keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan »

En wat die 3 Volt i.p.v. 3,2 Volt betreft ... Stel dat men die meting doet bij 1C , dus bij 180 Ampere , dan betekent dat er ergens een overgangsweerstand van 0,2 Volt / 180 Ampere = 0,001 Ohm bestaat. Heb je een gevoel wat die duizendste van een Ohm betekent ? Je moet al bijna over een supergeleider beschikken om die 0,001 Ohm tussen een electrische koppeling niet te hebben. De "shunts" die men inzet om dergelijke grote stroomsterkte meten hebben doorgaans een weerstand van die grootorde.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik stel voor dat we verder gaan over de laadpaal en hier stopt met de theoretische ideeën over batterijen.
Die zijn economisch op dit moment nog lang niet interessant, zover is duidelijk nu..
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Je hebt gelijk Janus. Ik heb enkel bedenkingen bij een systeem dat zich baseert ( o.a. met load balancing ) op de opbrengst van de PV panelen tijdens het laden van de EV. Een koppel is overdag minstens 5 op de 7 dagen onderweg en kan op dat moment niet eens van die eigen PV panelen laadstroom afnemen. Vandaar mijn suggestie voor het gebruik van thuisbatterijen om de wagen 's nachts te kunnen laden met de PV opbrengst van de panelen. Het was niet mijn bedoeling daar verder in detail te blijven op in te gaan.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio »

Er liggen ook zonnepanelen op daken van bedrijfspanden en andere locaties waar een auto kan worden opgeladen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

japio schreef:
20 jul 2019, 23:04
Er liggen ook zonnepanelen op daken van bedrijfspanden en andere locaties waar een auto kan worden opgeladen.
Juist , maar hoeveel van die bedrijven in Vlaanderen hebben laadpalen geinstalleerd ? Op 17 jul 2019, 21:03 hiervoor schreef ik al dat bedrijven de morele plicht hebben om laadpalen te installeren , en dat om het gebruik van EV's voor woon-werk verkeer mogelijk te maken. We moeten de CO2 normen halen , weet je wel , en wij Belgen hinken ver achter op onze buurlanden.

nav nav
lid

Bericht door nav nav »

Hi.

Ik kocht een eTron. Wat is volgend jullie de goede laadpaal voor thuis? Ik beschik over 3 fasen en neuter, heb ook exclusief nachttarief en een hoopje zonnepanelen.

Graag advies
Bedankt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Met of zonder backend?
Met of zonder loadbalancing?
Met of zonder digitale meter?
Met vaste kabel of losse kabel (bijgeleverd bij de EV). - Vereiste lengte van de laadkabel (indien vaste verbinding)?

Zelf gebruik ik een Alfen Eve Single pro-line vanwege de backendfunctie (via G4, Wifi of ethernet).
Maar om te kunnen load balancen heb je dan een UTP verbinding naar de P1 poort van de digitale meter nodig.

Een myenergi Zappi V2 kan zellfstandig loadbalancen (incl. een PV-installatie), heeft minder mogelijkheden voor de backend
maar wel een Ingebouwde aardlekschakelaar met DC detectie.
Laatst gewijzigd door ivob op 08 dec 2019, 14:32, 3 keer totaal gewijzigd.

nav nav
lid

Bericht door nav nav »

ivob schreef:
08 dec 2019, 14:17
Met of zonder backend?
Met of zonder loadbalancing?
Met of zonder digitale meter?
Met vaste kabel of losse kabel (bijgeleverd bij de EV). - Vereiste lengte van de laadkabel (indien vaste verbinding)?

Zelf gebruik ik een Alfen Eve Single pro-line vanwege de backendfunctie (via G4, Wifi of ethernet).
Maar om te kunnen load balancen heb je dan een UTP verbinding naar de P1 poort van de digitale meter nodig.

Een myenergi Zappi V2 kan zellfstandig loadbalancen (incl. een PV-installatie), heeft minder mogelijkheden voor de backend
maar wel een Ingebouwde aardlekschakelaar met DC detectie.
Hi - Bedankt voor de feedback.

Loadbalancing: das een beetje het advies wat ik zoek. Naar wat ik lees lijkt me dit wel een must als je aan 11kW gaat laden?
Digitale meter: indien dit de functie om aldus exact te kunnen weten wat de auto op dronk :-) Ja, om fiskale redenen heb ik dit wel nodig.
Vaste kabel of niet: er zit er één in, maar een vast kabel lijkt me wel handig niet? Ja, de lengte die moet lang genoeg zijn.
Backend: dit ken ik niet. Ik zocht het op en lijkt iets gelijkaardigs als een aparte meter? Echter je kan meer gaan opvolgen enzo, maar dat hoeft niet echt denk ik dan? Ik zie er niet meteen het nut van in.
Een klok lijkt me ook een must, gezien het voordelige nachttarief. Ik wil kunnnen zeggen: start pas om 21h als dat voordelige nachttarief er is. Anderzijds is dit misschien iets wat je met de auto moet instellen?
Een slot is misschien ook handig of is dat standaard?

