Aandachtspunten nieuwe PV installatie

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Spiritof88
junior lid
Installatie Land: België

Aandachtspunten nieuwe PV installatie

Bericht door Spiritof88 »

Hallo,

In 'n wereld waarin vergelijken steeds gemakkelijker word moet ik toch toegeven dat het tot nu toe enigszins tegenvalt om door de bomen het bos te zien.
We hebben eerder deze week besloten om nog voor het einde van het jaar op "PV installatie" kar te springen en uiteraard aan 'n acceptabele prijs/kwaliteit/opbrengst verhouding.
Als leek denk ik dan aan zoveel mogelijk panelen op m'n zuidelijk georiënteerd dak met juiste omvormer en klaar is Kees.
Op basis van de eerste offerte die we kregen (20 panelen van 350Wp aan 'n 4.6 omvormer van Huawei, 25 jaar vermogens garantie op de panelen, 10 jaar fabrieksgarantie op de omvormer) het vermogen per paneel lijkt me voor de gemiddeldes van vandaag de dag acceptabel en ook de capaciteit van de omvormer lijkt me ok, over Huawei heb ik dan weer wat twijfels.
Ons jaarlijks verbruik ligt met 16500kwh hoger dan gemiddeld (mede door electrische vloerverwarming die oplaad met excl nachttarief) maar gaat de investering in panelen van bv 380wp daarin het grote verschil maken t.o.v bv die van 350wp ? De Huawei omvormer beweerd futures proof te zijn wegens "batterij ready", maar heeft dit betrekking op alle batterijen of enkel die van 'n bepaald merk/type/capaciteit ?
Benader ik met bovenstaande de grootste topics binnen het hele verhaal en zijn fazes, mpp trackers, hellingsgraat, monitoring, 253v test, Net met N of zonder N, eerder details ?
Ik stel jullie feedback zeer op prijs !
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Aandachtspunten nieuwe PV installatie

Bericht door janus »

Bij een goede installatie zijn alle onderdelen op elkaar afgesteld.
Een omvormer b.v. kies je door alle gegevens te bekijken, Wp, eventuele schaduw, orientatie, helling, type net en mer en type paneel.

Geen enkel punt is een detail, als alles juist is gekozen maar de omvormer werkt niet op een net zonder N brengt je installatie niets op, zo simpel is het.
30Wp verschil per paneel is bij 20 panelen 600Wp en dat geeft in perfecte omstandigheden +/-700kWh meer per jaar
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Spiritof88 schreef: 23 feb 2020, 10:18 De Huawei omvormer beweerd futures proof te zijn wegens "batterij ready"
Dan is het hoogstwaarschijnlijk gewoon een hybride omvormer.
Moest ik nu nog een PV installatie plaatsen zou ik sowieso altijd voor een hybride omvormer kiezen.
Spiritof88
junior lid

Bericht door Spiritof88 »

Is zo'n hybride omvormer dan compatibel met gelijk welke batterij of is dit merk gebonden ?
En vormt deze omvormer 'n goede combo met 'n 3 fasen installatie ?
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Je zal de specifikaties van de omvormer in kwestie moeten bekijken voor het antwoord, de vraag is niet gewoon met ja of nee te beantwoorden.
Hetzelfde geldt voor het 3 fase net (maar kijk eerst eens welk net je nu hebt.
3x230V of 3x400V+N
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Odul
lid

Bericht door Odul »

Wanneer je panelen pal op het zuiden liggen, heb je het beste resultaat zolang je van de terugdraaiende teller geniet.
Anders is een oost-west opstelling beter.

Van belang is vooral de tijdsduur op een dag dat uw installatie kan werken

Ik heb vorig jaar gemerkt dat in onze streek het dikwijls begon uit te klaren op het einde van de dag.
Net wanneer de zonnestralen de panelen niet of nauwelijks nog bereiken.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Momenteel zijn enkel de LG Chem Resu 7H / Resu 10H batterijen compatible met de Huawei hybride omvormers.
De Huawei SUN2000L-4.6KTL is een monofase omvormer.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Plaats reactie