Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Met 40 km/h

Bericht door Mari » 04 jun 2014, 14:50

Gazelle heeft de electrische fiets een impuls gegeven.
Met 40 km/h scheur je naar je bestemming.
Grrrrr in 3 minuten op het werk.
Kan ik weer langer blijven liggen 's ochtends :lol: :lol:

De Gazelle Impulse EM Speed is de nieuwe speed pedelec van Gazelle. Op deze fiets kunt u zonder te trappen 20 km/u rijden, maar met uw extra trapkracht haalt u snelheden tot 40 km/u. De ideale fiets voor als u verder van uw werk woont, maar toch de auto wilt laten staan. De krachtige Impulse motor, de grote accu en de Shimano XT derailleur met 10 versnellingen zorgen er voor dat deze fiets op alle terreinen en afstanden uit de voeten kan. Het lage zwaartepunt van de middenmotor zorgt voor een wendbaar en natuurlijk rijgedrag. De hydraulische schijfremmen van Magura zorgen er voor dat u ook bij hoge snelheden veilig tot stilstand komt.

Maar wat erg onduidelijk blijft is of er wel / geen helmplicht is of komt

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 04 jun 2014, 15:45

Niet van toepassing voor België.

En wat de snelheid betreft.Enkele jaren geleden haalden de eerste Merida's al 80 km/uur (met wat aanpassingen in de software).
Maar het is dan wel geen fiets meer (in België).

En wat helmplicht betreft in België ook geen onduidelijkheid: ja.

Adeo
lid

Bericht door Adeo » 04 jun 2014, 20:31

Die helm en verzekeringsplicht zal er wel spoedig komen, je mag immers niet sneller dan 25 kilometer op een fiets.
Waren laatst op een beurs in Amersfoort waar alle nieuwe E-bikes konden worden getest door belangstellenden.
Ook wij waren daar op het testparcours met een E-bike ( de regen kwam met bakken uit de lucht ) , we werden ingehaald door anderen alsof we stilstonden.
Veilig lijkt me deze ontwikkeling alles behalve.
Maarrr.... we zijn inmiddels wel in het bezit van een E-bike, en de ondersteuning bevalt best.
We gaan overigens niet sneller dan een kilometertje af 17,18, en da's snel zat op 2 van die smalle bandjes. :mrgreen:
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 04 jun 2014, 20:34

ivob schreef:Niet van toepassing voor België.
En wat helmplicht betreft in België ook geen onduidelijkheid: ja.
Ja Ivo, je hebt in principe wel gelijk..., maar we zijn toch echte Belgen hé?

Aangezien in Duistland de wetgeving hieromtrent enigszins anders ligt, ben ik gaan uitkijken naar wat een Duitse leverancier me kon bezorgen.
Zelf kocht ik 3 jaar geleden een Kalkhoff met een motor van 350Watt(max ligt op 250W) en trapondersteuning tot 40km/h(wettelijke max ligt op 25km/h).
Neem die 40 niet te letterlijk, want om deze te bereiken en langere tijd aan te houden moet je toch al over een mooie basisconditie beschikken.
Ik draag steeds een deftige fietshelm, maar meen dat een helm voor bromfietsgebruik wel veiliger zal zijn. Staat enkel wat lullig op een fiets... :roll:
Ik gebruik deze voor mijn woon/werkverkeer, waarbij ik het grootste deel kan rijden langs de trekweg van de vaart. Dit kan dus relatief veilig , vanwege geen autoverkeer. Zalig om ook al eens een wielerliefhebber het nakijken te geven! :D
Op het gedeelte waar ik wel deelneem tussen het regulier verkeer moet ik grif toegeven constant erg defensief te moeten rijden. Men schat je snelheid verkeerd in, want men verwacht een tragere fietser. Toch vind ik het doenbaar op basis van mijn 3 jaar ervaring, met 12.000km op de teller.
Ik ben even snel met mijn fiets op het werk tov de wagen, soms zelf sneller bij ongevallen/fille op mijn autoroute(niet langs trekweg vaart)
Met mijn fietsvergoeding, en het uitgespaarde autoverbruik/onderhoud is mijn iets duurdere fiets reeds ruimschoots terugbetaald. Elektriciteitskost = 0, vanwege overschot zonnepanelen.
De gratis 2x half uurtje lichaamsbeweging is uiteraard ook steeds welkom.
De weersvoorspellingen worden wel dagelijks opgevolgd, en bij zwaar regenweer gun ik mijn fiets een dagje rust ;-) Maar al bij al valt dit behoorlijk mee. Koude is geen probleem, je fietst jezelf wel warm hoor.

