Ervaring elektrisch rijden

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Ervaring elektrisch rijden

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 19:04

Inderdaad. Maar die dag is nog niet gekomen. voor mij althans niet.

En voor de rest, mooi dat je zo redeneert en er naar tracht te leven.
Maar de markt, gericht op de algemene deler, werkt momenteel zo niet. Dat gaf je zelf al aan.
Of dat in de (nabije) toekomst zal omslaan is een voorspelling. Vooralsnog geen feit.
Dat het technologische haalbaar is, daar moet je mij niet van overtuigen. Ook niet dat het economisch,
mits een mentaliteitswijziging, haalbaar is. Maar op de mentaliteit van de consumerende massa hebben jij
nog ik enige invloed.

Ik bewandel wat betreft mobiliteit, volledig vrijwillig, voorlopig een ander pad om de wetmatigheden van de markt te omzeilen.
Geen eigen auto. Kan ik niet op belast worden, geen afschrijvingskosten en geeft me een zee van tijd om
de "omslagdag" zonder enige financiële kost af te wachten. Hoe langer ik dat kan volhouden, en tot nu toe vraagt dat geen enkele inspanning, hoe hoger het budget om de overstap te maken als de tijd daar rijp voor is.
Maar tegen dan is het misschien zelfs niet meer nodig om over te stappen op een individueel voertuig. Hier in de gemeente zijn ze recent al gestart met het aanbieden van EV's (o.a. Renault Zoë of Nissan eNV200) als deelvoertuig. Als ik de tijd en goesting eens heb zal ik hun model eens doorrekenen op jaarbasis en de vergelijking maken met de aanschaf van een individuele EV.

De ene methode is daarom niet beter of slechter dan de andere. Ieder zijn ding.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 20:00

De mentalteit van de consumerende massa is er niet spontaan gekomen. De massa is gekneed geweest door de marketeers. Iedereen die durft na te denken , weet uit zichzelf dat hij niet steeds de nieuwste versie van een smartphone moet kopen , en toch gebeurt het.

Met al wat ons op afkomt op het gebied van vervuiling , klimaatbeheersing , zal een "andere" groep zich verplicht voelen om terug de massa te kneden in de tegensovergestelde richting. Daar zal geen ontkomen aan zijn. We consumeren immers op een verkeerde manier en de verkeerde dingen. De consument heeft dit eige'lijk nooit zelf gevraagd , maar hij kan nu tegenwoordig ook amper een andere keuze maken. Ik werk nog steeds met XP , en ik heb geen behoefte aan een toeter en bellen Windows 10. Helaas , ik moet nu en dan wel Win 10 opstarten omdat ik bvb. met XP geen internet TV kan kijken - alhoewel dat met een aangepaste browser evengoed op XP zou werken. Zo zie je maar hoe gedwongen de massa wordt om dingen te consumeren die het eigelijk niet nodig heeft en geen enkele meerwaarde bieden.

Een EV heeft daarentegen voor mij wel meerwaarde omdat
- ik nooit naar een tankstation moet rijden
- ik nooit naar een garage moet voor een onderhoud
- ik ermee zowel snel kan optrekken als heel traag en precies kan rijden
- het rijcomfort nog beter is dan met een benzine/dieselwagen met automatische versnellingsbak

In mijn optiek was de aankoop van een EV een "verbetering" , en niet omdat mijn oude wagen "versleten" was ...

Deelwagens ? Geen probleem als het EV's zijn , zoniet hebben die geen meerwaarde op het gebied van het milieu. Goed voor gepensioneerden en mensen die zich amper moeten verplaatsen , maar niet voor woon-werk verkeer. Het kan niet de bedoeling zijn dat een deelwagen acht uur op het parkeerterrein van de werkgever stilstaat. Dus op het gebied van filebeperking tijdens de spits gaan deelwagens niets oplossen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2018, 22:22

Je kan ook een van de basisziektes van Vlaanderen, het WW verkeer, bij de bron aanpakken en zorgen dat je daar niet meer aan moet
deelnemen. Dan gaat er plots een wereld van nieuwe mogelijkheden open. Vraagt wel iets meer denkwerk en initiatief dan in hetzelfde cirkeltje
te blijven ronddraaien en gewoon de aandrijving van je auto te vervangen. Een EV staat tenslotte even veel stil in dezelfde files als alle andere blikken op vier wielen.
In dat geval kan je, voor de enkele keren dat je toch een auto nodig hebt, een deelauto gebruiken die van 8-17 uur door een bedrijf of overheid in dienst is en na die uren wordt gedeeld en in gebruik genomen door particulieren. Dan is het voertuig maximaal in gebruik.
Je kan je particulier gebruik per auto dan ook gemakkelijk plannen buiten de spitsuren.

Plaats reactie