Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door bruma » 30 sep 2017, 14:34

Ik ben/was/misschien nog aan t denken om ook elektrisch te rijden. Alhoewel dit reeds een eindje op mijn lijst staat heeft de range mij tot nu toe nog niet kunnen bekoren, zeker niet met de huidige aankoopprijzen. Echter die zijn aan t zakken en zeker nu je met samen kopen toch een wagen kunt bemachtigen vergelijkbaar met wat ik nu heb, C segment diesel à 22.000€.
Dan maar even aan t rekenen geslagen voor mijn 24.000km per jaar.
Voor de diesel kom ik aan een 1000l per jaar voor de eli reken ik op 18kWh/100km à rato van 0,25€/kWh thuis en bij de colruyt (11kW chargers), 11€/lading à 4kW of 0,69€/kW korte tijd snelladen (anders komt er nog een minutenprijs er bij) op locatie.
Hoe ik ook reken met eli kom ik bijna altijd hoger uit per maand, verbruik alleen.
En dan moet ik nog per maand betalen 119€ voor de accu.

Waar zit mijn fout in mijn redenering? Gezien de eli rijders hier melden merkelijk goedkoper te rijden.

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 sep 2017, 15:10

Als jij jouw elektrisch verbruik thuis met PV kunt compenseren dan ziet het plaatje er na 5 jaar geheel anders uit, je rijdt dan goeddeels 'gratis'.
Batterijhuur is een verzinsel van Renault en wordt door geen enkel ander merk overgenomen.
Onderhoud valt over een lange periode bezien goedkoper uit.
In NL zijn er nog wat andere kleine voordelen, mijn grootste besparing zit in de brandstofkosten van ongeveer €4.000 per 100.000km.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 30 sep 2017, 18:01

bruma schreef:
30 sep 2017, 14:34
Ik ben/was/misschien nog aan t denken om ook elektrisch te rijden. Alhoewel dit reeds een eindje op mijn lijst staat heeft de range mij tot nu toe nog niet kunnen bekoren, zeker niet met de huidige aankoopprijzen. Echter die zijn aan t zakken en zeker nu je met samen kopen toch een wagen kunt bemachtigen vergelijkbaar met wat ik nu heb, C segment diesel à 22.000€.
Dan maar even aan t rekenen geslagen voor mijn 24.000km per jaar.
Voor de diesel kom ik aan een 1000l per jaar voor de eli reken ik op 18kWh/100km à rato van 0,25€/kWh thuis en bij de colruyt (11kW chargers), 11€/lading à 4kW of 0,69€/kW korte tijd snelladen (anders komt er nog een minutenprijs er bij) op locatie.
Hoe ik ook reken met eli kom ik bijna altijd hoger uit per maand, verbruik alleen.
En dan moet ik nog per maand betalen 119€ voor de accu.

Waar zit mijn fout in mijn redenering? Gezien de eli rijders hier melden merkelijk goedkoper te rijden.

euh ... 1000 l voor 24.000 km is 4,16 liter/100Km ( wat toch bitter weinig is ) en aan 1,2 Euro/liter brengt mij dit op exact 5 €/100 km. 18kWh/100km aan 0,25€/kWh komt overeen met 4,5 €/100 km. Om 18kWh/100km te verbruiken moet je wel heel sportief en snel rijden.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 sep 2017, 19:53

ik denk met 18kWh/100km ik eerder een jaar lang inclusief winterverbruik en verliezen de waarheid zal benaderen.
Zelf rij ik maar +/-105km/u op de snelweg, enkele uitzonderingen (vlot verkeer en niet de slak te zijn) daar gelaten, echter mijn snelwegverbruik is toch 40% en voor de verre verplaatsingen groter. 2 * +/-1u rijden en niet kunnen aansluiten op de werkplek (warmte/koude dient uit de accu te komen in het terug rijden).
Een Tesla gebruiker, die een eliteller op zijn lader staan heeft, geeft toch aan dat hij 17% meer stroom verbruikt dan wat de wagen aan geeft. In dit geval spreken we van een verbruik, winter zomer van +/-15kWh/100km (wagenmeting) en 18kWh te betalen stroom.

