Geen fiets en geen auto maar iets tussenin

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
Rerdvr46
lid
Installatie Land: België

Geen fiets en geen auto maar iets tussenin

Bericht door Rerdvr46 » 29 aug 2017, 09:18

De velomobiel met elektrische ondersteuning: veel efficiënter dan een auto en veel comfortabeler dan een fiets. De trapondersteuning dient vooral om op te trekken en om hellingen te nemen. Door de aerodynamica rijd een doorsnee fietser hiermee sneller dan 30 km per uur zonder de trapondersteuning. Voor de wet is het dus een elektrische fiets, geen pedelec. Dus geen rijbewijs nodig, geen rijtaks en geen autoverzekering.

http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/e ... -auto.html

Een lang filmpje van een tocht van 1500 km is 6 dagen met bagage, Frans gesproken en (slechte) Engelse ondertiteling:

https://www.youtube.com/watch?v=xx8kpI4ETJQ&t=458s

Uiteraard veel duurder dan een fiets maar ook veel goedkoper dan een auto. Een volledig uitgerust topmodel kost ruim 11.000 euro btw inbegrepen.

ivob
Master lid

Re: Geen fiets en geen auto maar iets tussenin

Bericht door ivob » 29 aug 2017, 11:17

Levensgevaarlijk vind ik die dingen (in het huidige verkeer).
De aerodynamische fietsen bestaan trouwens al lang is dus geen nieuwigheid.
Als je bovendien de echte voordelen van de elektrisch aangedreven mobiel wil gebruiken is het gewoon niet legaal.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 29 aug 2017, 12:46

Levensgevaarlijk? Ik hoor altijd onmiddellijk dezelfde opmerking, ook bij collega fietsers. Het is een opinie die niet op feiten gebaseerd is alleen op vooroordeel. De velomobiel is veiliger dan een gewone fiets.

Dat ze al lang bestaan is geen reden om er niet over te praten

De velomobiel die je in het filmpje ziet is standaard geleverd met een aandrijving die afschakelt vanaf 25 km/u. Hij is dus perfect legaal. Hij heeft trouwens, in tegenstelling tot een gewone fiets is de elektrische ondersteuning niet nodig bij constante snelheid op het vlakke, ook niet boven de 25 km/u. Een fitte rijder houdt op het vlakke makkelijk veel hogere snelheden aan. De motor is alleen nodig om snel op te trekken en om bergop te rijden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 aug 2017, 14:29

Je blijft bijna letterlijk onder de radar van het andere verkeer.
Het nut van de elektrische ondersteuning onder de 25 km/uur is verwaarloosbaar gezien het ontwerp van de fiets zelf.
En vanaf het ogenblik dat hij wel nut zou hebben wordt het illegaal.

Ik ben niet tegen het concept van dit "gadget" (het wordt pas een vervoermiddel als het over al zijn capaciteiten kon beschikken)
maar zie wel de meerwaarde niet in onder de huidige geldende voorwaarden en in de huidige verkeersomstandigheden over de beschikbare
Belgische verkeersinfrastructuur.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 29 aug 2017, 14:55

Het nut van de elektrische ondersteuning onder de 25 km/uur is verwaarloosbaar gezien het ontwerp van de fiets zelf

Als je zo iets zegt dan begrijp je niets van de krachtcomponenten die bij het fietsen komen kijken. We zullen het hier maar bij laten.

fcapri
junior lid

Bericht door fcapri » 18 sep 2017, 14:59

ivob schreef:
29 aug 2017, 14:29
Je blijft bijna letterlijk onder de radar van het andere verkeer.

Ik ben niet tegen het concept van dit "gadget" (het wordt pas een vervoermiddel als het over al zijn capaciteiten kon beschikken)
maar zie wel de meerwaarde niet in onder de huidige geldende voorwaarden en in de huidige verkeersomstandigheden over de beschikbare
zever.
Afbeelding

de ene zou je dus zien, en die fel oranje niet? het is gewoon de onoplettendheid van de autobestuurders die met alles bezig zijn behalve op de weg kijken (gps, gsm, radio,...). zo een waw is dan nog de snelste VM die er bestaat
ik rijd al meer dan 10 000km met een velomobiel naar het werk maar dan met de overgrootvader van zo een VM (een 25jaar oude alleweder die een pak groter is).
ik rijd op een drukke baan een 35-40km/h waar autos (50km/h) mij langzaam voorbij gaan (ze kijken allemaal om). 100meter verder draaien ze rechtsaf waardoor een bijna ongeluk gebeurd en dan hoor ik altijd hetzelfde: "ik heb u niet gezien".
heel zeker dat ze mij wel zien, maar ze hebben niet opgelet terwijl ze afdraaien.

als ik durf 40km/h op de weg rijden ipv het fietspad, dan claxoneren ze regelmatig. dus zien dus ze zeker. (wettelijk gezien hoor ik op de weg en MAG ik op het fietspad rijden indien ik geen fietsers hinder of in gevaar breng. artikels 2, 9, 42 en 82).

iedereen die zegt dat die dingen gevaarlijk zijn omdat je ze niet ziet, die zou dan ook over kinderen rijden op een fietsje. die zijn even hoog, maar een pak smaller en korter dan zo een VM. mij maak je niet wijs dat je zo een ding van 3meter lang, 1meter breed en 1,3meter hoog niet hebt gezien
Laatst gewijzigd door fcapri op 18 sep 2017, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 sep 2017, 15:01

het is gewoon de onoplettendheid van de autobestuurders die met alles bezig zijn behalve op de weg kijken
Inderdaad. En wie is daar meestal het slachtoffer van denk je?
Je start met "zever" om vervolgens eigenlijk mijn stelling te bekrachtigen. :roll:
U hebt waarschijnlijk hier overheen gelezen:
onder de huidige geldende voorwaarden en in de huidige verkeersomstandigheden over de beschikbare

Ik schreef nergens dat die dingen een gevaar zijn voor een ander. Alleen voor de inzittende (onafhankelijk van hun wil).
Autobestuurders zien nog geen motorrijder aankomen met vier lichten en die boven hen uitsteekt. Die motorrijders zijn ook het gevaar niet
maar meestal wel het slachtoffer.
Wat betreft de verkeersinfrastructuur zijn die fietswieltjes al helemaal niet geschikt voor onze hobbelige "fietspaden" noch de vervallen wegen.
Ik verplaatst me de laatste drie jaar over de openbare onwegen zelfs met een allroad motorfiets of een MTB ipv naked of racefiets.
Gewoon om mijn nek niet te breken.
Meermaals van de wendbaarheid van een allroad gebruik moeten maken om het onvoorspelbare gedrag van een dwaze automobilist te ontwijken.
Zie ik me in zo'n ding nog niet doen. Noch zou ik er graag inzitten bij een kop-staart aanrijding.

fcapri
junior lid

Bericht door fcapri » 18 sep 2017, 15:14

die zever zeg ik over je eerste zien. "Je blijft bijna letterlijk onder de radar van het andere verkeer. "

die dingen zijn quasi even groot als een sportauto. een triump spitfire zijn dan ook gevaarlijk?
ik heb 9jaar met dit ding van 2.5ton leeggewicht rondgereden en ben over geenenkele 'kleinere' auto gereden. ik kan ook zeggen dat al die kleine autos gevaarlijk zijn want ik zie ze niet voor, rechts of achter mij

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodg ... 2_5072.jpg

als die 'fietswielen' niet geschikt zijn, dan is een koersvelo dat ook niet en kan je evengoed alle fietsen van de baan halen.
mijn huidige topsnelheid staat op +70km/h met zo een 25jaar oude velomobiel, en op dat stuk stak ik een moto voorbij. allemaal geen probleem met de wegen of de fietspaden. het gevaar zijn de autos.

ik rijd 62km/h dag met een VM, door weer en wind.
heb al 1 aanrijding gehad door wegenwerken. ben achteraan een auto gereden aan pakweg 30km/h (wegomlegging, slecht verlichte weg, zwart geparkeerd voertuig op de baan, en ik reed uiterst rechts omdat ik net gedubbeld werd door een auto). met een gewone fiets lag ik in het ziekenhuis, met mijn velomobiel had ik niks. enkel het polyester front gebarsten en het lichtglas gebarsten

duw zo een VM maar eens in je garage, dan besef je wel hoe groot zoiets is. mijn aanhangwagen was te klein.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alle ... N1824b.jpg

in vergelijking met een honda camino op diezelfde aanhangwagen
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/cami ... CN1710.JPG

het is iets vreemds op de weg, mensen zie het heel zeker, maar een automobilist houd geen rekening met andere verkeer. of je nu loper bent, fietser, motorijden....
ze zitten in hun eigen wereldje, lekker veilig. maar dat wil niet zeggen dat er geen alternatieven kunnen zijn. hoeveel mensen ken je of zijn ooit in het nieuws geweest, die zijn omgekomen toen zo een VM aangereden werd? en er zijn er een hoop aangereden, dat kan ik je al verzekeren

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 18 sep 2017, 15:29

Iets als gevaarlijk beschouwend is ook erg persoonlijk, als Ivo het gevaarlijk vind dan is dat zijn goed recht denk ik?
Als jij het veilig vindt dan mag dat ook, daarover discuteren is zonde van de tijd volgens mij?

Ik vind bijna alle wegen hier aan de CB gevaarlijk voor alle soorten fietsen en toch komt half professioneel en recreatief Vlaanderen hier trainen.
En ik sta doodsangsten uit in hun plaats :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 18 sep 2017, 22:34

janus schreef:
18 sep 2017, 15:29
Ik vind bijna alle wegen hier aan de CB gevaarlijk voor alle soorten fietsen en toch komt half professioneel en recreatief Vlaanderen hier trainen.
En ik sta doodsangsten uit in hun plaats :roll:
Vergeleken met de doorsnee Belgische wegen en chauffeurs valt het aan de CB in laagseizoen reuze mee, vrachtwagens die hun voorrang afstaan, chauffeurs die rekening houden met je bochtentraject, het betert elk jaar, maar af en toe kom je ook daar in conflict met een Vlaamse of nog erger een Engelse chauffeur.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 sep 2017, 12:05

fcapri schreef:
18 sep 2017, 15:14
die zever zeg ik over je eerste zien. "Je blijft bijna letterlijk onder de radar van het andere verkeer. "
Gelieve dan ook het vervolg van mijn tekst te lezen. Je valt de verkeerde aan. Ik ontken noch de kwaliteiten van dat ding noch de voordelen noch dat het
ding an sich een gevaar voor anderen is. Gezien de huidige verkeerssituatie is de inzittende een gevaar voor zichzelf door toedoen van externe omstandigheden.
Dat is nu eenmaal zo en idd iedereen schat voor zichzelf in of hij dat leuk vind of gevaarlijk of aangenaam of onaangenaam.
fcapri schreef:
18 sep 2017, 15:14
die dingen zijn quasi even groot als een sportauto. een triump spitfire zijn dan ook gevaarlijk?
ik heb 9jaar met dit ding van 2.5ton leeggewicht rondgereden en ben over geenenkele 'kleinere' auto gereden. ik kan ook zeggen dat al die kleine autos gevaarlijk zijn want ik zie ze niet voor, rechts of achter mij
Wat weegt er 2.5 ton? Die torpedofiets?
Mijn huidige 4x4 break weegt belange nog geen 2.5 ton.
Een Triumph Spitfire weegt nauwelijks 800 Kg en is, bij een aanrijding, idd ook gevaarlijk voor de inzittenden. Plooit bijeen als een blikje bij een aanrijding.
(ps. was mijn eerste auto dus niet van horen zeggen).

fcapri
junior lid

Bericht door fcapri » 19 sep 2017, 14:08

ik val niemand aan.
ik zeg dat het zever is dat die velomobielen onder de radar vallen van het andere verkeer. die dingen zijn groot genoeg om op te merken. maar als je niet uit je doppen kijkt, dan zie je zelf een traktor niet aankomen.

persoonlijk vind ik zo een VM veiliger dan een gewone fiets. bij een aanrijding van een fiets, heb je zowieso iets gebroken (hoogstwaarschijnlijk arm of been).
bij zo een vm zal die de slag opnemen en kom je eruit met een paar blauwe plekken (al genoeg gezien op het ligfietsenforum). ik spreek ook al uit ervaring dat die dingen tegen een slag kunnen.
ondersteuning bij die dingen is wel aan te raden als je bergop gaat. de mijne zit tegen de 50kg aan, en dan kruip je letterlijk aan 10km/h bergop. mijn collega die een veel jongere VM heeft rijd met gemak 16-18km/h op dezelfde bergop. zijn VM is dan ook maar een 30kg meer.
ondersteuning tot 25km/h is wel een voordeel bij acceleren vanuit stilstand en bergop rijden. voor de rest van de tijd heb je dat niet nodig omdat je toch boven de 30km/h rijd.

die 2,5ton was mijn pickup waar ik 9jaar mee heb gereden. om precies te zijn was die 2465kg leeggewicht. daar kunnen om menig auto onder de wielen (ex militair voertuig). vanuit standpunt van een 4x4 rijder, kan je dan ook zeggen dat elke andere auto een gevaar is voor de inzittende

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 sep 2017, 21:58

Ik geloof wel in dit type voertuig maar onze wetgeving is er totaal niet klaar voor. :?
http://www.bruzz.be/nl/actua/snelheidsd ... n-80-kmuur
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 sep 2017, 17:19

Het probleem is niet de wetgeving maar de bestuurders die de wetgeving proberen te omzeilen.
Anders heb je geen "verborgen knopje nodig".
80 km is 80 km met welk voertuig je deze snelheid ook haalt. Zolang onze wegen alleen voorbereid zijn op
gemengd verkeer moet een bestuurder van een voertuig dat 80 km/uur haalt de nodige kennis bezitten om dit
op de openbae weg te besturen en niet over "verborgen knopjes" beschikken om dit te omzeilen.

fcapri
junior lid

Bericht door fcapri » 22 sep 2017, 05:30

mooi dat die link dus passeert. weet je dan ook het vervolg verhaal?
die kerel is vrijgesproken en heeft enkel een boete gehad voor op de busstrook te rijden terwijl dit niet mocht
een velomobiel me zithoogte minder dan 40cm valt niet onder de verordering van pedelecs en blijft dus een rijwiel. ongeacht hoe snel die gaat

https://sites.google.com/site/agendafie ... /wetgeving

je hebt ook geen motor nodig om 60-70km/h te halen met een VM, licht bergaf is ook voldoende
https://www.youtube.com/watch?v=oPMfbFY7YH4

Plaats reactie