Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 11:22

japio schreef:
01 okt 2017, 10:50

3,5 jaar batterijhuur á €80 per maand is €3.360
Alleen al de batterijhuur kost jou meer dan afschrijving en onderhoud van een compacte auto (denk hierbij aan een Nissan Micra)
Met de Renault ZOE krijg je nu de keuze , batterij aankopen of huren. De ZOE met aangekochte batterij i.p.v. gehuurd kost ongeveer €8.000 meer. Mijn huurcontract voor mijn Kangoo ZE loopt over een periode van 6 jaar ( 60.000 km ) , en dan gaat men van de veronderstelling uit dat de batterij moet vervangen worden. Op dat moment heb ik inderdaad de batterij zo goed als "betaald" t.t.z. €88,33/maand x 72 maanden = €6.360 of in dezelfde grootorde als de prijs voor de aankoop van de batterij bij de ZOE.
Dus , dit is een nul operatie , maar dan wel één met het voordeel dat ik "gratis" een nieuwe krijg als die voortijdig de geest zou geven. Mijn Kangoo ZE heeft ook maar een slordige €26.000 gekost , inclusief BTW.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 11:26

bruma schreef:
01 okt 2017, 11:00
...
Tesla superchargers: werd daar al geen gewag gemaakt dat die er niet staan om dagelijks te gaan opladen en is het niet zo dat voor nieuwe modellen dit ook betalend geworden is (misschien de reden)? Model 3 wat rekenen ze aan in €/kWh? Momenteel geen in West-Vlaanderen, dan moet ik een ommetje maken naar Rijsel.
Er is toch een Tesla supercharger aanwezig in het Holiday Inn hotel in Gent ?

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 01 okt 2017, 11:32

bruma schreef:
01 okt 2017, 11:00
Ik lees hierboven terug elikost is in € slechts 1/3 dan de dieselkost? Graag uitleg want ik geraakt er zelfs niet uit om minder uit te komen dan met diesel.
Leef in het Gaselwest gebied waar nacht 0,25€/kWh kost.
Gezien ik het eli rijden wel overweeg wou ik appels met appels vergelijken en daarom rij ik cc 105km/u op de snelweg
Een 4 tal keer per maand heb ik een afstand te overbruggen naar een locatie waar ik niet kan laden tijdens mijn aanwezigheid en waar de wagen buiten staat, dus zal ik een laadstation moeten zoeken. Enkele rit zit rond de 150km.

Tesla superchargers: werd daar al geen gewag gemaakt dat die er niet staan om dagelijks te gaan opladen en is het niet zo dat voor nieuwe modellen dit ook betalend geworden is (misschien de reden)? Model 3 wat rekenen ze aan in €/kWh? Momenteel geen in West-Vlaanderen, dan moet ik een ommetje maken naar Rijsel.

En zoals ik al aangaf, ik rij met een 22k€ nettoprijs rond met alle nodige opties. De iets modernere opties als lane assist, vermoeidheid, verkeersborden (zit in waze of TT) of acc kosten wel te veel om nuttig te zijn, zeker de acc met mijn 105km/u

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
Op de nieuwe modellen is het superchargen niet onbeperkt gratis, ik meen 400kwh per jaar gratis en de rest betalend. Superchargers staan er ook niet om dagelijks te gaan laden, enkel om lange ritten te kunnen overbruggen. Er staan Superchargers aan de Kinepolis in Kortrijk en er komen er nog in West-Vlaanderen. Als je een EV zoekt in jou prijsklasse van 22k zal je nog enkele jaren geduld moeten hebben vrees ik. Ik bekijk het enkel voor mezelf, als ik geen ev zou aanschaffen volgend jaar dan wordt het een Audi A4/BMW 3 reeks en vergelijk dus appels met appels. Ik post nog mijn berekeningen maar moet mijn opbrengst van mijn zonnepanelen er eerst nog uitfilteren.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 01 okt 2017, 11:50

Bollocks schreef:
01 okt 2017, 03:56
Ik ben benieuwd wat de toekomst zal brengen en vroeg of laat zal er voor mijn situatie ook wel een oplossing komen, maar dat zal niet voor direct zijn....
Dat komt voornamelijk omdat politici geen knopen durven doorhakken.
Daarom heeft ons bedrijf dat maar zelf gedaan.
Tegen 2019 komen er een 20-tal hybride en elektrische voertuigen in lease ter beschikking.
Maar nog vooruitstrevender is dat het budget van de salariswagen + tankkaart voor 100% in een alternatief
mobiliteitsbudget kan omgezet worden. Bv in plaats van één dure wagen een kleinere wagen + openbaar vervoer +
motorfiets + (elektrische) fiets + cash + .... of een combinatie naar keuze tot het budget is opgebruikt.
Als je op de overheid moet wachten is het te laat (als het dat al niet is).
Laatst gewijzigd door ivob op 01 okt 2017, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 11:54

