Levensduur batterij

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Levensduur batterij

Bericht door Christiaan »

Tommie1 schreef: 23 jun 2020, 10:27 Oud topic, maar toch even een ervaringswaarde posten.

Onze Giant electrische fiets is nu ca 10 jaar oud, en heeft een Li-on batterij van 240 Wh.
Die fiets is niet superveel gebruikt, maar de leeftijd is er wel naar.

Met die batterij halen we nog altijd 50km op de eco stand.
:tu:
toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door toska »

waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:36 Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
wie zegt dat? dat hoef je helemaal niet te doen het beste is om je batterij tot 80% op te laden,en hem niet volledig laten leeglopen bij het fietsen?
ik laad mijn fiets op als hij op 20% zit en stop op 80% dit geeft de meeste slaagkans dat je batterij langer zal meegaan.Ik doe met een oplading van 80% in eco 120 km en op het hoogste stand 56 km.
Christiaan
Master lid

Re: Gedeeltelijk off-grid

toska schreef: 29 nov 2020, 10:12
waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:36 Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
wie zegt dat? dat hoef je helemaal niet te doen het beste is om je batterij tot 80% op te laden,en hem niet volledig laten leeglopen bij het fietsen?
ik laad mijn fiets op als hij op 20% zit en stop op 80% dit geeft de meeste slaagkans dat je batterij langer zal meegaan.Ik doe met een oplading van 80% in eco 120 km en op het hoogste stand 56 km.
Volledig akkoord. :tu:
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Best de handleiding volgen die bij je fiets zit.
De allernieuwste accu's zijn al beveiligt tegen overbelasting en zullen zichzelf uitschakelen bij 90%
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Christiaan
Master lid

janus schreef: 29 nov 2020, 11:08 Best de handleiding volgen die bij je fiets zit.
De allernieuwste accu's zijn al beveiligt tegen overbelasting en zullen zichzelf uitschakelen bij 90%
De ware reden voor het opladen van de batterij na een rit is de vrees dat de batterij dan bijna leeg zou zijn. Als men dan de fiets lang laat staan, kan de batterij zichzelf verder ontladen tot een niveau waarbij die defect geraakt. Een volledig ontladen li-ion batterij is immers reddeloos verloren.

De batterij volledig vollanden hoeft alleszins niet, en het is zelfs schadelijk bij een omgevingstemperatuur van 30°C en hoger.
Plaats reactie

Terug naar “Fiets”