Uitbreiding bestaande installatie met behoud van omvormer

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
macros
lid
Installatie Land: België

Uitbreiding bestaande installatie met behoud van omvormer

Bericht door macros »

Dag Allemaal

Ik heb al even de andere topics doorgelezen, maar kon niet direct een antwoord vinden op mijn vraag.

Ik heb vorig jaar een installatie met 14 x 335WP LG panelen met een 3.0 SMA omvormer geplaatst.
Ik ben nu van plan om elektrische verwarming of een warmtepomp te plaatsen. Mijn huidige installatie heeft heel wat overschot en ik maak momenteel gebruik van de terugdraaiende teller.

Ik heb een inschatting gemaakt van mijn verwachte extra verbruik en mijn huidig overschot zou dit niet volledig dekken. Als ik echter 4 extra panelen bijplaats, dan zou dit bijna voldoende moeten zijn. Deze extra panelen zouden met mijn huidige omvormer wel aftoppen tijdens een aantal maanden (mei-augustus), maar vaak slechts beperkt en de meeropbrengst zou toch nog voldoende moeten zijn.

Mijn vraag is echter: als ik in 2021 4 extra panelen bijplaats bij mijn huidige installatie, met behoud van omvormer, vervalt voor mij dan het gebruik van de terugdraaiende teller? Aangezien ik alleen panelen bijplaats, maar voor de rest geen aanpassingen doe aan de installatie/omvormer, dacht ik van niet. Maar ik vind niet direct een sluitend antwoord.
Andere topics spreken over situaties waar een nieuwe installatie wordt geplaatst met nieuwe omvormer. Daar lijkt me inderdaad dat beide installaties alleen nog aan de nieuwe regelgeving zullen werken.

Moest iemand hierover duidelijkheid kunnen verschaffen, dan zou dit heel erg geapprecieerd worden. :)
14 x LG 335 + Sunny Boy 3.0
O-W gericht - 40° - regio Brugge
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Uitbreiding bestaande installatie met behoud van omvormer

Bericht door JefdeWit »

https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... uitbreiden
En de terugdraaiende teller blijft voor beide installaties gelden vanaf de datum van de eerste AREI keuring van de oorspronkelijke installatie.
(Dit laatste is een principe dat wel nog formeel moet bekrachtigd worden.)
macros
lid

Bericht door macros »

Bedankt voor de feedback.
Ik had dit ook gevonden, maar alleen is de conclusie niet overal éénduidig. Volgens sommigen kan ik perfect blijven gebruik maken van de terugdraaiende teller voor de resterende jaren sinds de ingebruikname van mijn huidige installatie.

Maar anderen geven aan dat er een nieuwe keuring dient te gebeuren en als deze maar in 2021 gebeurd, ik sowieso moet overstappen naar het nieuwe systeem en ik niet langer kan terugvallen op het systeem van de terugdraaiende teller. Of ik een nieuwe omvormer steek of niet, maakt volgens deze bronnen niets uit.

En net daar zit mijn verwarring. Ik dacht dat een verzwaring van een bestaande installatie, zonder aanpassing omvormer geen invloed had op het gebruik van de terugdraaiende teller.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Het recht op de terugdraaiende teller, toch zolang er geen uitspraak is van het GH, is voor 15 jaar gegarandeerd en dit te tellen vanaf de eerste AREI keuring van de eerste installatie op het adres (EAN nummer).
Dit geldt ook voor uitbreidingen op deze installatie. Dat is een politieke beslissing. Inzake uitbreiding is er een eenzelfde overeenkomst maar die moet nog geformaliseerd worden.

Als je een uitbreiding doet op een bestaande installatie moet je voor de uitbreiding een nieuwe omvormer plaatsen en de uitbreiding laten keuren en terug aanmelden bij de netwerkbeheeder. Dat is een technische beslissing.

