Reëel verbruik van een EV

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Reëel verbruik van een EV

Bericht door Christiaan »

ivob schreef:
23 dec 2019, 16:01
Bij een volle batterij (toch bij een EV waar de bruikbare capaciteit gelijk is aan de max. capaciteit) bestaat de mogelijkheid op minder remgeneratie maar dat komt niet door de batterij an sich maar omdat er minder belasting kan terugvloeien naar de accu en de DC spanning na de inverter dan te hoog kan oplopen. ....
Ik vrees dat ik je nogmaals een beetje ongelijk moet geven. :D De DC spanning na de inverter wordt beperkt, en die is berekend aan de hand van de maximale laadspanning van een cel ( bij NMC is dat 4,2 Volt ) en het aantal in serie geschakelde cellen. Het is wel degelijk de batterij ( dus de cellen ervan ) die weigert om stroom op te nemen.

Een weetje : zou men bij een volgeladen cel toch die 4,2 Volt laadspanning blijven aanleggen ( ondanks dat er praktisch geen stroom meer in gaat vloeien) gaat de cel sterk opwarmen met eventueel brand tot gevolg. Nadat de cel wat stroom geleverd heeft zakt haar spanning heel snel tot ongeveer 3,6 Volt en die spanning blijft dan min of meer stabiel tot wanneer die ontladen geraakt. Men heeft er dus alle belang bij om de laadspanning te onderbreken als de batterij volgeladen is, en daar zorgt uiteraard de electronica voor, en wel aan de hand van de laadstroom en de spanning die op het einde van het laden gaat oplopen tot 4,2 Volt per cel. Het laden zelf gebeurt aan een constante stroomsterkte ( stroombron modus ) en de batterijspanning op zich stijgt hierbij langzaam. Die kan zelfs variëren van 2,6 volt per cel naar uiteindelijk 3,6 Volt per cel als het laden beëindigd is. In de praktijk kan bijvoorbeeld de batterijspanning in zijn totaal schommelen van 260 Volt naar 360 Volt bij 100 cellen is serie. Het aantal cellen in serie, wat men een "string" noemt, varieert van merk tot merk, en men schakelt verschillende dergelijke strings in parallel.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

Nou, het experiment met de Kona EV Sky is bij ons vandaag beëindigd.
Best tevreden mee. :tu:

De balans:
10 maanden in gebruik.
16.200 Km afgelegd
98% ecomodus
standaard autoregeneratie niveau 3 ingesteld met ingestelde autoregen functie.
Over all gemiddeld verbruik van 14.1 kWh/100 km (tot en met half november was dit 13.6 kWh)
Minimale range volgens GOM 380 km en max. weergegeven range op GOM 530 km.

1252 kWh afgenomen van eigen laadpaal tegen een laadsnelheid van 4 kW tot 100% SoC (gemeten aan de MID van de laadpaal, dus incl. laadverliezen).
615 kWh aan een gratis DC50 lader (tot max. 80% SoC)
60 kWh aan destination chargers met TNM laadkaart.
Rest aan 11 kW laadpaal werkgever.

jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx »

Ivo,

Hoeveel % zit daar snelweg bij? En hoe snel rijd je op de snelweg?

Onze Nissan Leaf zit ook op dat gemiddelde, maar veel secundair...
Volgens mij is een Tesla op snelweg een stuk zuiniger dan een Leaf. In winter doet een Tesla Model S 2015 ongeveer 200Wh/km aan 120km/h.

Greetz!
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Autosnelweg: 43% (max. 120, hangt af van files en snelheid doorgaand verkeer.
N-wegen en R-wegen: 32% (50-70)
Binnenwegen: 25% (30-50)

In stadsverkeer, file zit het verbruik rond 10-12 kWh/100.
Tot 70 km/uur zit het verbruik rond de 12 kWh/100), tot 90 rond de 13.5 kWh, tot 110 rond de 15-16 en boven de 120: 17-20 kWh/100 km.

Ik rij - indien mogelijk - altijd in ecomodus en ACC geactiveerd (remmen worden alleen gebruikt bij een uitzonderlijke noodstop).
Airco en stoelventilatie worden nauwelijks gebruikt. Heater (deze uitvoering had geen WP) op 19°C.
Heater wordt alleen gebruikt bij buitentemp. onder de 10°C en bij afstanden + 10 km (95% van de afstanden).
Heater in 80% van de gevallen in driver only stand.
Gebruik heater resulteert in een meerverbruik van 12-15%.
Indien nodig wordt bij korte afstanden (- 10 km) , dus zonder gebruik heater, de stoelverwarming in laagste stand gebruikt en de eerste 5 minuten de stuurverwarming (beiden hebben nauwelijks invloed op verbruik).

Christiaan
Master lid

ivob schreef:
13 jan 2020, 20:21
Autosnelweg: 43% (max. 120, hangt af van files en snelheid doorgaand verkeer.
N-wegen en R-wegen: 32% (50-70)
Binnenwegen: 25% (30-50)

In stadsverkeer, file zit het verbruik rond 10-12 kWh/100.
Tot 70 km/uur zit het verbruik rond de 12 kWh/100), tot 90 rond de 13.5 kWh, tot 110 rond de 15-16 en boven de 120: 17-20 kWh/100 km.

