Tesla model 3 kopen?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Tesla model 3 kopen?

Bericht door ivob » 12 aug 2017, 14:25

Ah ja, waarom niet. Bovenop de meerprijs van een e-car nog een rij Powerwalls uit de US invoeren en hier
een installateur vinden om ze aan te sluiten. Dan nog een mini PV park op uw dak of in uw tuin kwijt geraken
om die packs gevuld te krijgen het jaar rond.
En dat allemaal om wat brandstofkosten uit te sparen.
Al goed dat jullie mijn boekhouder niet zijn.
Tommelein zijn fantasiekes zijn er niets tegen.
Maar de man heeft bij aantreden wel zelf onmiddellijk zijn geërfde Tesla buitengegooid omdat hij nergens meer geraakte :D en hij moest
'm dan niet eens zelf betalen. Wat zijn eigen dagelijks leven betreft is hij dus wel iets realistischer.
En je hoeft dan ook geen prosumententarief te betalen omdat je niet met het net gekoppeld bent.
Zo lang je aan het net gekoppeld blijft betaal je wel degelijk prosumententarief. Dat wil jij dus ontlopen door je van het net af te koppelen dus totaal off
grid te gaan? M.a.w. je wil een PV park met bijbehorend batterijpack bouwen (en betalen) om het jaar rond je huishouden van elektriciteit te voorzien + een elektrisch e-auto op te laten rijden?
Doen jullie zelf wel ooit een kosten/batenanalyse voor jullie zoiets in de openbaarheid brengen of volgen jullie gewoon de standaard alfa procedure?

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 12 aug 2017, 15:47

ivob schreef:
12 aug 2017, 14:25
.....M.a.w. je wil een PV park met bijbehorend batterijpack bouwen (en betalen) om het jaar rond je huishouden van elektriciteit te voorzien + een elektrisch e-auto op te laten rijden?
Doen jullie zelf wel ooit een kosten/batenanalyse voor jullie zoiets in de openbaarheid brengen of volgen jullie gewoon de standaard alfa procedure?
Ik wou alleen maar een oplossing geven om de prosumententarief te ontwijken door een NIET-netgekoppeld laadsysteem op poten te zetten , en dat dient niet om het huishouden van stroom te voorzien. Zoiets met een paar Powerwalls hoeft in totaal ook niet duurder te zijn dan 30.000 Euro. Aan 20 kWh/100 km EV verbruik met een kost van 0,30 Euro/kWh heb je dat dus terugverdiend als je hiermee 100.000 kWh ( 30.000 / 0,30 ) hebt gegenereerd , en met die energie 100.000 / 20 x 100 = 500.000 km afgebold hebt. Terugverdientijd is dus 500.000 km EV kilometers :mrgreen: Nu ja , 100.000 kWh is op zich niet zoveel als je bedenkt dat veel huishoudens 5000 KWh/jaar verbruiken. Het bewijst wel hoe goedkoop het verbruik van een EV is.

p.s. Ik zag onlangs in het Gentse een Tesla S met Oostenrijkse nummerplaat rijden. Zou die per trein naar hier gelomen zijn ? :-)
Laatst gewijzigd door Christiaan op 12 aug 2017, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 12 aug 2017, 15:54

Christiaan schreef:
12 aug 2017, 15:47
ivob schreef:
.....M.a.w. je wil een PV park met bijbehorend batterijpack bouwen (en betalen) om het jaar rond je huishouden van elektriciteit te voorzien + een elektrisch e-auto op te laten rijden?
Ik wou alleen maar een oplossing geven om de prosumententarief te ontwijken door een NIET-netgekoppeld laadsysteem op poten te zetten , en dat dient niet om het huishouden van stroom te voorzien. Zoiets met een paar Powerwalls hoeft in totaal ook niet duurder te zijn dan 30.000 Euro. Aan 20 kWh/100 km EV verbruik met een kost van 0,30 Euro/kWh heb je dat dus terugverdiend als je hiermee 100.000 kWh ( 30.000 / 0,30 ) hebt gegenereerd , en met die energie 100.000 / 20 x 100 = 500.000 km afgebold hebt. Terugverdientijd is dus 500.000 km EV kilometers :mrgreen: Nu ja , 100.000 kWh is op zich niet zoveel als je bedenkt dat veel huishoudens 5000 KWh/jaar verbruiken. Het bewijst wel hoe goedkoop het verbruik van een EV is.
En als we even verder redeneren, wie een 10kWp installatie heeft die 100% opwekt geniet van 10.000kWh zonneopbrengst per jaar.
Zonder verdere kosten te rekenen moet hij/zij al 10 jaar moeten wachten op terugverdientijd van de installatiekosten alleen.
Maar binnen anderhalf jaar stappen we mogelijk over op capacitietstarief, met mogelijks halvering van de energiecomponentkost in die factuur, dus dan 20j wachten en wie weet is het variabele tarief 's zomers, wanneer de PV's veel opwekken de energiecomponentprijs nog veel lager. 's winters zal je toch netstroom moeten gebruiken, tenzij je deeltijds kan gaan werken zijnde 's zomers meer dan full-time en 's winters niet.

