Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 01 jun 2016, 10:52

Uh? Maar als de nummerplaat er niet ophangt is hij logischerwijs toch ook niet gekend?
Op uw identiteitskaart staat toch geen link met uw fiets?

achibula
junior lid

Bericht door achibula » 01 jun 2016, 11:09

@ivob

Je nummerplaat is dan gelinkt aan een chassisnummer en dus allebei gekend bij de verschillende diensten.
Als je staande wordt gehouden bij een eventuele routinecontrole bij de politie dan kunnen zij zien dat de geleverde nummerplaat niet op de fiets is bevestigd door een naam of een chassisnummer in te geven bij DIV!!! Dan heb je pas problemen door een geleverde nummerplaat wetens en willens niet te gebruiken.
Beter doen zoals ik: speed pedelec verzekeren bij Callant verzekeringen op chassisnummer, helm dragen en rijbewijs hebben. Navraag gedaan bij de lokale politie en die bevestigd het verhaal: beter wachten tot er definitieve kleine nummerplaten beschikbaar zijn om je fiets in te schrijven.

Groetjes,

een fervente speed pedelec gebruiker

quiller
lid

Bericht door quiller » 05 jun 2016, 01:36

Ik heb het gevoel (verbeter mij als ik fout ben) dat hier verkeerde termen gebruikt worden :
- 45 km per uur = e-bike (geen speed pedelec!!!!)
- 25 km per uur = pedelec.

achibula
junior lid

Bericht door achibula » 05 jun 2016, 11:37

@quiller

Speed pedelec is wel degelijk een correcte technische term want met het woord e-bike wordt in feite het model electrische fiets bedoeld met een "gashendel" waar je niet hoeft mee te trappen om een aandrijving te verkrijgen. Een PedElec zegt het al helemaal: pedaal EN electrisch tezamen!!!

quiller
lid

Bericht door quiller » 05 jun 2016, 12:11

achibula schreef:@quiller

Speed pedelec is wel degelijk een correcte technische term want met het woord e-bike wordt in feite het model electrische fiets bedoeld met een "gashendel" waar je niet hoeft mee te trappen om een aandrijving te verkrijgen. Een PedElec zegt het al helemaal: pedaal EN electrisch tezamen!!!
mss dat het technisch klopt maar ik meende dat er in de wetgeving (en das toch wel belangrijk om misverstanden voor potentiële kopers te vermijden) wel degelijk dat verschil gemaakt wordt. Ik zoek het straks op!!!
Laatst gewijzigd door quiller op 05 jun 2016, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.

achibula
junior lid

Bericht door achibula » 05 jun 2016, 12:20

@quiller

Veel succes met "de wetgeving"?! Er is NIETS klaar voor 1 januari 2017 wanneer de Europese regelgeving voor alle electisch en anderen aangedreven fietsen in voege gaat!!!
Nu is ALLES voorlopig grijs gebied. Alles mag en alles kan: het wilde westen dus! BV. Plaats van een pedelec en/of speed pedelec op het fietspad in de bebouwde kom en erbuiten? Welke max snelheden op het fietspad? Helmplicht voor welke fietsen en welke CE nummer van helm, verzekeringsplicht voor welke fietsen, inschrijvingsplicht voor welke fietsen, enz. enz...... Er komt nog heel wat op ons af. Ik ben er alvast klaar voor!

quiller
lid

Bericht door quiller » 05 jun 2016, 12:33

achibula schreef:@quiller

Veel succes met "de wetgeving"?! Er is NIETS klaar voor 1 januari 2017 wanneer de Europese regelgeving voor alle electisch en anderen aangedreven fietsen in voege gaat!!!
Nu is ALLES voorlopig grijs gebied. Alles mag en alles kan: het wilde westen dus! BV. Plaats van een pedelec en/of speed pedelec op het fietspad in de bebouwde kom en erbuiten? Welke max snelheden op het fietspad? Helmplicht voor welke fietsen en welke CE nummer van helm, verzekeringsplicht voor welke fietsen, inschrijvingsplicht voor welke fietsen, enz. enz...... Er komt nog heel wat op ons af. Ik ben er alvast klaar voor!
Bwa er is toch wel één en ander te vinden hoor... Betreffende snelheid op fietspad - jaagpad etc : max 30 km per uur... maar dat weten heel weinigen ...

