Ervaring elektrisch rijden
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Correctie : het zijn de zwakkere cellen die tijdens het laden vroeger hun nominale spanning gaan bereiken dan de sterkere cellen ( met een ietsje betere Ah waarde ).
ijken or
ijken or
- bruma
- Master lid
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Ervaring elektrisch rijden
even een engelstalig artikeltje erbij plakken die een en ander verduidelijkt (bron:homepower.com)
BMS
BMS
- YveST3
- Donateur
- Berichten: 2768
- Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
- Installatie Land: België
- Locatie: Machelen
- Contacteer:
Re: Ervaring elektrisch rijden
Nog een ander artikel over Tesla :https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pe ... ~aa6aaa81/
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Dat komt ervan als een BMW I3 of een Renaultje ZOE te min isYveST3 schreef: ↑26 okt 2017, 09:59Nog een ander artikel over Tesla :https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pe ... ~aa6aaa81/

- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Niet slecht , maar een beetje slordig uitgelegd. De spanningen die aangehaald worden gelden voor LiFePO4 , maar bepaalde gelden dan weer voor de Cobalt types ( die met een hogere spanning per cel werken ) . De begrippen bulk/absorb charging zijn bij Li-ion eigelijk niet relevant omdat de BMS de controle over de stroom/spanning overneemt. Dit betekent dat men in de praktijk met een constante stroom "bulk" laadt tot wanneer het batterijpack de gewenste spanning heeft bereikt - afhankelijk tot welk % men het pack wil laden. Dan heeft men de keus of men de batterijlader met DIE bepaalde gewenste spanning blijft aanleggen - en waarbij de laadstroom quasi nul zal worden - , of dat men de batterijlader afschakelt.
De BMS is niet zomaar een apparaat. De BMS bestaat uit een beetje electronica per cel in de batterijpack , en een centrale stuureenheid die de gegevens van iedere cel controleert en eventueel maatregelen neemt.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: Ander
- Locatie: Towards the sunset
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Ik ga hierop eventjes mijn antwoord knippen en plakken als reactie op datzelfde artikel dat op een ander , niet zo technisch forum , werd aangehaald :
Geloofwaardig ? De CO2 die bij de produktie van een electrische wagen vrijkomt is een constante. Als die wagen op groen gegenereerde stroom ( windmolens of zonnepanelen ) rijdt komt daar ook nog eens een constante aan CO2 bij , ongeacht het aantal km's die ooit gaat rijden. Een auto met verbrandingsmotor blijft tot het einde van zijn leven CO2 aanmaken , en de produktie van de brandstof is ook niet CO2 vrij.
Zoek maar eens op hoeveel kg een gewone wagen aan CO2 na 300.000 km heeft uitgestoten.
De petrol lobby blijft maar vechten , en dat terwijl de automobiel makers zelf al beweren dat verbrandingsmotoren amper nog toekomst hebben.
Een moderne verbrandingsmotor heeft na 300.000 km meer dan 30 ton CO2 uitgestoten. ( + 100 g CO2/km ) Hierbij is de uitstoot van CO2 bij de aanmaak van de brandstof niet meegerekend.
Geloofwaardig ? De CO2 die bij de produktie van een electrische wagen vrijkomt is een constante. Als die wagen op groen gegenereerde stroom ( windmolens of zonnepanelen ) rijdt komt daar ook nog eens een constante aan CO2 bij , ongeacht het aantal km's die ooit gaat rijden. Een auto met verbrandingsmotor blijft tot het einde van zijn leven CO2 aanmaken , en de produktie van de brandstof is ook niet CO2 vrij.
Zoek maar eens op hoeveel kg een gewone wagen aan CO2 na 300.000 km heeft uitgestoten.
De petrol lobby blijft maar vechten , en dat terwijl de automobiel makers zelf al beweren dat verbrandingsmotoren amper nog toekomst hebben.
Een moderne verbrandingsmotor heeft na 300.000 km meer dan 30 ton CO2 uitgestoten. ( + 100 g CO2/km ) Hierbij is de uitstoot van CO2 bij de aanmaak van de brandstof niet meegerekend.
-
- Master lid
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Ervaring elektrisch rijden
Een minister, een directeur van een middelgrote onderneming of een CEO van een multinational rijden in een BMW7 een Mercedes S klasse o.g. en niet in een kleine Koreaan. Hopeloze journalistiek.
