SMA omvormer ingestelde limiet + kan niet connecteren via applicatie

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Tomek
lid
Installatie Land: België

Bericht door Tomek »

Goedemorgen allen,

Kunnen jullie mij helpen betreffende onderstaande 3 vragen die ik heb mbt mijn SMA omvormer (Sunnyboy 4.0)

A) Sinds een kleine maand zie ik geen updates meer op de sunny portal. Ik vermoed dat er iets mis is met de verbinding tussen mijn omvormer en mijn "internet". (de omvomer op zich werkt wel).
Ik heb de site van SMA al bekeken en ook ingelogd op het de omvormer zelf. Ik zie dat ik daar een vast IP adres heb. Maar ik kan hier ook niets in wijzigen. Kan iemand me hiermee helpen? (ik zie graag af en toe hoe goed mijn paneeltjes het doen).
(Via de omvormer zelf kan ik wel zien dat de panelen op zich werken, want daar krijg ik wel opbrengsten te zien)

B) In principe kan een SMA omvormer boven zijn waarde gaan dacht ik. Dwz dat een omvormer van 4.0 meer dan 4.0 kan opbrengen.
Wanneer ik wat aan het snuisteren was in de instellingen zag ik dat deze op 100% gelimiteerd staat. Ik kan dit zelf blijkbaar niet aanpassen ... Is dit überhaupt mogelijk en hoe doe ik dat dan? (ik heb deze info gevonden op de sunnyweb portal van mijn zonnepanelen).
Fotootje in bijlage

C) Op diezelfde foto zie je ook de software versie. Via de SMA site kwam ik versie 3 tegen, maar op de screenshot heb ikzelf versie 1.03 ... Ik durf zelf wel de update niet te doen? Is dat wel veilig en kan ik hier iets mee misdoen?
(op de omvormer interface zag ik dat dit wel op "automatisch updaten" staat ... vreemd niet?

D) op diezelfde screenshot zie je ook dat er enkele data op 1970 staan ... lijkt mij toch ook bijzonder vreemd?

Alvast bedankt voor de hulp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Aangezien uw omvormer niet kan communiceren met het SMA Sunny Portal kan hij ook geen tijd of software updates binnen halen.

Software versie 3.x heeft de nieuwe grid normen die actief zijn vanaf heden.

Welke provider en instelling (ethernet / ip) heb je ingevoerd?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Tomek
lid

Re: SMA omvormer ingestelde limiet + kan niet connecteren via applicatie

Bericht door Tomek »

Blijkbaar is hij vandaag wel weer in gang geschoten. (ik had de omvormer een keer volledig afgezet en eveneens mijn router herstart).
Dit euvel - sunny portal connectiviteit heeft zich dus verholpen.

Nu zit ik nog wel met die "oude"? firmware.
Kan ik iets fout doen indien ik deze zelf update?
In principe (volgens de instellingen die ik kan bekijken), zou er telkens een firmware update automatisch moeten gebeuren?
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: SMA omvormer ingestelde limiet + kan niet connecteren via applicatie

Bericht door DaRkMaN_FX »

Uw firmware zal normaliter worden gepushed vanuit SMA HQ.
Als alles werkt, zou ik mij geen zorgen maken over een "software / firmware" nummertje.

Actuale software voor een SBXX-1AV-41 = Version: 3.10.18.R
Actuale software voor een SBXX-1AV-40 = Version: 3.10.07.R

Ingestelde landnorm, lijkt mij momenteel bizar te zijn.
Staat deze niet op C10/C11 ?

De correcte landnorm moet worden ingesteld tijdens de installatie. Gebeurt dat niet, dan kan ze nadien nog aangepast worden, maar u hebt dan een SMA Grid Guard Code nodig. Deze kunt u bij de Service Line bestellen.

Indien de omvormer geleverd is met een landinstelling verschillend van de Nederlandse (NEN-EN50438) of Belgische (C10/C11), dient deze aangepast te worden. Afhankelijk van het type omvormer kunt u de correcte instellingen kiezen via Sunny Explorer of via de draaiknoppen op de omvormer.
https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/faq.html
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Plaats reactie