Er is geen mogelijkheid om nog meer PV te voorzien, en zelfs indien daar nog een oplossing wordt voor gevonden (inventieviteit), binnen korte tijd zal de terugdraaiende teller toch afgeschaft worden waarbij dat (tijdelijk) voordeel zal verdwijnen.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 30 sep 2017, 22:14

japio schreef:
30 sep 2017, 15:10
...
Onderhoud valt over een lange periode bezien goedkoper uit.
...
Ik heb nu na 3,5 jaar rijden 18.000 Km op de teller staan en nog geen enkele keer een garagist bezocht. Na 40.000 km moet de olie in het differentieel vervangen worden , niet meer dan dat.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 sep 2017, 22:39

Het zou er nog maar aan moeten ontbreken dat je dan al een garagist moest bezocht hebben.
Een moderne diesel moet ook maar om de 30.000 km binnen in de garrage.
Niet dat ik daar per se voor pleit maar jullie rekenen je wel rijk om toch maar alleen de voordelen van een e-car te belichten.
De meerprijs van een e-car tov een gelijkwaardige fossiel auto => vergeten we even.
De beperkte (realistische) brandstofbesparing => niet over nadenken alleen het kleine voordeel extra in de verf zetten. En dan nog alleen
als je je verplaatst tegen een gemiddelde snelheid dat een een elektrische fiets ook al kan halen.
Geen onderhoud meer voor een EV. Juist of een moderne auto zoveel kost aan noodzakelijk onderhoud. De enige kosten die ik in jaren (geloof het
of niet) aan een fosssiele auto had waren een kapotte batterij en een elektronica box. Maar die vind je natuurlijk niet in een EV.
Je kan "gratis" rijden als je PV plaatstt => de investering voor die panelen laten we dan maar buiten beschouwing net zoals de reeële mogelijkheid
dat alle voordelen binnen zeer afzienbare tijd zullen verdwijnen => geen terugdraaiende teller meer, stijging van taksen op elektriciteit,
km heffing op verplaatsingen, afschaffing van de belastingsvoordelen.

Het echte omslagpunt (in mijn geval toch) zal er niet voor 2019 komen.
En dat zal dan eerder een vrij te beschikken mobiliteitsbudget zijn dan omschakeling van fossiele auto naar E-car.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 30 sep 2017, 23:28

Ik vind het toch maar raar dat je slechts om de 30.000 km je olie laat verversen , een nieuwe luchtfiler steekt en gedurende die tijd niet naar je koelvloeistof omkijkt. Mijn garagist beveelt me aan om de olie van mijn old-timer eens per jaar te vervangen , zelfs al heb ik er amper mee gereden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2017, 00:01

Ik rij dan ook niet met een oldtimer.
Een hedendaagse auto kijkt die parameters trouwens zelf na.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 01 okt 2017, 00:22

ivob schreef:
30 sep 2017, 22:39
Je kan "gratis" rijden als je PV plaatstt => de investering voor die panelen laten we dan maar buiten beschouwing
Ik heb mijn benzinebonnetjes voor de komende 5 jaar (eigenlijk 4 omdat ik ze zelf plaats) ineens voldaan en kan daar nog wel een jaar of 15 op rijden.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 01 okt 2017, 03:56

^¨ [mention]Christiaan[/mention] ik denk dat je nu wel heel verschillende zaken op een hoopje aan het gooien bent....
Moderne wagens vragen een onderhoud om de 30.000km of indien de boordcomputer het aangeeft.... bij mijn Opel Insignia 1600D is dat op ongeveer 25.000km. Ik weet niet welke oldtimer je hebt, maar mijn eerste auto moest binnen om de 5.000km (VW Polo 1100cc - 1984), mijn tweede om de 7.500km (Opel Kadett 1600 - 1989), de volgende om de 15.000km (VW Passat 1600D - 1996), nadien altijd bedrijfswagens gereden, onderhoud op 20.000km tot 30.000km...

Hou er ook rekening mee dat de olie vandaag ook niet meer dezelfde is dan de minerale olie die destijds gebruikt werd, en die nog altijd voorgeschreven is voor je oldtimer. De enige reden waarom je garagist je het advies geeft om jaarlijks de olie te vervangen, is omdat die oldtimer 'weinig' gebruikt wordt, de olie bijgevolg niet zo vaak warm wordt, daardoor ze meer kans krijgt om vocht op te nemen en zo zijn smerende werking te verliezen.... Moderne synthetische olie neemt veel minder vocht op en kan beter tegen hogere temperaturen, waardoor ze langer op de wagen kan blijven zitten zonder in te boeten aan smerende en koelende werking. Het is vandaag de dag dus echt niet zo uitzonderlijk dat je maar om de 25.000 - 30.000km binnen moet. (btw, eigenlijk een onlogisch systeem, bij bedrijfsmotoren zoals tractoren, graafmachines, kranen, stroomgroepen, .... telt het aantal draai-uren, lijkt me veel logischer - terwijl je stilstaat voor de rode lichten, in file, ... draait je motor ook en gebruik je ook olie zonder kilometers te rijden intussen)

Mijn oldtimers kregen ook altijd een jaarlijkse beurt. De Polo gaat volgende week van eigenaar veranderen, de Kadett is vorig jaar verkocht, de andere is een blijvertje. Deze vraagt volgens het boekje een onderhoud om de 20.000km, slikt 13l olie per beurt (luchtgekoeld blokje - 1987), en wordt ook jaarlijks vervangen, enkel en alleen omwille van het vochtprobleem uit te sluiten (en neen, een luchtgekoelde wagen heeft geen water door de motor lopen, dus een joint de culasse is bij mij niet de oorzaak van vocht ;-) )
on topic
Het feit dat je 'slechts' 18.000km gereden hebt op 3.5j, (ongeveer 15km/dag, minder dan 30' rijden dus) maakt ook wel veel duidelijk over je argumenten pro E-car.... Als je wagen 23u30'/dag stil staat, heb je geen grote batterij of autonomie nodig en kan je alle tijd nemen om hem te laten laden op zonne-energie. Voor jou kan de rekening kloppen, maar voor de meesten onder ons is dat niet het geval. Mijn wagen is gemiddeld 12u per dag 'in gebruik', ik rij gemiddeld per dag meer dan het 10-voud van jou, en als ik thuis ben kan ik in het beste geval (lees zomer) nog 2 tot 3 uur zon gebruiken om mijn batterijen te laden.... Met een gemiddeld gebruik van 4.8L (altijd de koffer vol en ik ben niet echt de traagste aan de rode lichten of op de snelweg ?% ) kom ik qua verbruik uiteindelijk niet zoveel hoger uit dan Bruma, zijn berekening kan dus wel degelijk kloppen, net zoals de rekening voor veel mensen zal kloppen. De meerprijs van een E-wagen en de oplaadinstallatie kan je niet ontkennen, de 'lagere onderhoudskosten' ten opzicht van een benzine of dieselslurper blijft relatief klein.... banden, remmen, ruitenwissers, wassen, ... blijft hetzelfde. Onderhoudskosten aan een elektrische motor zijn zo goed als nihil, een moderne diesel/bezinemotor gaat tegenwoordig ook vlot 200.000km mee zonder noemenswaardige kosten, gaan je batterijen echter 200.000km mee? En voor de prijs van een nieuwe batterijset kan ik al heel veel olie kopen.... Ik verwacht qua onderhoudskosten eigenlijk niet zo een groot verschil, het verbruik zal vergelijkbaar blijven..... dus.... de keuze voor elektrisch rijden of niet, zal vooral afhangen van je eigen ingesteldheid, je noden, de tijd die je hebt om te wachten (tot de batterijen geladen zijn, ipv 5 minuten om de benzine/dieselbak vol te gooien) en het beschikbare budget op het moment dat je een nieuwe wagen nodig hebt....

Ik ben benieuwd wat de toekomst zal brengen en vroeg of laat zal er voor mijn situatie ook wel een oplossing komen, maar dat zal niet voor direct zijn....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 01 okt 2017, 10:11

Bollocks schreef:
01 okt 2017, 03:56
^¨ @Christiaan ik denk dat je nu wel heel verschillende zaken op een hoopje aan het gooien bent....
Moderne wagens vragen een onderhoud om de 30.000km of indien de boordcomputer het aangeeft.... bij mijn Opel Insignia 1600D is dat op ongeveer 25.000km. Ik weet niet welke oldtimer je hebt, maar mijn eerste auto moest binnen om de 5.000km (VW Polo 1100cc - 1984), mijn tweede om de 7.500km (Opel Kadett 1600 - 1989), de volgende om de 15.000km (VW Passat 1600D - 1996), nadien altijd bedrijfswagens gereden, onderhoud op 20.000km tot 30.000km...

Hou er ook rekening mee dat de olie vandaag ook niet meer dezelfde is dan de minerale olie die destijds gebruikt werd, en die nog altijd voorgeschreven is voor je oldtimer. De enige reden waarom je garagist je het advies geeft om jaarlijks de olie te vervangen, is omdat die oldtimer 'weinig' gebruikt wordt, de olie bijgevolg niet zo vaak warm wordt, daardoor ze meer kans krijgt om vocht op te nemen en zo zijn smerende werking te verliezen.... Moderne synthetische olie neemt veel minder vocht op en kan beter tegen hogere temperaturen, waardoor ze langer op de wagen kan blijven zitten zonder in te boeten aan smerende en koelende werking. Het is vandaag de dag dus echt niet zo uitzonderlijk dat je maar om de 25.000 - 30.000km binnen moet. (btw, eigenlijk een onlogisch systeem, bij bedrijfsmotoren zoals tractoren, graafmachines, kranen, stroomgroepen, .... telt het aantal draai-uren, lijkt me veel logischer - terwijl je stilstaat voor de rode lichten, in file, ... draait je motor ook en gebruik je ook olie zonder kilometers te rijden intussen)

Mijn oldtimers kregen ook altijd een jaarlijkse beurt. De Polo gaat volgende week van eigenaar veranderen, de Kadett is vorig jaar verkocht, de andere is een blijvertje. Deze vraagt volgens het boekje een onderhoud om de 20.000km, slikt 13l olie per beurt (luchtgekoeld blokje - 1987), en wordt ook jaarlijks vervangen, enkel en alleen omwille van het vochtprobleem uit te sluiten (en neen, een luchtgekoelde wagen heeft geen water door de motor lopen, dus een joint de culasse is bij mij niet de oorzaak van vocht ;-) )
on topic
Het feit dat je 'slechts' 18.000km gereden hebt op 3.5j, (ongeveer 15km/dag, minder dan 30' rijden dus) maakt ook wel veel duidelijk over je argumenten pro E-car.... Als je wagen 23u30'/dag stil staat, heb je geen grote batterij of autonomie nodig en kan je alle tijd nemen om hem te laten laden op zonne-energie. Voor jou kan de rekening kloppen, maar voor de meesten onder ons is dat niet het geval. Mijn wagen is gemiddeld 12u per dag 'in gebruik', ik rij gemiddeld per dag meer dan het 10-voud van jou, en als ik thuis ben kan ik in het beste geval (lees zomer) nog 2 tot 3 uur zon gebruiken om mijn batterijen te laden.... Met een gemiddeld gebruik van 4.8L (altijd de koffer vol en ik ben niet echt de traagste aan de rode lichten of op de snelweg ?% ) kom ik qua verbruik uiteindelijk niet zoveel hoger uit dan Bruma, zijn berekening kan dus wel degelijk kloppen, net zoals de rekening voor veel mensen zal kloppen. De meerprijs van een E-wagen en de oplaadinstallatie kan je niet ontkennen, de 'lagere onderhoudskosten' ten opzicht van een benzine of dieselslurper blijft relatief klein.... banden, remmen, ruitenwissers, wassen, ... blijft hetzelfde. Onderhoudskosten aan een elektrische motor zijn zo goed als nihil, een moderne diesel/bezinemotor gaat tegenwoordig ook vlot 200.000km mee zonder noemenswaardige kosten, gaan je batterijen echter 200.000km mee? En voor de prijs van een nieuwe batterijset kan ik al heel veel olie kopen.... Ik verwacht qua onderhoudskosten eigenlijk niet zo een groot verschil, het verbruik zal vergelijkbaar blijven..... dus.... de keuze voor elektrisch rijden of niet, zal vooral afhangen van je eigen ingesteldheid, je noden, de tijd die je hebt om te wachten (tot de batterijen geladen zijn, ipv 5 minuten om de benzine/dieselbak vol te gooien) en het beschikbare budget op het moment dat je een nieuwe wagen nodig hebt....

Ik ben benieuwd wat de toekomst zal brengen en vroeg of laat zal er voor mijn situatie ook wel een oplossing komen, maar dat zal niet voor direct zijn....
Die meerprijs is verwaarloosbaar geworden. Neem nu de Tesla model 3, een middenklasser in het segment vergelijkbaar met Audi a4/Bmw 3 serie/mercedes cla. Voor het basismodel van de Tesla zal je in België rond de 42k betalen, deze instapprijs zit zelfs iets onder zijn ice concurrenten. De a4, 3 serie dieselmotoren zijn 2 liters als instapmodel, jaarlijkse rijtaks een kleine 500 euro + eenmalige biv taks. Tesla model 3 is hier vrij van, als ik pakweg tien jaar met deze auto zou rijden bespaar je toch een dikke 5000 euro op taksen alleen al. Er zijn verschillende model S'en die al ruim over de 200k km's zitten dus met mijn 15k per jaar moet 10 jaar makkelijk haalbaar zijn, eerste 8 jaar vallen de batterijen onder garantie dus daar moet je ook niet wakker van liggen. Ik kan een deel van de electriciteit voor het opladen opwekken met mijn zonnepanelen maar niet iedereen kan dit dus hou ik hier geen rekening mee. Als je telkens op nacht tarief zou opladen, kan je programmeren, kom ik aan een derde van de prijs/km tenopzichte van een diesel. Wat onderhoud betreft, ook een EV moet jaarlijks binnen ongeacht de km's net zoals een ICE dus veel verschil maakt dit niet uit. Voor alle duidelijkheid, ik rij gemiddeld 100km per dag woon/werk en nog wat rond de kerk dus een bereik van 350km (basismodel) is ruim voldoende. Ik ga nooit op reis met de auto en wil ik toch eens een verre rit maken dan kan dit via de superchargers. Verval van de batterij valt ook goed mee want slechts 90% van de batterij wordt benut om het verval in de loop der jaren op te vangen. Als ik dus voor mij persoonlijk de rekening maak, Tesla model 3 basis 42k + premium pack (leder, led koplampen, volledig glazen dak, ....) 5k maakt een totaalbedrag van 47k. Ik heb mijn Tesla op 30/03/2016 gereserveerd en verwacht hem eind 2018 ( in dat geval krijg ik nog een premie van de overheid voor een bedrag van 3k). Koop ik een Audi a4 met dezelfde opties zoals ik nu mee rij betaal ik 50k maar geniet van geen enkel voordeel. Dus voor mij persoonlijk is de Tesla M3 veel interessanter toch?

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2017, 10:31

Bollocks schreef:
01 okt 2017, 03:56
.....
Het feit dat je 'slechts' 18.000km gereden hebt op 3.5j, (ongeveer 15km/dag, minder dan 30' rijden dus) maakt ook wel veel duidelijk over je argumenten pro E-car.... Als je wagen 23u30'/dag stil staat, heb je geen grote batterij of autonomie nodig en kan je alle tijd nemen om hem te laten laden op zonne-energie. Voor jou kan de rekening kloppen, maar voor de meesten onder ons is dat niet het geval. Mijn wagen is gemiddeld 12u per dag 'in gebruik', ik rij gemiddeld per dag meer dan het 10-voud van jou, en als ik thuis ben kan ik in het beste geval (lees zomer) nog 2 tot 3 uur zon gebruiken om mijn batterijen te laden.... Met een gemiddeld gebruik van 4.8L (altijd de koffer vol en ik ben niet echt de traagste aan de rode lichten of op de snelweg ?% ) kom ik qua verbruik uiteindelijk niet zoveel hoger uit dan Bruma, zijn berekening kan dus wel degelijk kloppen, net zoals de rekening voor veel mensen zal kloppen. De meerprijs van een E-wagen en de oplaadinstallatie kan je niet ontkennen, de 'lagere onderhoudskosten' ten opzicht van een benzine of dieselslurper blijft relatief klein.... banden, remmen, ruitenwissers, wassen, ... blijft hetzelfde.
Ik rij inderdaad weinig kilometers , maar dan wel veel kleine afstanden met veel verkeerslichten , files en dus veel stops en terug aanzetten. Ik moet daarom ook maar 2 uur opladen ( aan 10 ampere ) , en zelfs niet eens iedere dag.

Nu , aan 10 ampere en 230 Volt monofaze heb ik op een uur tijd dus 2,3 kWh aan energie in de wagen "gepompt". Stel dat een EV , inclusief verliezen , 20 kWh/100km verbruikt , dan kan je met dit ene uur laden aan 10 ampere 20/2,3 = 8,7 km ver geraken. Je kan nu voor jezelf uitmaken hoeveel uur de wagen opgeladen moet worden voor het aantal km dat je per dag wil rijden , en of je dan moet opteren voor een zwaarder laadvermogen van bvb. 15 ampere of meer. Actieradius zou al minder een probleem mogen worden omdat de nieuwste versies op de markt al gauw de 200 km kunnen halen. Wat is je gemiddelde snelheid per dag ? Voor de meesten is dit 30 km/uur. Met 12 uur achter het stuur leg je dus per dag 360 km af , perfect haalbaar met een Tesla , maar dan wel met een "snellader" in de buurt :lol:

Wees er wel van overtuigd dat de onderhoudskosten ook wel degelijk lager zijn voor de klassieke dingen zoals :

- banden verslijten minder omdat er geen extra fricties kunnen optreden die er wel zijn als je schakelt naar een hogere of lagere versnelling ( ook bij de automatische versnellingsbak treden die op )
- remmen en remschijven verslijten minder omdat je met wat oefening die nog amper hoeft te gebruiken. Ik schat de levensduur ervan maal 2 !

N.B. Als je dan toch nog problemen zoudt hebben met de actieradius, ga dan voor een model met een range extender. Die heeft alle voordelen van een EV zonder de nadelen van een hybride waar de motor ook voor de aandrijving wordt gebruikt.

Oh ja , mijn old-timer is "slechts" 26 jaar oud en gebruikt de klassieke olie die vandaag de dag elke garagist in een motor kapt - niks bijzonders dus. Na een jaar is er geen spoor van water ( mosterd ) in de olie te bespeuren - en ook niet onder het kleppendeksel. :-)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 01 okt 2017, 10:50

bruma schreef:
30 sep 2017, 19:53
ik denk met 18kWh/100km ik eerder een jaar lang inclusief winterverbruik en verliezen de waarheid zal benaderen
Dit is correct, ga uit van 20kWh per 100km want het het is uiteindelijk niets meer dan een verschil in decimalen.
Christiaan schreef:
30 sep 2017, 22:14
Ik heb nu na 3,5 jaar rijden 18.000 Km op de teller staan en nog geen enkele keer een garagist bezocht
3,5 jaar batterijhuur á €80 per maand is €3.360
Alleen al de batterijhuur kost jou meer dan afschrijving en onderhoud van een compacte auto (denk hierbij aan een Nissan Micra)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 11:00

Ik lees hierboven terug elikost is in € slechts 1/3 dan de dieselkost? Graag uitleg want ik geraakt er zelfs niet uit om minder uit te komen dan met diesel.
Leef in het Gaselwest gebied waar nacht 0,25€/kWh kost.
Gezien ik het eli rijden wel overweeg wou ik appels met appels vergelijken en daarom rij ik cc 105km/u op de snelweg
Een 4 tal keer per maand heb ik een afstand te overbruggen naar een locatie waar ik niet kan laden tijdens mijn aanwezigheid en waar de wagen buiten staat, dus zal ik een laadstation moeten zoeken. Enkele rit zit rond de 150km.

Tesla superchargers: werd daar al geen gewag gemaakt dat die er niet staan om dagelijks te gaan opladen en is het niet zo dat voor nieuwe modellen dit ook betalend geworden is (misschien de reden)? Model 3 wat rekenen ze aan in €/kWh? Momenteel geen in West-Vlaanderen, dan moet ik een ommetje maken naar Rijsel.

En zoals ik al aangaf, ik rij met een 22k€ nettoprijs rond met alle nodige opties. De iets modernere opties als lane assist, vermoeidheid, verkeersborden (zit in waze of TT) of acc kosten wel te veel om nuttig te zijn, zeker de acc met mijn 105km/u

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2017, 11:02

japio schreef:
bruma schreef:
30 sep 2017, 19:53
ik denk met 18kWh/100km ik eerder een jaar lang inclusief winterverbruik en verliezen de waarheid zal benaderen
Dit is correct, ga uit van 20kWh per 100km want het het is uiteindelijk niets meer dan een verschil in decimalen.
Christiaan schreef:
30 sep 2017, 22:14
Ik heb nu na 3,5 jaar rijden 18.000 Km op de teller staan en nog geen enkele keer een garagist bezocht
3,5 jaar batterijhuur á €80 per maand is €3.360
Alleen al de batterijhuur kost jou meer dan afschrijving en onderhoud van een compacte auto (denk hierbij aan een Nissan Micra)
Bij renault zijn ze er blijkbaar nog niet uit voor een zoe rekenen ze me afhankelijk van de bron 119€ of 149€ aan per maand gezien ik gemiddeld 2000km/maand doe.

Plaats reactie