Voor slechts enkele panelen lijkt me dat niet de moeite. De kosten staan waarschijnlijk niet in verhouding tot de eventuele winst.
Maar dat moet je zelf uitmaken.
ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

Als je een uitbreiding doet op een bestaande installatie moet je voor de uitbreiding een nieuwe omvormer plaatsen en de uitbreiding laten keuren en terug aanmelden bij de netwerkbeheeder. Dat is een technische beslissing.
Ik heb dat recent ook gelezen, maar de logica ontgaat me. Waarom zou dat niet op dezelfde omvormer kunnen, in de veronderstelling dat je geen installatie met recht op GSC hebt ?

Moet dan wel zelfde type panelen zijn en eventueel op tweede MPP tracker.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

De logica ontgaat me ook maar het is nu eenmaal Fluvius die dat zo voorschrijft.
Of toch minstens zo op hun website publiceert.
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... uitbreiden
Websites van e-leveranciers verwijzen er ook zo naar.
Bv.
https://www.ilumen.be/nl/onder-welk-tar ... ellerokjpg
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Dat is inderdaad zeer onlogisch. Los van het verlies van de GSC's is er toch geen enkele goede reden om het uitbreiden van een installatie met enkele panelen op dezelfde omvormer niet toe te staan. Zelfs een herkeuring lijkt mij compleet overbodig aangezien er aan de AC kant geen enkele wijziging noodzakelijk is en het maximale vermogen van de omvormer niet wijzigt.
Ik heb de vraag gesteld aan Fluvius want daar wil ik nu ook wel even het fijne van weten.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Nou ja, je vindt ook teksten waarbij men stelt dat zonder GSC je wel panelen mag bijpaaltsen op dezelfde omvormer maar die uitbreiding wel nog moet laten keuren.
bv. https://www.futech.be/nl/wat-zijn-de-re ... nepanelen/
Lijkt me ook logischer.
Maar ofwel is de website van Fluvius (tot nader order de enige referentie) onduidelijk en halen ze GSC en niet GSC-gerechtigd door elkaar (of is het in elk geval niet duidelijk voor de consument) ofwwel is er een achterliggende reden.

Ik heb in het verleden de vraag ook al gesteld aan Fluvius maar kan hun antwoord niet meer vinden.
Dat elke uitbreiding moet aangemeld worden en moet gekeurd worden is wel zeer duidelijk.
Of mensen in de praktijk dat ook doet (dit voorschrift is niet alleen van toepassing op PV) is een andere zaak.

edit: antwoord van Fluvius inmiddels teruggevonden: "Als u na 31/12/2020 een uitbreiding wilt doen dan kan dit maar moet het een aparte installatie zijn, aparte zonnepanelen en omvormer".
Maar het uitgangspunt was in de vraagstelling een nog GSC gerechtigde installatie. Dus ook geen duidelijk antwoord met betrekking tot een niet gerechtigde installatie.
macros
lid

Bericht door macros »

Ik heb zelf nog even bij Fluvius navraag gedaan en ontving volgend antwoord:

We hebben jouw vraag via ons contactformulier op www.fluvius.be goed ontvangen.

Het compensatietarief van 15 jaar start vanaf de in dienst name van de eerste installatie van zonnepanelen.
Leg je zonnepanelen bij, dan is dit een uitbreiding, en loopt de garantie van 15 jaar mee met de dag van ingebruikname van de eerste set zonnepanelen.
Een voorbeeld: Indien de eerste zonnepanelen geplaatst werden in 2015 met een uitbreiding in 2021 blijft het compensatieprincipe geldig tot 2030.
Een keuring is opnieuw nodig.

Panelen bijplaatsen op huidige omvormer:
De vorige GCS regeling vervalt.
De hele installatie krijgt GSC aan de op dat ogenblik geldende voorwaarden.
De wijziging moet doorgeven worden via de website: https://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=n ... -aanvragen.

Volgens dit antwoord is een nieuwe omvormer dus geen noodzaak en blijft het systeem van de terugdraaiende teller behouden (zolang dit systeem in stand gehouden wordt natuurlijk).
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Dat is dus een heel antwoord dan wat ik van Fluvius kreeg. In dat antwoord moest een uitbreiding steeds op een nieuwe omvormer.

Op mijn bijkomende vraag achter de regelgeving hieromtrent heb ik nog geen antwoord gehad.

Ik vraag me af of ze zelf nog wel weten wat ze willen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
Plaats reactie