Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivob » 07 okt 2017, 18:20

Ok bedank dan weet ik genoeg.
Gezien ik 32 km enkel moet overbruggen is het dus niet doenbaar om er binnen een uur te geraken, als ik er al geraak.
Dus voorlopig geen optie als vervanging voor een motor of gewone fiets (zeker niet tegen de genoemde kostprijzen). .

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Bericht door bartgo » 07 okt 2017, 22:28

Ivo, inderdaad, 32 is nogal veel zeker als je geen tweede batterij wil meesleuren. Met een stromer zou het te doen moeten zijn maar toch niet zo evident.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 07:13

Nog maar even wachten op de vooruitgang van de technologie dus maar tegen dan zal het ook niet meer nodig zijn.
Blijkbaar mag je er ook niet mee op een fietsosterade (?) dus moet je nog omrijden ook tussen het autoverkeer door.
En bijna 9000 € gaan investeren in iets dat U nauwelijks 30 km (H/T is wel 65 dus dat is al niet meer kantje/boordje maar "zeker niet") ver kan brengen is er een beetje over.

Steven DCr
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Steven DCr » 08 okt 2017, 08:33

wij rijden met kalkhoff , batterij van 612wh. onze actieradius is tussen 50 en 65 km als je constant hard wil rijden. als je soms wat mindert, zoals in t stad haal je zelfs 80km.veel hangt ook af van je conditie en vooral gewicht.

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Bericht door bartgo » 08 okt 2017, 09:35

Steven, je zal alleszins stevig moeten meetrappen. Een bosch motor geeft helaas niet zo veel power. Mijn charger gt van r-m is zeer comfortabel maar ik lever dus in op afstand en beetje op snelheid al valt dat goed mee. Ik hou van comfort en vooral onderhoudsvrij. Nieuwprijs 4400 euro maar als je uitkijkt rond 3000 bijna nieuw.

Ivob: heen en terug dan moet je bijna altijd op het werk kunnen laden (lader dus meenemen)

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 10:18

Hoe zou jij het vinden als iedereen zijn auto aan jouw benzinepomp zomaar kwam voltanken?
Dat zou iedereen ongepast vinden (om het beleefd te houden).
Maar als iedereen zijn elektrisch vervoermiddel overal gratis zou inpluggen vindt men dat ineens doodnormaal?
De gemiddelde speedpedelec weegt zo'n 20 kg. Een accu zo'n 5 Kg. Als je dan nog een reserve accu (wat gesuggereerd werd) zit je
met een "fiets" van ongeveer 30 kg.
Conditie noch gewicht (60-70Kg) zijn een rem. Ik doe die afstand gerust met een gewone fiets. Probleem is dat met een racefiets (dan haal ik een
gemiddelde van 27 km/uur) je te dikwijls lek rijdt en met een MTB haal ik maar een gemiddelde van 22 km/uur. Inclusief douche, aan- en uitkleden en wat reserve voor pech ben je enkel dan zo'n 2 uur kwijt of vier uur per dag. Dat is goed voor een keer maar teveel tijdverlies op regelmatige basis.
Met een auto ben ik 45-90 minuten onderweg en met een motorfiets 35-45 minuten.
Meer dan een uur per enkele verplaatsing wil ik niet spenderen. Speedpedelec was tot nu toe financieel geen optie gezien het duurder uitkwam dan een
motorfiets (100% fiscaal aftrekbaar - fiets 0 en geen fietsvergoeding.
Gezien speedpedelec nu fiscaal wel binnen bereik kwam ben ik beginnen te tellen. Maar blijkbaar heeft het nog dezelfde nadelen als een e-car. Om de gebrekkige
actieradius naar een aanvaardbaar niveau te tillen kost het onevenredig veel geld. Idem met de snelheid. Als je je binnen een realistische tijd van A naar B wil verplaatsen
zakt de actieradius weer zodanig dat het geen realistische investering meer is.
Tot nu toe blijft de motor op fossiele brandstof dus nog het beste alternatief voor WW verkeer (een e-motor is in hetzelfde bedje ziek, kost drie keer zoveel als zijn fossiele tegenhanger en in je vrije tijd kan je hem nog niet niet gebruiken wegens gebrek aan realistische actieradius).

Met 40 km/uur is tot nader order dus blijkbaar meer een kortstondig piekgegeven dan een in de praktijk bruikbaar gegeven.

declerck
Senior lid
Contacteer:

Bericht door declerck » 08 okt 2017, 12:17

ivob schreef:
08 okt 2017, 07:13
Nog maar even wachten op de vooruitgang van de technologie dus maar tegen dan zal het ook niet meer nodig zijn.
Blijkbaar mag je er ook niet mee op een fietsosterade (?) dus moet je nog omrijden ook tussen het autoverkeer door.
En bijna 9000 € gaan investeren in iets dat U nauwelijks 30 km (H/T is wel 65 dus dat is al niet meer kantje/boordje maar "zeker niet") ver kan brengen is er een beetje over.
Ik heb een bestaande fiets omgebouwd naar een speed pedelec met batterij 600 Wh voor een 1000 € (batterij : 600 €, voorwiel+voorwielmotor 350 €)
Gemiddeld denk ik een 600 km per maand te rijden met de pedelec. Dus een 150 € aan fietsvergoeding en brandstofbesparing per maand.
Kosten: 1 bandenset per jaar, 1 kettingset per jaar, remblokjes, accu na 4 jaar?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Steven DCr
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Steven DCr » 08 okt 2017, 20:00

Beste,

Ter info voor de geïnteresseerden.

