keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 14:07

bruma schreef:
30 jun 2019, 13:10
Heel vreemde uitleg over stoppen met laden en herhalen van een sync protocol
Op de gegevens van mijn digitale teller blijft het laden gewoon doorlopen verhoogd of verlaagd. Er stopt juist niks.
Lijkt ook logisch want de stroomsterkte waarmee geladen mag wordt via PWM wordt doorgegeven aan de wagen.
Dat omschakelen zal sneller gebeuren omdat gans de communicatie betreffende het al dan niet aanwezig zijn van de stekker , de laadpaal en de spanning achterwege kan blijven. De stroomsterkte wijzigen vraagt echter dat er electronica in de wagen zich naar de nieuwe stroomsterkte omschakelt, en dat moet vanuit de laadpaal getriggerd worden. Uiteindelijk is het de wagen die bepaalt welke stroom hij wil verbruiken, er zit geen stroombegrenzing in de laadpaal zelf. Dat PWM is niet de trigger, en hoeft zelfs niet meer aanwezig te zijn van zodra de wagen zich op een bepaalde stroomsterkte heeft ingesteld.

De laadstroom zal beslist bij de omschakeling naar een ander laadstroom onderbroken worden. Die onderbreking is te kort om dat op je teller te merken.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 30 jun 2019, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jun 2019, 14:11

Christiaan schreef:
30 jun 2019, 12:24
:D Ik laad na 5 jaar nog steeds met "flexi charger" aan 10 Ampere , en dat doe ik 's nachts. ;-) Acht uur laden aan 10 A is al goed voor zeker 100 km de dag erop.
Mooi dat dat voor jou werkt, maar als ik thuis kom en 's avonds nog een storingsmelding krijg dan heb ik bijvoorbeeld al helemaal niets aan de Kangoo.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 14:25

japio schreef:
30 jun 2019, 14:11
Christiaan schreef:
:D Ik laad na 5 jaar nog steeds met "flexi charger" aan 10 Ampere , en dat doe ik 's nachts. ;-) Acht uur laden aan 10 A is al goed voor zeker 100 km de dag erop.
Mooi dat dat voor jou werkt, maar als ik thuis kom en 's avonds nog een storingsmelding krijg dan heb ik bijvoorbeeld al helemaal niets aan de Kangoo.
Een storingsmelding waardoor je terug de baan op moet ? Als je de nacht voordien begon te laden met een resterende bereik van 300 km heb je na een nachtje aan 10 A er 100 km aan toegevoegd, en zit je ( met je Tesla ) dus terug vol. Heb je de dag na dat nachtelijk laden 200 km afgelegd, dan heb je na de daaropvolgende nachtlaad beurt de volgende dag terug 300 km actierradius. Heb je die dag slechts 50 km afgelegd, dan heb je de volgende dag 350 km actieradius. Het komt erop aan om nooit te leeg te komen rijden. Als ik op 50 % SOC zit ga ik 's nachts bijladen voor minstens 3 uur.

Tesla snelladen ? 100 tot 150 Ampere door een paar draden en een stekker jagen is niet van de poes ! Een "vuiltje" of wat oxidatie van 0,1 Ohm aan weerstand betekent al een spanningsval erover van 10 Volt bij 100 Ampere, Die weerstand dissipeert dan 10 x 100 = 1000 Watt ! Geen wonder dat er onlangs een Tesla in de fik ging en door de brandweer in een waterbad werd gedompeld :D toen die aan een snellaadpaal hing. Snelladen is ook niet bepaald gezond voor de batterij.

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 30 jun 2019, 15:10

Christiaan schreef:
30 jun 2019, 14:25
japio schreef:
30 jun 2019, 14:11
Christiaan schreef:
Een storingsmelding waardoor je terug de baan op moet ? Als je de nacht voordien begon te laden met een resterende bereik van 300 km heb je na een nachtje aan 10 A er 100 km aan toegevoegd, en zit je ( met je Tesla ) dus terug vol. Heb je de dag na dat nachtelijk laden 200 km afgelegd, dan heb je na de daaropvolgende nachtlaad beurt de volgende dag terug 300 km actierradius. Heb je die dag slechts 50 km afgelegd, dan heb je de volgende dag 350 km actieradius. Het komt erop aan om nooit te leeg te komen rijden. Als ik op 50 % SOC zit ga ik 's nachts bijladen voor minstens 3 uur.

Tesla snelladen ? 100 tot 150 Ampere door een paar draden en een stekker jagen is niet van de poes ! Een "vuiltje" of wat oxidatie van 0,1 Ohm aan weerstand betekent al een spanningsval erover van 10 Volt bij 100 Ampere, Die weerstand dissipeert dan 10 x 100 = 1000 Watt ! Geen wonder dat er onlangs een Tesla in de fik ging en door de brandweer in een waterbad werd gedompeld :D toen die aan een snellaadpaal hing. Snelladen is ook niet bepaald gezond voor de batterij.
Af en toe eens snelladen kan absoluut geen kwaad.
Ik zeg ook niet dat ik altijd op 32A zal thuisladen, met de Zappi kan je op ECO+ modus opladen door enkel en alleen de stroom te gebruiken die je PV panelen opleveren op dat moment dus zal dit wel aan een gezapig tempo gaan. Je hebt dan ook nog de ECO modus die de twee gebruiken, netstroom wanneer de zonnepanelen te weinig stroom leveren en de FAST modus die dan enkel netstroom gebruikt.
Dit sprak mij juist het meest aan in dit systeem. Ik kon ook een gewone 16a of 32a blauwe mennekes stopcontact plaatsen maar zoveel goedkoper was dit niet als je de aardlekschakelaar erbij telt. Ik was een kleine duizend euro kwijt voor mijn laadstation incl aardlekschakelaar, plaatsing en BTW.
Maar als ik eens snel weg moet dan is het handig dat ik aan 7kw kan laden.

En dagelijks branden er meerdere ice's auto's uit maar als er eens één Tesla vuur vat dan is het wereldnieuws.
Zelfs experts geven toe dat het gevaar op het uitbranden van een elektrische auto veel kleiner is dan een ICE.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 15:52

Hayden schreef:
30 jun 2019, 15:10

En dagelijks branden er meerdere ice's auto's uit maar als er eens één Tesla vuur vat dan is het wereldnieuws.
Zelfs experts geven toe dat het gevaar op het uitbranden van een elektrische auto veel kleiner is dan een ICE.
Dat klopt. Het kwam vooral in het nieuws omdat de brandweer de Tesla "in bad" moest stoppen. :mrgreen:

Nu , de risico's van DC snelladen zouden bij EV rijders bekend moeten zijn , en dus kan men er naar handelen. Het kan ook gebeuren dat de stekker van het laadstation zich vast "last" aan de auto. Na dat lassen zal de stroom dan verder zonder probleem blijven vloeien, maar je hebt nadien een breekijzer nodig om de stekker eruit te krijgen. :D

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jun 2019, 16:43

Wat een onzin hier want er is helemaal geen bewijs dat frequent snelladen nadelige gevolgen heeft voor de levensduur van de batterij! Slechts één model en dat is de Nissan Leaf my2012 liet problemen zien, dat was een batterij pack zonder koeling.
Er is zelfs sprake dat het snelladen een positief effect heeft en dat komt doordat snelladen vrijwel altijd een deellading betreft.
De buitentemperatuur heeft maar een beperkte invloed op de temperatuur van de HV batterij, monitor dat nu eerst eens met de OBD2 voor je hier iets roept.

Ik zie vaker gesmolten schucko's dan Mennekes; vanaf design is er al rekening gehouden met hoge stromen en een groter contactoppervlak.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 17:23

japio schreef:
30 jun 2019, 16:43
Wat een onzin hier want er is helemaal geen bewijs dat frequent snelladen nadelige gevolgen heeft voor de levensduur van de batterij! Slechts één model en dat is de Nissan Leaf my2012 liet problemen zien, dat was een batterij pack zonder koeling.
Er is zelfs sprake dat het snelladen een positief effect heeft en dat komt doordat snelladen vrijwel altijd een deellading betreft.
Het is dat deelladen dat de levensduur verlengt. Wat men ook beweert , laden met een hoge stroom zal steeds de levensduur inkorten in vergelijk met een lage laadstroom. Stel de Tesla met zijn 80 kWh batterij. Men laadt die blijkbaar tot 80 % in 40 minuten, dat betekent 64 kWh in 40 minuten of aan 96 kW ( 64 x 60/40 ) wat in het "jargon" overeenkomt met 1,2 C ( 96/80 ) en dat terwijl men voor li-ion in het algemeen aanneemt dat 0,3 C de ideale laadstroom is.
De buitentemperatuur heeft maar een beperkte invloed op de temperatuur van de HV batterij, monitor dat nu eerst eens met de OBD2 voor je hier iets roept.
Ah nee ? Als je Tesla een paar uur in de zon staat wordt die , net zoals alle klassieke wagens, een oven. De batterij neemt de temperatuur van de omgeving aan als je wagen stil staat, of wat dacht je.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 30 jun 2019, 17:25

bruma schreef:
30 jun 2019, 11:44
Jeroen, ik denk dat je je eens moet verdiepen in load balancing voor laadpalen: die stuurt het laden van de wagen bij volgens het beschikbaar vermogen van de huisinstallatie (of fase) of tot de max ingestelde stroom.
Een klassiek stopcontact (shuko) is niet hetgeen je nodig hebt om 35u na elkaar stroom te leveren, ook al zit er een temperatuurssensor in de stekker.
Het noemt niet voor niks een noodlader (Nederlanders hebben het granny charger genoemd).

de installatie van die palen deed ik een jaar of 3 geleden toen we met vrienden 5 Nissan Leaf's bestelden.
Echter, ik krijg zeer weinig info/prijzen binnen over die load balancing, ik vroeg reeds meermaals info bij groothandels... maar Noppes.
Eén en ander lijkt me ook eenvoudiger wanneer je beschikt over een digitale meter...

Voor Solar Edge bestaat er sinds kort een omvormer die gelijk een lader aan boord heeft... SMA zou ook met een eigen lader op de markt komen.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jun 2019, 18:27

@Christiaan elders wordt 1C voor geconditioneerde accu's aangehouden als veilig. De gen 1 Leaf werd via Chademo met 2C geladen en dat ging inderdaad mis.
Er zijn inmiddels miljarden kilometers aan ervaring en niets wijst op een versnelde slijtage bij de recente auto's.
De temperatuur van mijn batterijpack komt bij stilstand op een snikhete dag niet boven 25 graden.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 01 jul 2019, 11:05

japio schreef:
30 jun 2019, 18:27
@Christiaan elders wordt 1C voor geconditioneerde accu's aangehouden als veilig. De gen 1 Leaf werd via Chademo met 2C geladen en dat ging inderdaad mis.
Er zijn inmiddels miljarden kilometers aan ervaring en niets wijst op een versnelde slijtage bij de recente auto's.
De temperatuur van mijn batterijpack komt bij stilstand op een snikhete dag niet boven 25 graden.
We hebben een Leaf 2016 (30kWh) én dat batterij pack werd gisteren nog behoorlijk warm, bij 180km rijden en 20 min quick charge.
Ben dan ook niet te spreken over dit type batterij... belabberde actieradius...
Verschil met nieuw model 40kWh zou zeer groot zijn...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 jul 2019, 11:08

japio schreef:
30 jun 2019, 18:27
1C is voor li-ion inderdaad veilig , maar gaat de levensduur enigszins toch beperken. Li-ion , al zeker de LFP types, schat men voor 't ogenblik dat die minstens 15 jaar meegaan. Belangrijk is dat temperatuur ervan tijdens het laden ( en door het laden dus ) niet stijgt !

Dat de batterijen wel degelijk de omgevingstemperatuur volgen is niet te ontkennen. In mijn instructieboekje staat dat men niet mag laden bij 0° C en eronder , en dus zit de batterij al zeker niet in een airco doos :-) om de temperatuur ervan op peil te houden.

KenVandeput
junior lid

Bericht door KenVandeput » 17 jul 2019, 12:45

Ikzelf ben me stilaan aan het voorbereiden om te beginnen met het EV en laadpaal gebeuren (bedrijfsauto verplicht EV ergens Q2 2020).

Ik ben nu voornamelijk bezig met de laadpaal thuis meteen juist en "future proof" te laten installeren (of zelf te bouwen).
Bv. "wat als mijn vrouw ook naar EV zou overschakelen?" (verwacht pas binnen jaar of 7/8)

Nu vroeg ik me af wat de verwachte levensduur van zo een laadpaal is (lees: moet het zelfs future proof zijn?)
Als ik naar zelfbouw begin te kijken lijkt dit me een toestel wat echt niet zo complex is en makkelijk 15-20 jaar moet mee gaan?
Misschien de EVSE controller eens vervangen of upgraden naar een model met meer features of de laatste standaard/protocol wijzigingen maar de rest lijkt me zeer basic functionaliteit...

"Future proofen" maakt alles wel heel wat moeilijker:
- 1 laadpaal gebruiken voor 2 verschillende auto's: 1 auto zou moeten lopen via RFID authenticatie (terugbetaling werk maar heb nog geen technische details ontvangen), de andere auto is privé
- load balancing voor het comfort: ik wil er echt niet naar moeten kijken of ik begin te koken op inductie met of zonder auto aan de laadpaal
- optimalisatie vraagstuk (enkele voorbeelden)
-- auto opladen zoveel mogelijk met eigen PV
-- rekening houden met een variabele elek prijs via de digitale meter op verschillende momenten van de dag
-- dag van de week en laad % in rekening brengen (bv. indien volgende dag een werkdag dan moet ik enkel op het werk geraken waar ik kan laden en moet ik dus niet in sub-optimale omstandigheden zelf beginnen laden: enkel laden indien injectie PV overschot of lage elek prijs of...)
-- verschillende logica voor de bedrijfsauto (bv. in rekening brengen prijs die werkgever zal terugbetalen per kWh) en de privé auto
-- liefst zoveel mogelijk van de logica in domotica systeem (heb Loxone)
-- ...?

Niet alles moet er zijn van in het begin maar ik zou het wel op termijn willen KUNNEN doen. En wil dan niet tegen de limieten van de de laadpaal aanlopen.

Misschien zijn er wel mensen met gelijkaardige "requirements" die hun ervaring willen delen?

Wat extra info:
- Huidige aansluiting is monofase 1x40A. Geen digitale teller.
- Alle info over PV opwekking zal ik ter beschikking hebben in domotica systeem (Loxone)
- Alle info over afname/injectie naar het net wil ik ter beschikking hebben in het domotica systeem (Loxone). Ben beetje aan het wachten om dat meteen goed te doen met de digitale teller maar zou eventueel ook eerder kunnen indien het de moeite waard is.
- Laadpaal van 1x32A lijkt me daarom ideaal ALS ik via load balancing (liefst bv input van domotica systeem of rechtstreeks van digitale teller) de stroom kan verlagen op basis van niet gebruikte capaciteit
- Tesla M3 LR is een kanshebber: zal wat afhangen wat de markt nog kan aanbieden binnen de beperkingen van het budget tegen eind dit jaar
- Zelfbouw zou tof zijn (project/hobby) maar moet stabiel zijn

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jul 2019, 13:46

KenVandeput schreef:
17 jul 2019, 12:45
Ikzelf ben me stilaan aan het voorbereiden om te beginnen met het EV en laadpaal gebeuren (bedrijfsauto verplicht EV ergens Q2 2020).

...
Haha , dus dan toch is er blijkbaar iets in gang gezet geweest ... :D

Er zijn hier reeds een aantal mensen die wat ervaring hebben met uw overige vragen en bedenkingen ... laat ze maar repliceren ... ;-)

KenVandeput
junior lid

Bericht door KenVandeput » 17 jul 2019, 14:07

Christiaan schreef:
17 jul 2019, 13:46
KenVandeput schreef:

...

