Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 15:15

Ik zou niet weten waar ik een volautomatische wasmachine kan kopen.
Ik moet de was nog steeds, op grootmoederswijze, sorteren, vervolgens in de inverter aangedreven wasmachine steken, het juiste programma kiezen (eigenlijk handmatig
herkiezen want de weegfunctie is oneconomisch, er handmatig uithalen en handmatig te drogen hangen.

Wat de tips waren om een verbrandingsmotor langer te laten meegaan weet ik niet. Nog nooit een verbrandingsmotor opgereden gekregen.
En nog nooit een garage nodig gehad om een verbrandingsmotor aan de praat te houden.

Als ik die tips voor batterijbesparing lees krijg ik wel het onbestemde gevoel: "laat voorlopig maar zitten". Lijkt wel antireclame voor een EV (nog minder praktijkautonomie dan de al lage opgegeven constructeurcijfers).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 15:23

japio schreef:
18 sep 2017, 14:31
De volgende keer eerst even het artikel lezen voor je reageert @Ivob
Conclusion
These tips can extend the life of an electric car’s batteries, but I’d like to make it clear that most are not absolutely necessary
Ik heb het artikel wel degelijk gelezen en ging vervolgens op de raad af van een gebruiksexpert:
er staat niets in dat artikel dat onwaar of niet correct is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 15:32

ivob schreef:
18 sep 2017, 15:23
japio schreef:
18 sep 2017, 14:31
De volgende keer eerst even het artikel lezen voor je reageert @Ivob
Conclusion
These tips can extend the life of an electric car’s batteries, but I’d like to make it clear that most are not absolutely necessary
Ik heb het artikel wel degelijk gelezen en ging vervolgens op de raad af van een gebruiksexpert:
er staat niets in dat artikel dat onwaar of niet correct is.
De schrijver van artikel vertelt geen leugens , alleen is het positieve effect ervan misschien niet meteen meetbaar of merkbaar. Zijn suggesties steunen op de manier waarop li-ion reageren op over-en onderspanning en op temperaturen.

P.S. Een wasmachine gebruiken is niet meer "op overgrootmoeders wijze" , en dus zullen er ook wel tips zijn om die langer te laten bestaan :-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 15:38

Ik schreef dan ook op grootmoederswijze.
Mijn overgrootmoeder had geen wasmachine.

Maar persoonlijk maakt het niet meer uit, de beslissing is gevallen.
Gezien we vanaf 2017 ook benzinewagens mogen kiezen als salariswagen gaan de 2 diesels medio 2018 buiten en wordt het één benzinemodel.
Goedkoper voor de vloot kan niet (tot nu toe was het nadeel dat de dieseltankkaart niet geschikt was voor de motoren :mrgreen: ).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 15:47

ivob schreef:
18 sep 2017, 15:38
Ik schreef dan ook op grootmoederswijze.
Mijn overgrootmoeder had geen wasmachine.
Voilà , en dat wou ik diets maken. Er bestaan tips om je fiets beter te onderhouden , maar zonder fiets kan je ook leven , en dan hoef je er ook geen "tips" voor.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 18 sep 2017, 15:52

ivob schreef:
18 sep 2017, 15:15
Wat de tips waren om een verbrandingsmotor langer te laten meegaan weet ik niet. Nog nooit een verbrandingsmotor opgereden gekregen.
6000 toeren in de eerste versnelling en jouw salariswagen is eerder opgerookt dan mijn grootvader zijn sigaar kon laten verdwijnen :lol:
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 16:00

:lol:

In elk geval rijdt men met een EV zorgeloos comfortabel , zowel in de winter als in de zomer.

