Tesla model 3 kopen?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Tesla model 3 kopen?

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 14:37

Ik blijf het toch grappig vinden dat mensen relatief veel geld geven aan "een auto van de toekomst" en dan argumenten
boven halen om te besparen op verwarming en (mindere mate) airco om een bepaald doel te halen. :D
Als ik dat al moeten laten in een auto kan ik net zo goed met de (motor)fiets gaan werken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 15:06

ivob schreef:
12 feb 2018, 14:37
Ik blijf het toch grappig vinden dat mensen relatief veel geld geven aan "een auto van de toekomst" en dan argumenten
boven halen om te besparen op verwarming en (mindere mate) airco om een bepaald doel te halen. :D
Als ik dat al moeten laten in een auto kan ik net zo goed met de (motor)fiets gaan werken.
:D Jamaar , in de EV's van de toekomst ( en in vele reeds nu ) zit er ook al een warmtepomp. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 15:37

Maar je cijferdiscussie ging wel over de situatie op 12/02/2018. ;-)
Christiaan schreef:
12 feb 2018, 14:04
Hoe jij aan dergelijk groot Kangoo ZE verbruik komt is me een raadsel , tenzij je de verwarming zoudt opzetten.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 16:24

ivob schreef:
12 feb 2018, 15:37
Maar je cijferdiscussie ging wel over de situatie op 12/02/2018. ;-)
Christiaan schreef:
Hoe jij aan dergelijk groot Kangoo ZE verbruik komt is me een raadsel , tenzij je de verwarming zoudt opzetten.
Met verwarming aan , dus ? In Vlaanderen heeft men het hier dikwijls over "dikke truien dag" :D Ik rij bijna nooit met Kangoo verwarming aan , en dus haal ik nu ook maar 15,1 KWh/100km :-) De nieuwste Kangoo versies met 33 KWh en 44 KWh aan boord hebben ook een warmtepomp aan boord. Dat zou een pak moeten schelen in verbruik. Men moet ook eens aan wat meer isolatie gaan denken ( misschien dubbel glas :D ) . Men isoleerde vroeger wel de passagiersrulmte tegen de hitte van de verbrandingsmotor , waarom zou het omgekeerde ook niet kunnen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 17:51

Dubbel glas = aanzienlijk meer gewicht = nog meer verbruik.
De Countryman PHEV is wel zeer goed geïsoleerd (maar ik gebruik in de winter in een auto wel altijd verwarming, zo gek ben ik niet. Dat zal nu niet anders zijn).
Maar ik ben wel de eerste om toe te geven dat de e-functie van een PHEV absolute onzin is als het louter om verbruik en milieu zou gaan.
En het woord mini is eigenlijk ook volledig misplaatst. Eigenlijk een ruime 4x4 SUV. :mrgreen: . Het is gewoon BMW know how en techniek, gebouwd in NL trouwens, maar met een standaarduitrusting tegengesteld aan die van BMW en een overzichtelijke optielijst die ook al tegengesteld is aan de BMW filosofie.
En, om op het onderwerp van dit topic terug te komen, al verkrijgbaar in de echte wereld. $* :D
Hij heeft ook enkele praktische voordelen: fiscaal zeer voordelig (bijna 15.000 € goedkoper dan een gelijkwaardige benzineversie) en ik kan er de overschotten van de eigen PV in kwijt (ipv deze te vergroten om een EV rijdend te houden) waardoor mijn motorfiets eigenlijk in de zomer ook op elektrische energie rijdt en in de winter sporadisch onrechtstreeks op hout, zonder de nadelen van een EM. ;-)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2018, 18:49

Christiaan schreef:
12 feb 2018, 16:24
dus haal ik nu ook maar 15,1 KWh/100km
Zojuist even getest en deze waarde van 0,15kWh/km gaat alleen op met de kachel uit en een snelheid van 78km/h.
Bij een identiek gebruik aan de diesel Kangoo (gemiddeld 1 op 16) kom ik zonder verwarming uit op 20,3kWh/ 100km.
SolarEdge gecertificeerd dealer

