SMA EV Changer / SMA Home Manager / onbekende PV

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
grindal
lid
Installatie Land: België

SMA EV Changer / SMA Home Manager / onbekende PV

Bericht door grindal »

Hoi,

Stel dat je een wagen "intelligent" wil gaan laden en zoveel mogelijk met je PV installatie.
Dan heb je volgens mij volgende nodig
- SMA EV Charger
- SMA Home Manager

? Kan de SMA home manager samenwerken met een bestaande PV installatie van een "vreemd merk" (basic omvormer)
? kan je een SMA EV Charger 3-fasig aansluiten op een 1-fasig net (zodat je in de toekomst je huisaansluiting alsnog kan ombouwen van 1fasig naar 3 fasig ?
? Kan de SMA EV Charger een auto laden bij 100% zonnestroom (met een minimum van 6A volgens de specs van de wagen)
? is de SMA Home Manager instelbaar, om eerst bv een thuisbatterij te laden, en dan pas de wagen? of moet die "thuisbatterij" dan ook van SMA zijn ?
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: SMA EV Changer / SMA Home Manager / onbekende PV

Bericht door bruma »

Om te beginnen de charger bij een EV zit in de wagen.
Die krijgt een signaal vanuit een WallBox (laadpaal bij de NL, wat jij charger noemt)
Dus wat heb je nodig
Een aanstuurbare WallBox
Een bidirectioneel DM (ook deze van de DNB is OK)
En intelligentie om de WallBox aan te sturen.

Een alles is 1 oplossing kan je vinden in een zappi (UK) en is ook op die markt afgestemd en deze stuurt, tot op heden geen thuisaccu aan.

Een voor de DE en AT markt is er de openWB (lees open WallBox)
Kan je kopen als kit om door een elektricien te laten installeren.
Je kan ook een andere aanstuurbare wallbox kopen en van opennWB de intelligente module of zelf voor een kleine computer rpi 3 zorgen en hun software erop installeren.
de openWB kan thuisaccu's aansturen maar ook wifi stopcontacten (verbruikers) aansturen.

Beide werken met alle PV installaties

Wat doet de intelligente module: die leest de DM uit, indien er stroom dreigt geïnjecteerd te worden dan stuurt die een commando naar de wallbox om de laadstroom te verhogen en deze wallbox stuurt dit door naar de wagen. Omgekeerd als je DM zegt dat je stroom van het net zou gebruiken verlaagt de laadstroom.
Let wel, dit is enkel geldig indien de laadstroom hoger is dan 6A, de min laadstroom voor de meeste EV's. Deze laadtechniek noemt men PV laden.

Je kan ook min+PV laden hebben, een minimum laadstroom en indien er meer PV stroom is deze supplementair. Hiermee heb je wel netverbruik maar je bent zeker dat je EV aan t laden is. De min stroom bepaal je zelf.
Je kan ook de laadstroom gewoon instellen, de stroom komt van t net de PV of van beide.
En je kan ook nachtladen instellen.

Ja je kan een 3f32A wallbox 1f aansluiten.

Zelf had ik een zappi willen kopen echter ik heb 3f en hun 3f was er niet. Ook hun aansturing was (en ik denk is er nog steeds) niet.
Zelf heb ik voor de go-e gekozen.
En de openWB soft op een rpi draaien
Hiermee lees ik een DM uit en stuur ik de go-e aan. De software kan je fine tunen met parameter instellingen.
De software is open source dus wie kan programmeren kan dit nog aanpassen.
Zelf heb ik het amp commando al vervangen door amx. Het commando (in het programma) amp=16 wil zeggen dat de EV met 16A mag laden, idem voor amx=16. Echter bij het amp commando wordt dit in beperkt beschrijfbaar geheugen geschreven om bij de volgende start dezen waarde opnieuw te gebruiken, bij amx is dit een ogenblikkelijke waarde nergens gestileerd.

Dus zouden we openWB naar onze hand kunnen zetten voor bv het capaciteitstarief. In de winter zorgen dat de EV de stroom (met min van 6A) lager dan 2500W toch gebruikt wordt om te laden.

Daarnaast zijn er veel home automation systemen die hetzelfde kunnen doen: DM uitlezen, stroom berekenen en commando's naar de wallbox sturen.
Je hebt wel een aanstuurbare wallbox nodig, ze liepen dat eentje met een API.

De go-e wordt geleverd met een app om die manueel in te stellen. Je hebt niet meteen een intelligente module nodig. De installatie beperkt zich tot de installatie van een afgezekerd industrieel stopcontact (mennekes rood 3f), al de rest zit in de go-e.

Egolf
junior lid

Bericht door Egolf »

De SMA sunny home manager kan ook werken met omvormers van vreemde merken, maar dan heb je nog een SMA energy meter nodig als ik het goed begrijp. Zie link.

https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... meter.html

Je hebt een 1 fasige charger en een 3 fasige. De 3 fasige kan ook laden op 1 fase, maar van de aansluitingen weet ik verder niets. De 1 fasige is geplaatst +/- 400€ goedkoper dan de 3 fasige.

Ik heb mijn charger pas laten plaatsen en ben er erg blij mee. Een installateur kan u de nodige uitleg wel verschaffen.

Waar ik me niet van bewust was dat je niet 1 op 1 mag rekenen. Als uw auto bv 10kWh heeft verbruikt dan zal je 10-20 % meer zonnestroom aan de laadpaal tanken 11-12kWh. Dat heb ik hier op het forum van een zeer actief lid geleerd ;-)
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Egolf schreef: 23 feb 2021, 12:03 De SMA sunny home manager kan ook werken met omvormers van vreemde merken, maar dan heb je nog een SMA energy meter nodig als ik het goed begrijp. Zie link.

https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... meter.html
Dit klopt.
Niet SMA omvormers moet je achter een SMA Energy Meter plaatsen als "productie meter".
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Egolf
junior lid

Bericht door Egolf »

Opladen kan inderdaad met bijna 100% zonnestroom. Ik laad hier 97% aan de zon en 3% van het net. Dit is omdat er soms verbruik is (opspringen warmtepomp) waar de charger even over moet doen om te reageren of bij wat wisselende bewolking. Het vermogen wordt snel aangepast, dus als passieve batterij een mooi systeem.

Je kan prioriteit geven aan de charger of zeggen wanneer de auto moet volgeladen zijn. Je kan vanop afstand het opladen ook starten via de energy app en ik vermoed dat je een batterij ook kan opvolgen via een app. Manueel kan je dan zeker eerst de batterij opladen en daarna de auto. Maar wederom, een installateur kan uw specifieke vragen veel beter beantwoorden.
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”