SMA SunnyBoy 2.5 met 3.84 kWp aan panelen

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Haroddin
junior lid
Installatie Land: België

SMA SunnyBoy 2.5 met 3.84 kWp aan panelen

Bericht door Haroddin »

Mijn installateur staat versteld...

Ik heb hier een SunnyBoy 2.5 hangen, met daaraan 12 panelen SunPower E19-320 van 320 Wp/stuk, dus totaal 3.84 kWp. Ons dak is vrij steil (~70 graden) en ZZW georienteerd, dus niet ideaal, maar bon.

Nu zie ik een tijd terug al dat die omvormer nooit meer levert dan grofweg 2.2 kW. Gemeld aan installateur, die komt langs, en krijgt bij SMA een vervangmodel los. Omvormer vervangen, en deze komt precies niet hoger dan 2.1 kW. Terug gemeld, komt terug langs op een morgen, open klemspanning ~240V (zonder dat er op dat moment directe instraling was). Geen enkele foutmelding of alarm te zien bij de omvormer.

Laatste communicatie was dan dat ze het heel eigenaardig vonden, maar dat alles er op wijst dat installatie correct geplaatst is. Op een hele goeie dag haal ik nl ~18 kWh opbrengst, en dat kan niet als er zaken niet/fout aangesloten zouden zijn. Ze weten het dus zelf ook niet echt meer. Tot hiertoe nog steeds tevreden van hen, maar ik hoop dat het nu niet gaat blijven liggen...

Gezien het technisch niet evident is staan ze niet te springen om op het dak zaken te gaan controleren. Dat gaan ze alleen doen als ik een (betalende) upgrade wil uitvoeren, hetzij SunnyBoy 3.0 met dan 2 strings ipv 1 nu, hetzij SolarEdge optimisers. Voor beide voel ik weinig. Op mijn dak leveren die panelen geen 3 kWh, dus die SMA 3.0 is te zwaar. Schaduw is er niet, tenzij na 20u op 1 paneel, en dat neem ik voor lief.

Ondertussen mis ik elke goeie dag wel ~2kWh aan opbrengst. Geen idee hoeveel goeie dagen je zo hebt op een jaar, ik gok dat dat ergens een 100-200 kWh zal zijn op jaarbasis.

Welke verlichte geest heeft het antwoord op wat hier aan de hand kan zijn?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: SMA SunnyBoy 2.5 met 3.84 kWp aan panelen

Bericht door janus »

PvCalc
Met de hogere temperaturen verbaasd het mij niet dat je niet hoger komt dan 2100/2200Watt

Maar je verteld niet of je nooit hoger bent uitgekomen dan 2200W of dat het iets van de laatste tijd is?
En hoe zit het met de opbrengsten op lange termijn?

Open klemspanning is
Open klemspanning (Voc) 64,8 V
X 12= 777V wat is de mpp spanning gedurende de dag?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

PVCalc heb ik gebruikt toen ik mijn offerte hier geplaatst heb, en dat leek toch ok.

Is altijd al zo geweest, ook in februari bvb had ik max 2.2 kW.

Op lange termijn kan ik moeilijk iets zeggen, installatie is nu dik een half jaar geplaatst. Jan-Feb-Maa zat ik telkens een 20-50 kWh onder de inschatting op sunnyportal, Apr-Mei telkens een 50 kWh er boven. Juni lijkt op dit moment ook zwaar ondermaats te presteren, al is dat misschien voor iedereen zo. Schatting op jaarbasis op sunnyportal is 3450 kWh, terwijl ik offertes gevraagd had voor 3600 kWh (en volgens offerte gingen ze zelfs nog iets meer opleveren). Zoals het er nu voor staat ga ik al blij mogen zijn als ik in 2020 op 3300 kWh productie uit kom. Ik wou eigenlijk net iets meer produceren nu dan verbruiken, want kleine kindjes worden groot...

Edit: Hoe/waar kan ik die MPP spanning zien? Of meten?
Laatst gewijzigd door Haroddin op 18 jun 2020, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Hou de DC spanning eens in de gaten morgen, of kun je die misschien in Sunnyportal terug kijken?
Want die is verdacht laag.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE »

Volgens mij is de omvormer(max.600v) ongeschikt voor deze opstelling van panelen: indien 12 panelen in serie is ingangsspanning veel te hoog! Indien de opstelling is 2X6 pan. is de stroomsterkte (11,8A)te hoog; Waarschijnlijk beperkt de omvormer dan zichzelf uit veiligheid.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat kan goed maar als Haroddin niet meer reageert wordt het moeilijk om hem te helpen :-(
.

Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

Vrijdag een lange dag op het werk gehad, zaterdag een lange dag met familie (wees gerust, een bubbel van 10), en voor je het weet ben je 3 dagen verder zonder dat je terug kan komen kijken...

Soit, die open klemspanning, dat moet ik dus eens uitzoeken hoe ik dat zelf kan meten. In SunnyPortal vind ik het alvast niet terug. Ik vermoed dat dat niet met een simpele multimeter kan? Sowieso, als daar ~600V op komt kom ik daar liever niet zomaar aan, zeker niet als dat ook nog eens een paar ampere kan leveren... Zodra ik daar succes boek zal ik het hier terugkoppelen, al zal dat ook niet voor morgen zijn.

Dat van die maximale spanning/stroom, ik zie dat er een fout in mijn originele bericht zat, panelen zijn P19-320 en niet E19-320 (waarom maken ze dat ook zo ingewikkeld). Daarmee moet 1 string (want dat is het hier) van 12 panelen perfect lukken zonder die 600V te overschrijden. Wel knap gevonden.

Nogmaals bedankt voor de input!
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het zou mij verbazen als je de DC spanning niet kan aflezen in Sunnyreport.

Als de omvormer werkt zie je de mpp spanning, en juist voor het opstarten zie je de open klemspanning.
.

Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

SunnyPortal is niet SunnyReport, da's een web app van SMA zelf, en vrij beperkt.

Je hebt me wel aan het denken gezet, en ik kan via mijn netwerk inloggen op de omvormer zelf. Daar krijg ik die waardes wel te zien :D Wel geen historiek voor die DC spanning, maar toch tenminste een waarde (momenteel ~157V). Nu maar eens zien op een mooie dat wanneer ik thuis ben.

To be continued!
Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

Update: net nog kunnen kijken, een dikke 200V en een dikke 9A, goed voor ~1900W. Hopelijk binnenkort eens kunnen volgen als de zon er vol op staat...
VincentDewippe
Senior lid
Contacteer:

Bericht door VincentDewippe »

Die 9 ampere ziet er alvast goed uit als je de specs van je panelen bekijkt is deze normaal
de spanning moet bij veel zon wel hoger zijn
15 Panasonic panelen monokristallijn HIT N325K Kuro (Full Black totaal 4875 Wp)
Richting is volledig Zuiden
Dakhelling 45 °
Omvormer : SAJ Sunsuno Plus 4K-M
installatie sinds 18-09-2019
Ieper
jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE »

Het lijkt er toch op dat de panelen verdeeld zijn over 2 strings;de spanning Wordt dan ongeveer 210V en de stroom zou dan 19A moeten worden bij max instraling!De omvormer kan niet meer doorlaten dan 10A;dat geeft dan ongeveer 2100W.Ergens moeten dan 2x2 draden samenkomen naar 1draad,dit kan overal zijn;aan de omvormer of onder de panelen of ergens daartussen?
VincentDewippe
Senior lid
Contacteer:

Bericht door VincentDewippe »

stroom van de gebruikte panelen is normaal 8.9 ampere bij volle zon dus de precieze waarde kan nuttig zijn
is het tegen de 10 ampere dan zou Jeanke wel eens gelijk kunnen hebben
alle panelen zouden bij deze config in serie moeten staan
alhoewel er een max DC toegelaten is van amper 2650W moet dit nog eens verder uitzoeken
15 Panasonic panelen monokristallijn HIT N325K Kuro (Full Black totaal 4875 Wp)
Richting is volledig Zuiden
Dakhelling 45 °
Omvormer : SAJ Sunsuno Plus 4K-M
installatie sinds 18-09-2019
Ieper
Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

Gisteren was het max dat ik zag (geloof ik heel even) 9.2 A, niet hoger. Op dit moment zit dat ook tussen de 8.9 en 9.1 te draaien, en net een piek van 9.227 A. Continu 195-205 VDC.

Ik hoop morgen bij volle instraling (zo rond 15-16u) eens te kunnen zien wat dat geeft.

Aan de omvormer komen maar 2 DC draden toe. Installateur heeft ondertussen wel al toegezegd toch op het dak ook te willen gaan zien, maar ik weet nog niet wanneer. Laat ons hopen dat daar dan iets uit komt.
Haroddin
junior lid

Bericht door Haroddin »

Vandaag wat kunnen opvolgen, en volgens mij zal Jeanke er boenk op zitten: quasi continu een spanning van 205-215 VDC en een stroom van 9.999 A. Nu maar eens zien wanneer installateur tot hier raakt...

Bedankt iedereen voor het meedenken, ik ging er alvast een stuk langer over gedaan hebben (als ik er al op uit gekomen was). Wanneer installateur langs geweest is kom ik de bevindingen wel delen.
Plaats reactie