Als mijn Kangoo op stal staat ligt die aan de 10A mobiele lader , en om 22h 's avonds komt die via een Theben klokje voor 2 uur onder spanning - goed voor een slordige 25 Km rijplezier. Kan het nog zorgelozer ?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 16:31

japio schreef:
18 sep 2017, 15:52
ivob schreef:
18 sep 2017, 15:15
6000 toeren in de eerste versnelling en jouw salariswagen is eerder opgerookt dan mijn grootvader zijn sigaar kon laten verdwijnen :lol:
Ik doe zonder problemen minstens 10.000 toeren met een verbrandingsmotor. :roll:
Wat dat overigens als argumentatie voor een EV te betekenen heeft ontgaat mij volledig.
Ieder onoordeelkundig gebruik van materiaal leidt tot problemen. Uw EV zal een frontale aanrijding met een muur ook niet overleven.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 16:34

Christiaan schreef:
18 sep 2017, 16:00
Kan het nog zorgelozer ?
Inderdaad dat kan met iets uit grootmoeders tijd, geen 5 minuten om "op te laden" en autonomie van 1000 km en met airco en verwarming op vol vermogen indien nodig.
Voor die 25 km neem ik de fiets wel.

U noemt een verbrandingsmotor iets uit (over)grootmoeders tijd? De EV stamt uit de late 19de eeuw. Net zoals de verbrandingsmotor.
Als men ziet welke ontwikkeling en progressie de verbrandingsmotor in die tijd gemaakt heeft en de toename van de capaciteit van batterijen in die tijdspanne weet ik het wel.
EV is in dit stadium eveneens een fossiele brandstof. Men delft nl. lithium, steenkool en gas ipv olie. Of men negeert gewoon de lange termijn gevolgen van kernenergie.

De strijd zal zijn individueel vervoer of niet. Het zal niet zijn verbrandingsmotor tov elektrische motor. Die strijd is al verloren voor hij goed begonnen is.
Jullie lachen mensen uit omdat ze teren op verouderde technologie terwijl jullie peperdure vervangtechnologie evenzeer voorbijgestreefd is voor hij doorgebroken is.
En dat allemaal op basis van marketingpraat en ondoordacht politiek geleuter zonder enige visie waarvan de besluitvorming gevormd wordt onder lobbydruk.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 17:22

Het is wel door lobbydruk dat destijds de verbrandingsmotor het destijds gehaald heeft tegenover de electrische accu auto. Was die lobbywerking er niet geweest , dan had de ontwikkeling van batterijen wellicht ook niet zo lang stilgestaan. De eerst commercieel ingezette lithium-ion batterij kwam er al in 1991 .... en nu pas is men die vollop aan het perfectioneren.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 18 sep 2017, 17:54

Mooie discutie, en zo leren we ook weer iets over de geschiedenis van de EV en de verbrandingsmotoren....
En zo zal elk type voertuig zijn voor en tegenstanders hebben, voor en nadelen, gekende en niet gekende problemen/gebreken...

Voor mij blijft een EV voertuig voorlopig nog altijd geen oplossing (vertegenwoordiger, 60.000km/jaar), de kostprijs van een Tesla is nog altijd te hoog voor mijn werkgever en tot nader orde is er nog (bij mijn weten) geen break versie beschikbaar.... Ter info, ik werk in de elektrische sector, we verkopen zelfs laadpalen.... maar zelf rijden we vooralsnog met diesels.... Hybrides zouden meer in de richting van een oplossing gaan, maar zijn voorlopig ook geen oplossing. Laadvermogen en trekvermogen zijn niet wat wij nodig hebben.... Het is dus nog altijd afwachten en opvolgen wat er nog zal ontwikkeld worden, misschien komt er vroeg of laat wel een oplossing voor ons.

