Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Met 40 km/h

Bericht door bartgo » 02 jul 2017, 11:18

Heb zelf een riese und Müller charger gt. Zeer comfortabel door zadelpen die veert, dikke banden en verende voorvork. Je kunt er ongeveer 40 mee halen zonder veel moeite. Bestaat ook in een versie 25/uur. Als je echt constant 45 wil kunnen halen moet je een Stromer voor 2 tot 3 x de prijs kopen.

18km is perfect te doen op 1 batterij. 1 batterij gaat ongeveer 40 km mee op turbo modus.

Heb zelf ook de Cobi navigatie erop: een houder die past op de bestaande houder van Bosch. Daarin stop je je smartphone die vervolgens alle functies van het normale scherm overneemt incl bediening met knopjes. https://get.cobi.bike/be_en/?acc=acded6 ... tore=be_en

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Re: Met 40 km/h

Bericht door toska » 21 jul 2017, 09:22

Wat is in feitelijk de beste merk wat een elektrische fiets betreft? neem je liefst een voor of achteraandrijving?

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Met 40 km/h

Bericht door bartgo » 21 jul 2017, 09:29

Voorwiel motor is een nee vanwege instabiliteit. Midden of achter is kwestie van smaak en budget.

Loded
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Loded » 21 jul 2017, 17:27

Ik rijd al bijna 10 jaar elektrisch naar het werk en tegenwoordig zelfs met een fiets die regelmentair in orde is :-). Je rijdt toch wat sneller, bandenspanning is dan toch wel van belang. Verder zou ik vandaag kiezen voor een fiets met middenmotor, het is namelijk een stuk eenvoudiger om een band te herstellen als er geen motor in het wiel gemonteerd zit. Toen mijn fiets maakte bestond die optie nog niet.

Een paar tips :
- Kies voor kwalitatieve buitenbanden met kevlar versterking. Om geen reclame te maken, ik vind de beste prijs/kwaliteitsverhouding bij Schwalbe Marathon plus.
- Kies voor kwalitatieve binnenbanden. Hiervoor gebruik ik banden van Decathlon (zelfdichtend) of van Michelin.
- Vul je binnenband op met 'bandenherstelkit' die je kan kopen voor de auto. Het spul is hetzelfde als wat ze in kleine verpakking verkopen voor fietsen, maar véél goedkoper. Door preventief de binnenband te vullen, raak je in de meeste gevallen wél nog thuis als je lek rijdt (behalve als het om een scheurtje gaat of een defekt rond het ventiel.

Ik koos voor bovenstaande oplossingen nadat ik een paar jaar geleden ooit eens 5 lekke banden kreeg in 1 week tijd. Meestal liggen de fietspaden er slecht bij na een regenbui, dan spoelt alle vuiligheid van het trottoir op het fietspad. Je kan ook zien of het economisch minder goed gaat, dan vind je namelijk veel meer schoemakersspijkertjes op het fietspad. Dat is het resultaat van een herstelling van dameshakjes.

Ik herstel geen binnenbanden maar vervang meestal de hele band.

L.

declerck
Senior lid
Contacteer:

Bericht door declerck » 22 jul 2017, 13:21

bartgo schreef:
21 jul 2017, 09:29
Voorwiel motor is een nee vanwege instabiliteit. Midden of achter is kwestie van smaak en budget.
Heb e-bike met voorwielmotor.
Voorwielmotor geeft goede gewichtsverdeling als de batterij in het bagagerek is geplaatst.
Banden slijten gelijkmatiger (vooraan door motor, achteraan door spierkracht).
Ketting ziet minder af dan bij middenmotor.
Voorwielmotor is goedkoper.
Nog geen gevoel gehad van instabiliteit. Wat bedoel je eigenlijk?
Zal binnenkort de buitenvoorband vervangen en dan kan ik zeggen als dat een probleem is met de voorwielmotor.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 14 aug 2017, 14:43

bartgo schreef:
21 jul 2017, 09:29
Aan een budget zou ik alvast niet kijken, maar dan moet het eentje zijn die jaren kan meedraaien waar je toch de eerste jaren geen kosten aan hebt?
of tenzij het aan mezelf zou liggen.

toska

stegero
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door stegero » 14 aug 2017, 19:42

Zeker geen voorwielmotor nemen! Heb zelf een vrouw onderuit zien gaan op een demonstratiedag, met lichamelijke schade tot gevolg. Iedereen bleef rechtop in de sneeuw, behalve de voorwielmotors.
Nu gaat mijn voorkeur naar een middenmotor. Je moet het geluid van de Bosch-motor er wel bij nemen. Shimano is wel wat stiller, tot zelfs geruisloos.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Adeo
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Adeo » 14 aug 2017, 20:03

Stegero, je geeft het al aan, op een demo dag, mag je er dus vanuit gaan dat dit mensen zijn die wel eens willen weten hoe dit rijd.
We hebben al jaren E bikes met voorwiel motor, je moet het leren en aanvoelen en dan is er totaal geen probleem.
Wij zijn dik tevreden, maar je moet goed opletten in welke stand de ondersteuning staat en in welke versnelling.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door viaviavia » 15 aug 2017, 20:02

stegero schreef:
14 aug 2017, 19:42
Zeker geen voorwielmotor nemen! Heb zelf een vrouw onderuit zien gaan op een demonstratiedag, met lichamelijke schade tot gevolg. Iedereen bleef rechtop in de sneeuw, behalve de voorwielmotors.
Nu gaat mijn voorkeur naar een middenmotor. Je moet het geluid van de Bosch-motor er wel bij nemen. Shimano is wel wat stiller, tot zelfs geruisloos.
In de pekel gaan rijden dat moet je vooral gaan doen, zeker met een E-bike.

Plaats reactie