isolatiefout

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
damavees
Installatie Land: België

isolatiefout

Bericht door damavees »

Hallo allen,

In 2011 is er bij ons een installatie geplaatst met als omvormer een SMA en 15 panelen van GH-solar(verdeeld over 3 kringen).
In de zomer van 2018 kreeg ik de eerste maal een foutmelding "Isolatiefout". De isolatieweerstand van de installatie was gedaald onder 1MOhm terwijl die normaal meer dan 3MOhm meet.
Ik ben toen alle panelen afzonderlijk gaan uitmeten (spanning tussen + en -; tussen + en GND; tussen - en GND) en vond één slecht paneel.
Dit is onder garantie vervangen (enkel paneel niet de werkuren of verplaatsing).

Enkele maanden later kreeg ik dezelfde foutmelding, weerop de panelen nagemeten en nu bleken er 2 andere stuk te zijn welke opnieuwe vervangen zijn.

Dit ging goed tot eind vorig jaar, opnieuw een isolatiefout. Door de weersomstandigheden ben ik pas vorig weekend terug op het dak gekropen om de panelen na te meten en er is weer een ander paneel stuk.

Hebben jullie weet dat zulke fouten frequent voorkomen?
Zou deze "lek" zich in het paneel zelf bevinden bvb door delaminatie of in de aansluitbox onderaan het paneel?

Ik kan de instalateur opnieuw contacteren maar dit kost telkens ongeveer €300.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: isolatiefout

Bericht door DaRkMaN_FX »

Krijg je iedere keer fabrieksgarantie?
Want GH = Chinese panelen.

Wat zegt de installateur betreft deze fout?
Junction box / delaminatie probleem ?

Kan je geen voorstel krijgen van je installateur om de panelen te vervangen door nieuwe?
Ik vermoed dat je nog GSC's hebt, dus dit kost je op termijn mogelijks meer aan verlies dan nu vervanging te doen.

Je hebt nu al 4 defecte panelen gehad op 15 stuks, dus de andere 11 kunnen ook nog uitvallen in de toekomst.
Over welk type/model panelen spreken we?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
damavees

Bericht door damavees »

@DaRkMaN_FX
Op de vorige 3 panelen heb ik telkens garantie gehad, nu weet ik het niet aangezien ik het nog niet gemeld heb.

De instalateur is toen niet verder ingegaan op het exacte probleem, zal hier nog eens moeten achter vragen.

11 panelen op eigen kosten vervangen als er nog niets aan is, lijkt me ook wel een dure grap.

Nog een mogelijkheid dat de instalateur toen voorstelde en ik misschien toch eens moet overwegen is dat ik zelf het defect paneel van het dak haal en naar hun breng. Dan krijg ik het nieuwe mee. Ik moet dan wel nog een tang en de juiste connectoren aanschaffen.

Het paneel is dus van GH solar: GH260M125

Ik wou een afbeelding van de specs toevoegen maar weet niet hoe dit moet.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

damavees schreef: 07 mei 2020, 12:52 Nog een mogelijkheid dat de instalateur toen voorstelde en ik misschien toch eens moet overwegen is dat ik zelf het defect paneel van het dak haal en naar hun breng. Dan krijg ik het nieuwe mee. Ik moet dan wel nog een tang en de juiste connectoren aanschaffen.
In de panelen zitten toch standaard toch SunClix connectoren op je junction box?
Waarom heb je dan een tang / connectoren nodig ?

Dus de 300 € zijn werkuren / verplaatsingskosten?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Inderdaad, geen tang nodig normaal.

En voor de plaatjes zie: viewtopic.php?f=1&t=172
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Voor die 300euro koop je 2 nieuwe!!!
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

pluxy schreef:Voor die 300euro koop je 2 nieuwe!!!
Zijn installatie zal nog GSC hebben.
Dan mag je niet zomaar panelen vervangen.

Je mag x% afwijken mits bewijzen richting Fluvius. Ook met een string omvormer moet je panelen vinden met ongeveer dezelfde specificaties.
Plaats reactie