Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door bartgo » 17 aug 2018, 18:56

marky schreef:
bartgo schreef:
29 mei 2018, 12:45
Nee maar ben minder moe.
Hallo,

mis je de vering van de muller niet. ?
bij stromer moeten alle schokken door de armen opgevangen worden.
Ook is de zithouding veel meer liggend en vermoeiender.
klopt dit met je bevindingen of wat zijn je ervaringen ?

bedankt

Marky
De dikke banden geven bij beide fietsen genoeg vering. Wat stromer betreft: de nieuwe st5 en st3 hebben een totaal andere zithouding dan alle andere stromers. Ze zitten comfortabeler en je zit in de fiets dankzij de grotere wielomtrek. Als ik nu na een rit op de st5 op een st2 rijd heb ik het gevoel op een kinderfiets te zitten.

Overigens nog steeds in bestelling maar heb al op enkele leenfietsen kunnen rijden.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 18 aug 2018, 06:50

criticus schreef:
17 aug 2018, 18:31
aan Rubanov

Een speed pedelec is geen bromfiets B maar wel een bromfiets van categorie P !

Dus verkeersborden die B uitzonderen zijn helemaal niet van tel voor speed pedelecs.
De categorie bromfiets categorie P bestaat nog niet zo lang, twee jaar geleden was een speed pedelec volgens de wegcode een bromfiets categorie B. En nu is er inderdaad een nieuwe categorie P, maar qua algemene regels gelden voor P dezelfde regels als voor B. Bijvoorbeeld dat men bij wegen waar de maximumsnelheid 50 is of minder, het fietspad mag gebruiken (en dus niet verplicht is om dit te gebruiken). Daarbuiten is het gebruik van het fietspad wel verplicht.

Wat betreft de fietsvergoeding hang je inderdaad af van je werkgever. Ik werk voor een privébedrijf, en daar is het van in het begin (voor het officieel mocht) geen probleem om mij fietsvergoeding te geven als ik met de speed pedelec kom werken.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

criticus
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door criticus » 18 aug 2018, 15:44

Inderdaad de categorie P kwam er pas eind 2016:

Uit Mobiliteitsbrief 173 - Speed pedelecs

NIEUWE KLASSE BROMFIETSEN: KLASSE P [25-11-2016]

Sinds 1 oktober is er een aparte reglementering voor speed pedelecs. Ze worden in de Wegcode omschreven als bromfietsen klasse P. De nieuwe regelgeving geeft de speed pedelec een volwaardige plaats in het verkeer.
14 panelen Sanyo HIT met omvormer Solarmax, pal op 't zuiden - 2007
17 panelen Bisol - Sunny Boy, pal op 't zuiden - 2009
10 panelen Bauer - Sunny Boy, 1/2 op oostzijde en 1/2 op westzijde - 2011

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 18 aug 2018, 22:09

criticus schreef:
17 aug 2018, 18:27
Ondanks de mediageruchten is een aparte verzekering nog altijd verplicht voor de SP.
Foute of op zen minst onvolledige info!

Verzekering is enkel verplicht als er een mogelijkheid is dat er enkel met de elektrische motor een beweging kan gemaakt worden, ongeacht de snelheid. Een "garageknop" bv, die zorgt dat je stapvoets uit je beneden verdiep kan rijden zonder trappen, zorgt ervoor de je een verzekering wel nodig hebt.
Maar een SP zonder dergelijke mogelijkheid dient niet verzekerd te worden.

De fiets met trapondersteuning

De trapondersteuning wordt geactiveerd na enkele trappen op het pedaal en stopt als de fietser niet langer trapt.

Deze fiets is dus niet onderworpen aan de verplichte autoverzekering. De aansprakelijkheid voor dat soort fietsen kan worden gedekt door de familiale BA-verzekering of de BA-verzekering privéleven.

De fiets met startondersteuning

De elektrische ondersteuning start vanaf de eerste druk op het pedaal. Eens in vrije loop, kan de fiets rijden zonder te trappen.

Dit soort fiets is onderworpen aan de autoverzekering BA, omdat de fiets kan worden aangedreven met een mechanische kracht. Hetzelfde geldt wanneer de fiets over een garage-ondersteuning beschikt, waardoor over een afstand van enkele meters zonder te trappen kan worden gereden.

