Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door Christiaan » 26 dec 2018, 22:31

ivob schreef:
26 dec 2018, 21:42
Al zeker niet deze van een Kangoo ZE in winterse omstandigheden.
En blijkbaar volgen mij daar meer mensen in dan in uw overtuiging.
Ge stelt me teleur. :shock: Ik vroeg wat voor u de ideale actieradius van de toekomstige EV's zou moeten worden. Zonder er een getal op te plakken kan je niet beweren dat "meer mensen" uw overtuiging gaan volgen. Mijn Kangoo ZE is een EV "eerste generatie" en dat is geen referentie om ernaar te verwijzen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 dec 2018, 12:39

Als uw mijn persoonlijke mening vraagt is dat zelfs heel makkelijk daar duidelijk op te antwoorden.
Dat is zelfs geen toekomst meer.
Dat zou dan een EV in de klasse van een Hyundai Kona EV of Kia e-Niro zijn.
Bij gebrek aan tijdige leverbaarheid (wat hoogstwaarschijnlijk nog het geval gaat zijn) hun PHEV tegenhangers.
Beiden hebben genoeg range om WW full elektrisch af te leggen in comfortabele omstandigheden,
voldoende laadcapaciteit en voldoende range om extra WW verplaatsingen te maken.
Maar wij moeten dan ook zeer beperkt WW-verplaatsingen doen (2x25 Km/dag), moeten geen eigen kapitaal in een auto als vervoermiddel
steken, hebben voldoende eigen PV capaciteit met overschotten, kunnen onze overschotten bovendien onmiddellijk verkopen aan de marktprijs, incl. netvergoedingen en taksen, zodat de eventuele nadelen van een digitale meter eenvoudig kunnen geneutraliseerd worden en kunnen iedere werkdag (naar eigen inzicht 3-5 weekdagen) laden aan een laadpaal van het bedrijf.
Ik ben er mij van bewust dat niet iedereen (zelfs een minderheid van de autobezitters) deze voordelen kan combineren die een overstap naar EV nu al zou kunnen rechtvaardigen. En moest dat wel zo zijn is dat een praktische onmogelijkheid gezien er onvoldoende EV capaciteit voorhanden is. Meer theorie dus dan haalbare realiteit. De wachttijden voor levering van een e-Niro zijn bv. al opgelopen tot een jaar (als je nu een bestelling zou plaatsen).

Ik gebruik de Kangoo EV al zeker niet als referentie om naar te verwijzen. Dat is meer een speeltje met beperkte inzetbaarheid (bv. over zeer korte afstanden en hoofdzakelijk in een stedelijke omgeving) dan een all round inzetbaar vervoermiddel voor iedere dag. Dat is eerder antireclame voor EV dan een overtuigingsstuk. Goed voor vermeende die hard milieuactivisten of mensen met er fiscaal mee kunnen spelen of budget te veel hebben.
Dat meer mensen tot op heden dezelfde realiteitszin volgen als mezelf blijkt gewoon uit de cijfers. EV is nog steeds een marginaal gegeven. En de huidige EV's zijn dan nog niet eens een alternatief voor een ICE maar overwegend een luxe speeltje voor de bovenklasse. Meer in de zin van: "Zal ik deze keer nog eens gaan voor een nieuwe Porsche of toch maar voor een Tesla"? "Laat ons deze keer maar eens een Tesla doen, krijgen we nog extra fiscale voordelen voor".

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 dec 2018, 14:00

ivob schreef:
27 dec 2018, 12:39
...

Ik gebruik de Kangoo EV al zeker niet als referentie om naar te verwijzen. Dat is meer een speeltje met beperkte inzetbaarheid (bv. over zeer korte afstanden en hoofdzakelijk in een stedelijke omgeving) dan een all round inzetbaar vervoermiddel voor iedere dag. Dat is eerder antireclame voor EV dan een overtuigingsstuk. Goed voor vermeende die hard milieuactivisten of mensen met er fiscaal mee kunnen spelen of budget te veel hebben.
...
Een EV wagen met een bereik van 300 km nog altijd een speeltje noemen , dat is pas antireclame ! :D Ge gaat sowieso moeten toegeven aan de fabrikanten die stoppen met het fabriceren van dieselwagens en zich vollop op de EV markt gooien. Ik kijk ook nostalgisch op naar de oude karaktervolle stoomlocomotieven , maar helaas , die stonken te veel. :-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 dec 2018, 17:00

Dan heb ik iets gemist. Ik wist niet dat de Kangoo ZE onder alle omstandigheden een actieradius van 300 km had.
En de categorie voertuigen, welk hun aandrijving ook moge zijn, van +80.000 € noem ik inderdaad ook een luxe-speeltje.