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Een Zappi V2 dus.
Is te krijgen in 16A (11 kW) en 32A (22 kW). 3-fasig en monofasig.
Pin-code lock functie, geen laadpas nodig - Ingebouwde aardlekschakelaar tot AC 30 mA met DC detectie tot 6mA (type B)
Geïntegreerde kabel houder - Afstandbediening en monitoring add-on optie - Geleverd met clip-on stroomsterkte sensor
Vaste (6,5 meter type 2) of losse laadkabel (stekker)
3 laad profielen: ECO+, ECO & FAST
ECO+ : Volledig laden zonder gebruik van het net, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken). Kies zelf het percentage minimaal groen laden.
ECO : Laden in deze modus gebruikt zoveel mogelijk eigen energie. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Zo heb je een minimum laadvermogen van 1,4kW.
FAST: Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is.

De Zappi is volledig vrij programmeerbaar, je kunt met timers precies instellen wanneer er geladen mag worden (bijvoorbeeld daltarief instellingen). Zo kun je maximaal gebruik maken van de laagste tarieven zonder daarover na te denken.

Zappi heeft dynamic loadbalancing. Dat wil zeggen dat hij rekening houdt met jouw maximale capaciteit, jouw hoofdzekering en andere verbruikers zoals kookplaat, wasmachine enz. Zo wordt je auto op maximale sterkte opgeladen, zonder dat je ook maar ergens rekening mee hoeft te houden. Zappi regelt zelf de sterkte en zorgt dat alle apparaten in huis blijven functioneren.

Zappi houdt precies alle laadsessies bij. Zo kun je per dag, week, maand, jaar of per sessie precies uitlezen hoeveel kWh er precies geladen is. Deze overzichten zijn ook bruikbaar wanneer je de kosten wilt aftrekken.

Er is wel een wachttijd van 2-3 maanden.
Laatst gewijzigd door ivob op 08 dec 2019, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Uw digitale meter heeft niets te maken met het verbruik van je EV.
Als je dit wil weten heb je een laadpaal met een kWh meter nodig.

Als je wil loadbalancen zonder digitale meter en een kWh uur meter wil met opslag (tot een jaar) volstaat een Zappi V2.
Heeft tevens al een B karakteristiek aardlekbeveiliging (wat wel noodzakelijk is voor een 3 fase aansluiting).

Of loadbalancing noodzakelijk is hangt af van je max. toegangsvermogen en tegen welke snelheid je wenst te laden en of je de prodcutie van je
panelen wenst te sturen in verhouding tot je huishoudelijk verbruik en het laden van je EV.
Je wenst blijkbaar te laden aan 11 kW (een laadpaal van 16A volstaat dus) maar je vermeldt nergens het toegangsvermogen van je aansluiting. En een 'hoop' zonnepanelen zegt me al helemaal niets.

Wens je het laden van je EV fiscaal te verrekenen hangt het er van af of je zelfstandige bent of werknemer. Met een backend wordt alles (laadhoeveelheid - facturatie - uitbetaling) volautomatisch verwerkt tussen werkgever en werknemer. Als zelfstandige kan je met een kWh meter met opslagfunctie jaarlijks de nodige gegevens bezorgen aan je boekhouder.

Hayden
lid

Bericht door Hayden »

ivob schreef:
08 dec 2019, 16:06
Een Zappi V2 dus.
Pin-code lock functie, geen laadpas nodig - Ingebouwde aardlekschakelaar met DC detectie tot 6mA
Geïntegreerde kabel houder - Afstandbediening en monitoring add-on optie - Geleverd met clip-on stroomsterkte sensor
ECO+ : Volledig laden zonder gebruik van het net, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken). Kies zelf het percentage minimaal groen laden.
ECO : Laden in deze modus gebruikt zoveel mogelijk eigen energie. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Zo heb je een minimum laadvermogen van 1,4kW.
FAST: Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is.

De Zappi is volledig vrij programmeerbaar, je kunt met timers precies instellen wanneer er geladen mag worden (bijvoorbeeld daltarief instellingen). Zo kun je maximaal gebruik maken van de laagste tarieven zonder daarover na te denken.