Ik was dus fout. speed pedelec bestaat wel degelijk. Echter ook e-bike blijkt te bestaan volgens de wetgever. Hierbij een mooi overzicht van de huidige (wettelijke) stand van zaken : http://www.egear.be/elektrische-fiets-wetgeving/

achibula
junior lid

Bericht door achibula » 05 jun 2016, 12:58

@quiller

Dat klopt volledig wat je zegt!!
Maar toch blijft er veel onduidelijkheid zolang de wetgever geen duidelijkheid schept. bv. Mag je met een speed pedelec op bv. op een fietspad dat vroeger een oude spoorweg was waar enkel en alleen het verkeersteken van fietspad staat? Volgens de huidige verkeerswetgeving niet want met een bromfiets klasse B (waaronder voorlopig de speed pedelec valt bij gebrek aan wetgeving!!!) is dit verboden! Toch rijd ik hierop (weliswaar aan een "normale" snelheid zodat je andere weggebuikers niet in gevaar brengt) want anders kan ik geen enkel fietsenkooppunt meer rijden?! En ga zo maar verder!

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 29 jun 2016, 10:24

quiller schreef:
achibula schreef: Betreffende snelheid op fietspad - jaagpad etc : max 30 km per uur... maar dat weten heel weinigen .../
Potver, dan ben ik dagelijks in overtreding, mijn elektrische fiets houdt op met ondersteunen bij een snelheid van 27, maar bijna altijd ga ik met een vaartje van 31 naar en terug van werk.
En ik durf niet om te kijken of er politie is met die snelheid :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat ze de Joop Zoetemelkjes maar aanpakken, en niet de personen die naar het werk fietsen.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 jun 2016, 20:50

Tja, waar het 50 is voor de auto's ga ik met mijn snelle e-fiets meestal aan 45 per uur ertussen rijden, en zeker als ik als het fietspad verboden is voor bromfietsen type B. En als er geen alternatief is, dan zet ik de ondersteuning helemaal uit. Maar ik moet zeggen dat ik dan nog 30 à 32 km/h haal...
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 19 jul 2016, 09:34

Probleem is dat men alles kapot maakt betreft de wetgeving? als je met snorfiets (klasse a) rijd aan 25 km per uur dan heb je geen rijattest, verzekering, helm nodig.
Nu met die elektrische fietsen die meer dan 30 kunnen rijden, natuurlijk dien je mee te trappen, dit zal ons eens duur te staan komen m.o.a (helm verzekering,rijattest)
Voor mensen die een rijbewijs reeds hebben is dit geen probleem deze mogen er dan mee rijden.Maar er zijn 10% van onze bevolking die dat niet hebben dus die moeten dan allemaal achter een rijattest, een verzekering of helm geen probleem dat heb je op een paar minuten.Als men allemaal eens aan de opgelegde snelheid (25 km per uur) houd dan kunnen die andere 10% zich ook eens eentje kopen zonder die meerkost? maar sorry dat lappen de andere aan hun laars?
Waarom schrijf ik dat in 1984 heb ik een rijattest behaald (19 op 20) voor een klasse b enkele jaren later is er de europese rijbewijs gekomen en ik dacht dat ik mijn rijattest niet moest laten veranderen, volgens mij is dat geen rijbewijs tussen een rijbewijs en rijattest is een groot verschil? dus in 2012 wou ik een bromfiets aankopen toen zei die verkoper dat die rijattest niet meer geldig was, dus ik daarmee aan de gemeente en inderdaad telt niet meer, conclusie voor een elektrische fiets zal ik weer naar de rijschool moeten voor een stom papiertje.Terwijl iedereen weet dat men maar 25 km mag rijden? dus dat is een ander een loer draaien vind ik persoonlijk sorry als dit zo cru overkomt, maar maak me daar kwaad in

toska

achibula
junior lid

Bericht door achibula » 19 jul 2016, 11:01

Even voor de duidelijkheid:

Voor pedelecs met ondersteuning tot 25km/h zal men nooit enig rijbewijs moeten hebben alsook geen helmplicht en verzekering BA!!!
Voor speed pedelecs met ondersteuning tot 45km/h daarentegen wel (zeker vanaf 1januari 2017 wanneer de europese regelgeving wordt ingevoerd)

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 19 jul 2016, 13:22

achibula schreef:Even voor de duidelijkheid:

Voor pedelecs met ondersteuning tot 25km/h zal men nooit enig rijbewijs moeten hebben alsook geen helmplicht en verzekering BA!!!
Voor speed pedelecs met ondersteuning tot 45km/h daarentegen wel (zeker vanaf 1januari 2017 wanneer de europese regelgeving wordt ingevoerd)
thanks ;-)

chucker
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door chucker » 20 jul 2016, 13:28

Spijtig genoeg is er ook geen fietsvergoeding voor een speed pedelec. Omdat die door de wetgever niet wordt gecatalogeerd als fiets.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 20 jul 2016, 15:28

Tja, ik krijg nog gewoon een fietsvergoeding, is voor mij (en voor mijn werkgever) gewoon een fiets hoor. En dat zijn uiteindelijk ook geen grote bedragen hé.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Plaats reactie