Bronvermelding:
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... -verplicht
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

criticus
lid

Bericht door criticus » 19 aug 2018, 00:45

Speed pedelecs kunnen bij mijn weten meestal zonder trappen rijden. Het merk dat ik wou kopen, rijdt zonder trappen tot 18km/u.
Dat wat u schreef, is wel correct. Kent u een goede SP die enkel met trappen kan rijden?

bartd
lid

Bericht door bartd » 19 aug 2018, 09:34

Benny schreef:
18 aug 2018, 22:09
criticus schreef:
17 aug 2018, 18:27
Ondanks de mediageruchten is een aparte verzekering nog altijd verplicht voor de SP.
Foute of op zen minst onvolledige info!

Verzekering is enkel verplicht als er een mogelijkheid is dat er enkel met de elektrische motor een beweging kan gemaakt worden, ongeacht de snelheid. Een "garageknop" bv, die zorgt dat je stapvoets uit je beneden verdiep kan rijden zonder trappen, zorgt ervoor de je een verzekering wel nodig hebt.
Maar een SP zonder dergelijke mogelijkheid dient niet verzekerd te worden.
Maar bijna alle nieuwe elektrische fietsen hebben zo'n "garageknop" functie ook de "trage" tot 25 km/h hebben dat.
Meestal staat dit ingesteld op een 6 km/h, wandelsnelheid zeg maar.
Die moeten dus ook allemaal een ba verzekering hebben ?
Dan rijden ze allemaal onverzekerd rond zonder te beseffen dat ze wel verzekerd moeten zijn.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 19 aug 2018, 13:11

Bron: fietsersbond

Moet men een specifieke verzekering nemen?

Als je elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.

Ook fietsen met garageknop moeten voorlopig een verzekering nemen. De overheid werkt echter aan een aanpassing van de reglementering.

Voor alle andere fietsers blijft het aangeraden om een familiale verzekering te nemen.

In de toekomst kan een specifieke verzekering verplicht worden, maar dit is nu nog niet het geval.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 19 aug 2018, 13:40

Mari schreef:
19 aug 2018, 13:11
Bron: fietsersbond

Moet men een specifieke verzekering nemen?

Als je elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.

Ook fietsen met garageknop moeten voorlopig een verzekering nemen. De overheid werkt echter aan een aanpassing van de reglementering.

Voor alle andere fietsers blijft het aangeraden om een familiale verzekering te nemen.

In de toekomst kan een specifieke verzekering verplicht worden, maar dit is nu nog niet het geval.
Probeer de wetgeving van BE en NL niet door elkaar te gebruiken!
Dit artikel van Mari gaat dus over NL.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

criticus
lid

Bericht door criticus » 19 aug 2018, 22:25

Ik had gebeld naar het kabinet van Kris Peeters en ze bevestigden me dat de verzekering BA voor zulke fietsen nog niet afgeschaft is. Andere partijen zouden nog hun fiat moeten geven om die wet te versoepelen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 19 aug 2018, 23:02

criticus schreef:
19 aug 2018, 22:25
Ik had gebeld naar het kabinet van Kris Peeters en ze bevestigden me dat de verzekering BA voor zulke fietsen nog niet afgeschaft is. Andere partijen zouden nog hun fiat moeten geven om die wet te versoepelen.
Op zondag?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

criticus
lid

Bericht door criticus » 20 aug 2018, 08:26

Ik had gebeld. Ik schreef niet 'ik heb gebeld'.
Ik heb trouwens ook gebeld naar de kabinetten van Financiën en van Ambtenarenzaken (= Ministerie van defensie) aangaande de wet van oktober 2017 die nog altijd niet is bekrachtigd door een KB, waardoor Speed Pedelecs van federale ambtenaren niet kunnen genieten van een fietsvergoeding.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 okt 2018, 10:03

Ik hoop dat ze dat snel aanpassen, want uiteindelijk zijn de risico's die je loopt bij gebruik van een speedbike niet gelinkt aan het aan lage snelheid een helling of garage inrijden (ik gebruik hierbij nooit die autonome functie, maar hij werkt wel). Deze risico's zijn eerder gelikt aan het met hoge snelheid deelnemen aan het verkeer en onaangepast rijgedrag lijkt me. Dat je daarvoor verzekerd zou moeten zijn, lijkt me vrij logisch, maar toch niet voor die garage-functie?
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Plaats reactie