Dan zou ik die toch zelf mogen kiezen? Dat is ook een Alfa mening

"Mpemba effect op rendement CV installaties"alfa schreef:titel van Topic kan anders
Als je met een overtuigende uitleg komt dat zal ik direct de titel aanpassenalfa schreef:"Mpemba effect op rendement CV installaties"alfa schreef:titel van Topic kan anders
Leest de tekst maar eens duidelijk op https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effectjanus schreef:Als je met een overtuigende uitleg komt dat zal ik direct de titel aanpassenalfa schreef:"Mpemba effect op rendement CV installaties"alfa schreef:titel van Topic kan anders
Dus wie zegt dat dat in een cv ketel ook van toepassing is?Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water.
Eerst die titel anders of er komt geen duidelijkheid.janus schreef:Sorry voor mij is dat allemaal niet zo duidelijk en zeker niet bewezen.
Tenslotte wordt het water verwarmt is een cv ketel en niet afgekoeld.
Verder staat er duidelijkDus wie zegt dat dat in een cv ketel ook van toepassing is?Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden sneller bevriest dan kouder water.
Ten derde, zelfs al zou dat effect er zijn, wat is dan de invloed op het verbruik?
Ja , als je de logica van natuurkunde niet verstaat...janus schreef:...
Je blijft er van alles bijhalen zonder enige verwijzing naar een wetenschappelijke bron.....
volgens de fysica welke ik geleerd heb en in de range 0°C-100°C is er een lineair verband tussen de toegediende energie en de temperatuursverhoging.alfa schreef:T° Is gekoppeld aan krimpen en uitzetten van water bij afkoelen en verwarmen
Koud water doet warm water sneller krimpen dan warm water koud water doet uitzetten.
Hoe verder die T° van koud en warm water uitéén liggen hoe sneller warm water zal krimpen.
Filmpje van YouTube met kokend water gieten uit flat bij -40 geeft hoe snel het kan gaan (binnen de sec.)
Het verschil in T° bij retour water en T° aanvoer water zal elke keer bij groot verschil opwarming rendementsverlies leiden door Mpemba effect.
Het krimpen (T° daling ) zal elke keer bij opwarming het uitzetten afremmen en bij grote verschillen zal dit veel energie kosten.
Daarom is het beter van retour water T° en aanvoer T° zo kort mogelijk bijéén te houden.
Zodat het krimp effect zo laag mogelijk werkt op uitzetting van warm water .
Water opwarmen heeft met Mpemba effect niets te maken, wel mengen van water onder verschillenden temperaturen.bruma schreef: volgens de fysica welke ik geleerd heb en in de range 0°C-100°C is er een lineair verband tussen de toegediende energie en de temperatuursverhoging.
5°C warmen rond 5° of 5°C rond 90°C heeft evenveel energie nodig.
.....