Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3150
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 07 okt 2017, 18:20

Ok bedank dan weet ik genoeg.
Gezien ik 32 km enkel moet overbruggen is het dus niet doenbaar om er binnen een uur te geraken, als ik er al geraak.
Dus voorlopig geen optie als vervanging voor een motor of gewone fiets (zeker niet tegen de genoemde kostprijzen). .

Gebruikersavatar
bartgo
Senior lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door bartgo » 07 okt 2017, 22:28

Ivo, inderdaad, 32 is nogal veel zeker als je geen tweede batterij wil meesleuren. Met een stromer zou het te doen moeten zijn maar toch niet zo evident.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3150
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 07:13

Nog maar even wachten op de vooruitgang van de technologie dus maar tegen dan zal het ook niet meer nodig zijn.
Blijkbaar mag je er ook niet mee op een fietsosterade (?) dus moet je nog omrijden ook tussen het autoverkeer door.
En bijna 9000 € gaan investeren in iets dat U nauwelijks 30 km (H/T is wel 65 dus dat is al niet meer kantje/boordje maar "zeker niet") ver kan brengen is er een beetje over.

Gebruikersavatar
Steven DCr
Senior lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 jan 2015, 21:47
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door Steven DCr » 08 okt 2017, 08:33

wij rijden met kalkhoff , batterij van 612wh. onze actieradius is tussen 50 en 65 km als je constant hard wil rijden. als je soms wat mindert, zoals in t stad haal je zelfs 80km.veel hangt ook af van je conditie en vooral gewicht.

Gebruikersavatar
bartgo
Senior lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door bartgo » 08 okt 2017, 09:35

Steven, je zal alleszins stevig moeten meetrappen. Een bosch motor geeft helaas niet zo veel power. Mijn charger gt van r-m is zeer comfortabel maar ik lever dus in op afstand en beetje op snelheid al valt dat goed mee. Ik hou van comfort en vooral onderhoudsvrij. Nieuwprijs 4400 euro maar als je uitkijkt rond 3000 bijna nieuw.

Ivob: heen en terug dan moet je bijna altijd op het werk kunnen laden (lader dus meenemen)

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3150
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 10:18

Hoe zou jij het vinden als iedereen zijn auto aan jouw benzinepomp zomaar kwam voltanken?
Dat zou iedereen ongepast vinden (om het beleefd te houden).
Maar als iedereen zijn elektrisch vervoermiddel overal gratis zou inpluggen vindt men dat ineens doodnormaal?
De gemiddelde speedpedelec weegt zo'n 20 kg. Een accu zo'n 5 Kg. Als je dan nog een reserve accu (wat gesuggereerd werd) zit je
met een "fiets" van ongeveer 30 kg.
Conditie noch gewicht (60-70Kg) zijn een rem. Ik doe die afstand gerust met een gewone fiets. Probleem is dat met een racefiets (dan haal ik een
gemiddelde van 27 km/uur) je te dikwijls lek rijdt en met een MTB haal ik maar een gemiddelde van 22 km/uur. Inclusief douche, aan- en uitkleden en wat reserve voor pech ben je enkel dan zo'n 2 uur kwijt of vier uur per dag. Dat is goed voor een keer maar teveel tijdverlies op regelmatige basis.
Met een auto ben ik 45-90 minuten onderweg en met een motorfiets 35-45 minuten.
Meer dan een uur per enkele verplaatsing wil ik niet spenderen. Speedpedelec was tot nu toe financieel geen optie gezien het duurder uitkwam dan een
motorfiets (100% fiscaal aftrekbaar - fiets 0 en geen fietsvergoeding.
Gezien speedpedelec nu fiscaal wel binnen bereik kwam ben ik beginnen te tellen. Maar blijkbaar heeft het nog dezelfde nadelen als een e-car. Om de gebrekkige
actieradius naar een aanvaardbaar niveau te tillen kost het onevenredig veel geld. Idem met de snelheid. Als je je binnen een realistische tijd van A naar B wil verplaatsen
zakt de actieradius weer zodanig dat het geen realistische investering meer is.
Tot nu toe blijft de motor op fossiele brandstof dus nog het beste alternatief voor WW verkeer (een e-motor is in hetzelfde bedje ziek, kost drie keer zoveel als zijn fossiele tegenhanger en in je vrije tijd kan je hem nog niet niet gebruiken wegens gebrek aan realistische actieradius).