Zappi heeft dynamic loadbalancing. Dat wil zeggen dat hij rekening houdt met jouw maximale capaciteit, jouw hoofdzekering en andere verbruikers zoals kookplaat, wasmachine enz. Zo wordt je auto op maximale sterkte opgeladen, zonder dat je ook maar ergens rekening mee hoeft te houden. Zappi regelt zelf de sterkte en zorgt dat alle apparaten in huis blijven functioneren.

Zappi houdt precies alle laadsessies bij. Zo kun je per dag, week, maand, jaar of per sessie precies uitlezen hoeveel kWh er precies geladen is. Deze overzichten zijn ook bruikbaar wanneer je de kosten wilt aftrekken.

Ik heb de Zappi V1 voor mijn Model 3 en ik ben er uitermate tevreden over.
Ik heb maar een monofase installatie en vond het volledig ombouwen naar 3 fasen erover.
Ik kan nu laden 7,4KW 32A en dat is ruim voldoende.
Als mijn echtgenote aan het kokkerellen is en droogkast edm laat draaien dan grijpt de loadballancer in.
Nog nooit problemen had met zekeringen die eruit sprongen.
In samenwerking met een PV installatie is deze ook uitermate geschikt, in de zomer kan ik dan zuiver opladen wat via mijn zonnepanelen binnenkomt.

nav nav
lid

Bericht door nav nav »

ivob schreef:
08 dec 2019, 16:06
Een Zappi V2 dus.
Pin-code lock functie, geen laadpas nodig - Ingebouwde aardlekschakelaar tot AC 30 mA met DC detectie tot 6mA (type B)

Merci. Jammer van die wachttijd. Er zit wel een voorlopige unit in voor 3 fasen. Dus ik kan ze wel overbruggen die maanden wachttijd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Hayden schreef:
08 dec 2019, 16:34
Ik heb de Zappi V1 voor mijn Model 3 en ik ben er uitermate tevreden over.
De V2 heeft dezelfde functionaliteiten als de V1 maar is eveneens geschikt voor een 3-fase installatie (zoals deze van nav) maar kan eveneens op een 1-fase installatie aangesloten worden.
Er zitten in alle V2 modellen 3 aansluitingen voor CT klemmen, men kan dus een 3-fase meting verrichten en via netmetering alle zonnestroom berekenen om sneller te kunnen laden in de ECO+ stand.
Er zit een multi kleuren LED onder het display waarmee de status goed zichtbaar is (Standby, laden, klaar met laden)
Verbetering i.v.m. veiligheid, volgens de laatste normen.
en nog wat klein grut (zoals een socket kabel).

Uiteraard is, afhankelijk van het gebruik: dagelijks afgelegde afstand, stilstand van de auto thuis. Meestal is een 1 fase 32A voldoende.
Maar 'nav' gaf aan 11 kW te willen laden. Dat gaat niet met één fase.
Zelf kom ik ruim toe met permanent 4 kW laden op 32A (Alfen Eve ). Particulier had ik ook een Zappi geplaatst. Maar met de noodzaak tot zakelijk backend was de Alfen de enige overblijvende keuze.
Laatst gewijzigd door ivob op 08 dec 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

nav nav schreef:
08 dec 2019, 16:48
Merci. Jammer van die wachttijd. Er zit wel een voorlopige unit in voor 3 fasen. Dus ik kan ze wel overbruggen die maanden wachttijd.
De wachttijd is na bestelling te rekenen. Niet vanaf datum vandaag.
Iedere EV kan laden met een bijgeleverde granny en dit aan een gewoon stopcontact. Duurt alleen iets langer.
Afhankelijk van de plaats van je laadpaal (in garage dicht bij meterkast of op afstand buiten) moet er ook nog een voldoende dikke stroomkabel (6mm³ voor 32A) getrokken/ingegraven worden. Deze werken (indien nodig) nemen meer tijd in beslag (afhankelijk van de te overbruggen afstand) dan het plaatsen van de laadpaal (wat - toch bij een wallbox - niet meer tijd in beslag neemt dan het plaatsen van een opbouwstopcontact).
Deze (eventuele) werken kunnen dus al op voorhand uitgevoerd worden.
Vergeet ook niet dat je installatie nadien gekeurd moet worden. Zorg er dus al voor dat je aardingslus/pen in orde is (deze wordt nl. tijdens de keuring uitgemeten).

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Een klok lijkt me ook een must, gezien het voordelige nachttarief. Ik wil kunnnen zeggen: start pas om 21h als dat voordelige nachttarief er is. Anderzijds is dit misschien iets wat je met de auto moet instellen?
Met je hoopje zonnepanelen zal overdag laden toch ook mogelijk zijn?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie