Verschil kwh teller vs omvormer (solaredge)

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
tulens
junior lid
Installatie Land: België

Verschil kwh teller vs omvormer (solaredge)

Bericht door tulens »

Ik heb nog maar paar weken installatie met solaredge omvormer en merk een aanzienlijk verschil op tussen opbrengst volgens teller (klassiek, nt digitaal) en opbrengst volgens solaredge monitoring. Betreft 3900 wp op zzw en omvormer se3000 die op 2m van de teller staat.

Vandaag bvb. 27 kwh volgens solaredge en teller is maar 22 kwh teruggedraaid. Verschil zal minder zijn rekening houdend met verbruik vandaag maar buiten frigo, koelkast zal dat niet veel zijn en verschil is toch aanzienlijk.

Vraag is dus of solaredge te hoog inschat of dat ik het bij teller moet gaan zoeken ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Verschil kwh teller vs omvormer (solaredge)

Bericht door janus »

Je zou dus 5kWh sluipverbruik hebben maar over hoeveel uur spreek je?
En je noemt alleen de frigo en koelkast, trek je van alle andere apparaten de stekker er uit?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Mijn SMA omvormer geeft ook een stuk meer aan dan de echte geijkte groenestroom meter.
Volgens mij is dat omdat de omvormer ook reaktief vermogen meetelt, terwijl een echte vermogensmeter enkel het aktief vermogen meet.
tulens
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door tulens »

Bedankt voor de input.

Enkele dagen verder ben ik tot voorlopige conclusie gekomen dat:
- er idd wat sluimverbruik speelt (oa diepvriezer die in geen jaren meer ontdooid was :roll: )
- wsl geeft solaredge wat veel aan: gisteren bvb 6,5 kwh/wp => wat in vergelijking met waarden voor gisteren die ik hier op forum terugvind wat veel lijkt voor de installaties die op het zuiden zijn gericht. Omvormer had dan ook al redelijk wat afgetopt.
Plaats reactie