Met 40 km/uur is tot nader order dus blijkbaar meer een kortstondig piekgegeven dan een in de praktijk bruikbaar gegeven.

Gebruikersavatar
declerck
Senior lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 mei 2013, 18:11
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door declerck » 08 okt 2017, 12:17

ivob schreef:
08 okt 2017, 07:13
Nog maar even wachten op de vooruitgang van de technologie dus maar tegen dan zal het ook niet meer nodig zijn.
Blijkbaar mag je er ook niet mee op een fietsosterade (?) dus moet je nog omrijden ook tussen het autoverkeer door.
En bijna 9000 € gaan investeren in iets dat U nauwelijks 30 km (H/T is wel 65 dus dat is al niet meer kantje/boordje maar "zeker niet") ver kan brengen is er een beetje over.
Ik heb een bestaande fiets omgebouwd naar een speed pedelec met batterij 600 Wh voor een 1000 € (batterij : 600 €, voorwiel+voorwielmotor 350 €)
Gemiddeld denk ik een 600 km per maand te rijden met de pedelec. Dus een 150 € aan fietsvergoeding en brandstofbesparing per maand.
Kosten: 1 bandenset per jaar, 1 kettingset per jaar, remblokjes, accu na 4 jaar?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Gebruikersavatar
Steven DCr
Senior lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 jan 2015, 21:47
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door Steven DCr » 08 okt 2017, 20:00

Beste,

Ter info voor de geïnteresseerden.

Mijn gemiddelde snelheid is 32 km/u. Het klopt wel dat je geen non stop 40km/u kan rijden. Maar dat doe je met een brommer of auto ook niet...
Je moet realistisch denken en dan is mijn ervaring na 3-4 jaar en 2 verschillende pedelecs dat je ongeveer 5 à 6 km/u sneller rijdt gemiddeld dan met je koersfiets. Dat is niet slecht maar verwacht ook geen mirakels. Op mijn kalkhof staat ook een gates riem en dat is zeker een aanrader. Mijn eerste pedelec was met een gewone ketting en daar had ik regelmatig last van het feit dat hij wat rekte. Elke 500 km moest ik hem wat opspannen (was een naafsysteem). Nu al 3500 km gereden met de gates en nog niet aan moeten doen.
Je rijdt vooral makkelijker op bergop en met wind tegen, op vlakkere stukken is de winst beperkt. Mijn ervaring is dat je vooral minder traspireert, niet zozeer omdat je minder hard trapt (ik duw gewoon even hard als op mijn koersfiets maar krijg er gewoon meer power voor terug - maar dat is ieder zijn goesting) maar omdat je sneller rijdt en dus meer wind op je lichaam krijgt en dus meer afkoelt denk ik? Gemiddeld rijdt ik tussen de 36 -37 km/u met af en toe eens 40 maar evengoed eens 30-32. Afhankelijk van de omstandigheden. Ik rij 3 à 4x per week 70 km dag. Succes ermee!

PS: er bestaan inderdaad al goede zelfbouwkits alsook installateurs die het voor jou doen voor relatief weinig geld. Zie vooral als je die optie kiest dat je een sterke stevige fiets koopt want aan die snelheid mag het een stevige paar banden, stevig kader en een goed paar remmen zijn. Enig nadeel is de conformiteitspapieren die je niet krijgt op zelfbouwmodellen en je er dus moeilijk een verzekering en al helemaal moeilijk een nummerplaat voor krijgt. Maar ik ben geen politieagent, ieder doet wat hij wil...

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3150
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 20:35

Rij je die 70 km met een gemiddelde van 32 op één lading?
Het probleem met een niet verzekerde/comforme fiets is niet zozeer een toevallige controle/boete/inbeslagname maar een ongeval waar je in
betrokken bent. Dan deed je al niet meer wat je wou want de gevolgen kunnen ook voor de tegenpartij zijn.
Niet verzekerd/comform rijden is dus, persoonlijk, ook geen optie.
Het is ook geen kwestie van "geld" an sich (voorkeur gaat naar lease). Er moet ook iets bruikbaars tegenover staan. M.a.w. er moeten genoeg voordelen en zo weinig mogelijk nadelen verbonden zijn aan een overschakeling.
Transpireren (douche voorhanden) en ketting spannen (idem aan een motorfiets) ervaar ik niet als nadelen.

Gebruikersavatar
Steven DCr
Senior lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 jan 2015, 21:47
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door Steven DCr » 09 okt 2017, 08:40

In de zomer haal ik die 70km inderdaad op 1 lading. Maar in de winter zakt die radius door de koude naar 50-60. ik rij ook meestal op power stand, zo rij je vlotjes 36-38 km/u. Je kan ook op turbo, dan ga je makkelijker richting 40 km/u maar dan zakt je radius snel naar 40-45 km. Persoonlijk vind ik constant op die turbo rijden ook niet nodig en soms zelfs niet aangenaam. In sommige situaties is hij soms te schietig dan. Bovendien raden ze af om constant non stop op de hoogste stand te rijden. Het is als met een wagen op het hoogste toerental non stop rijden. Ikzelf heb er geen last van. 36-38 km/u vind ik best aangenaam rijden en het gaat goed voorruit. Het is wel geen aanrader voor dat soort batterijen om ze constant leeg te rijden, naar verluid gaan ze dan minder lang mee? ikzelf laad op het werk eens op en dan ben je altijd op je gemak. Bij de strômers heb je nu een batterij van 800 wh denk ik (dus die gaat nog verder) en die motor heeft als enige 500 watt (daardoor haal je nog makkelijker 40 km/u), maar de prijs is er ook naar en qua comfort niet echt super vind. Bij mij zit er een vering op de voorste vork en op de Belgische wegen als je tegen 36-40 km/u rijdt, is dat geen overbodige luxe hoor... Je kan bij de strömer ook een vering in optie nemen maar op den duur heb je een kleine wagen gekocht en het blijft maar een fiets hé.
Maar ieder zijn goesting ...

Gebruikersavatar
Loded
Senior lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 dec 2014, 17:43
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door Loded » 23 nov 2017, 11:36

viaviavia schreef:
18 sep 2017, 22:42
Loded schreef:
21 jul 2017, 17:27
Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.
Wederkerend refreintje, wees maar zeker dat de oorzaak van zoveel pech het stuntelig vervangen van de binnenband is.
Ja natuurlijk heb je gelijk. Daarom dat ik ook die spijkertjes uit mijn band mag vissen.

L.

Gebruikersavatar
ivanacke
Master lid
Berichten: 1481
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:34
Installatie Land: België
Locatie: Assenede

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivanacke » 28 dec 2017, 11:13

de elektrische fiets kwam in het beeld na het dodelijk ongeval van de 41 jarige vrouw.
Dat er iets dient te gebeuren staat vast. Me 45 km/h over een fietspad rijdend onverantwoord.
Als je als weggebruiker een fietspad of rijweg dient te kruisen en er komt een speed elektrische fiets aan is quasi onmogelijk zijn snelheid in te schatten.
mogelijks kan men die super bikes met uitrusten met een zwaailicht zodat ze zich kenbaar maken. ik kom eraan met hoge snelheid
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Gebruikersavatar
frakke
lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 dec 2017, 17:14
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door frakke » 28 dec 2017, 14:32