Ik rij - indien mogelijk - altijd in ecomodus en ACC geactiveerd (remmen worden alleen gebruikt bij een uitzonderlijke noodstop).
Bij mijn Kangoo ZE is ecomodus niets anders dan het verlagen van het motorvermogen. Dus ... bij constante snelheid is het verbruik niet lager, alleen kan ik minder snel accelereren en hierdoor bespaar ik energie. Wat is ACC ? De ACC zit bij mij tussen de oren. Met wat oefening hoef je zelden op de rem te staan, dat noemt men "one pedal driving".
Airco en stoelventilatie worden nauwelijks gebruikt. Heater (deze uitvoering had geen WP) op 19°C.
Heater wordt alleen gebruikt bij buitentemp. onder de 10°C en bij afstanden + 10 km (95% van de afstanden).
Heater in 80% van de gevallen in driver only stand.
Gebruik heater resulteert in een meerverbruik van 12-15%.
Indien nodig wordt bij korte afstanden (- 10 km) , dus zonder gebruik heater, de stoelverwarming in laagste stand gebruikt en de eerste 5 minuten de stuurverwarming (beiden hebben nauwelijks invloed op verbruik).
Heater ? :D Ik doe in de winter een extra trui aan, rij met handschoenen en met schapenwollen bottines :D ( dacht ook met geitenwollen sokken te schrijven , maar goed ... :-) )

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

De ACC zit bij mij tussen de oren. Met wat oefening hoef je zelden op de rem te staan, dat noemt men "one pedal driving"
ACC is pedelless driving, de wagen doet dat voor u dat 'one pedel driving'

Christiaan
Master lid

bruma schreef:
14 jan 2020, 20:56
De ACC zit bij mij tussen de oren. Met wat oefening hoef je zelden op de rem te staan, dat noemt men "one pedal driving"
ACC is pedelless driving, de wagen doet dat voor u dat 'one pedel driving'
Dat had ik ondertussen al wel begrepen, en dat moet je dus uitschakelen als ge aan "One Pedal Driving" wilt doen. Je wilt toch niet op de staart van een file inrijden neem ik aan. Ik ben ooit eens op de E40 richting Brussel bijna in slaap gevallen met de warme avondzon in mijn gezicht en het rustig eentonig zacht geronk van de motor. Hoelang ik precies zo gereden heb kan ik niet weten. maar gelukkig reed de wagen nog steeds heel recht op de baan en er waren in de verste verte geen voorliggers te zien. Ik was toen pas 22 jaar oud ( anno 1974 ), en echt, dat wil je tweede keer meemaken. Dus, voor mij geen cruise control.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

ACC stopt gewoon je wagen een meter of 2 achter uw voorganger

Christiaan
Master lid

bruma schreef:
14 jan 2020, 21:28
ACC stopt gewoon je wagen een meter of 2 achter uw voorganger
:-) Op mijn Kangoo ZE zit er geen naderingsdetector en ook geen parkeerautomaat. Die rijdt, behalve elektrisch, met het comfort van een wagen uit de 80'er jaren, en zelfs het dashboard is "van die tijd". Op het gebied van uitrusting is er amper verschil met de fossiele Kangoo ( er is zelfs geen radio aan boord ).

lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Christiaan schreef:
14 jan 2020, 21:20
Je wilt toch niet op de staart van een file inrijden neem ik aan.
...
Dus, voor mij geen cruise control.
Dat is net het verschil tussen een gewone en een adaptieve cruise control (ACC).

ACC volgt met een radar en/of camera het verkeer voor jou en remt af indien nodig. In combinatie met een automaat of elektrische aandrijving een zeer interessant functie.

Meestal is dit nog aangevuld met een noodstop functie die als het toch mis zou gaan ingrijpt om de aanrijding te vermijden of toch minstens te verminderen.

Maar dat wil niet zeggen dat je in de auto moet liggen slapen natuurlijk.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

lennie schreef:
15 jan 2020, 08:49
Uiteraard niet maar met de combinatie van elektrische motor (uiteraard zonder versnellingen en met directe overbrenging), ACC (in de Kona eigenlijk SCC genoemd, maar laten we het eenvoudig houden ;-) ), verkeersbordenherkenning (doelmatig middel tegen snelheidsbeperkende zoneborden), LKA en LKF en je eerder aangehaalde voetgangersherkenning met auto noodstop, achteruitrijradar/camera met waarschuwing voor kruisend verkeer, blindspotwarning op de HUD en in de zijsiegels mag je toch al redelijk liggen suffen voor er iets verkeerd gaat. :tu:

SCC: smart cruise control
LKA: lane keeping assist
LFA: lane following assistance
HUD: head up display

Christiaan
Master lid

ivob schreef:
15 jan 2020, 09:40
lennie schreef:
15 jan 2020, 08:49
Uiteraard niet maar met de combinatie van elektrische motor (uiteraard zonder versnellingen en met directe overbrenging), ACC (in de Kona eigenlijk SCC genoemd, maar laten we het eenvoudig houden ;-) ), verkeersbordenherkenning (doelmatig middel tegen snelheidsbeperkende zoneborden), LKA en LKF en je eerder aangehaalde voetgangersherkenning met auto noodstop, achteruitrijradar/camera met waarschuwing voor kruisend verkeer, blindspotwarning op de HUD en in de zijsiegels mag je toch al redelijk liggen suffen voor er iets verkeerd gaat. :tu:

SCC: smart cruise control
LKA: lane keeping assist
LFA: lane following assistance
HUD: head up display
Jaja, maar een Amerikaan is met mijn Tesla op "automatische piloot" toch wel van de weg gereden ( https://www.wired.com/story/tesla-autop ... alifornia/ ). Tesla zelf beweert om daar heel voorzichtig mee om te springen .... In de elektrische Honda ( nieuw ) zijn de zijdelingse spiegels vervangen door camera's. Ik heb het nu al lastig met de spiegels die de afstand "vervormen" , en bij een camera heb je al helemaal geen 3D zicht meer en dus ook geen notie meer over afstanden. Enfin , soit :D

Plaats reactie