten niet en gaan 100 jaar mee , maar dat wist je al wel. Het kan defect gaan , maar dat ligt puur aan de manier waarop de componenten zijn gemaakt - en vooral aan de ingenieur die de electronica ontworpen heeft.

Rest uiteraard dat een EV amper warm wordt waardoor het koelsysteem amper moet werken , en al het gepruts met olie , filters allerhande , ook niet betstaat.

En wat mijn Kangoo ZE betreft , dat is na 4 jaar al inderdaad een "fossiel" als je merkt dat alle huidige versies van eender wel merk ( en er komen er steeds maar bij ) al een actieradius hebben die 100 km meer bedraagt dan de mijne. Zo snel gaat het vooruit , en dat voor dezelfde prijs of zelfs lager.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 18:16

Christiaan schreef:
02 dec 2018, 17:44
Jij schrijft zakens alsof je een Opel dealer bent.
Ik geef inderdaad grif toe dat een Tesla, E-tron, I-pace e.a., gewoon uit economische overwegingen, te hoog voor mij gegrepen zijn.
Voor de "rest" schrijf ik gewoon mijn bevindingen neer van de laatste 40 jaar.
Om jouw bevindingen daar naast te plaatsen, niet gebaseerd op veronderstellingen maar op feiten, zullen we dus nog een 30 jaar moeten wachten.
Christiaan schreef:
:D Maar echt , de EV heeft veel minder onderdelen die kunnen verslijten en defect kunnen gaan. Behalve de levensduur van de tractie batterij ( en van de 12 Volt accu - die zit er ook nog in ) gaat alles minstens 10 x langer mee. Electronische componenten verslijten niet en gaan 100 jaar mee , maar dat wist je al wel. Het kan defect gaan , maar dat ligt puur aan de manier waarop de componenten zijn gemaakt - en vooral aan de ingenieur die de electronica ontworpen heeft.
Volgens de reeds bij U bekende data dus op naar een fantastische nieuwe wereld waar een auto, na aankoop, eeuwig, of minstens tien keer langer dan nu, zal meegaan. Zullen ze, zoals ik al aangaf, toch een ander economisch model moeten gaan toepassen of de economie en overheden storten als kaartenhuisjes in elkaar voor je auto aan vervanging toe is.
Christiaan schreef:
En wat mijn Kangoo ZE betreft , dat is na 4 jaar al inderdaad een "fossiel" als je merkt dat alle huidige versies van eender wel merk ( en er komen er steeds maar bij ) al een actieradius hebben die 100 km meer bedraagt dan de mijne. Zo snel gaat het vooruit , en dat voor dezelfde prijs of zelfs lager.
En uw inruilwaarde waarschijnlijk ook maar een fractie zal zijn van de vorige generatie auto's wat de afschrijftermijn of inruilwaarde nog korter/lager maakt en dus de totale kosten, weliswaar niet onmiddellijk zichtbaar, zal verhogen.
Waarom denk je dat lease firma's niet happig zijn om massaal EV van een gemiddelde prijsklasse aan te bieden? Het ontbreekt hen gewoon aan betrouwbare data om daarvoor al een betrouwbaar rekenmodel aan te bieden. Je zou je daar eens moeten presenteren. Jij beschikt blijkbaar wel al over al die data die, rekening houdende met alle factoren die spelen, voor een omslag op korte termijn kunnen zorgen?

Wat die betrouwbare componenten van EV's betreft daar ga ik, bij gebrek aan detailkennis, niet verder op ingaan. De toekomst zal het ons leren.
Over een eerlijke vergelijking tussen benzinemotoren en elektrisch aangedreven motoren (moto's dus) kan ik wel iets meer in detail treden. Een e-moto kost minimaal twee keer tot drie keer meer dan een vergelijkbaar fossiel exemplaar. Bijkomend is dan dat de niet elektrisch gebruikte componenten van zo'n e-motor van dergelijke goedkope lage kwaliteit zijn (gewoon omdat anders, en die modellen bestaan ook, de verkoopprijs nog een factor hoger zou zijn en alleen voorbehouden zijn voor de happy few) dat een motorrijder krom staat van het lachen. Zulke componenten vind je bij een benzine motor zelfs niet meer op een instap Japanner. Waarom zou dat in de toekomst voor een betaalbare EV anders zijn? We leven tenslotte al in een wegwerpmaatschappij. Gaan EV daar een uitzondering op worden? Zoals je zelf stelt is het technologisch geen kunst om een smartphone, laptop,.... te produceren die nooit meer stuk gaat. Ruimtetuigen rijden/circelen na een helse reis tenslotte ook nog decennia rond op hun plaats van bestemming. Je kan dus inderdaad zo'n EV ontwerpen. Of die aan de massa gesleten kan worden is een ander paar mouwen. Zolang de economie zich voortsleept volgens hetzelfde consumptiemodel zal de EV, net als alle andere consumptiegoederen, aan dezelfde wetten onderworpen worden. Diesel- en benzinemodellen is het net zo vergaan. Vroeger werden die ook geproduceerd om tientallen jaren, zonder al te veel mankementen, mee te gaan.
Het ligt dus niet aan de beschikbare technologie, van welke aard ook. Wel aan het economische model.
Benieuwd of uw EV's zich kunnen onttrekken aan die economische wetmatigheid. Dan kunnen verkopers van EV's al beginnen met minstens 50 jaar garantie te geven op hun producten. Dat zou pas een verkoopargument zijn.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 18:51

Kort samengevatte reactie :

In de "nieuwe" economie moet alles veel duurzamer worden , en dus mag het gerust 10 x langer meegaan. Ik zou niet liever wensen dat ik iets kan vervangen , niet omdat het defect of versleten is geraakt , maar omdat er is iets beters en confortabeler op de markt is gekomen. Daarom stort de markt niet in mekaar , maar gaat men mekaar gaan concurreren op het gebied van kwaliteit en niet op basis van "zo goedkoop mogelijk" . In lang vervlogen tijden werd er op gebied van kwaliteit geconcurreerd ; een Volkswagen was een "goede" auto en een Fiat hing met haken en ogen aan mekaar. Zo dacht men er vroeger over.

Inruilwaarde ? Ik heb geen behoefte om iets in te ruilen. Ik heb mijn Kangoo gekocht om als lichte vracht intens te gebruiken op heel kleie ritjes met veel files en veel verkeerslichten. Dit ging de levensduur van de koppeling , starter van eender welke niet-EV vroegtijdig doen verslijten , en dat wou ik niet. Als ik zo met die wegwerp vervangcultuur zou meeheulen , dan was mijn old-timer ook gerecycleerd geweest. Niet dus.

De EV's kunnen best veel goedkoper op de markt komen dan de benzines of diesels. Het probleem is dat men heel snel en heel rijk wil worden , en dat de trend van het uitbrengen van nieuwe modellen met nieuwe snufjes ook een feit is. Met andere woorden , men wil de ontwikkelingskosten die men had bij de ontwikkeling ervan zo snel mogelijk terugwinnen. Daar wringt het hem. Eénmaal dat men de EV's in grote massa's ( en dan nog liefst in een lage loon land ) kan produceren en verkopen, zullen de prijzen ervan kelderen.

Plaats reactie