Mijn gemiddelde snelheid is 32 km/u. Het klopt wel dat je geen non stop 40km/u kan rijden. Maar dat doe je met een brommer of auto ook niet...
Je moet realistisch denken en dan is mijn ervaring na 3-4 jaar en 2 verschillende pedelecs dat je ongeveer 5 à 6 km/u sneller rijdt gemiddeld dan met je koersfiets. Dat is niet slecht maar verwacht ook geen mirakels. Op mijn kalkhof staat ook een gates riem en dat is zeker een aanrader. Mijn eerste pedelec was met een gewone ketting en daar had ik regelmatig last van het feit dat hij wat rekte. Elke 500 km moest ik hem wat opspannen (was een naafsysteem). Nu al 3500 km gereden met de gates en nog niet aan moeten doen.
Je rijdt vooral makkelijker op bergop en met wind tegen, op vlakkere stukken is de winst beperkt. Mijn ervaring is dat je vooral minder traspireert, niet zozeer omdat je minder hard trapt (ik duw gewoon even hard als op mijn koersfiets maar krijg er gewoon meer power voor terug - maar dat is ieder zijn goesting) maar omdat je sneller rijdt en dus meer wind op je lichaam krijgt en dus meer afkoelt denk ik? Gemiddeld rijdt ik tussen de 36 -37 km/u met af en toe eens 40 maar evengoed eens 30-32. Afhankelijk van de omstandigheden. Ik rij 3 à 4x per week 70 km dag. Succes ermee!

PS: er bestaan inderdaad al goede zelfbouwkits alsook installateurs die het voor jou doen voor relatief weinig geld. Zie vooral als je die optie kiest dat je een sterke stevige fiets koopt want aan die snelheid mag het een stevige paar banden, stevig kader en een goed paar remmen zijn. Enig nadeel is de conformiteitspapieren die je niet krijgt op zelfbouwmodellen en je er dus moeilijk een verzekering en al helemaal moeilijk een nummerplaat voor krijgt. Maar ik ben geen politieagent, ieder doet wat hij wil...

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 08 okt 2017, 20:35

Rij je die 70 km met een gemiddelde van 32 op één lading?
Het probleem met een niet verzekerde/comforme fiets is niet zozeer een toevallige controle/boete/inbeslagname maar een ongeval waar je in
betrokken bent. Dan deed je al niet meer wat je wou want de gevolgen kunnen ook voor de tegenpartij zijn.
Niet verzekerd/comform rijden is dus, persoonlijk, ook geen optie.
Het is ook geen kwestie van "geld" an sich (voorkeur gaat naar lease). Er moet ook iets bruikbaars tegenover staan. M.a.w. er moeten genoeg voordelen en zo weinig mogelijk nadelen verbonden zijn aan een overschakeling.
Transpireren (douche voorhanden) en ketting spannen (idem aan een motorfiets) ervaar ik niet als nadelen.

Steven DCr
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Steven DCr » 09 okt 2017, 08:40

In de zomer haal ik die 70km inderdaad op 1 lading. Maar in de winter zakt die radius door de koude naar 50-60. ik rij ook meestal op power stand, zo rij je vlotjes 36-38 km/u. Je kan ook op turbo, dan ga je makkelijker richting 40 km/u maar dan zakt je radius snel naar 40-45 km. Persoonlijk vind ik constant op die turbo rijden ook niet nodig en soms zelfs niet aangenaam. In sommige situaties is hij soms te schietig dan. Bovendien raden ze af om constant non stop op de hoogste stand te rijden. Het is als met een wagen op het hoogste toerental non stop rijden. Ikzelf heb er geen last van. 36-38 km/u vind ik best aangenaam rijden en het gaat goed voorruit. Het is wel geen aanrader voor dat soort batterijen om ze constant leeg te rijden, naar verluid gaan ze dan minder lang mee? ikzelf laad op het werk eens op en dan ben je altijd op je gemak. Bij de strômers heb je nu een batterij van 800 wh denk ik (dus die gaat nog verder) en die motor heeft als enige 500 watt (daardoor haal je nog makkelijker 40 km/u), maar de prijs is er ook naar en qua comfort niet echt super vind. Bij mij zit er een vering op de voorste vork en op de Belgische wegen als je tegen 36-40 km/u rijdt, is dat geen overbodige luxe hoor... Je kan bij de strömer ook een vering in optie nemen maar op den duur heb je een kleine wagen gekocht en het blijft maar een fiets hé.
Maar ieder zijn goesting ...

Loded
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Loded » 23 nov 2017, 11:36

viaviavia schreef:
18 sep 2017, 22:42
Loded schreef:
21 jul 2017, 17:27
Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.
Wederkerend refreintje, wees maar zeker dat de oorzaak van zoveel pech het stuntelig vervangen van de binnenband is.
Ja natuurlijk heb je gelijk. Daarom dat ik ook die spijkertjes uit mijn band mag vissen.

L.

Plaats reactie