Reëel verbruik van een EV

Alles over de elektrische wagen
JefdeWit
lid
Installatie Land: Ander

Re: Reëel verbruik van een EV

Bericht door JefdeWit »

Koidream schreef:
22 mei 2020, 17:07
on topic
20.7 km/100 km.

LvA
lid
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

JefdeWit schreef:
22 mei 2020, 17:09
LvA schreef:
22 mei 2020, 16:25
in een iets verder verleden heb ik ondermeer 17 jaar lang voor Porsche gewerkt, heb in die periode 48 Porsches als dienstwagens gehad (45000 km/jaar) en heb zelf privé 3 Porsches (356 van 1959, 356 van 1962 en 911S van 1969) als oldtimer gehad, heb ook in totaal een 26-tal Volkswagens en andere merken in mijn collectie gehad en ben nu nog de fiere bezitter van een heel zeldzame VW Karmann Ghia type 34 van 1969).
Ik ben diep onder de indruk. :tu: :D

Bedankt voor de bruikbare bijkomende info.
En met zo'n verleden ga je ons vertellen hoe we ons nu en in de toekomst ecologisch moeten gaan gedragen? :mrgreen:
LvA schreef:
22 mei 2020, 17:08
Nu ben je oneerlijk aan het spelen in deze blog, want ik heb niet beweerd dat je geen 100 km elektrisch zou rijden, ik heb beweerd dat dit moeilijk haalbaar zal zijn om dit in één rit waar te maken, zonder te moeten inboeten op snelheid. Omdat een hybride geen Elektrisch voertuig is. Dit is een totaal verschillend technisch concept.
Oneerlijk? Waarom niet. Op een beschuldiging meer of minder komt het tenslotte niet meer aan.
...
@ JefdeWit,

Ik hoop dat je je nu heel goed voelt, met zo'n reactie onder de gordel. Het is denk ik hier nog nooit gezien en bovendien zie ik het verband niet tussen hetgeen je leest en wat je insinueert.

Ik geloof dat je insinuatie niet alleen mezelf beledigt, maar ook anderen hiermee raakt.

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

Christiaan schreef:
22 mei 2020, 16:46
Alleen met die uitzondering dat voor wat ik gekozen heb nog lang wisselstukken ( misschien zelfs upgrades ) te bekomen zullen zijn. Ik stel mij steeds als doel dat ik minstens 10 jaar zonder problemen met dezelfde wagen kan blijven rijden ( ook al uit ecologische overwegingen ). Vervanging komt alleen ter sprake als ik hem echt "beu" zou zijn.
Niets mis mee maar geen uitzonderlijke situatie.
Je uitgangspunt dat voor de door jouw gekozen auto nog tien jaar wisselstukken voorradig zijn en voor de mijne niet is slechts een veronderstelling.
Hoe je ecologische overwegingen rijmt met iets beu zijn is een raadsel voor mij.
Persoonlijk vervang ik een auto voor de garantietermijn vervalt. In de praktijk nooit een probleem om er mee te blijven rijden.
Ik ga er van uit dat na vervanging deze auto nog een tweede en derde leven kan leiden. Geen idee of dat dan minder of meer ecologisch is dan tien jaar met dezelfde auto blijven rijden.

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

LvA schreef:
22 mei 2020, 17:25
JefdeWit schreef:
22 mei 2020, 17:09
LvA schreef:
22 mei 2020, 16:25
in een iets verder verleden heb ik ondermeer 17 jaar lang voor Porsche gewerkt, heb in die periode 48 Porsches als dienstwagens gehad (45000 km/jaar) en heb zelf privé 3 Porsches (356 van 1959, 356 van 1962 en 911S van 1969) als oldtimer gehad, heb ook in totaal een 26-tal Volkswagens en andere merken in mijn collectie gehad en ben nu nog de fiere bezitter van een heel zeldzame VW Karmann Ghia type 34 van 1969).
Ik ben diep onder de indruk. :tu: :D

Bedankt voor de bruikbare bijkomende info.
En met zo'n verleden ga je ons vertellen hoe we ons nu en in de toekomst ecologisch moeten gaan gedragen? :mrgreen:
LvA schreef:
22 mei 2020, 17:08
Nu ben je oneerlijk aan het spelen in deze blog, want ik heb niet beweerd dat je geen 100 km elektrisch zou rijden, ik heb beweerd dat dit moeilijk haalbaar zal zijn om dit in één rit waar te maken, zonder te moeten inboeten op snelheid. Omdat een hybride geen Elektrisch voertuig is. Dit is een totaal verschillend technisch concept.
Oneerlijk? Waarom niet. Op een beschuldiging meer of minder komt het tenslotte niet meer aan.
...
@ JefdeWit,

Ik hoop dat je je nu heel goed voelt, met zo'n reactie onder de gordel. Het is denk ik hier nog nooit gezien en bovendien zie ik het verband niet tussen hetgeen je leest en wat je insinueert.

