Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
marky
lid
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door marky » 13 mei 2018, 00:35

ivob schreef:
20 jan 2018, 14:25
Na veel wikken en wegen is de beslissing zojuist genomen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een Stromer ST2 Solar Impulse worden.
(offerte zou vandaag nog binnen rollen).
Aan een fietsvergoeding van 15 €/dag neutraliseer ik na 7.5 fietsdagen/maand de VAA al. :tu:
Hallo,

Heb je de ST2 al ondertussen ?
Wat zijn je bevindingen over deze fiets ?

groetjes

Mark
Oriëntatie : 170°, Dak : 39°
18 panelen x 235wp : 4230wp Kyocera
Omvormer : Sma SB3800

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mei 2018, 13:44

Nope afgevoerd.
Ze hadden zich in hun eerste offerte "misrekend" en de nadien aangepaste offerte was inzake prijszetting een lachertje.
Het was trouwens ook de moeite niet meer en onnodig zo'n dure e-fiets aan te kopen gezien ik andere paden ben ingeslagen waarbij
WW-vervoer niet meer nodig is. En geen WW vervoer is nog altijd de beste optie boven welk (gemotoriseerd) vervoer dan ook.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 14 mei 2018, 13:38

Benieuwd naar de prijsverandering in de tweede ‘juiste’ offerte Ivob. Ik ga zelf namelijk een st5 kopen als vervanger van een auto en wil weten hoe ver ik kan onderhandelen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mei 2018, 13:54

Het ging om een offerte in lease.
Schommelde eerst (mondeling) rond de 200 €/maand om dan rond de 230 te eindigen als eerste echte offerte en na de "vergissing" uiteindelijk rond de 250€/maand te eindigen.
Beetje belachelijk gezien ik dan op 4 jaar bijna zelf twee fietsen voor dat bedrag privé zou kunnen aankopen.
En als het over een privé aankoop zou gaan kwam voor ong. dezelfde prijs als de Stromer zelfs een Bultaco (Albero) in het vizier.
Zelfs beter voor WW-verkeer gezien hij ook autonoom kan rijden doch je ook, indien gewenst, nog zelf kan trappen (BF klasse B).
Maar gezien ik een andere levensoptie heb gekozen was geen van beiden nog praktisch van toepassing.
Ik kan binnenkort alles wat moet te voet en met de race/mtb fiets doen gezien ik geen WW-verkeer meer zal hebben.
Een privé auto (met zijn kosten en voortschrijdende minwaarde) heb ik dus ook al niet meer nodig.
De allroad en break zijn, nu het nog kon, dan ook tegen een, voor mij, goede prijs de deur uitgegaan. Vreesde eerst dat diesel niet meer te verkopen zou zijn maar dat bleek vooralsnog ongegrond. Beiden binnen de week verkocht voor de vraagprijs.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 14 mei 2018, 14:01

Ik volg je redenering grotendeels. Heb zelf nooit salarisauto gehad wegens al heel mijn leven zelfstandig eenmanszaak. Ik rij momenteel met enkel oldtimers. Voordelen zat: geen afschrijving want al laagste inkoopprijs, je kunt al eens verwisselen, en bijna geen taksen. Let wel, ben volledig verzekerd en heb dagelijkse nummerplaat. Maar nadeel is het verbruik van die autos. Ik voel me beperkt in km’s en wil dus verder weg goedkoop rijden. Elektrische auto is een concept dat niet klopt (te groot om range te halen met elektrische motor en te klein om toch iets mee vervoeren), dus wordt het een snellere elektrische fiets. Had al een riese & muller, heb die goed verkocht en wil nu het echte werk. Alle tips welkom. Ding kost dus 9500 euro. Er is mij al 10% in accessoires beloofd of 5% in geld. Maar ze zal nog wel wat marge zijn.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 14 mei 2018, 16:46

Ik heb zelf een ST3 maar hij doet wel 200 km/u meer als jullie fiets en heeft een range van 350 km eens volgetankt :lol: :tu:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mei 2018, 20:45

