Elektrische fiets anno 2021

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
leiepisser
Senior lid
Installatie Land: België

Elektrische fiets anno 2021

Bericht door leiepisser »

Het vrouwke zou graag een elektrische fiets hebben, voornamelijk voor woon-werkverkeer (nu zo'n 5 kilometer enkel, straks nog iets korter als de fietssnelweg hier gerealiseerd is), zodat 1 van de diesels misschien weg kan. Afhankelijk van haar uurrooster kan de fiets wellicht meerdere keren per week overdag worden opgeladen.

Waar moeten we anno 2021 voornamelijk op letten bij de aankoop van een elektrische fiets?
Tèwattattè.
toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Re: Elektrische fiets anno 2021

Bericht door toska »

Voor zo,n een kleine afstand huis-werk-huis heb je ten eerste geen dure fiets nodig? ik zou gaan vooral voor een middenmotor (giant of bosch) en de remmen kan je kiezen tussen schijf remmen of gewoon hydrolische remblokken?
dus belangrijke feiten
1 motor
2 batterij
3 remmen
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

Wat nogal eens vergeten wordt is het gewicht van de fiets. Je rijdt daar niet alleen mee, je moet die ook vaak aan de hand verplaatsen en soms zelfs even opheffen om hem van zijn standplaats naar de plaats te brengen waar je kan beginnen fietsen. Dan is een fiets van +25 kg niet prettig. Tien kg minder maakt aan groot verschil. Er zijn er nu wel die stapvoets aandrijving hebben. Ook dat is een stuk prettiger.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 255°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kWp, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska »

Ja ik denk dat de meeste een stapvoets aandrijving hebben? Inderdaad het gewicht van een fiets kan verschillen maar helaas dat varieert van 12 a 25 kg
Ik weet niet of er fietsen worden gemaakt van carbon dat is deze toch al op zich wat lichter, maar in slechtste geval als je ermee valt heb je brokken?
zo heb je voordelen en nadelen van eender welke fiets die je aankoopt?
Ga naar een vertrouwde handelaar en vraag om een paar fietsen te mogen testen?Waar ik de mijne (ebike) heb gekocht deze had een deel staan en heb alle fietsen geprobeerd, en uiteindelijk heb ik de ebike gekozen.
zehnder
lid

Bericht door zehnder »

Mogelijk een tikkeltje tegen de stroming in: maar waarom een elektrische fiets voor de afstand van 5km? Dat is toch voor (bijna) iedereen toch wel zonder ondersteuning te fietsen. Qua tijd maakt het op zo'n afstand echt niets uit tussen 25km/u met ondersteuning en eventueel enkele km/u trager zonder.

Voordelen: je beweegt toch twee keer een klein kwartiertje per dag, veel eenvoudigere en lichtere fiets, veel goedkoper, minder belasting voor het milieu, geen gedoe met batterijen, ...
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

toska schreef: 07 mar 2021, 12:45 Ga naar een vertrouwde handelaar en vraag om een paar fietsen te mogen testen?Waar ik de mijne (ebike) heb gekocht deze had een deel staan en heb alle fietsen geprobeerd, en uiteindelijk heb ik de ebike gekozen.
Vraag hem meteen ook wat je moet doen als je een platte band hebt. Met een motor in de naaf is dat niet altijd simpel.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 255°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kWp, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

zehnder schreef: 07 mar 2021, 13:22 Mogelijk een tikkeltje tegen de stroming in: maar waarom een elektrische fiets voor de afstand van 5km? Dat is toch voor (bijna) iedereen toch wel zonder ondersteuning te fietsen.
Zeker geen onterechte opmerking. Maar het vrouwke wil nu eenmaal per se een elektrische, ook al omdat ze vaak veel gerief moet meezeulen naar haar werk (2 zijdelingse fietstassen vol + rugzak), en wellicht omdat haar huidige fiets een oud wrak is. Recreatief gebruik zal ook volgen, al kan ik er momenteel geen frequentie, afstanden of hoogtemeters op plakken.
Tèwattattè.
Plaats reactie

Terug naar “Fiets”