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 13 feb 2018, 23:16

Christiaan schreef:
De nieuwste Kangoo versies met 33 KWh en 44 KWh aan boord
Bedoel je hier niet een 44kW elektromotor ipv 44kWh?
Christiaan schreef:
Dat is zelfs een heel plausibele waarde als je de wagens qua gewicht en volume vergelijkt
De Ampera heeft aanzienlijk bredere banden en dus een hogere rolweerstand, de Kangoo ZE heeft een lagere CW waarde. De Kangoo zou bij lage snelheden aanzienlijk zuiniger met de kWh's moeten omgaan, maar niets is minder waar.
Christiaan schreef:
08 feb 2018, 23:51
Het spijt me alleen dat ik de optie "extra verwarming" met behulp van een kacheltje op dieselbrandstof er niet bij heb genomen.
Is dit nog een actuele optie in België? Wat is/ was de prijs van deze optie?

Ten slotte, maak jij gebruik van de ZE app's? Ik wil graag remote de laadstatus kunnen bekijken en de temperatuur vh voorverwarmen kunnen controleren, maar verder dan een laadkalender kom ik niet.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 feb 2018, 00:52

japio schreef:
13 feb 2018, 23:16
Christiaan schreef:
De nieuwste Kangoo versies met 33 KWh en 44 KWh aan boord
Bedoel je hier niet een 44kW elektromotor ipv 44kWh?
Ik heb me laten misleiden door vage herinneringen van artikels als deze https://www.autoevolution.com/news/2017 ... 13640.html waar er sprake is van een 41 kWh batterij
Christiaan schreef:
Dat is zelfs een heel plausibele waarde als je de wagens qua gewicht en volume vergelijkt
De Ampera heeft aanzienlijk bredere banden en dus een hogere rolweerstand, de Kangoo ZE heeft een lagere CW waarde. De Kangoo zou bij lage snelheden aanzienlijk zuiniger met de kWh's moeten omgaan, maar niets is minder waar.
Christiaan schreef:
08 feb 2018, 23:51
Het spijt me alleen dat ik de optie "extra verwarming" met behulp van een kacheltje op dieselbrandstof er niet bij heb genomen.
Is dit nog een actuele optie in België? Wat is/ was de prijs van deze optie?
Jawel , kost 600 Euro ( Optie "extra verwarming" ). Je kan nu ook blijkbaar de batteij kopen i.p.v. huren ( kostprijs is 6500 Euro ) en je kan ook voor een warmtepomp gaan ( Pack Alizé 2 of 3 ) voor een veel grotere bedrag uiteraard maar dan krijg je er ook al een pak extra snik-snak erbij ( o.a. GPS )

https://conf.renault.be/nl/cv1/kangoo-z ... iceType=HT en ga naar "03 UITRUSTINGEN"

Ten slotte, maak jij gebruik van de ZE app's? Ik wil graag remote de laadstatus kunnen bekijken en de temperatuur vh voorverwarmen kunnen controleren, maar verder dan een laadkalender kom ik niet.
Nee hoor , niks van dat alles. Als het kan zou ik zelfs de antenne demonteren om te beletten dat de wagen met hun servers verbinding maakt ( wat zonder antenne misschien ook al zou kunnen lukken ). ik vind het al meer dan erg genoeg dat ik nu en dan een harde schijf achter het dashboard stilletjes hoor ratelen ... Bedenk dat de App met de Renault servers verbinding maakt , niet met de auto. De auto connecteert met die servers via GSM masten en vanaf die servers haal je de info op je smartphone of PC binnen. En al wat connecteert met het internet kan gehackt worden , zeker hardware toestellen zoals domotica dingen , en dus ook een auto , omdat men op het gebied van veiligheid in die branche nog niet zoveel heeft uitgespookt. Als ik me goed herinner moet je betalen voor die diensten en moet de dealer dit ook ergens in de auto "aanzetten" , waarschijnlijk via de diagnose stekker - en software. Vier jaar geleden noemde dit "MyZEConnect en/of MyZEInter@ctive" . Geen idee of dit nu nog bestaat onder dezelfde namen.

