Zelf panelen geplaatst. Twijfel over dak helling

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Markosz
Installatie Land: Nederland

Zelf panelen geplaatst. Twijfel over dak helling

Bericht door Markosz »

Hallo, dit is mijn eerste bericht. En hoop dat ik het onder het goede rubriek heb geplaatst.

Ik heb zelf sinds 3 dagen 10x ure 330wp panelen geplaatst Met een growatt 3000-s op mijn dak van mijn schuur. Mijn schuur staat op het z/zw en heeft een hellingshoek van 7gr na montage van de montage blok en zonnepaneel is dit 9gr geworden.

Nu draait alles na behoren. Alleen nu vraag ik mij zelf af of ik nu veel verlies heb omdat ik op z’n hellings hoek lig.. mijn dag opbrengst vandaag was 17.1kwh gister 15,2kwh. en mijn app gaf aan dat mijn omvormer gemiddeld over de middag op een. 2800/2900 watt ligt van de 3000watt Die mijn omvormer aankan.

Nu mag ik graag brainstormen en zit ik te twijfelen of het nut heeft om 30 beugeltjes te laten cnc-snijden zo dat ik alle montagebeugels weer vervang voor beugels die een hoek kunnen bereiken van bv 15gr. Of zou mijn hellingshoek te verwaarlozen zijn over het jaar heen ivm Stand van de zon..

Mvg,
Mark
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zelf panelen geplaatst. Twijfel over dak helling

Bericht door janus »

Hallo, ik verplaats je bericht even naar het juiste onderwerp "pv installaties"

Ik zou geen kosten maken om de helling met 6º aan te passen, dat gaat het grootte verschil niet maken.
Kun je trouwens zelf ook berekenen met JRC Zie de uitleg hier.

Als je nu naar 20 of 25º kan gaan zeg ik wel doen.
Bedenk ook dat panelen minder goed werken bij hogere temperaturen, in het najaar en voorjaar zal je wel naar die 3000W gaan.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Luc6580 »

janus schreef: 23 jun 2020, 07:04
Bedenk ook dat panelen minder goed werken bij hogere temperaturen, in het najaar en voorjaar zal je wel naar die 3000W gaan.
Onmogelijk met 3300Wp en 9°helling; in het voor en najaar zal de opbrengst dalen, de zon staat minder recht op de panelen.
De lagere temp compenseert niet genoeg de lagerstaande zon.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Met voor en najaar bedoel ik een koude zonnige dag in mei of oktober, uiteraard niet in de winter.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie