jsbeeckm schreef: ↑23 jan 2018, 15:45
Ik heb even de prijs opgezocht van zo'n Stromer ST2 solar impulse
Ik heb mijn speedpedelec twee jaar geleden gekocht aan 2700 euro. Vandaag de dag vind je vrijwel geen modellen meer tegen zo'n prijs. Een fiets van 7000 euro zou ik persoonlijk nooit kopen. Het motorvermogen is dan wel wat hoger (500W <-> 350W), maar wegens de niet-lineariteit van de luchtweerstand ga je niet echt zoveel sneller lijkt mij.
De ST1, die uit productie gaat en slechts een batterij van 500 kWh heeft (waar geen upgrade van mogelijk is) kan je in de uitverkoop nog vinden rond de 2700-2800 euro.
Het gaat bij de ST2 niet zozeer om de motor maar om de dubbele capaciteit van de batterij.
Uiteraard zou ik zo'n fiets niet zelf kopen.
Het gaat om een lease op 48 maanden. Kost persoonlijk dan niets (als de offerte tenminste meevalt want eerst beloofd voor zaterdag, dan maandag, vandaag telefoon gekregen dat ze binnen het half uur zou opgestuurd worden en nog niets gezien.

).
Per km levert het dan nog eens 23 cent op of 15 €/dag.
Ik overweeg om met dat bijeen gefietste bedrag (en in de winter de overschot van de PV) ook een hybride (benzine/batterij) aan te schaffen en daar de batterij (7-8 kWh) dan mee vol te tanken. Enig nadeel is dat er in hybride praktisch maar één model te kiezen is (Mini Countryman). En daar kan dan weer geen trekhaak op.

. De alternatieven zijn dan weer handgeschakelde diesels (benzine en diesel automaat zijn fiscaal nog steeds oninteressant).
Vanuit milieustandpunt is zo'n hybride natuurlijk totale nonsens (verbruikt op papier 2.3 liter benzine, vandaar fiscaal nog steeds zeer voordelig maar als ik het een en ander lees en uitreken komt ie makkelijk op 7-8 liter benzine/100 km).
België is dus lang nog niet klaar voor de overschakeling.