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 12 aug 2017, 16:08

bruma schreef:
12 aug 2017, 15:54
... stappen we mogelijk over op capacitietstarief, met mogelijks halvering van de energiecomponentkost in die factuur, ....
Ik vrees dat je te optimistisch bent ! De klassieke 40A zou men X3 noemen en daarvan zal de prijs ongeveer gelijk blijven. Aansluitingen met een lager amperage ( X1 , X2 ) worden dan goedkoper en al wat hoger is , bvb. 50 A wordt duurder.

Als je dus bvb. met een 9 kW omvormer vermogen wilt blijven injecteren , moet je dus over een aansluiting van 9.000 / 230 = 39 Ampere blijven beschikken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 12 aug 2017, 16:28

je bent niet goed geiformeerd: X1 en X2 is niet te krijgen voor woningen, de min aansluiting is 9,2kVA geworden oftewek 40A.
Deze tarieven zijn voor bestaande aansluitingen.
Er is nog altijd een limiet per fase dus 9kW moet 2f, ik weet niet of er actueel 3f15A wordt geinstalleerd.
Vandaar mijn bemerking bij het capaciteitstarief, stem de tarieven af op de te of geinstalleerde zekeringswaarden. En niet op theoretische waarden waarbij men automatisch in een hogere schijf valt.

Van uw 30ct/kWh is er officieel 38% maar voor elektriceit, bij mij is het minder dan 25% (Gaselwester)
Ongeveer de helft van die andere kosten wil men in het capaciteitstarief steken, zijnde 15ct/kWh de rest 15ct/kWh zou dan verbruiksafhankelijk zijn waarvan 6-10ct hiervan eli kost zal zijn.

En ik vermoed dat het niet lang zal duren vooraleer er een tarief zal zijn waarbij die 6-10 ook nog wel ferm zal dalen. En op andere ogenblikken ferm de hoogte zal ingaan(wanneer PV eigenaars zelf stroom zullen nodig hebben)

Hierdoor worden ROI helemaal overhoop gehaald

Exacte cijfers zijn er niet, dus schiet nog niet op de pianist

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 12 aug 2017, 16:49

Christiaan schreef:
ivob schreef:

p.s. Ik zag onlangs in het Gentse een Tesla S met Oostenrijkse nummerplaat rijden. Zou die per trein naar hier gelomen zijn ? :-)
Kan je mij een effectieve offerte of zelfs maar een installateur/firma opgeven die mij een Tesla2 powerwall kan komen installeren voor die prijs en mij kan
voorrekenen hoeveel Powerwalls ik dan nodig heb en opp. aan PV panelen om buiten de zomer die Powerwalls dagelijks vol te laden?
Theoretische beweringen die in de praktijk (nog) niet uitvoerbaar zijn zijn nl. geen "oplossingen".
100.000 kWh vindt U niet veel als je vergelijkt met een huishoudelijk verbruik van 5000 kWh/jaar. Dat is wel een periode van 20 jaar. Vind U dat een realistische gebruiksduur van een auto? Hoeveel mensen kent U die 500.000 km rijden in vijf jaar (de afschrijfperiode van een auto).
Of beter, hoeveel mensen kent U die deze afstand afleggen in een actieradius van 100 km rond hun woning?

