Heb zelf een riese und Müller charger gt. Zeer comfortabel door zadelpen die veert, dikke banden en verende voorvork. Je kunt er ongeveer 40 mee halen zonder veel moeite. Bestaat ook in een versie 25/uur. Als je echt constant 45 wil kunnen halen moet je een Stromer voor 2 tot 3 x de prijs kopen.
18km is perfect te doen op 1 batterij. 1 batterij gaat ongeveer 40 km mee op turbo modus.
Heb zelf ook de Cobi navigatie erop: een houder die past op de bestaande houder van Bosch. Daarin stop je je smartphone die vervolgens alle functies van het normale scherm overneemt incl bediening met knopjes. https://get.cobi.bike/be_en/?acc=acded6 ... tore=be_en
Met 40 km/h
- bartgo
- Master lid
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
- Installatie Land: België
- toska
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 03 sep 2015, 07:54
- Installatie Land: België
- Locatie: buggenhout
- Contacteer:
Re: Met 40 km/h
Wat is in feitelijk de beste merk wat een elektrische fiets betreft? neem je liefst een voor of achteraandrijving?
- bartgo
- Master lid
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
- Installatie Land: België
Met 40 km/h
Voorwiel motor is een nee vanwege instabiliteit. Midden of achter is kwestie van smaak en budget.
- Loded
- Senior lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 23 dec 2014, 17:43
- Installatie Land: België
Re: Met 40 km/h
Ik rijd al bijna 10 jaar elektrisch naar het werk en tegenwoordig zelfs met een fiets die regelmentair in orde is
. Je rijdt toch wat sneller, bandenspanning is dan toch wel van belang. Verder zou ik vandaag kiezen voor een fiets met middenmotor, het is namelijk een stuk eenvoudiger om een band te herstellen als er geen motor in het wiel gemonteerd zit. Toen mijn fiets maakte bestond die optie nog niet.
Een paar tips :
- Kies voor kwalitatieve buitenbanden met kevlar versterking. Om geen reclame te maken, ik vind de beste prijs/kwaliteitsverhouding bij Schwalbe Marathon plus.
- Kies voor kwalitatieve binnenbanden. Hiervoor gebruik ik banden van Decathlon (zelfdichtend) of van Michelin.
- Vul je binnenband op met 'bandenherstelkit' die je kan kopen voor de auto. Het spul is hetzelfde als wat ze in kleine verpakking verkopen voor fietsen, maar véél goedkoper. Door preventief de binnenband te vullen, raak je in de meeste gevallen wél nog thuis als je lek rijdt (behalve als het om een scheurtje gaat of een defekt rond het ventiel.
Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.
Ik herstel geen binnenbanden maar vervang meestal de hele band.
L.

Een paar tips :
- Kies voor kwalitatieve buitenbanden met kevlar versterking. Om geen reclame te maken, ik vind de beste prijs/kwaliteitsverhouding bij Schwalbe Marathon plus.
- Kies voor kwalitatieve binnenbanden. Hiervoor gebruik ik banden van Decathlon (zelfdichtend) of van Michelin.
- Vul je binnenband op met 'bandenherstelkit' die je kan kopen voor de auto. Het spul is hetzelfde als wat ze in kleine verpakking verkopen voor fietsen, maar véél goedkoper. Door preventief de binnenband te vullen, raak je in de meeste gevallen wél nog thuis als je lek rijdt (behalve als het om een scheurtje gaat of een defekt rond het ventiel.
Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.
Ik herstel geen binnenbanden maar vervang meestal de hele band.
L.
- declerck
- Senior lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 17 mei 2013, 18:11
- Installatie Land: België
Re: Met 40 km/h
Heb e-bike met voorwielmotor.
Voorwielmotor geeft goede gewichtsverdeling als de batterij in het bagagerek is geplaatst.
Banden slijten gelijkmatiger (vooraan door motor, achteraan door spierkracht).
Ketting ziet minder af dan bij middenmotor.
Voorwielmotor is goedkoper.
Nog geen gevoel gehad van instabiliteit. Wat bedoel je eigenlijk?
Zal binnenkort de buitenvoorband vervangen en dan kan ik zeggen als dat een probleem is met de voorwielmotor.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
- toska
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 03 sep 2015, 07:54
- Installatie Land: België
- Locatie: buggenhout
- Contacteer:
Re: Met 40 km/h
Aan een budget zou ik alvast niet kijken, maar dan moet het eentje zijn die jaren kan meedraaien waar je toch de eerste jaren geen kosten aan hebt?
of tenzij het aan mezelf zou liggen.
toska
-
- VZW erelid
- Berichten: 963
- Lid geworden op: 18 mei 2013, 14:37
- Installatie Land: België
- Locatie: Tussen Putte en Santa Pola
Re: Met 40 km/h
Zeker geen voorwielmotor nemen! Heb zelf een vrouw onderuit zien gaan op een demonstratiedag, met lichamelijke schade tot gevolg. Iedereen bleef rechtop in de sneeuw, behalve de voorwielmotors.
Nu gaat mijn voorkeur naar een middenmotor. Je moet het geluid van de Bosch-motor er wel bij nemen. Shimano is wel wat stiller, tot zelfs geruisloos.
Nu gaat mijn voorkeur naar een middenmotor. Je moet het geluid van de Bosch-motor er wel bij nemen. Shimano is wel wat stiller, tot zelfs geruisloos.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!
Power to the people!
- Adeo
- Senior lid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 19 jun 2013, 21:53
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Exloo
Re: Met 40 km/h
Stegero, je geeft het al aan, op een demo dag, mag je er dus vanuit gaan dat dit mensen zijn die wel eens willen weten hoe dit rijd.
We hebben al jaren E bikes met voorwiel motor, je moet het leren en aanvoelen en dan is er totaal geen probleem.
Wij zijn dik tevreden, maar je moet goed opletten in welke stand de ondersteuning staat en in welke versnelling.
We hebben al jaren E bikes met voorwiel motor, je moet het leren en aanvoelen en dan is er totaal geen probleem.
Wij zijn dik tevreden, maar je moet goed opletten in welke stand de ondersteuning staat en in welke versnelling.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°
- viaviavia
- Senior lid
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 26 mei 2013, 18:43
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Met 40 km/h
In de pekel gaan rijden dat moet je vooral gaan doen, zeker met een E-bike.stegero schreef: ↑14 aug 2017, 19:42 Zeker geen voorwielmotor nemen! Heb zelf een vrouw onderuit zien gaan op een demonstratiedag, met lichamelijke schade tot gevolg. Iedereen bleef rechtop in de sneeuw, behalve de voorwielmotors.
Nu gaat mijn voorkeur naar een middenmotor. Je moet het geluid van de Bosch-motor er wel bij nemen. Shimano is wel wat stiller, tot zelfs geruisloos.
- toska
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 03 sep 2015, 07:54
- Installatie Land: België
- Locatie: buggenhout
- Contacteer:
Re: Met 40 km/h
Heb hier al veel meningen gelezen en die wat uiteen lopen, daarom zal ik nog wat wachten om er eentje aan te schaffen dat ik zeker wel zal doen. 

- viaviavia
- Senior lid
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 26 mei 2013, 18:43
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Met 40 km/h
Wederkerend refreintje, wees maar zeker dat de oorzaak van zoveel pech het stuntelig vervangen van de binnenband is.Loded schreef: ↑21 jul 2017, 17:27 Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5773
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Met 40 km/h
Fietsvergoeding nu ook voor speed pedelec.
Nu nog zo'n ding vinden dat tegen 40 km/uur een actieradius heeft van 80 km.
Dan wou WW verkeer echt gratis zijn.
Uiteraard gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een Merida. Maar die hebben maar een accu van 500 Wh.
Zou dat voldoende zijn?
Nu nog zo'n ding vinden dat tegen 40 km/uur een actieradius heeft van 80 km.

Dan wou WW verkeer echt gratis zijn.
Uiteraard gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een Merida. Maar die hebben maar een accu van 500 Wh.
Zou dat voldoende zijn?
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
- bartgo
- Master lid
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
- Installatie Land: België
Met 40 km/h
40/uur en 80 km actieradius berekent: stromer. Maar ze vragen toch wat onderhoud. Ik heb zelf een 40/uur van riese & muller (charger gt). Veel comfort maar slechts 40km rijbereik op turbo stand. Er is geen onderhoud omdat de ketting vervangen werd door een riem.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 5773
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Met 40 km/h
Stromer: ziet er leuk uit maar ook de prijs van een stevige motorfiets. 

5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
- declerck
- Senior lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 17 mei 2013, 18:11
- Installatie Land: België
Re: Met 40 km/h
Ik heb een batterij van ongeveer 600 Wh.ivob schreef: ↑07 okt 2017, 13:29 Fietsvergoeding nu ook voor speed pedelec.
Nu nog zo'n ding vinden dat tegen 40 km/uur een actieradius heeft van 80 km.![]()
Dan wou WW verkeer echt gratis zijn.
Uiteraard gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een Merida. Maar die hebben maar een accu van 500 Wh.
Zou dat voldoende zijn?
Op stand 3 (motor 200 W, snelheid een 30 km/h) kan ik een 70 km rijden.
Op stand 4 (motor 300 W, snelheid een 34 km/h) kan ik een 50 km rijden.
Op stand 5 (motor 500 W, snelheid een 38-40 km/h) kan ik een 30 km rijden.
Mijn traject is een 26 km enkel naar het werk. Zelf speel ik een beetje met de standen. s' Morgens meestal wind mee, dan rij ik op stand 3 en kan ik ook een 34 km/h rijden. s'Avonds meestal wind tegen. Dan stand 4 het eerste gedeelte en stand 5 laatste gedeelte.
Gemiddeld rij ik een 50 minuten over 26 km heen (31 km/h) en 55 minuten terug (28 km/h).
Bepaalde stukken (bebouwde kom) kun je zeker geen 40 km/rijden.
Dan nog overwegen, rode lichten, enz.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25