@ Bartgo: ik begrijp je reactie wel niet helemaal. Je wil je auto vervangen door een snellere fiets (van 9500 € :?: :eek: ) maar vindt e-auto's niet aan je verwachtingen beantwoorden wegens beperkte actieradius en te kleine laadcapaciteit? Dat doet die pokkedure fiets dan beter in range en vervoerscapaciteit? Voor die prijs heb ik een motorfiets met 3000 € op overschot om te tanken => 42.000 Km range. Tegen dan is de batterij van je e-fiets waarschijnlijk al aan (dure) vervanging toe.
Ik heb een tweetal jaar geleden eens de vergelijking gemaakt tussen de aankoop van een e-motorfiets (Zero) en een vergelijkbare naked (omdat je gewoon niets anders kan krijgen in de sectie e-motorfiets) met benzinemotor (onderhoud, taksen, verbruik inbegrepen). Het duurde 18 (achttien!) jaar voor de e-motorfiets break even was. Ver voorbij de levensduur van zijn batterij.
Ik begrijp wel dat je een e-fiets zou aankopen voor WW vervoer (tenminste als je van een fietsvergoeding zou kunnen genieten wat dan in jouw geval ook niet zou kunnen) maar helemaal niet als vervanging van een auto om zaken mee te doen. Als je dat met de e-fiets kan doen kan je dat veel beter (en goedkoper en comfortabeler) met een kleine auto of nog beter met een niet file gevoelige motorfiets.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mei 2018, 21:02

YveST3 schreef:
14 mei 2018, 16:46
Ik heb zelf een ST3 maar hij doet wel 200 km/u meer als jullie fiets en heeft een range van 350 km eens volgetankt :lol: :tu:
Ook een van de redenen dat er geen e-fiets is gekomen. Kan (nog) niet concurreren (noch inzake prijs, noch inzake prestaties, noch wet betreft comfort) met de combinatie klassieke fiets/motorfiets.

marky
lid

Bericht door marky » 26 mei 2018, 00:35

bartgo schreef:
14 mei 2018, 14:01
Ik volg je redenering grotendeels. Heb zelf nooit salarisauto gehad wegens al heel mijn leven zelfstandig eenmanszaak. Ik rij momenteel met enkel oldtimers. Voordelen zat: geen afschrijving want al laagste inkoopprijs, je kunt al eens verwisselen, en bijna geen taksen. Let wel, ben volledig verzekerd en heb dagelijkse nummerplaat. Maar nadeel is het verbruik van die autos. Ik voel me beperkt in km’s en wil dus verder weg goedkoop rijden. Elektrische auto is een concept dat niet klopt (te groot om range te halen met elektrische motor en te klein om toch iets mee vervoeren), dus wordt het een snellere elektrische fiets. Had al een riese & muller, heb die goed verkocht en wil nu het echte werk. Alle tips welkom. Ding kost dus 9500 euro. Er is mij al 10% in accessoires beloofd of 5% in geld. Maar ze zal nog wel wat marge zijn.
Hallo,

welk model van riese & muller had je ?
was deze niet goed ?

ik ben me aan het inlichten voor e-fiets

bedankt

Marky

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 26 mei 2018, 08:52

@Marky: ik had een R&M Charger GT. Prima fiets. Super goed gebouwd. Maar de Duitse bosch motor houdt zich zeer strikt aan de regels en remt al af vanaf 38/uur. De motor is doorontwikkeld uit een 25/uur fiets en is gewoon niet steek genoeg voor een speed pedelec. Je hebt riemaandrijving op die fietsen en ook dat zorgt voor extra weerstand (hoewel je er totaal geen onderhoud aan hebt, zalig) en dus minder range en minder snelheid.

@ivob Ik heb de top speed pedelec gekocht (met stevige korting btw) uiteraard in de eerste plaats omdat dat ding telkens weer een glimlach op mijn gezicht toverde (ook al met de R&M). Niet om fiscale redenen hoewel ik nu hoor dat je hem 120% kan inbrengen. Moet ik nog uitzoeken. Als je info hebt, graag.