Wat die Oostenrijkse nummerplaat betreft moet ik U het antwoord schuldig blijven. Ik ken die mens nl. niet. Hij woont misschien gewoon in Gent?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 aug 2017, 19:17

ivob schreef:
12 aug 2017, 16:49
Hoeveel mensen kent U die 500.000 km rijden in vijf jaar (de afschrijfperiode van een auto).
De technische levensduur van een auto ligt eerder rond 15 jaar en met 300.000km is er nog genoeg potentie om de auto nog richting een warm land te verschepen voor de volgende 300.000 km.
Een Tesla is ontworpen om er een miljoen kilometer mee af te leggen en ik verwacht dat er veel exemplaren dit met gemak zullen doen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 12 aug 2017, 20:44

ivob schreef:
Christiaan schreef:
ivob schreef:

Kan je mij een effectieve offerte of zelfs maar een installateur/firma opgeven die mij een Tesla2 powerwall kan komen installeren voor die prijs en mij kan
voorrekenen hoeveel Powerwalls ik dan nodig heb en opp. aan PV panelen om buiten de zomer die Powerwalls dagelijks vol te laden?
Ik heb dit soort berekeningen gemaakt in mijn "onleesbaar" document dat je kan vinden als de off-grid-topic-met-slotje. Hoeveel Powerwalls en hoeveel zonnepanelen je nodig hebt hangt af van hoeveel km je gemiddeld per dag wil rijden ( en dus hoeveel kWh/100km je EV verbruikt ). Persoonlijk reken ik met gemiddeld 30 % van het zonnepaneel Wp vermogen dat je per uur zonneschijn kan opslaan. De minimum laadstroom bij 230 Volt is voor zo goed als alle EV's gelijk aan 10 Ampere. De installatie moet dat vermogen dus ook kunnen leveren. Ik geef toe , het is allemaal niet zo evident en zeker niet zo rooskleurig als het soms wordt voorgesteld.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 13 aug 2017, 10:38

ivob schreef:
Of beter, hoeveel mensen kent U die deze afstand afleggen in een actieradius van 100 km rond hun woning?
Hierbij het verlossende antwoord; bijna iedereen.
https://autorai.nl/gemiddeld-woon-werkv ... kilometer/

Wat ik vooral uit uw betoog opmaak is dat de prosumentenregeling een verduurzaming in de weg zit en ik zie daarnaast heel erg veel 'ge ja-maar' en laat dat het standaard geluid zijn wat voorafgaande aan iedere verandering klinkt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 13 aug 2017, 12:27

japio schreef:
12 aug 2017, 19:17
ivob schreef:
Hoeveel mensen kent U die 500.000 km rijden in vijf jaar (de afschrijfperiode van een auto).
De technische levensduur van een auto ligt eerder rond 15 jaar en met 300.000km is er nog genoeg potentie om de auto nog richting een warm land te verschepen voor de volgende 300.000 km.
Een Tesla is ontworpen om er een miljoen kilometer mee af te leggen en ik verwacht dat er veel exemplaren dit met gemak zullen doen.
Ik vroeg hoeveel mensen U effectief kent die dat daadwerkelijk doen, niet wat de theoretische/technische mogelijkheden zijn van een voertuig.
Zelf heb ik een klein vermoeden dat zeker een Tesla koper niet van plan is 15 jaar met zijn voertuig te doen noch een een miljoen km mee af te leggen.
Tegen dan is de technologie van deze voertuigen en al heel zeker hun batterijen totaal achterhaald.
En ik denk al helemaal niet dat de bevolking in een ver warm land zit te wachten op dit soort auto's. :roll:

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 13 aug 2017, 12:37

japio schreef:
13 aug 2017, 10:38
ivob schreef:

Wat ik vooral uit uw betoog opmaak is dat de prosumentenregeling een verduurzaming in de weg zit en ik zie daarnaast heel erg veel 'ge ja-maar' en laat dat het standaard geluid zijn wat voorafgaande aan iedere verandering klinkt.
De prosumentenregeling (toch niet bij mij noch in mijn betoog) zit er voor niets tussen.
Wat heeft die 100 km (of 150) actieradius daar mee te maken. Wel de absurde vraagprijs van deze voertuigen tov hun gebruiksmogelijkheden
en de capaciteiten van thuis opgeladen batterijen. Bovenop de meerprijs van de e-car tov zijn vergelijkbare atmosferische broeder negeren jullie de investeringkost
voor een powerwall (of gelijkaardig) en de investering in een meercapaciteit om dit pack het jaar rond gevuld te krijgen maar gewoon, juist of het niets is.
En in jullie "berekeningen" gaan jullie er dus van uit dat deze voertuigen nooit extern moeten bijladen (want dan duurt het ongemak wel wal langer en is de kWh prijs ook gevoelig duurder dan van eigen PV) wat hun actieradius dus beperkt tot 50% van hun praktische max. laadvolume.
allemaal bijzaak natuurlijk.
Waarschijnlijk daarom dat het zo'n storm loopt voor deze auto's. Of zouden sommige mensen wel hun huiswerk grondig doen?