Zoals ik eens gehoord had in Nederland moeten ze op de baan rijden zouden ze hier ook beter doen! Alhoewel :?:

Gebruikersavatar
Steven DCr
Senior lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 jan 2015, 21:47
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door Steven DCr » 29 dec 2017, 21:27

Ik lees hier vooral jammere kortzichtige reacties. Of beter, reacties van mensen die zelf geen ervaring hebben met speedbikes. Ja, ze kunnen sneller en ja je moet er verantwoord meer leren rijden maar iedereen doet steeds alsof ze alleen maar 45km/u rijden. Ik rij al 3 jaar ermee naar het werk en kan je met gerust hart zeggen dat je heel zelden 45 km/u haalt, een normalere snelheid voor een is eerder 32-35 km/u. Afhankelijk van de wind en weg kan dat eens heel even naar 36-37 gaan. 45 is zeldzaam in bergaf, maar dat doe ik daar met een gewone fiets ook hoor. Het klopt ook dat er merken, eigenlijk maar 1tje-maar dit terzijde, zijn die iets meer power hebben maar diegene die beweren dat ze 20 of 30 km lang aan zo'n snelheid rijden zijn leugenaars. Je doet nog steeds een basisinspanning, hij rijdt niet vanzelf hoor, de inspanning is enkel makkelijker. En ook pedelecs staan eens voor een rood licht of moeten eens stoppen of vertragen of een verantwoorde bocht nemen, dat doe je ook allemaal niet aan zotte snelheden hoor. Niet vergeten dat je met een fiets van 22-25 kg rijdt.

Ik ga ook niet flauw doen en beweren dat er geen gevaar kan zijn maar wat doe je dan met koersfietsen? Die rijden ook 30-35 km/u op een dun tubeken en een getrainde zelfs 40km/u. Deze hebben vaak zelfs geen bel, laat staan een deftige reflector of licht.
Of bv de nieuwe tendenzen: zo'n monowiel dat makkelijk 20-25 km/u haalt, sommigen halen zelfs 35 km/u en af en toe zelfs 50 km/u ze rijden zowel op het voetpad als de fietsbaan. Hebben helemaal niets gemeen met een fiets en kunnen zelfs niet deftig remmen of uitwijken. Dit is voor mij pas een echte bromfiets want ze moeten zelfs niet trappen, helm? Nummerplaat ? verzekering?
Of segways? Hoverboards? Tegenwoordig bestaan er zelfs al gemotoriseerde trottinetten tot 45 km/u...
Geen kat of domme media die erover spreekt... Wat denk je dan, dat er hier geen ongevalllen mee gebeuren?

Het is hier zeker niet mijn bedoeling de andere alternatieven neer te bliksemen, maar ik wou maar eens opnieuw aantonen dat de speed pedelecs rgelmatig des duivels worden behandeld terwijl er ook andere rijtuigen bestaan die volgens mij minstens evenveel risico inhouden en daar wordt helemaal niet over gesproken.

Is het dan beter dat de speed pedelec gebruikers terug met de auto gaan rijden, of met de brommer/moto? Voor mij persoonlijk is het het eerste degelijke alternatief voor woon-werkverkeer en alles dat er nodig is om deftig te rijden, is respect voor de andere weggebruikers en je snelheid aanpassen aan de situatie. Maar hey, is dat niet voor iedereen het geval? Zowel voor de automobilist als voor de gewone fietser of de voetganger? En wat dan met weggebruikers die meer op hun smartphone kijken dan naar de weg?
Een beetje verdraagzaamheid is misschien de sleutel en ik geef toe, er rijden zotten op de baan, dat zie ik dagelijks maar ik zie er nog veel meer in een auto's dan op een fiets hoor, dat is ook de nuchtere realiteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat de rest dan geen kwaad kan, als iedereen zich wat aan de regels zou houden en wat respect tonen voor anderen...

