Nieuwe installatie vertoont gebreken

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Heezy
Installatie Land: België

Nieuwe installatie vertoont gebreken

Bericht door Heezy »

Hey,

ik had graag jullie mening gevraagd omtrent onze nieuw geplaatste installatie. Ik heb de installateur aangeschreven met volgende klachten:

-Kras op paneel
-Dakpannen vertonen grote openingen waardoor waterinsijpeling mijns inziens een risico vormt.

Graag had ik jullie gevraagd wat aanvaardbaar is en wat niet, want de installateur zegt dat de kras geen enkel probleem oplevert en dat de openingen van de dakpannen onvermijdbaar zijn:

https://1drv.ms/u/s!AoFjuxBfBUaRgZoedE7 ... Q?e=NF9IYX

Er is één foto 'Dakpannen Aangeduid Goed' genaamd, zo zouden alle pannen naar mijn mening moeten liggen.

Alvast bedankt!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwe installatie vertoont gebreken

Bericht door janus »

De kras zal niet veel invloed hebben op de opbrengst maar je hebt betaald voor een nieuw paneel zonder krassen.

De pannen kunnen ook netter geplaatst worden, al stuur je ook foto's van pannen die niet met de installatie te maken lijken te hebben en die ook niet aansluiten?
Pannen worden vaak ingeslepen maar dat kan niet met elk type pan, waterinsijpeling is niet direct een groot gevaar, omdat de openstaande pannen onder de panelen zitten en je ook nog een onderdak hebt, maar het geheel had netter gekund.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Heezy

Bericht door Heezy »

-De kras (of misschien wel barst) baart me meer zorgen naar duurzaamheid toe.

-De open dakpan die buiten de installatie ligt, is ook door hen verschoven geweest, vandaar.

-Volgens jou kan het dan geen kwaad dat ze enkele cm's open liggen? Dit is natuurlijk enkel van wat ik kan zien. Het meeste is niet zichtbaar. Maar het geeft me geen goed gevoel als ik zie dat er hier al zo gewerkt is.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik zie ze een aantal mm openstaan, toch geen cm's?

Maar netjes is het zeker niet en ben benieuwd hoe de installateur er op reageerd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Heezy

Bericht door Heezy »

De foto bedriegt dan, als je kijkt naar de 5e foto, die staat zeker 2cm open. Als je tevens op die foto kijkt, zie je dat doordat de haak onderaan schuin zit, hij da dakpan hoger duwt. Als de haak in het midden zou zitten, dan heb je veel minder opening.

De installateur bevestigt net dat de bekabeling slordig is gedaan en ze zullen dit netter komen wegwerken, alsook de dakpan die buiten de installatie ligt.
Maar voor de dakpannen onder de installatie zegt hij dat dit te maken heeft met hoe de dakhaak aan het onderdak bevestigd is en dat dit afhankelijk van het onderdak is tov de dakpannen.

Weet je of deze laatste bewering klopt? Het lijkt mij eerder slordig werk.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Zoals ik al schreef, dat is inderdaad afhankelijk van het type dakpan maar ik weet niet of dat ook voor jouw dakpannen geldt.
.

VincentDewippe
Senior lid
Contacteer:

Bericht door VincentDewippe »

Jouw type dakpannen zijn nauw aansluitende aan de onderkant waar er niets kan tussen zitten ze moesten die hebben ingeslepen
15 Panasonic panelen monokristallijn HIT N325K Kuro (Full Black totaal 4875 Wp)
Richting is volledig Zuiden
Dakhelling 45 °
Omvormer : SAJ Sunsuno Plus 4K-M
installatie sinds 18-09-2019
Ieper
Plaats reactie