Waar lees je ergens dat ik nog inzet op een dieselwagen? Dat verzin je gewoon om je verhaal gaande te houden. Ik heb, net voor de bijl viel, mijn laatste diesel nog aan een goede prijs verkocht aan mensen die het geld niet hadden voor een EV en met hun oude diesel BXL niet meer binnen mochten. Dat heb ik trouwens al herhaaldelijk hier neergeschreven.

Ik moet trouwens aan geen enkele fabrikant toegevingen doen. Ik kan nl. in alle vrijheid zelf beslissen wat het zal worden.
Maar dat zijn nog steeds mijn persoonlijke standpunten en mogelijkheden.

Ik vermoed dat er mij, om begrijpelijke redenen, daar niet veel in gaan volgen. Dus je kan beter je pijlen richten op de zwijgzame overdonderende meerderheid die nog altijd, om voor de hand liggende redenen, met een ICE blijft rijden.

Dat geleuter over die stoomlocomotieven is trouwens volledig misplaatst. Het is niet zo dat van de ene dag op de andere de stoomlocomotieven uit het beeld verdwenen en vervangen werden door elektrische treinstellen. Daar zijn decennia overheen gegaan. Met de nodige tussenstappen.
Zo zal het ook nog jaren duren voor de laatste ICE uit het straatbeeld verdwenen is. Zo lang dat ik het waarschijnlijk bij leven niet meer zal meemaken.
In het leaseaanbod (dat een groot deel van de Belgische en vooral Vlaamse autovloot van vervoermiddelen voorziet) is het aanbod EV in 2019 (en die vloot moet dan nog minstens vier jaar meegaan en komt daarna nog eens op de tweedhandsmarkt terecht) nog steeds marginaal, zeker in de budgettaire middenklasse. Er is nu pas een beweging van diesel naar benzine ingezet. PHEV in 2018 in opmars zakt zelfs, door recente fiscale maatregelen, terug ten voordele van benzinewagens.

Ik begin me zelfs af te vragen of U, in al uw vooruitstrevendheid, zelf al over een PV installatie beschikt die voldoende productie heeft om uw Kangoo ZE van eigen energie te voorzien? Of tankt U gewoon energie die doorgaans fossiel of nucleair wordt opgewekt (gewoon nog via stoommachines dus) met daarbij een enorm verlies aan energie tijdens het productieproces en het transport?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 dec 2018, 18:40

ivob schreef:
27 dec 2018, 17:00
Dan heb ik iets gemist. Ik wist niet dat de Kangoo ZE onder alle omstandigheden een actieradius van 300 km had.
En de categorie voertuigen, welk hun aandrijving ook moge zijn, van +80.000 € noem ik inderdaad ook een luxe-speeltje.
Ge hebt blijkbaar iets gemist. Ik schreef voordien dat mijn eigen Kangoo tot de "eerste generatie" behoort. De nieuwste Kangoo's doen er al gemiddeld 80 km bovenop. Er zijn toch al EV's die de 300 km halen en ongeveer 40.000 Euro kosten , geen 80.000 Euro.
...
Ik begin me zelfs af te vragen of U, in al uw vooruitstrevendheid, zelf al over een PV installatie beschikt die voldoende productie heeft om uw Kangoo ZE van eigen energie te voorzien? Of tankt U gewoon energie die doorgaans fossiel of nucleair wordt opgewekt (gewoon nog via stoommachines dus) met daarbij een enorm verlies aan energie tijdens het productieproces en het transport?
Ik had over een semi-off-grid installatie in 2017 kunnen beschikken als de producent van de apparatuur toegeeflijk was geweest en tijdelijk sommige dingen aan de installateur had willen uitlenen voor een "proof of concept". Die installatie had mij in de zomer 15 kWh/dag kunnen leveren zonder 1 ampere uit het te moeten halen.