Ik geloof dat je insinuatie niet alleen mezelf beledigt, maar ook anderen hiermee raakt.
Oh jee. :roll:
In een ander topic doe je net hetzelfde (dan van die indruk weet je wel :D ).
Nu een ander je eigen woorden even terugkaatst even het gekwetst ego uithangen.
Totaal gebrek aan humor.
Als de woorden en argumenten op zijn maar even op gevoel gaan spelen?
Of erger, je geraakt er niet meer alleen uit , dus even op de emoties van 'anderen' gaan spelen?
Om je eigen woorden te herhalen: 'maakt totaal geen indruk'.

Om je gerust te stellen, ik insinueer niets. Ik herhaal gewoon je eigen woorden. Ik voeg ze alleen samen. Misschien word je inconsistente houding dan ook voor jou iets duidelijker?
Jij treedt in het ene topic op als de ecologische apostel die iedereen tot de VREG wil bekeren en in een ander zit je je eigen fossiel verbruik doorheen de jaren op te sommen. Om welk punt duidelijk te maken laat ik aan jou over. Het zijn jouw uitspraken.

Of in je eigen woordstijl te blijven. Meningen. En die mag je, volgens jezelf, betwisten, weerleggen en becommentariëren.
Emoties, nog zo'n woord dat je er in dit topic zelf hebt bijgesleurd.
Je verbaast me wel dat je het uiteindelijk op emotionele basis gaat spelen.
En daar voel ik me inderdaad niet goed bij. Ik discussieer liever op basis van feiten, ervaringen en desnoods meningen.
Niet op basis van al dan niet misplaatste emotie om de aandacht van de eigenlijke woorden af te leiden.

on topic 20.7 kWh/100 km. En bij jou? Of heb ik daar overheen gelezen?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 »

^¨
Precies Statler en Waldorf van de Muppet Show
.
000.jpg
on topic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

^¨ Een zeer succesvolle langlopende show. :tu:
on topic en jouw effectieve bijdrage in cijfers aan dit topic was :?:
Mijn cijfers staat nog altijd op 20.7 kWh/100 km.

wooter
junior lid

Bericht door wooter »

Recent dit forum gevonden.

129000km op 3 jaar ervaring met een Tesla Model X. In die tijd mijn jaarlijkse verbruik thuis zien stijgen van 5MWh naar 20MWh. De Model X verbruikt wel heel wat meer dan onze Tesla Model 3, maar mijn vrouw kan haar Model 3 gratis op haar werk laden aan 3kW palen.

Ik heb overigens tot februari van dit jaar thuis aan 3,5kW geladen, en pas recent gemerkt dat ik gewoon 3 fase 400V in de elektriciteitskast ter beschikking had, en een kabel langs de kelder naar de garage heb getrokken om nu met 11kW te laden.

Nog geen PV-installatie.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

En wat is uw kWh verbruik per 100 km zoals je die kan aflezen op de display's van de wagens ?

wooter
junior lid

Bericht door wooter »

Christiaan schreef:
28 mei 2020, 16:06
En wat is uw kWh verbruik per 100 km zoals je die kan aflezen op de display's van de wagens ?
Dat schommelt rond de 300Wh/km in de Model X en 180Wh/km in de Model 3.

Christiaan
Master lid

wooter schreef:
28 mei 2020, 16:55
Christiaan schreef:
28 mei 2020, 16:06
Dat schommelt rond de 300Wh/km in de Model X en 180Wh/km in de Model 3.
Dat Model X is dan wel een echte slokop, of je voet is te zwaar :D Je profiteert toch wel voldoende van de stroomrecuperatie door af te remmen op motor neem ik aan ( of daar is iets fout mee ). Voor zover ik her een der lees verbruikt de Tesla S ook maar ongeveer 200Wh/km ( 20 kWh/100km ), dus in de grootteorde van jouw Model 3.

wooter
junior lid

Bericht door wooter »

Ik moet eerlijk zijn: ik kijk niet zo naar de cijfertjes in de Tesla. Die zijn gebaseerd op de laatste 50km en veel kan daarin veranderen naargelang de omstandigheden. Ik doe met de mijne veel snelwegkilometers en hoewel ik dat doe op autopilot, ga ik niet aan 90 achter een vrachtwagen hangen maar rij ik aan snelheidslimiet + een veilige marge.

Ik haal de cijfers van een programma dat het verbruik van de auto's opvolgt. Dat is op basis van wat de auto vertelt, maar houdt dus een langer overzicht dan de laatste 50 kilometer.

300Wh/km is veel, maar ik ben er gewoon aan en mij stoort het niet. Ook in Duitsland aan 150 km/u op autopilot blijft het verbruik beperkt tot die 300Wh/km, dus het zal eerder aan de hoge snelheid en veel snelwegkilometers liggen. Met een aanhangwagen aan 120km/u stijgt het tot 400Wh/km.

Geen klachten van stroomgereneratie - die staat op standaard - maar dat gebruik je dus niet vaak op een snelweg :).

Christiaan
Master lid

wooter schreef:
28 mei 2020, 19:47
Ik moet eerlijk zijn: ik kijk niet zo naar de cijfertjes in de Tesla. Die zijn gebaseerd op de laatste 50km en veel kan daarin veranderen naargelang de omstandigheden. Ik doe met de mijne veel snelwegkilometers en hoewel ik dat doe op autopilot, ga ik niet aan 90 achter een vrachtwagen hangen maar rij ik aan snelheidslimiet + een veilige marge.

Ik haal de cijfers van een programma dat het verbruik van de auto's opvolgt. Dat is op basis van wat de auto vertelt, maar houdt dus een langer overzicht dan de laatste 50 kilometer.

300Wh/km is veel, maar ik ben er gewoon aan en mij stoort het niet. Ook in Duitsland aan 150 km/u op autopilot blijft het verbruik beperkt tot die 300Wh/km, dus het zal eerder aan de hoge snelheid en veel snelwegkilometers liggen. Met een aanhangwagen aan 120km/u stijgt het tot 400Wh/km.

Geen klachten van stroomgereneratie - die staat op standaard - maar dat gebruik je dus niet vaak op een snelweg :).
Ik denk dat het ook veel van de "tegenwind" afhangt. :D De X lijkt men niet zo fantastisch gestroomlijnd, en bij hoge snelheid gaat dan veel energie verloren in het overwinnen van de luchtweerstand.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Een cx-waarde van 0,24 voor een Tesla Model X is zeker niet slecht (even goed als de Model S en Model 3). Het zijn eerder zijn 2,5 ton gewicht die het verbruik rechtvaardigen. Trouwens welke eigenaar ligt er wakker van het verbruik als je de nieuwprijs ziet?
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

wooter
junior lid

Bericht door wooter »

Koidream schreef:
28 mei 2020, 20:56
Een cx-waarde van 0,24 voor een Tesla Model X is zeker niet slecht (even goed als de Model S en Model 3). Het zijn eerder zijn 2,5 ton gewicht die het verbruik rechtvaardigen. Trouwens welke eigenaar ligt er wakker van het verbruik als je de nieuwprijs ziet?
Let wel op dat de cx-waarde niets zegt over het effectieve oppervlak. De Model X heeft bijvoorbeeld een betere cx-waarde dan die van de kleinere Jaguar I-Pace, maar door de grootte is het verbruik nog altijd navenant. Of zoals je aangeeft: de Model S en 3 hebben een vergelijkbare cx-waarde, maar omdat ze een kleiner frontaal oppervlak hebben zijn ze zuiniger. Dat ligt niet zozeer aan het gewicht overigens: wat je verliest aan energie om die massa in beweging te brengen, win je terug om die massa te vertragen tijdens het regeneratief remmen. Grootste impact bij een EV is en blijft aerodynamica, en hoe meer lucht er verplaatst moet worden, hoe meer energie dat kost. In een benzine-auto of diesel merk je dat niet, maar dat is ook omdat je benzinetank van 50 liter het equivalent van 455kWh energie bevat (eigenlijk 1630mJ) en de meeste autobouwers niet zo erg veel geven om lage cx-waardes, terwijl de grootste batterijen tegenwoordig 100kWh zijn.

En ook in een elektrische auto is verbruik wel relevant. Je kan ook bij Audi een e-tron kopen en vergelijkbare cijfers aan gebruik halen, maar met een kleinere batterij wordt je range dan wel beperkter. 300Wh/km met een 75kWh batterij is minder aangenaam dan met een 100kWh batterij.

En al bij al ben je met een verbruik van 300Wh/km circa 1/3 goedkoper af dan tegenover een diesel, en 1/2e goedkoper dan een benzine. Voor het geld dat een Model X kost kan je niet een Porsche Cayenne rijden.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

wooter schreef:
28 mei 2020, 21:05
...wat je verliest aan energie om die massa in beweging te brengen, win je terug om die massa te vertragen tijdens het regeneratief remmen...
Een klein deel daarvan, maar zeker niet 1 op 1 zoals je hier schrijft. Het zou mooi zijn, een batterij die door korte sprints en regeneratief remmen nooit leeg zou raken.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Plaats reactie