Enige maanden geleden zag ik in het weekendprogramma van de regionale TV(ROB) een reportage omtrent High-speed elektrische fietsen, aangeboden door fietswinkelketen "Fiets". Misschien daar eens te rade gaan, en horen wat zij hieromtrent kunnen vertellen.

Mijn verzekeringsagent had ik toen aangesproken omtrent een eventuele verzekering speciaal hiervoor. Hij meende(maar klonk niet overtuigend moet ik toegeven) dat een verzekering hiervoor niet noodzakelijk was, vanwege een fiets, en geen brommer. Misschien moet ik toch maar eens, nu 3 jaar verder, me verder hieromtrent ernstiger gaan informeren, want waar zal ik juridisch staan als er plots bv een kind mijn fietsweg kruist.... :?

Zo, voor de liefhebbers, mijn praktijkervaring in een notedop.
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Adeo
lid

Bericht door Adeo » 04 jun 2014, 21:56

Mooi omschreven Benny, lijkt me ook wel verstandig om eens te informeren naar die verzekering want zoals je al aangeeft "wat gaat er gebeuren als er ik er eentje van de sokken rijd" al of niet door jou toedoen.
Moet je toch niet aan denken !
Op die beurs reden die snelheidsduivels allemaal op een "fiets" met een plaatje achterop wat verdacht veel leek op een verzekeringsplaatje.
Aan de andere kant, als je kijkt naar die wielrenners die rijden ook een stuk sneller dan 25 kilometer en als het even kan op de grote geasfalteerde weg.
Daarnaast lees je hier in Nederland dat er veel ongelukken gebeuren met vooral oudere mensen die een E-bike hebben.
Moet toegeven, het is even wennen dat rijden met zo'n E-bike, voordat je er erg in hebt ga je als een F16 door de straat. :D
Op diverse sites is inmiddels te lezen hoe je die dingen moet opvoeren, dit is er bijvoorbeeld eentje
http://www.ebikerijschool.nl/veiligheid ... -opvoeren/
Grappige is dat dit de eerste rijschool is voor fietsen met ondersteuning en die vervolgens aanwijzingen geeft hoe je van je fiets een Tesla kunt maken :lol:
Ga er vanuit dat de regering wel maatregels zal nemen met mogelijk het herintroduceren van fietsbelasting voor E-bikes. :mrgreen:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jun 2014, 09:43

Ja, idd Belgische toestand.
1. De wetgeving is duidelijk: indien niet voldoet aan motorvermogen of max. snelheid = bromfiets B = verplichte verzekering + CE helm .
2. Er is geen wettelijk controlemiddel voorzien om na te gaan of het een fiets of bromfiets is = dus doe maar.

Tot de dag dat er een verkeersongeval met zwaar gekwetsten is of erger en één van de partijen zijn rechtsbijstand maakt er een zaak van.
(een paar gehomologeerde testbanken kunnen wel controle doen maar is niet uitvoerbaar in de dagdagelijkse praktijk).
En, afhankelijk van de uitspraak, zullen ze dan weer vlug een (reparatie)wet in elkaar flansen.

waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door waldonk » 05 jun 2014, 17:04

Mari schreef:Gazelle heeft de electrische fiets een impuls gegeven.
Met 40 km/h scheur je naar je bestemming.
En hoe zit het als de batterij leeg is. Fiets je dan gewoon of moet je de motor met spierkracht rond laten draaien?
Mijn huidige electriche gazelle trapt heel zwaar met een lege batterij, niet te doen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 05 jun 2014, 22:09

Op de site staat dat je zonder trappen 20 met gemak kunt halen, hoe ?????
Is mij niet bekend .
Inderdaad ook wij hebben een Gazelle maar met lege accu niet te doen.
Ooit had ik een plotselinge en eenmalige storing in het stroomcircuit, heb bij mijn vrouw
aan de schouder gehangen omdat het loodzwaar trappen was.
Maar heeft ander merk ook hoor.

Adeo
lid

Bericht door Adeo » 06 jun 2014, 08:28

Maar heeft ander merk ook hoor.
Dan toch eens Bikkel proberen, geen verschil te merken tussen fietsen met of zonder trapondersteuning

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 06 jun 2014, 13:44

Zal zeker verschil zijn, maar bijv Gazelle heeft het ook behoorlijk, heb voor de aankoop van deze fiets o.a. Giant geprobeerd, pfff ook niet leuk zonder ondersteuning.
Maar goed, wijken van oorspronkelijk bericht af.
Heb nog eens goed geinformeerd, er is een verzekering en bromfiets rijbewijs verplicht in Nederland bij de Gazelle die 40 haalt, helm niet.
Maar daar zal ongetwijfeld het laatste woord niet over gezegd zijn als er in de toekomst ongevallen zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jun 2014, 14:48

Op de site staat dat je zonder trappen 20 met gemak kunt halen, hoe ?????
Bergaf en laten bollen?

harry

Bericht door harry » 26 jun 2014, 13:17

Mijn Koga Miata van 8 jaar oud heb ik begin van het jaar voorzien van een e-kit (voorwiel met motor, batterij met bagagedrager, sturing voor de motor en alles wat je verder nodig hebt). Mits meetrappen haal ik meer dan 40 km met ondersteuning. Vanaf 30 km moet ik wel goed meetrappen en krijg ik ook minder ondersteuning.

Bij een lege batterij trapt de fiets normaal zoals het was zonder de e-kit. Geen weerstand in de motor. Als ik het voorwiel ophef en geef het een draai merk je dat er helemaal geen weerstand is. Het enige nadeel is dat de fiets wel een 6-7 tal kg zwaarder is. Bij het rijden merk je daar niets van. Wel bij het verplaatsen (achteraan opheffen). Het meeste extra gewicht betreft de batterij ( 5-6 kg) die onder de bagagedrager zit.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2014, 16:19

Heb je ook een linkje naar de e-kit?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

harry

Bericht door harry » 26 jun 2014, 16:40

Deze heb ik op mijn fiets geplaatst :
http://www.elektrischefietswielen.com/c ... /p359.html
kost momenteel 700 € + verzending

Toch een opmerking: de km- en snelheidsteller is zéééér optimistisch. Ik heb dit opgelost door mijn velgmaat op 26" te zetten ipv 28".

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 26 jun 2014, 16:49

Janus, u vraagt, wij zoeken. Het mag ook eens in de omgekeerde richting gaan:

http://elektrischefietswielen.com/

Ik had het ook eens overwogen om een ombouwkit te laten plaatsen voor onze 2 fietsen, maar de vriendelijke Nederlander raadde het mij af. Hij sprak dus tegen zijn eigen winkel!

Hij gaf ons de raad om direct 2 nieuwe e-bikes te kopen, zodanig dat wij nog konden beschikken over 2 gewone fietsen.

Onze fietsverkoper en iedereen die een beetje gewend is om elektrische te rijden, geeft wel de raad om er direct 2 te kopen, 1 voor madame en 1 voor mijnheer, daar er anders ruzies ontstaan als 1 van de 2 niet kan volgen.

Wij hebben 2 Oxford-en tot onze grote tevredenheid.

De volgende wordt er een met een centrale motor (direct op de trapas, betere gewichtsverdeling, makkelijker om op een fietsrek te plaatsen, betere wendbaarheid).

Groeten
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Plaats reactie