Als ik zeg dat het concept van een elektrische auto niet klopt bedoel ik dat het in de eerste plaats nog een auto is: een ding waar je geen beweging mee hebt als je je voortbeweegt en dat te groot is in de meeste gebruiks gevallen. Door die overbodige grootte heeft ie ook niet voldoende range. De tijd van de auto is gewoon voorbij. In mijn wereld hebben enkel oldtimers tot de jaren 80-90 nog een bestaansreden: ze tonen een fenomenale engineering en zijn degelijk gebouwd. De nieuwe autos dragen niks bij tot de mensheid behalve wat domme snufjes.

De fiets heeft relatief veel range ten opzichte van zijn grootte (80km) en hij brengt me ook van A naar B, zelfs naar de supermarkt met twee tassen, bovendien met extra beweging en een extra glimlach. Vooral de beweging kan de motor of de auto mij niet geven en daar was het mij ook zeker om te doen.

Ik weet dat mijn keuze uiteraard super persoonlijk is en voor sommige als compleet zot beschouwd wordt maar voor mij is het ideaal.

marky
lid

Bericht door marky » 29 mei 2018, 10:24

Hallo,

Ben je nu, voor hetzelfde parkour, met de stromer veel sneller dan met je vorige ries&muller.

Op welke fiets had/heb je de beste zithouding

bedankt

Marky

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 29 mei 2018, 12:45

Nee maar ben minder moe.

marky
lid

Bericht door marky » 30 mei 2018, 21:53

bartgo schreef:
29 mei 2018, 12:45
Nee maar ben minder moe.
Hallo,

mis je de vering van de muller niet. ?
bij stromer moeten alle schokken door de armen opgevangen worden.
Ook is de zithouding veel meer liggend en vermoeiender.
klopt dit met je bevindingen of wat zijn je ervaringen ?

bedankt

Marky

criticus
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door criticus » 17 aug 2018, 18:27

aan ivob en anderen

Niet iedereen heeft recht op een fietsvergoeding bij gebruik van een speed pedelec. (SP)
De wet van oktober 2017 heeft de speed pedelec fiscaal gelijk gesteld met de gewone fietsen, maar dat geldt niet voor de federale ambtenaren omdat die wet nog altijd niet bekrachtigd is door een Koninklijk besluit over de vergoedingen. Blijkbaar wacht het kabinet van Steven Vandeput, minister van ambtenarenzaken en defensie, nog wat af omdat dat KB midden 2017 al eens was aangepast. Haast en spoed zijn zelden goed.
Vandaar dat ik nu als ambtenaar op mijn honger blijf zitten om zo'n speed pedelec te kopen.

Ondanks de mediageruchten is een aparte verzekering nog altijd verplicht voor de SP.

Wat velen ook niet weten is dat de fietsvergoeding voor de SP een vergoeding is die in principe onderhevig is aan RSZ. De wetgever heeft het fiscale aspect wettelijk geneutraliseerd, maar vergat het aspect sociale zekerheid in een wet te gieten.
Typisch voor ons Belgenlandje
14 panelen Sanyo HIT met omvormer Solarmax, pal op 't zuiden - 2007
17 panelen Bisol - Sunny Boy, pal op 't zuiden - 2009
10 panelen Bauer - Sunny Boy, 1/2 op oostzijde en 1/2 op westzijde - 2011

criticus
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door criticus » 17 aug 2018, 18:31

aan Rubanov

Een speed pedelec is geen bromfiets B maar wel een bromfiets van categorie P !

Dus verkeersborden die B uitzonderen zijn helemaal niet van tel voor speed pedelecs.
14 panelen Sanyo HIT met omvormer Solarmax, pal op 't zuiden - 2007
17 panelen Bisol - Sunny Boy, pal op 't zuiden - 2009
10 panelen Bauer - Sunny Boy, 1/2 op oostzijde en 1/2 op westzijde - 2011

Plaats reactie