Ik tank bij Eneco , voordien ENI dat door Eneco opgekocht werd. Is dat groene stroom ? :-) Het electron dat ik laat stromen heeft helaas geen kleurke , dus ik kan het niet weten. Mijn overbuur heeft wel zonnepanelen liggen , dus ik vermoed dat hij mij rechtstreeks stroom levert zonder de hoogspanningscabine te passeren. :lol:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 dec 2018, 18:57

Christiaan schreef:
27 dec 2018, 18:40
Ge hebt blijkbaar iets gemist. Ik schreef voordien dat mijn eigen Kangoo tot de "eerste generatie" behoort. De nieuwste Kangoo's doen er al gemiddeld 80 km bovenop. Er zijn toch al EV's die de 300 km halen en ongeveer 40.000 Euro kosten , geen 80.000 Euro.
Nee U mist de realiteit.
Ik zal het voor U eens samenvatten:
EV's van +75.000 € zijn al langer beschikbaar maar behoren tot het luxe segment.
Zelfs de nieuwste Kangoo ZE haalt in de winter buiten de stad geen 300 km.
Zoals ik al schreef valt een EV met een actieradius van 300-450 km voor een prijs van 40 tot 50D nu ook binnen mijn bereik. In theorie althans want ze zijn, als je ze tenminste binnen een redelijke termijn na bestelling effectief geleverd wenst te krijgen, bijna niet leverbaar voor het einde van 2019 en dan moet het voor mij ook niet meer.
En voor wie een auto moet aankopen met eigen kapitaal is 40.000 € voor een actieradius van 300 km nog steeds een belachelijk gegeven. Dat is dan nog steeds een luxeproduct.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 dec 2018, 19:00

Christiaan schreef:
Ik had over een semi-off-grid installatie in 2017 kunnen beschikken als de producent van de apparatuur toegeeflijk was geweest en tijdelijk sommige dingen aan de installateur had willen uitlenen voor een "proof of concept". Die installatie had mij in de zomer 15 kWh/dag kunnen leveren zonder 1 ampere uit het te moeten halen.
Tja, ik had de lotto kunnen winnen en dan verhuizen naar een warm eiland met een eigen waterkrachtcentrale. :roll:

Ik onthou: u zit te leuteren dat iemand die twee keer nadenkt over het aankopen van een EV volgens U nog steeds in het stoomtijdperk leeft terwijl U, om uw eigen groene energie te kunnen produceren, zit te wachten op de goodwill van een producent of de overschotten van uw buur. :td:

Ik was waarschijnlijk een van de laatsten die, met het nodige voorbehoud, nog in uw "blabla" meeging maar met deze info is het ook voor mij op.
Doei en nog veel geluk met de zoektocht naar een producent die uw theorieën in praktijk kan omzetten tegen een weggeefprijs.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 dec 2018, 21:35

ivob schreef:
27 dec 2018, 19:00
Christiaan schreef:
Tja, ik had de lotto kunnen winnen en dan verhuizen naar een warm eiland met een eigen waterkrachtcentrale. :roll:
Ik had als de eerste de beste domme kloot kunnen beslissen om het ganse boeltje zonder "proof of concept" te laten installeren , en dat op basis van de Victronenergy.nl Nederlander die mij persoonlijk , aan huis , is komen vertellen dat "het ging functioneren". Helaas , ik stel grotere eisen dan wat marketeers uitkramen.

Waarom kan JIJ niet wachten tot na 2019 om een EV aan te schaffen ? Is het omwille van een leasingcontract dat NU moet aangegaan worden ? Waren onze regeringen niet laf en laks , dan hadden zij al lang de subsidies voor salariswagens met verbrandingsmotor afgeschaft en alleen voor EV's behouden. Helaas , het zijn de broodheren van onze politiekers die het voor het zeggen hebben ( en het is al altijd zo geweest ).

Plaats reactie