Nog geen problemen gehad met RCI Financial Services ? De afdeling voor Belgie klungelt er maar op los.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 feb 2018, 13:18

Heb uit eigen interesse nog wat zakens opgezocht. Mij was dit ook allemaal onbekend.

Je hebt in elk geval de "Renault R-Link" nodig. Die is standaard geleverd bij de ZOE en een optie bij de Kangoo ZE : https://nl.renault.be/alle-diensten/ren ... vices.html

Meer info hier : https://www.bochane.nl/renault/renault- ... link-hulp/

En de handleiding hier : https://www.bochane.nl/content/uploads/ ... eiding.pdf

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 feb 2018, 13:25

De wagens van de PSA groep na 2011 zijn, ongeacht of je dit wil of niet, automatisch verbonden met de PSA servers.
Indien je betaalt dan krijg je toegang tot een deel van die info.

bart66
lid

Bericht door bart66 » 04 mei 2018, 19:20

ben zelf een reservation holder voor een tesla model 3 sinds november 2016, Wel nog even wachten voor hij in Europa gelanceerd wordt al had ik een paar weken terug wel het genoegen om hem in levende lijve in Machelen te kunnen aanschouwen en als passagier een kort ritje mee te maken. Ik blijf nog steeds mijn reservatie behouden. Bedoeling is om hem voor woon-werkverkeer te gebruiken hetgeen 77km per dag is, dus hoeft 's nachts zelfs niet helemaal volgeladen te worden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 mei 2018, 20:48

Het gaat financieel Tesla niet voor de wind. Hopelijk loopt het voor jou nog goed af. Persoonlijk zou ik hem alle nachten toch een aantal uur opladen aan ca. 16 Ampere. Dat is gezonder voor de batterij. 80 km per dag rijden vraagt ca. 80 x 20/100 = 16 kWh. Met 230 Volt aan 16 ampere heb je hiervoor 16.000 / 230 / 16 = 4,35 uur nodig , neem 5 uur als je de verliezen erbij neemt. Een Li-ion batterij telkens volledig volladen en volledig leeg rijden verkort immers ook zijn levensduur.

bart66
lid

Bericht door bart66 » 05 mei 2018, 01:18

Die negatieve berichten worden vooral gestuurd door de traditionele automerken en olie-industrie die als de dood zijn voor het succes vsn dit model en zo veel mogelijk het imago van Tesla willen beschadigen.

Wat het opladen betreft, zou dit mogelijk zijn met overdag geproduceerde stroom van (nog te plaatsen) zonnepanelen of neem ik beter een dubbele teller zodat ik hem aan goedkoop nachttarief kan laden. Ik plan hierover nog wel andere topics op het forum

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 mei 2018, 08:24

Als ge met zonnepaneelstroom uw wagen wilt opladen gaat ge uiteraard overdag moeten laden. Een dubbele teller blijft interessant. Als ge de wagen overdag niet oplaadt , gaat de zonnepaneelstroom terug naar het net i.p.v. naar de wagen en gaat de "duurdere" dagteller achteruit draaien. Laadt ge nadien 's nachts op , dan gaat ge die stroom via de "goedkopere" teller terughalen , en maakt ge dus winst. Ik durf wel mijn hand niet in het vuur steken of dat met de invoering van de slimme meter in 2019 ook nog allemaal zo gaat werken. Het komt er dus op aan om nog dit jaar je dubbele teller en je zonnepanelen te installeren , en dan zal het waarschijnlijk toch nog een paar jaar duren vooraleer men die slimme meter bij jou installeert. Als ge de zonnepanelen in 2019 installeert , zou het kunnen dat je ook meteen een slimme meter moet laten installeren.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 05 mei 2018, 12:45

bart66 schreef:
05 mei 2018, 01:18
Die negatieve berichten worden vooral gestuurd door de traditionele automerken en olie-industrie die als de dood zijn voor het succes vsn dit model en zo veel mogelijk het imago van Tesla willen beschadigen.
Wat is dat voor een aanname?

Tesla draait niet best en dat is nog een understatement. Andere producenten draaien winst en halen Tesla als de markt er klaar voor is links en rechts weer in.

Plaats reactie