Waar ik mij echter meer vragen bij stel dan bij de al dan niet groeiende autonomie of levensduur van de batterijen, is de grote vraag of er voldoende elektriciteit voorhande zal zijn als iedereen op hetzelfde moment zijn wagen aan de stekker legt na de werkuren of tijdens de uren van het nachttarief?
Kerncentrales (die op de lijst staan om gesloten de worden - kernuitstap) zijn (ondanks de vervuiling op lange termijn door het nucleaire afval) de enige manier om voldoende en altijd beschikbare stroom te produceren... zon en wind zijn geen zekerheid, en de oude steenkoolcentrales zijn al zeker geen 'milieuvriendelijke' oplossing.... dan maar helemaal terug naar de wastobbe van overgrootmoeder? .... terug met paard en kar? Zou misschien niet slecht zijn om terug te 'onthaasten'.... :lol:

De toekomst zal het uitwijzen, maar zolang de politiek geen langetermijnvisie kan opbouwen vanop de grond (eerst fundering, dan pas de muren en het dak) zal het EV gebouw nog lang instabiel en wankel staan...
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 19:30

Christiaan schreef:
18 sep 2017, 17:22
.... en nu pas is men die vollop aan het perfectioneren.
Te laat. Het is 12:15 uur.
Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen. Politici en hun blinde volgers blijkbaar wel.
Ter info: als iedereen zou overschakelen op EV (en vracht zou dan moeten overschakelen op watertransport) is er ongeveer 30% meer e-capaciteit nodig.
Met de huidige technologie kan dat niet groen. Alleen door de problemen, op korte termijn, te verplaatsen kan men weer even verder.
En dan gaan we er nog van uit dat de EV productie de vraag zou kunnen volgen. Zelfs Tesla kan momenteel zijn planning voor de "goedkope" versie niet volgen.
Men schreeuwt moord en brand over de ene fossiele brandstof om gewoon de volgende vuile bronnen te gaan uitputten.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 20:13

Ik heb hier vroeger ergens al oplossingen voorgesteld :

1) zorg zelf voor de energievoorziening van je eigen EV met je eigen PV panelen - en gebruik batterijen om de energie te bufferen.

2) buffer in het algemeen de energie in batterijen. Een huishouden dat 5000 kWh per jaar verbruikt , verbruikt gemiddeld continu 5.000.000 Wh / 365 dagen / 230 Volt / 24 uur = 2,48 Ampere ! Als je nu eens continu die 2,48 Ampere in je thuisbatterijen zoudt bufferen , en hiermee dus toch over 40 Ampere zoudt beschikken via die batterijen , los je hiermee niet al dat gelul over tekorten op ? Je hoeft hierbij zelfs niet eens over zonnepanelen te beschikken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 20:44

Prima oplossing.
Tijdens voorjaar, zomer en najaar heb ik niet eens een auto nodig.
In de winter zal ik dan wel op grootmoederswijze rondpuffen wanneer het mij het beste uitkomt.
Laat de rest dan maar de deur uitzoemen wanneer het gemiddelde het hen toestaat.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 sep 2017, 21:22

ivob schreef:
18 sep 2017, 20:44
Prima oplossing.
Tijdens voorjaar, zomer en najaar heb ik niet eens een auto nodig.
In de winter zal ik dan wel op grootmoederswijze rondpuffen wanneer het mij het beste uitkomt.
Laat de rest dan maar de deur uitzoemen wanneer het gemiddelde het hen toestaat.
Stel dat een handelsreiziger e.d. met een EV 60.000 km per jaar aflegt - wat overeen komt met een jaarlijks verbruik van 60000 / 100 x 20 kWh = 12.000 kWh aan 20 kWh/100km . Als ik de berekening met batterijbuffering zoals hiervoor herdoe voor 12.000 kWh i.p.v. 5000 kWh kom ik aan een continue dagstroom van ca. 6 Ampere bij 230 Volt~. Toch doenbar , of niet ? Die batterijbuffer ga je zelfs nodig hebben om te kunnen snelladen met gelijkspanning. Met de gebruikelijke 40 ampere aansluiting op 230 Volt kan je niet snelladen. En dit alles nogmaals zonder ondersteuning door zonnepanelen.

Plaats reactie