SolarEdge gecertificeerd dealer
- Rerdvr46
- lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 09:54
- Installatie Land: België
- Locatie: Gent
Re: Ervaring elektrisch rijden
Toevallig een artikel gelezen over de CO2 productie van de elektrische auto in functie van het land waar hij rijdt. Daar wordt dus rekening gehouden met de manier waarop elektriciteit geproduceerd wordt in het betreffende land. Blijkt dat een elektrische auto in Polen bijna evenveel CO2 aanmaakt als een diesel. In Zweden daarentegen is de CO2 productie slechts 15% van deze van een diesel. Voor België is dat rond de 45%. Frankrijk doet het goed, dank zij zijn kerncentrales.Christiaan schreef: ↑16 nov 2017, 23:19
Geloofwaardig ? De CO2 die bij de productie van een elektrische wagen vrijkomt is een constante. Als die wagen op groen gegenereerde stroom ( windmolens of zonnepanelen ) rijdt komt daar ook nog eens een constante aan CO2 bij , ongeacht het aantal km die ooit gaat rijden. Een auto met verbrandingsmotor blijft tot het einde van zijn leven CO2 aanmaken , en de productie van de brandstof is ook niet CO2 vrij.
Zoek maar eens op hoeveel kg een gewone wagen aan CO2 na 300.000 km heeft uitgestoten.
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Dit soort cijfers zijn gebaseerd op het aandeel groene stroom dat in die landen geproduceerd wordt. Stel dat laadpaal providers verplicht zijn om alleen groene stroom af te nemen , en/of dat men thuis met de zonnepanelenstroom moet opladen , krijgt men een ander plaatje.
- bruma
- Master lid
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Ervaring elektrisch rijden
Enkele posts terug waren we aan t praten iver de BMS, hierbij een update van nieuwe inzichten:
http://www.greencarcongress.com/2017/11 ... rbilt.html
Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
http://www.greencarcongress.com/2017/11 ... rbilt.html
Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Ik denk dat men het warm water heruitgevonden heeft. Wat zij beschrijven bestaat al en noemt "Actieve BMS" t.o.v. de veel goedkopere passieve BMS. Waarschijnlijk gaat het hier meer over van wat men in de Tesla batterijen wil steken , en dus hadden die blijkbaar tot nu toe een passieve BMS "on board" Nu , bij passieve BMS worden ook alle cellen tijdens het compleet volladen ook op dezelfde spanning of lading gebracht en gaan dus bij verbruik ook min of meer gelijktijdig ontladen. Anderzijds gebeurt dit bij gedeeltelijk laden niet - wat men Tesla eigelijke promoot ( 40 minuten voor een 80% geladen batterij ) , en kunnen bepaalde cellen dus leeg geraken tijdens het rijden terwijl anderen dat nog niet zijn. Als men die lege cellen terug met de meer volle kan bijladen tijdens het rijden , gaat inderdaad de actieradius stijgen zoals men schrijft. Dat laatste is precies wat er ook gebeurd bij een "actieve BMS"bruma schreef: ↑21 nov 2017, 18:54Enkele posts terug waren we aan t praten iver de BMS, hierbij een update van nieuwe inzichten:
http://www.greencarcongress.com/2017/11 ... rbilt.html
Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Om een andere topic niet off topic te besmeuren , post ik hier wat berekeningen in verband met de "duurte" van electrisch rijden.
Stel , ik rij 50 km/dag , met een verbrandingsmotor auto aan 6 liter/100km , of een electrische aan 15 kWh/100km ....
Jaarlijks rij ik dus 50 km/dag x 365 dagen = 18.250 km/jaar
1) met verbrandingsmotor :
benzine/dieselprijs : 1,5 Euro/liter
Jaarlijkse kost aan verbruik : 18.250 km x 6 liter/100km x 1,5 Euro = 1.642,5 Euro
2) volelectrisch :
prijs per kWh (*) : 0,20 Euro/kWh
Jaarlijkse kost aan verbruik : 18.250 km x 15 kWh/100km x 0,20 Euro/kWh = 547,5 Euro
--------
(*) berekend volgens mijn eigen jaarlijkse afrekening van 916 Euro voor 4584 kWh op 370 dagen
Ik rij met een Kangoo ZE die ongeveer 26.500 Euro incl. BTW heeft gekost. Dit ligt in dezelfde grootorde van hetgeen voor een benzinewagen van dezelfde klasse te betalen is. Ik betaal hierbij maandelijks 88 Euro incl. BTW voor de huur van de batterij. Het huurgeld bedraagt dus 88 x 12 = 1056 Euro/jaar , en dit bedrag doet de jaarlijkse besparing van 1.642,5 Euro - 547,5 Euro min of meer teniet.
Zijn er dan nog voordelen aan verbonden ? Jawel :
- geen jaarlijkse rijtaks ( veronderstel dat dit tijdelijk is )
- geen motoronderhoud ! ( zelfs de carterolie is "live-time" - moet dus nooit vervangen worden )
- het jaar door zorgeloos rijden zonder gesputter of wat dan ook ....
Stel , ik rij 50 km/dag , met een verbrandingsmotor auto aan 6 liter/100km , of een electrische aan 15 kWh/100km ....
Jaarlijks rij ik dus 50 km/dag x 365 dagen = 18.250 km/jaar
1) met verbrandingsmotor :
benzine/dieselprijs : 1,5 Euro/liter
Jaarlijkse kost aan verbruik : 18.250 km x 6 liter/100km x 1,5 Euro = 1.642,5 Euro
2) volelectrisch :
prijs per kWh (*) : 0,20 Euro/kWh
Jaarlijkse kost aan verbruik : 18.250 km x 15 kWh/100km x 0,20 Euro/kWh = 547,5 Euro
--------
(*) berekend volgens mijn eigen jaarlijkse afrekening van 916 Euro voor 4584 kWh op 370 dagen
Ik rij met een Kangoo ZE die ongeveer 26.500 Euro incl. BTW heeft gekost. Dit ligt in dezelfde grootorde van hetgeen voor een benzinewagen van dezelfde klasse te betalen is. Ik betaal hierbij maandelijks 88 Euro incl. BTW voor de huur van de batterij. Het huurgeld bedraagt dus 88 x 12 = 1056 Euro/jaar , en dit bedrag doet de jaarlijkse besparing van 1.642,5 Euro - 547,5 Euro min of meer teniet.
Zijn er dan nog voordelen aan verbonden ? Jawel :
- geen jaarlijkse rijtaks ( veronderstel dat dit tijdelijk is )
- geen motoronderhoud ! ( zelfs de carterolie is "live-time" - moet dus nooit vervangen worden )
- het jaar door zorgeloos rijden zonder gesputter of wat dan ook ....
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: Ander
- Locatie: Towards the sunset
Re: Ervaring elektrisch rijden
Een Kangoo benzineversie voor 26.500 euro?Ik rij met een Kangoo ZE die ongeveer 26.500 Euro incl. BTW heeft gekost. Dit ligt in dezelfde grootorde van hetgeen voor een benzinewagen van dezelfde klasse te betalen is.

Toch iets nuanceren (gezien ik geen auto heb moet ik ook de prijzen niet manipuleren om het één of het ander in een beter/slechter daglicht voor te stellen).
1) met verbrandingsmotor :
benzineprijs: 1.3 Euro/liter (en je vind hem al goedkoper, maar soit).
dieselprijs : 1,5 Euro/liter
Jaarlijkse kost aan verbruik :
Diesel: 18.250 km x 5 liter/100km x 1,5 Euro = 1.368,75 Euro
Benzine: 18.250 km x 6 liter/100km x 1,3 Euro = 1.423,5 Euro
2) volelectrisch :
prijs per kWh (*) : 0,2825 Euro/kWh
Jaarlijkse kost aan verbruik : 18.250 km x 15 kWh/100km x 0,28 Euro/kWh = 773,34 Euro+1056 = 1829,34 Euro.
*prijs Ecopower vanaf 01/01/2019 varieert van 723,52 € tot 893,68 euro.
- jeroen beeckx
- Master lid
- Donateur
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Ervaring elektrisch rijden
de waarheid zal wel in het midden liggen zekers?
Ik ken verschillende vrienden met een Kangoo benzine versie én die verbruiken met een voorzichtige rijstijl 8 liter!
Dan wordt dat verbruik al 1898EUR per jaar.
Ik denk trouwens dat de Kangoo ZE zonder batterij toch minder kost?
Wij kochten onze Nissan Leaf met 30kWH in 2016 aan 30500EUR Btw inc. voor de duurste full option versie MET batterij.
Dus denkelijk komt het overéén uit...maar je blijft natuurlijk een auto hebben waar je moeilijker mee op reis kan.
Dus het blijft een principiële keuze...
Mvg
Ik ken verschillende vrienden met een Kangoo benzine versie én die verbruiken met een voorzichtige rijstijl 8 liter!
Dan wordt dat verbruik al 1898EUR per jaar.
Ik denk trouwens dat de Kangoo ZE zonder batterij toch minder kost?
Wij kochten onze Nissan Leaf met 30kWH in 2016 aan 30500EUR Btw inc. voor de duurste full option versie MET batterij.
Dus denkelijk komt het overéén uit...maar je blijft natuurlijk een auto hebben waar je moeilijker mee op reis kan.
Dus het blijft een principiële keuze...
Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net