Er zijn hier reeds een aantal mensen die wat ervaring hebben met uw overige vragen en bedenkingen ... laat ze maar repliceren ... ;-)
Iets in gang gezet... min of meer... namelijk de 100% fiscale aftrekbaarheid.
Onze financial controller denkt er een paar 100k EUR per jaar mee te besparen.

Waar ze niet op rekenen is de massieve hoeveelheid man dagen die er in kruipen voor HR en Finance om mensen te begeleiden, ze gerust te stellen... Lease maatschappij die er niet klaar voor is...
Ben zelf Team Lead dus wel wat betrokken met de HR problematiek en zie 2 problemen die toch nog veel emotie veroorzaken:

1. "De juniors en het merk"
Voorheen kon een junior bij ons starten met een instapmodel BMW of Mercedes of Audi of... alleszins het feit dat het een merk is blijkt belangrijk.
Nu zijn de "aantrekkelijke EV merken" (lees Tesla) nog buiten hun budget en een Hyundai, Nissan en KIA spreekt minder aan...

Toevallig deze week de mogelijkheid tot een "Test Drive" op het werk: Hyundai Kona schitterende rijervaring (voor mijn gevoel beter dan de duurste diesel lease in onze fleet - het probleem echter zie puntje 2)

2. "De familiewagen"
De oudere werknemers met kinderen die hun lease auto nu voornamelijk kiezen op basis van "het moet een monovolume zijn" of een "break met zoveel mogelijk koffer". Audi e-Tron of Tesla X zijn echter ver buiten budget.

Zou moeten opgelost zijn als er meer EV op de markt komen en er wat betaalbare EVs komen met een ruimere koffer...

Dan nog een hoop andere emoties die wel op te lossen zijn. Bv. voor de "jaarlijkse vakantie naar Frankrijk/Spanje/Italië met de auto" de kosten voor een auto te huren vergoeden...

Maar maak u dus geen illusies: de keuze van mijn werkgever (*) heeft momenteel niets te doen met enige ecologische overweging...

*EDIT: zeker en vast niet "mijn bedrijf". Een gevoel van samenhorigheid. Gewoon werknemer ;)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jul 2019, 14:42

KenVandeput schreef:
17 jul 2019, 14:07
Christiaan schreef:
17 jul 2019, 13:46
KenVandeput schreef:

...

Iets in gang gezet... min of meer... namelijk de 100% fiscale aftrekbaarheid.
Onze financial controller denkt er een paar 100k EUR per jaar mee te besparen.

Waar ze niet op rekenen is de massieve hoeveelheid man dagen die er in kruipen voor HR en Finance om mensen te begeleiden, ze gerust te stellen... Lease maatschappij die er niet klaar voor is...
....
Mijn achtergrond gedachte hierbij is dat de overheid wel eens de subsidies voor fossiel salariswagens zou kunnen afschaffen en alleen behouden voor EV. :-) Mensen overtuigen of gerust stellen zou niet veel inspanning mogen vragen. Het is een kwestie van een objectief verschil voor te schotelen tussen een fossiel en een EV. Ik persoonlijk was al vanaf de eerste dag dat ik EV begon te rijden van de voordelen overtuigd , vooral op het gebied van comfort en bedrijfzekerheid , en ook nog eens op het gebied van verbruik ( van 3 tot 5 Euro/100km ) en de onderhoudskosten ( geen ! ). De Lease maatschappijen ? Die moeten maar een tandje bijsteken ! Ver op reis gaan ? Wees modern en huur een wagen of een mobilhome voor die periode , zorgenvrij verzekerd en de eigen wagen loopt geen risico ....

( Een goedkoop alternatief voor de mono volume is de Renault Kangoo ZE - 5 zitplaatsen - actieradius in de winter : ca. 150 echte km , in de zomer : ca. 200 echte km . Echt "mooi" is die uiteraard niet om ermee te pronken :D )

Plaats reactie