Hayden schreef:
01 okt 2017, 11:32
.... Ik bekijk het enkel voor mezelf, als ik geen ev zou aanschaffen volgend jaar dan wordt het een Audi A4/BMW 3 reeks en vergelijk dus appels met appels. ...
Als ik "goesting" zou hebben om met degelijk iets te rijden , zou ik gelijk meteen voor de Tesla S kiezen , ondanks de meerprijs ( waar ik dan geen probleem van zou maken of mee hebben ).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 12:02

De zoe met de samen kopen korting van 12,5% korting zit in de correcte prijsrange.
Hier moet je dan wel de accu huren.
Indien je die aankoopt dan zitten zowek de zoe als de nieuwe leaf in een nog acceptabele prijsrange. Hoger dan een diesel maar nieuwe griene techniek kost (nog) iets meer. Genotservaring zou je ook kunnen meetellen, iets waar je met een brandstofmoter stukken van mensen zou voor betalen.

Echter bovenstaande is een keuze waaraan je je geld wil aan uitgeven of niet.

Echter er wordt overal beweerd dat de rijkosten maar een fractie is (1/3 in €) van brandstofrijden. Alleen al met huisprijs van eli geraak er niet uit, met soms buitenhuis eli tanken ak helemaal niet.
Niemand komt echter met concrete cijfers dus ik vermoed dat dit gelijkaardig is met de werkelijke kost van brandstofverbruik ,veel hoger dan men denkt.
Geen verwijt naar wie dan ook want de wagen gekocht zal je hem niet meteen weer van de hand doen omdat hij teveel verbruik in €.

Ik heb ook heel lang moeten zoeken om iemand te vinden die kon vertellen hoeveel laadverliezen er zijn (lader-, accu laad- en ontlaadeffecientie), want de totale rekening moet je wel betalen.

Laten we verder gaan over enkel de eli rijkost.

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2017, 12:12

Hayden schreef:
01 okt 2017, 10:11
Die meerprijs is verwaarloosbaar geworden. Neem nu de Tesla model 3, een middenklasser in het segment vergelijkbaar met Audi a4/Bmw 3 serie/mercedes cla. Voor het basismodel van de Tesla zal je in België rond de 42k betalen, deze instapprijs zit zelfs iets onder zijn ice concurrenten. De a4, 3 serie dieselmotoren zijn 2 liters als instapmodel, jaarlijkse rijtaks een kleine 500 euro + eenmalige biv taks. Tesla model 3 is hier vrij van, als ik pakweg tien jaar met deze auto zou rijden bespaar je toch een dikke 5000 euro op taksen alleen al. Er zijn verschillende model S'en die al ruim over de 200k km's zitten dus met mijn 15k per jaar moet 10 jaar makkelijk haalbaar zijn, eerste 8 jaar vallen de batterijen onder garantie dus daar moet je ook niet wakker van liggen. Ik kan een deel van de electriciteit voor het opladen opwekken met mijn zonnepanelen maar niet iedereen kan dit dus hou ik hier geen rekening mee. Als je telkens op nacht tarief zou opladen, kan je programmeren, kom ik aan een derde van de prijs/km tenopzichte van een diesel. Wat onderhoud betreft, ook een EV moet jaarlijks binnen ongeacht de km's net zoals een ICE dus veel verschil maakt dit niet uit. Voor alle duidelijkheid, ik rij gemiddeld 100km per dag woon/werk en nog wat rond de kerk dus een bereik van 350km (basismodel) is ruim voldoende. Ik ga nooit op reis met de auto en wil ik toch eens een verre rit maken dan kan dit via de superchargers. Verval van de batterij valt ook goed mee want slechts 90% van de batterij wordt benut om het verval in de loop der jaren op te vangen. Als ik dus voor mij persoonlijk de rekening maak, Tesla model 3 basis 42k + premium pack (leder, led koplampen, volledig glazen dak, ....) 5k maakt een totaalbedrag van 47k. Ik heb mijn Tesla op 30/03/2016 gereserveerd en verwacht hem eind 2018 ( in dat geval krijg ik nog een premie van de overheid voor een bedrag van 3k). Koop ik een Audi a4 met dezelfde opties zoals ik nu mee rij betaal ik 50k maar geniet van geen enkel voordeel. Dus voor mij persoonlijk is de Tesla M3 veel interessanter toch?
U bent dan ook een particuliere uitzondering op een grote markt die beheerst wordt door de leasemaatschappijen. Daar gaat zo'n voertuig maar vier jaar mee (en zeker geen 10 jaar) en zal het de gebruikers (meestal met tankkaart) een zorg zijn wat hun voertuig verbruikt en kost aan taksen. Het enige wat telt is het ter beschikking zijnde leasebudget. En dan gaan ze eerst kijken met welk voertuig ze dan ook (gratis) op vakantie kunnen trekken.
Daarnaast begrijp ik echt niet (op een uitzondering na) niet dat mensen willen investeren in een voertuig dat alleen maar op papier bestaat en waar een leveringstermijn van minimaal 2 jaar aan verbonden is.
Je toespitsen (in het huidge klimaat van veranderingen) op een voertuig dat tien jaar moet meegaan is ook niet doordacht. Over vijf jaar voldoet het misschien al niet meer aan de nieuwe normen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2017, 12:17

bruma schreef:
01 okt 2017, 12:02
Genotservaring zou je ook kunnen meetellen, iets waar je met een brandstofmoter stukken van mensen zou voor betalen.
Genotservaring is een persoonlijk gegeven maar ik denk, voor mezelf, dat ik veel meer genot zou puren uit een Jaguar F-type dan uit een
Tesla S en dit voor "slechts" 2/3 van de prijs ipv er stukken van mensen voor te moeten betalen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 12:25

bruma schreef:
Ik heb ook heel lang moeten zoeken om iemand te vinden die kon vertellen hoeveel laadverliezen er zijn (lader-, accu laad- en ontlaadeffecientie), want de totale rekening moet je wel betalen.;..
Je kan dat maar exact te weten komen als je dat zelf gaat meten met een kWh meter aan de "bron" , en aan de hand van het aantal gereden km's tussen laadbeurten in waarbij je telkens de EV moet volladen. Bedenk dat er heel wat andere verbruikers zijn dan je motor alleen. Alle snik-snak en bling-bling verbruiken ook heel wat ( rijden met lichten aan , GPS , airco , radio , allerhande electronica - met al zijn boordcomputerkes ) In mijn Kangoo hoor ik achter het dashboard zelfs een harddisk ratelen ....

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 18:00

Christiaan schreef:
01 okt 2017, 12:25
bruma schreef:
Ik heb ook heel lang moeten zoeken om iemand te vinden die kon vertellen hoeveel laadverliezen er zijn (lader-, accu laad- en ontlaadeffecientie), want de totale rekening moet je wel betalen.;..
Je kan dat maar exact te weten komen als je dat zelf gaat meten met een kWh meter aan de "bron" , en aan de hand van het aantal gereden km's tussen laadbeurten in waarbij je telkens de EV moet volladen. Bedenk dat er heel wat andere verbruikers zijn dan je motor alleen. Alle snik-snak en bling-bling verbruiken ook heel wat ( rijden met lichten aan , GPS , airco , radio , allerhande electronica - met al zijn boordcomputerkes ) In mijn Kangoo hoor ik achter het dashboard zelfs een harddisk ratelen ....
Dus mijn concrete vraag: hoeveel kWh verbruik jij per gereden km, zoals je zegt gemeten aan de bron?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 01 okt 2017, 18:32

Ik kom door (on) behoorlijk hoge laadverliezen van 15 tot 20% op ongeveer 0,20kWh per km.
De kosten voor stroom zijn voor mij echter extreem laag en niet representatief.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 18:36

bruma schreef:
01 okt 2017, 18:00
Christiaan schreef:
01 okt 2017, 12:25
bruma schreef:
Dus mijn concrete vraag: hoeveel kWh verbruik jij per gereden km, zoals je zegt gemeten aan de bron?
Gemeten aan de bron met Chacon spanning/stroom/kWh verbruiksmeterje uit de Brico : 16 kWh/100km terwijl de teller van de wagen zelf 14,1 kWh aangaf. Dit is een dus een "steekproef" meting tijdens de zomer. In kan binnen een paar maand hetzelfde herhalen voor wat "winterverbruik" betreft ( en als ik dus meer met lichten aan rijdt - de batterij meer weigert om stroom op te nemen bij het afremmen - eventueel met wat verwarming erbij )

Methode :

a) laadt de wagen volledig op tot wanneer het laden stopt - noteer de km stand.
b) rij voldoende aantal km's ( bvb. 30 km ) zodat het laden terug zinvol wordt - noteer de km stand
c) plaats de verbruiksmeter tussen lader en stopcontact. In mijn geval is dat eenvoudig met mijn "mobiele" lader van 10 ampere.
d) laadt terug volledig op tot wanneer het laden stopt.

Met de uitgelezen waarde voor kWh tijdens d) en het verschil in km stand tussen c) en a) kan je het werkelijke verbruik per 100 km berekenen , dus : uitgelezen kWh x 100 / ( c) - a) )
Laatst gewijzigd door Christiaan op 01 okt 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 18:38

japio schreef:
01 okt 2017, 18:32
Ik kom door (on) behoorlijk hoge laadverliezen van 15 tot 20% op ongeveer 0,20kWh per km.
De kosten voor stroom zijn voor mij echter extreem laag en niet representatief.
dank,dit is dus de nuttige info in kWh/km gezien we toch met DNB's zitten met ferm afwijkende prijzen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 18:43

Christiaan schreef:
01 okt 2017, 18:36

Gemeten aan de bron met Chacon spanning/stroom/kWh verbruiksmeterje uit de Brico : 16 kWh/100km terwijl de teller van de wagen zelf 14,1 kWh aangaf. Dit is een dus een "steekproef" meting tijdens de zomer. In kan binnen een paar maand hetzelfde herhalen voor wat "winterverbruik" betreft ( en als ik dus meer met lichten aan rijdt - de batterij meer weigert om stroom op te nemen bij het afremmen - eventueel met wat verwarming erbij )

Methode :

a) laadt de wagen volledig op tot wanneer het laden stopt - noteer de km stand.
b) rij voldoende aantal km's ( bvb. 30 km ) zodat het laden terug zinvol wordt - noteer de km stand
c) plaats de verbruiksmeter tussen lader en stopcontact. In mijn geval is dat eenvoudig met mijn "mobiele" lader van 10 ampere.
d) laadt terug volledig op tot wanneer het laden stopt.

Met de uitgelezen waarde voor kWh tijdens d) en het verschil in km stand tussen a) en c) kan je het werkelijke verbruik per 100 km berekenen.
Als je maar 30km gereden hebt, zit je dan nog niet in de 80-100% zone van het gebruik van je accu?
Zijn de verliezen voor het laden (DC zijde) dan niet kleiner gezien de kleinere laadstromen die gebruikt worden voor het aftoppen.
Hierbij baseer ik me op enerzijds de info van de snelladers die maar tot 8°% snelladen en anderzijds de laadtijden die ferm oplopen na de 80% accu vol.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 19:19

bruma schreef:
01 okt 2017, 18:43

Zijn de verliezen voor het laden (DC zijde) dan niet kleiner gezien de kleinere laadstromen die gebruikt worden voor het aftoppen.
Hierbij baseer ik me op enerzijds de info van de snelladers die maar tot 8°% snelladen en anderzijds de laadtijden die ferm oplopen na de 80% accu vol.
Aftoppen ? Er wordt niet afgetopt bij lithium-ion batterijen. Er wordt geladen met een constante stroom. Als de batterij bijna vol is , worden cellen ge-egaliseerd ( passieve BMS ). Als ik telkens vollaadt , voor en na de meting , treedt dat in werking en gaan alle cellen dus dezelfde spanning hebben voor en na de kWh meting. Als je nooit of zelden vollaadt ( wat eigelijk aan te raden is voor de levensduur van de batterij ) , dan rij je op de duur met een batterij met lagere capaciteit ( dus met vermindering van actieradius ) omdat bepaalde zwakkere cellen binnen de batterij nooit volledig de laadspanning bereiken die andere cellen dan wel hebben bereikt. Zo één celletje geeft maar een spanning af van 3,6 Volt ( Tesla ) , weet je wel , en in mijn Kangoo is dat maar 3,2 Volt omdat het LiFePO4 types zijn. Dat egaliseren kost dus een beetje extra tijd en energie , en dat treedt op als je effectief gaat volladen , maar is dus niet afhankelijk van hoelang je laadt , of m.a.w. hoe leeg die batterij wel was.

Plaats reactie