Gebruikersavatar
pin
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2016, 18:02
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door pin » 31 dec 2017, 17:29

Steven DCr schreef:
29 dec 2017, 21:27
Ik lees hier vooral jammere kortzichtige reacties. Of beter, reacties van mensen die zelf geen ervaring hebben met speedbikes. Ja, ze kunnen sneller en ja je moet er verantwoord meer leren rijden maar iedereen doet steeds alsof ze alleen maar 45km/u rijden. Ik rij al 3 jaar ermee naar het werk en kan je met gerust hart zeggen dat je heel zelden 45 km/u haalt, een normalere snelheid voor een is eerder 32-35 km/u. Afhankelijk van de wind en weg kan dat eens heel even naar 36-37 gaan. 45 is zeldzaam in bergaf, maar dat doe ik daar met een gewone fiets ook hoor. Het klopt ook dat er merken, eigenlijk maar 1tje-maar dit terzijde, zijn die iets meer power hebben maar diegene die beweren dat ze 20 of 30 km lang aan zo'n snelheid rijden zijn leugenaars. Je doet nog steeds een basisinspanning, hij rijdt niet vanzelf hoor, de inspanning is enkel makkelijker. En ook pedelecs staan eens voor een rood licht of moeten eens stoppen of vertragen of een verantwoorde bocht nemen, dat doe je ook allemaal niet aan zotte snelheden hoor. Niet vergeten dat je met een fiets van 22-25 kg rijdt.

Ik ga ook niet flauw doen en beweren dat er geen gevaar kan zijn maar wat doe je dan met koersfietsen? Die rijden ook 30-35 km/u op een dun tubeken en een getrainde zelfs 40km/u. Deze hebben vaak zelfs geen bel, laat staan een deftige reflector of licht.
Of bv de nieuwe tendenzen: zo'n monowiel dat makkelijk 20-25 km/u haalt, sommigen halen zelfs 35 km/u en af en toe zelfs 50 km/u ze rijden zowel op het voetpad als de fietsbaan. Hebben helemaal niets gemeen met een fiets en kunnen zelfs niet deftig remmen of uitwijken. Dit is voor mij pas een echte bromfiets want ze moeten zelfs niet trappen, helm? Nummerplaat ? verzekering?
Of segways? Hoverboards? Tegenwoordig bestaan er zelfs al gemotoriseerde trottinetten tot 45 km/u...
Geen kat of domme media die erover spreekt... Wat denk je dan, dat er hier geen ongevalllen mee gebeuren?

Het is hier zeker niet mijn bedoeling de andere alternatieven neer te bliksemen, maar ik wou maar eens opnieuw aantonen dat de speed pedelecs rgelmatig des duivels worden behandeld terwijl er ook andere rijtuigen bestaan die volgens mij minstens evenveel risico inhouden en daar wordt helemaal niet over gesproken.

Is het dan beter dat de speed pedelec gebruikers terug met de auto gaan rijden, of met de brommer/moto? Voor mij persoonlijk is het het eerste degelijke alternatief voor woon-werkverkeer en alles dat er nodig is om deftig te rijden, is respect voor de andere weggebruikers en je snelheid aanpassen aan de situatie. Maar hey, is dat niet voor iedereen het geval? Zowel voor de automobilist als voor de gewone fietser of de voetganger? En wat dan met weggebruikers die meer op hun smartphone kijken dan naar de weg?
Een beetje verdraagzaamheid is misschien de sleutel en ik geef toe, er rijden zotten op de baan, dat zie ik dagelijks maar ik zie er nog veel meer in een auto's dan op een fiets hoor, dat is ook de nuchtere realiteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat de rest dan geen kwaad kan, als iedereen zich wat aan de regels zou houden en wat respect tonen voor anderen...
:tu:

Plaats reactie