imec : batterij densiteit x5 in 2024

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nug
junior lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2017, 13:48
Installatie Land: België

imec : batterij densiteit x5 in 2024

Bericht door nug » 27 nov 2019, 10:08

https://www.imec-int.com/en/articles/im ... 00Wh-liter
(art.date : juin 19 2019)

...a solid-state Li-metal battery cell with an unsurpassed energy density of 400 Wh/liter at a charging speed of 0.5C (2 hours)...
...aims to surpass wet Li-ion battery performance and reach 1000Wh/L at 2-3C by 2024...

Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 12541
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: imec : batterij densiteit x5 in 2024

Bericht door janus » 27 nov 2019, 14:34

Ik hou mij liever bij het heden. 5 jaar is nog ver weg ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gebruikersavatar
Luc6580
Senior lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 mei 2013, 10:49
Installatie Land: België
Locatie: Gijzegem (Aalst)
Contacteer:

Re: imec : batterij densiteit x5 in 2024

Bericht door Luc6580 » 27 nov 2019, 18:14

1000/400=2,5 keer densiteit

Gebruikersavatar
nug
junior lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2017, 13:48
Installatie Land: België

Re: imec : batterij densiteit x5 in 2024

Bericht door nug » 27 nov 2019, 18:31

Luc6580 schreef:
27 nov 2019, 18:14
1000/400=2,5 keer densiteit
klopt;)
op moment van dat schrijven was de "huidige" dichtheid nog maar 200Wh. (apr 2018)

https://www.imec-int.com/en/articles/im ... l-vehicles

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: imec : batterij densiteit x5 in 2024

Bericht door Christiaan » 27 nov 2019, 20:15

nug schreef:
27 nov 2019, 10:08
https://www.imec-int.com/en/articles/im ... 00Wh-liter
(art.date : juin 19 2019)

...a solid-state Li-metal battery cell with an unsurpassed energy density of 400 Wh/liter at a charging speed of 0.5C (2 hours)...
...aims to surpass wet Li-ion battery performance and reach 1000Wh/L at 2-3C by 2024...
Het is een LFP ( lithium ijzer fosfaat ) type dat staat bekend voor zijn grote veiligheid en stabiliteit tegenover het NMC type dat nu in EV's wordt gebruikt. Lithium ijzer fosfaat wordt als cathode materiaal gebruikt. Wat me wel erg stoort is dat de anode uit Lithium-metaal zou bestaan. Lithium metaal is zeer brandbaar en gevaarlijk en de eerste types batterijen op basis van Lithium metaal worden niet eens meer geproduceerd. In 1991 heeft men alle Lithium-metaal anode batterijen terug geroepen nadat zo'n batterij in een mobieltje spontaan in brand vloog ( "thermal runaway" ) . Sindsdien vervangt men de Lithium-metaal anode door grafiet ( grafeen lagen ) en tegenwoordig wordt dat ook nog eens gedoteerd ( lees : "vervuild" ) met een beetje Silicium. Ik hoop echt dat men zich vergist in de beschrijving hierboven.

p.s. Lithium polymeer ( LiPo ) zijn ook lithium ion batterijen met een quasi vast polymeer als electroliet en dus ook niet-vloeibaar.

Plaats reactie