Op mijn vraag wie en tegen welke echte prijs (niet een van het net geplukte minimum, niet geplaatst $ prijs) zo'n Powerwall 2 kan plaatsen heb ik nog steeds geen antwoord gekregen. Nochtans heb ik zelf wel al offertes gevraagd maar zonder succes omdat het ding gewoon niet in voorraad is voor de Belgische markt en prijzen geplaatst niet gegeven kunnen worden. Gezien jullie met deze voorbeelden schermen weten jullie blijkbaar meer en had ik graag gedeeld in deze kennis?

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 13 aug 2017, 12:39

japio schreef:
13 aug 2017, 10:38
ivob schreef:

Ach ja, "gemiddelden". Nog zo'n standaard dooddoener waar je alles mee kan bewijzen.
Gelukkig ben ik niet "gemiddeld" en zijn zo'n auto's vooralsnog eerder binnen het bereik van "bemiddeld" ipv "gemiddeld".

scweuly
Master lid
Contacteer:

Bericht door scweuly » 13 aug 2017, 15:10

Voor een 2de hands mercedes b 250 benzine bouwjaar 2015 met 20000 km betaal je evenveel of meer dan een 2de hands mercedes b 250e electric drive. Zie https://www.autoscout24.nl/resultaten?m ... ice&desc=0

De besparing per jaar in de veronderstelling dat ik geen overschot heb van de zonnepanelen
eenmalig BIV 339€
jaarlijks verkeersbelasting 255€
jaarlijks 486€ aan benzine voor 10000km aan sociaal elektriciteitstarief of 380€ per jaar zonder sociaal tarief

Ik heb met het maximum bereik gerekend 188km (zonder range plus). Dit is enkel haalbaar op binnenwegen aan max 70 per uur. Eens je snelwegen aan 90 - 120 per uur neemt halveert het bereik van de elektrische wagen. Wij hebben deze dus gekocht als 2de wagen voor woon-werk verkeer langs binnenwegen en kortere verplaatsingen via binnenwegen. Voor langere afstanden via snelwegen gebruiken wij de benzine wagen.
20xZDNY260-C60: O=190° H=35° SMA SB5000TL-21
28xZDNY260-C60: 12x O=175° + 16x O=265° H=35° SMA STP5000TL-20

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 13 aug 2017, 15:29

scweuly schreef:
13 aug 2017, 15:10

Ik heb met het maximum bereik gerekend 188km (zonder range plus). Dit is enkel haalbaar op binnenwegen aan max 70 per uur. Eens je snelwegen aan 90 - 120 per uur neemt halveert het bereik van de elektrische wagen. .....
Wie heeft dat ooit beweerd ? Dat klopt zelfs in theorie niet. Een "massa" in beweging wil ten allen tijde zijn snelheid behouden. Je hebt alleen maar energie nodig om de luchtweerstand en de wrijving met het wegdek te overwinnen , en dat is evenzeer waar voor auto's met verbrandingsmotor. Het verbruik bij hogere snelheden is dus veeleer afhankelijk van de CX van de wagen , de aard van het wegdek , het soort banden en dergelijke , en niet omdat hij electrisch aangedreven wordt.

Trouwens , tegenwoordig sta je meer stil op snelwegen dan op binnenbanen. En als een electrische wagen stil staat , dan verbruikt die NIETS , een auto met verbrandingsmotor daarentegen wel. Het telkens opstarten van de motor na stilstand kost ook energie.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 13 aug 2017, 15:32

Wie heeft dat ooit beweerd ?
De dagelijkse gebruiker van zo'n wagen?
Kleine tip: de inhoud van een batterij is niet gelijk aan de inhoud van een fossiele brandstofwagen.
En al ooit van start/stop systemen gehoord bij verbrandingsmotoren? Dat beetje meerverbruik in een verbrandingsmotor zal er heus niet
voor zorgen dat deze aan het zelfde angstsyndroom van de e-rijder gaat lijden hoor.
En hoe de verwarming in de winter werkt bij een verbrandingsmotor en een elektrische motor (maar uiteraard gebruiken
bestuurders van elektrische wagens, om de cijfers uit de boekskes toch maar te kunnen benaderen, liever geen airco en
verwarming).
En zoals steeds veralgemeen je de cijfers/gebruik van wat nu nog een randfenomeen is. Moesten we allemaal jullie adviezen volgen en
overschakelen op een e-car (want blijkbaar nu het nieuwe nec plus ultra) en ons verplaatsen via de binnenwegen, wat zou er dan gebeuren denk je? En fiscaal idem?
Laatst gewijzigd door ivob op 13 aug 2017, 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie