Update zonneinstallatie in het nieuwe decennium

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
LvA
Senior lid
Installatie Land: België

Update zonneinstallatie in het nieuwe decennium

Bericht door LvA »

Allen,

Sinds 7 jaar woon ik in een rijhuis (k17/E12) met een hele boel zonnetoebehoren
- 2.99 Wpiek zonnepanelen (13*230 Wpiek)
- L/W WP 8 kW
- zonneboiler (jaaropbrengst +- 1000 kWh)
- 3 fasen elektrische installatie (3f-N-400V- 32A)
- domotica aanwezig (Niko) voor verlichtingsautomatisatie
- alles LED lampen
- CO2 vrij (zonder kachels/stoven/haarden of ketels)

In die 7 jaren is er al heel wat gebeurd
- het huis naast mij werd afgebroken en hoger herbouwd, hierdoor worden de zonnepanelen beschaduwd en gedragen zij zich als een 2070 Wpiek installatie
- ik heb een BEV gekocht (vroeger dan gedacht, normaal had ik dit voorzien in 2025) en wordt geleverd in mei 2020 (32.68 kWh batterij netto - laden 1fase 7.4 kWh - go-e lader besteld)
- een 2de BEV mogelijk als firmawagen binnen het jaar (type ID3 of iets dergelijks)
- totaal verbruik van het huis inclusief WP is tussen 4150 kWh en 4500 kWh jaarlijks (afhankelijk van het aantal graaddagen in het betreffende jaar)
- nog steeds CO2 vrij

Mijn bedoeling is van een update te geven voor de toekomst, door
1. mijn zonnepanelen te verplaatsen (uit de schaduw) en eventueel vervangen door nieuwe zonnepanelen van 370 Wpiek en het maximum dat ik kan plaatsen is 3 rijen van 6 zonnepanelen (18 panelen of 6660 Wpiek) en richting -10° en helling 40° (JRC opbrengst 6807.8 kWh)
2. een uitbreidbaar netgebonden batterijsysteem (start 5 à 10 kWh? uitbreidbaar naar 40 kWh?) te plaatsen om zo snel mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid om van het prosumententarief af te stappen, de mogelijkheid te creëren om gerichte aankopen te doen van elektriciteit (bvb tijdens de nacht) indien nodig (in de winter) en de mogelijkheid te creëren om 's nachts de wagen te laden in de zomer op opgeslagen eigen stroomproductie.

Hoe kunnen jullie me helpen?

Voor 2.
Is het best gebruikte maken van batterijen onder hoge DC spanning (bvb LG Chem RESU 10H - 400V of BYD Battery-Box H10.2) , kan men daarmee ook een auto snelladen (bvb. 25 kWh uit home batterij naar BEV, bij 40 kWh home batterij opslag) met DC?. Hebben jullie hiermee ervaring of hebben jullie kennis en technische achtergrond? Of raden jullie eerder 48 systemen aan?

Voor 1.
(a) Welk omvormer raden jullie aan en welk batterij management systeem komt in aanmerking met de nieuwe oportuniteit van de "slimme" meter met de P1 en S1 poort?
Ik had persoonlijk gedacht aan het hybride systeem van Kostal ( https://www.kostal-solar-electric.com/e ... icore-plus ), de plenticore-plus ( https://www.europe-solarstore.com/downl ... -sheet.pdf ). Deze heeft ook een internetaansluiting voor het batterij managementsysteem die via het net wordt beheerd.
(b) Hoe mijn GSC's combineren van oude rechten (2,99 kWpiek panelen, 2,5 kW omvormersvermogen) met een nieuwe en grotere installatie?
(c) Of heeft u nog meer en betere ideeën die future proof zijn en die misschien ook een uitzonderlijke elektriciteitsuitval kunnen overbruggen (zou niet kunnen met de Kostal plenticore-plus, heeft geen off-grid toepassing)?

… hebben jullie nog ideeën dat ik kan bestuderen en omzetten in deze future-proof verbouwing in 2020?

Om te helpen bij het nadenken, heb ik een simulatie met visuele een grafische voorstelling gemaakt van de opbrengsten zonnepanelen en het batterijeffect, geprojecteerd op mijn verbruik 2019.

NOTA: in alle berekeningen die tot de grafieken hebben geleid, werd met de 40% injectiebeperking (max. 60% injectie) rekening gehouden. In theorie is hier dus nog een reserve (1450 kWh) voor bijkomend verbruik beschikbaar bij intelligent gebruik van elektrische energie door bvb laadoptimalisatie.

Afbeelding19 4116-6660-bat.jpg

In de volgende grafieken worden de dagelijks beschikbare kWh (lading) in de batterij zichtbaar gemaakt onder de nullijn (injectie)

gedetailleerd verbruik over het hele jaar in 10,2 kWh en in 40,8 kWh batterijopslag versie

Afbeelding19 4116-6660-bat - FY 2019 - 10.2.jpg
Afbeelding19 4116-6660-bat - FY 2019 - 40,8.jpg

Details voor de maand januari en 10,2 kWh batterijopslag

Afbeelding19 4116-6660-bat - jan 2019 - 10.2.jpg

Details voor de maand juni en 10,2 kWh batterijopslag

Afbeelding19 4116-6660-bat - jun 2019 - 10.2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Update zonneinstallatie in het nieuwe decennium

Bericht door ivob »

Lijkt - volgens de huidige stand van zaken - niet niet zo'n goed idee gezien je een keten van verliezen gaat produceren.
=> DC PV stroom naar AC woning naar DC batterij naar AC laadpaal naar DC autoaccu naar AC elektromotor.

Gezien je een EV van de zaak gaat krijgen lijkt me daar toch een beter verdienmodel in te zitten voor een productieshift?
Vergelijk de prijs van een autoaccu (40 kWh) ook eens met de prijs van een vergelijkbare thuisbatterij (wel eerst een stoel nemen).
- CO2 vrij (zonder kachels/stoven/haarden of ketels)
Hangt voornamelijk af van je elektriciteitscontract (gezien je nog zelf geen zomer/wintershift kan bewerkstelligen en dus afhankelijk bent van het net als buffer) en daar geef je geen info over.
- totaal verbruik van het huis inclusief WP is tussen 4150 kWh en 4500 kWh jaarlijks (afhankelijk van het aantal graaddagen in het betreffende jaar)
- nog steeds CO2 vrij
=>
gedragen zij zich als een 2070 Wpiek installatie
Hoeveel produceert je PV-installatie (je zal wel 2990 Wp of 2.99 kWp bedoelen) dan in hetzelfde referentiejaar?
door nieuwe zonnepanelen van 370 Wpiek
Je hebt al panelen van minstens 390 Wp.
Welk omvormer raden jullie aan
Als je thuisbatterijen wenst te plaatsen en je hebt nog een klassieke oneway omvormer zal je een omvormer moeten bijplaatsen of je bestaand eomvormer vervangen door een hybrideomvormer.
Hoe mijn GSC's combineren van oude rechten (2,99 kWpiek panelen, 2,5 kW omvormersvermogen) met een nieuwe en grotere installatie?
Ai, ai, daar gaan je plannen en verdienmodel al. :D
Of heeft u nog meer en betere ideeën die future proof zijn
Nope, garantietermijn op de glazen bol bleek fake (verkoper failliet).
die misschien ook een uitzonderlijke elektriciteitsuitval kunnen overbruggen
Dat is nog het gemakkelijkste. Oplossingen zijn legio (bv. SBS back up box met fasekoppeling).
… hebben jullie nog ideeën dat ik kan bestuderen en omzetten in deze future-proof verbouwing in 2020?
Beetje moeilijk zo in het blinde weg. De beste future proof oplossingen zijn deze die geen onderhoud vergen, gratis energie opslaan via een onuitputtelijke bron (op deze NB spijtig genoeg slechts periodiek) en volgens het KISS principe. Al - als je toch gaat verbouwen - aan een zonnestraat gedacht? (Als de inplanting van je woning het tenminste toelaat, bij gebrek aan info geen zicht op).
in alle berekeningen die tot de grafieken hebben geleid, werd met de 40% injectiebeperking (max. 60% injectie) rekening gehouden.
Waarom? Je bent toch niet van plan een batterijsysteem onder het gewestelijk premiestelstel te implementeren?
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Best IvoB,

Zoals gewoonlijk in je commentaren op deze en andere sites, laat je je kennis ten volle zien.

Je antwoordt weer op alle vragen naast de kwestie in de hoop om de snelste (en meer dan waarschijnlijk domste?) reactie te hebben. Ik stel dit niet op prijs en ik ben ook niet uit op gratis en voor niks op kosten van de ander. Dit is mijn instelling niet.

Dank u, om anderen te laten reageren.

Ik ben enkel op zoek naar mensen die opbouwend en met interesse kunnen nadenken over dit project, die hun licht kunnen laten schijnen (i.p.v. het te doven)! En misschien, door onze gedachtegangen hier te delen en te documenteren, komt er voor anderen ook iets positiefs uit deze threat. Ik hoop het alvast! :tu:
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

No comment Luc.
Ik ben niet bereid om je behoefte te delen om onze meningsverschillen van op een ander forum naar hier te verplaatsen en om van de inhoudelijke reactie over te schakelen op een louter persoonsgebonden reactie .
on topic
ps. Ook een gelukkig nieuwjaar. peace
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

^¨

Beste Ivo,

Ik heb helemaal geen behoefte om jouw kennis en jouw mening (persoonsgebonden reacties) te delen met anderen, hier niet en op andere fora niet. Dat kan je waarschijnlijk beter zelf doen zonder dat je hierbij hulp van anderen nodig hebt.

on topic

Beste allen,

Mijn oorspronkelijke vraag:

Mijn bedoeling is van een update te geven aan de elektriciteitsvoorziening voor mijn woning om te voldoen aan gewijzigde woning- en mobiliteitsvraag . Ik wil 80% energieonafhankelijkheid bereiken voor wonen en mobiliteit, door

1. mijn zonnepanelen te verplaatsen (uit de schaduw) en eventueel vervangen door nieuwe zonnepanelen van 370 Wpiek en het maximum dat ik kan plaatsen is 3 rijen van 6 zonnepanelen (18 panelen of 6660 Wpiek) en richting -10° en helling 40° (JRC opbrengst 6807.8 kWh)

2. een uitbreidbaar netgebonden batterijsysteem (start 5 à 10 kWh? uitbreidbaar naar 40 kWh?) te plaatsen om zo snel mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid om van het prosumententarief af te stappen, de mogelijkheid te creëren om gerichte aankopen te doen van elektriciteit (bvb tijdens de nacht) indien nodig (in de winter) en de mogelijkheid te creëren om 's nachts de wagen te laden in de zomer op opgeslagen eigen stroomproductie.

Hoe kunnen jullie me helpen?

Voor 2.
Is het best gebruik te maken van batterijen onder hoge DC spanning (bvb LG Chem RESU 10H - 400V of BYD Battery-Box H10.2)? Kan men daarmee ook een auto snelladen (bvb. 25 kWh uit home batterij naar BEV, bij 40 kWh home batterij opslag) met DC? Hebben jullie hiermee ervaring of hebben jullie kennis en technische achtergrond? Of raden jullie eerder 48 Volt systemen aan?

Voor 1.
(a) Welk omvormer raden jullie aan en welk batterij management systeem komt in aanmerking met de nieuwe opportuniteit van de "slimme" meter met de P1 en S1 poort?
Ik had persoonlijk gedacht aan de hybride omvormer van Kostal ( https://www.kostal-solar-electric.com/e ... icore-plus ), de plenticore-plus ( https://www.europe-solarstore.com/downl ... -sheet.pdf ). Deze heeft ook een mogelijkheid voor een batterij managementsysteem dat via het net (app) wordt beheerd.
(b) Hoe mijn GSC's combineren van oude rechten (2,99 kWpiek panelen, 2,5 kW omvormersvermogen) met een nieuwe en grotere installatie?
(c) Of heeft u nog meer en betere ideeën die future proof zijn en die misschien ook een uitzonderlijke elektriciteitsuitval kunnen overbruggen (zou niet kunnen met de Kostal plenticore-plus, heeft geen off-grid toepassing)?

Om te helpen bij het nadenken, heb ik een simulatie met visuele een grafische voorstelling gemaakt van de opbrengsten zonnepanelen en het batterijeffect, geprojecteerd op mijn verbruik 2019.

NOTA: in alle berekeningen die tot de grafieken hebben geleid, werd met de 40% injectiebeperking (max. 60% injectie) rekening gehouden. In theorie is hier dus nog een reserve (1450 kWh) voor bijkomend verbruik beschikbaar bij intelligent gebruik van elektrische energie door bvb laadoptimalisatie.

Onderstaande grafiek brengt alle elementen samen op maandbasis vaan de verbruiken, opbrengsten zonnepanelen en het effect (verdeling) op het verbruik, het effect van de batterijopslag en de injectie op het net van mijn woning met een JRC gesimuleerd zonnepaneelvermogen van 6660 Wpiek en een batterij van 10 kWh opslagcapaciteit voor mijn woning.

Afbeelding19 4116-6660-bat.jpg

In de volgende grafieken worden de dagelijks beschikbare kWh (lading) van de batterij zichtbaar gemaakt onder de nullijn (injectie).

gedetailleerd verbruik over het hele jaar met een simulatie van een JRC zonnepanelen opbrengst voor 6660 Wpiek en 40,8 kWh batterijopslag.

Afbeelding19 4116-6660-bat - FY 2019 - 40,8.jpg

Simulatie details op dagbasis voor de maand januari en 10,2 kWh batterijopslag en een gesimuleerd JRC opbrengst voor 6660 Wpiek zonnepanelen.

Afbeelding19 4116-6660-bat - jan 2019 - 10.2.jpg

Simulatie details op dagbasis voor de maand juni en 10,2 kWh en 40,8 kWh batterijopslag en een gesimuleerd JRC opbrengst voor 6660 Wpiek zonnepanelen

Afbeelding19 4116-6660-bat - jun 2019 - 10.2.jpg
Afbeelding19 4116-6660-bat - jun 2019 - 40.8.jpg
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Luc,

Wel uw vraag komt in stukken overéén met mijn wensen/dromen.
Zonnepanelen bijplaatsen of niet.(nu 2x2,4kwp.)( Vooral omdat wp/airco minder verbruikt dan gedacht.)
Van de installateurs ben ik nog niet veel wijzer geworden , daar deze vooral uitgaan van hun eigen producten.

Wat thuisbat betreft: ik wil voordelen/nadelen wel eens weten tussen high voltage en 48v systemen.
En bvoor 3f komt er sowieso al een pakjes euro's bij.
Persoon gaat mijn voorkeur uit naar de zoutwater, maar je hebt er plaats voor nodig.(48v)
LFP zou nog gaan.

Om te beginnen heb ik ondertussen een home manager geplaatst om inzicht te krijgen in in/uit. Omvormer(s) worden normal vervangen.

De gsc blijven dacht ik geldig als je overstapt naar digitale meter.

future proof gaat geen één systeem zijn vrees ik. Er gaat een comboinatie zijn van verschilende zaken rond energie.
Persoonlijk zag ik een kleine windmolen wel zitten voor op de garage, maar gemeente deed al moeilijk over de panelen.(14j terug).

mvg
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Hallo pluxy,

Bedankt voor uw reactie en ik zie dat jij ook voor dezelfde probleemstelling komt te staan na enkele jaren ervaring met eigen productie.

Betreft investering in vermogen zonnepanelen.
Volgens een studie van HTW Berlin ( https://pvspeicher.htw-berlin.de/wp-con ... ierung.pdf ) is investeren in minstens dubbel zoveel aanmaakvermogen dan het verbruik van uw woning, de beste oplossing.
Hiermee bereik je:
- de grootste onafhankelijkheidsgraad
- als je combineert met een batterijopslag verkrijg je ook nog een goede zelfconsumptie
- je optimaliseert het grondoppervlakte gebruik voor alternatieve energie, door uw dak zo vol mogelijk te leggen. Zij gaan er in de studie van uit dat er meer en meer grondoppervlakte zal gebruikt worden voor grote installaties indien er te weinig dakoppervlakte wordt gebruikt op de woningen in Duitsland. (in de UK heeft men hier een andere mening over)
- hoe meer vermogen je kan opwekken, hoe beter het rendement van de randapparatuur (grotere omvormers) wordt.
- hun financiële rendementsberekening gaat ervan uit dat er een injectievergoeding wordt betaald aan de prosument.

Ik heb de berekening ook voor mezelf gemaakt en ook vastgesteld dat met de huidige tarieven (Vlaanderen) en een batterijsysteem (geen prosumenten netvergoeding), ik ook voordeel heb met 2 keer de investering in zonnepanelen op voorwaarde dat ik de panelen kan aankopen aan 0.53 Euro/Wpiek BTW incl. Dit is tegenwoordig mogelijk in grote solarwinkels in Nederland en in Duitsland (NRW). De injectievergoeding aan prosumenten (zoals bij Ecopower wordt voorgesteld) is dan wel welkom, maar is zelfs niet noodzakelijk als je het zelfverbruik kan optimaliseren met een thuisbatterij en met slim laden van een BEV.

Ook voor de batterijopslag, moet je goed uitkijken en weten waar je naartoe gaat. Er bestaan grosso-modo 3 systemen.

Afbeelding13-3 elektriciteitsbuffer.jpg

Deze afbeelding komt uit de studie "Stromspeicher Inspektion 2018" , te downloaden via https://pvspeicher.htw-berlin.de/stroms ... tion-2018/

Systeem A (AC gekoppelde systemen) zijn verkrijgbaar in 48 V-opslag of met hoogspanningsopslag

Systeem B en C (DC systemen met 2 DC/DC omvormers en 1 AC/DC omvormer, maar de DC/DC omvormers zijn anders in het systeem geplaatst) heb ik enkel terug gevonden als hoogspanningsopslagsystemen. Systeem B is ook uiterst geschikt voor 3 fasen AC omvorming zonder meerkost (standaard bij de aanbieders/producenten van dit systeem).

Voor mij moet in systeem B de mogelijkheid bestaan om een BEV op te laden met DC spanning, zoals in feite gebeurt met een snellader. Men zou kunnen de auto dan configureren als een parallelle batterij in het systeem (ook DC hoogspanning). Daarom is systeem B de keuze die ik verder wens te onderzoeken omdat ze volgens mij de meeste future proof oplossing belooft. Dit systeem sluit ook de klassieke laadpaal niet uit via de AC connectie en kan ook gestuurd worden door de batterijmanager om enkel te laden als er voldoende vermogen vrij is in de batterij of bij de productie van de zonnepanelen.

Dit had ik hier graag met de leden van dit zonstraal forum bekeken en verder uitgediept.

Dus alle informatie (ervaring en/of kennis) is welkom. Als er ook nog een link of een verwijzing naar literatuur bijstaat, ben ik nog gelukkiger.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Ik lees dit topic met veel interesse maar zie toch een paar tegenstrijdige opmerkingen links & rechts.

1. Als je uw GSC wil behouden kan je enkel uw installatie verhuizen (indien mogelijk) naar een geschiktere plaats op uw woning / dak of grond oppervlakte (mogelijks goedkeuringen nodig van gemeente).

2. SolarEdge heeft een omvormer met een BEV lader ingebouwd die direct pv stroom omzet naar uw DC lader.
De vraag is hier, wanneer staat de wagen thuis? Dit is een belangrijk gegeven om deze omvormer in overweging te nemen.

3. Ik zou echter voor DC gekoppelde batterijen of PV + batterijen set kijken en geen AC gekoppelde oplossing.
De verliezen bij AC gekoppelde oplossingen zijn vrij hoog.

4. Zoutbatterijen zijn het "milieu" vriendelijkste, maar je moet hier veel ruimte voor hebben. De energie dichtheid in deze batterijen is een pak lager dan andere systemen. Plus je zou 40kWh batterij willen, ik denk dat je dan beter een BEV gewoon in uw garage kan zetten. De prijzen hiervan kan je beter goed inschatten.

5. Naar mijn bescheiden mening is het "overdimensioneren" economisch nog niet rendabel genoeg in Belgie om hier "winst" / "null" operatie uit te halen.
Het is goedkoper om correct te dimensioneren en proconsumententarief te betalen.
Plus je moet ook de nodige plaats hiervoor hebben en de nodige financiële reserves.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ik heb toch wat langer gewacht om te reageren waardoor ik een en ander op een rij kon zetten. Bij impulsief reageren is in deze het telkens opnieuw wat meer duiding geven bij wat je neergeschreven hebt.

Er is rechtsonzekerheid (15j terugdraaien de teller)

En onzekerheid (nieuwe kwartuur tarieven en volgende), wat mogelijks impact heeft op voorgaande

Technologische vooruitgang van batterijen (bv LTO)

De nog aan te komen nieuwe hybride inverters
(Momenteel enkel prio aansturing) en of die er al zullen aankomen voor onze Vlaamse (kwartuur) aanrekeningsmethode(s)

Afschaffing van goedkopere tijdsgebonden distributietarieven

Dat er nieuwe verrekeningen zullen komen is zeker, maar er is al aangegeven dat dit in 2 stappen zou gebeuren: eerst de max kwartuur per jaar daarna (mogelijks) afrekening per kwartuur.

Momenteel denk ik niet dat er een off the shelf systeem bestaat dat kwartuur metingen hanteert.
De huidige systemen werken met continue stroom metingen en continue bijsturing.

Langs inverter kant heb je prioriteitsstelling en, waar moet de DC stroom naar toe moet

En dan spreek je over een BEV (die roet in het eten komt gooien qua sturing met de huidige systemen).
Zal die enkel opladen met overtollige PV stroom (à la zappi, continue stroom) en heb je dan voldoende er mee (voldoende lang thuis terwijl de zon uit zit)
Maar dan heb je 2 opslagmedia, de thuisbatterij en de wagen, wie bepaalt de prio (huidige systemen) en op basis van wat. En wordt er rekening gehouden met kwartuur, zo ja van waar komt die energie? En hoe zit het met instelling van de regeling op uw situatie?

En indien dit al in een off the shelf systeem zou zitten, is die regeling dan aan te passen als onze Vlaamse (kleine markt met sterke, dure, acceptatieprocedures) afrekening alweer eens wijzigt binnen de veel te lange levensduur van de inverter. (Software updates voor een te kleine markt)

Kortom nog veel onduidelijkheden over wat komen zal, zodat enkel uitverkorenen (met centen en kennis) hier hun tanden kunnen in zetten.

Ik heb naar LTO batterijen verwezen omdat die al op de markt zijn (anderen zullen wel volgen) en die een lange levensduur schijnen te hebben. Niet om een discussie te starten over de kwaliteit of prijs of voor of nadelen er van maar om ze in een kader te zetten van héél lang termijn denken.
Immers, naar t schijnt vanuit de spec's, kunnen die, indien gebruikt op een goede manier, gemakkelijk 30.000cycli aan. De tijd zal moeten uitwijzen of dit klopt maar de (nog) dure batterij zou je normaal gezien maar eenmalig meer aankopen in je leven.

Wat betekent dat er goed nagedacht moet worden over lange termijn installaties en investering in een ambtsperiode van politici die om de haverklap de hoed in een andere windrichting zetten, lobbyisten en regulatoren meegerekend.
Ze lezen mee en proberen de regelgeving in hun voordeel verder te sturen, zijnde met enige vertraging.
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Beste DaRkMaN_FX

Bedankt voor uw reactie

betreft 1:

Je mag nog steeds alle elementen vervangen van je zonnepaneleninstallatie onder de GSC voorwaarden, zoal je niet meer dan 10% afwijkt van de oorspronkelijke aangifte. En als je dit doet, moet je daarvan uw netbeheerder op de hoogte stellen.

Het verhuizen is me wel bekend, want mijn zonnepanelen uit 2009 zijn al verhuisd in 2013 naar mijn huidige woning. Ik ben me bewust dat hetgene ik gesuggereerd heb in mijn vraag (integreren in een nieuwe gezamenlijke setting) niet eenvoudig tot onmogelijk zal zijn voor 2029 (einde van mijn GSC voordelen). Natuurlijk bestaat nog steeds de mogelijkheid om de nieuwe installatie op te delen in een GSC conforme installatie en in een nieuwe installatie. Hetgeen ik zou willen is dat beide installaties uiteindelijk toegang geven tot de batterijbuffering en batterijafgifte capaciteit voor de woning en de mobiliteit. Het eenvoudigste zou natuurlijk een oplossing zijn met 1 omvormer i.p.v. 2 omvormers.

Bereft 2:

SolarEdge heeft natuurlijk ook een oplossing zoals de andere constructeurs via hun batterij/energiemanagementsysteem om een BEV te laden tijdens de opwekperiode van de zonnepanelen. In deze gebruikersopzet (enkel laden wanneer de zon schijnt) is een 5 kWh thuisbatterij in combinatie met de BEV meer dan voldoende om het net te balanceren en om een zo groot mogelijke zelfconsumptie te verkrijgen.

Mijn opzet is anders. Ik wil kunnen zonne-energie laden ook als de zon niet schijnt, dus ik wil dit kunnen "voorlopig" opslaan in mijn thuisbatterij als geen enkel BEV thuis is. De bedoeling is niet om de BEV op dat ogenblik volte laden, maar deze te vullen zodat er toch nog steeds een extra 100 km kan worden gereden. Als de zon dan terug schijnt mag de BEV en de thuisbatterij (prioriteit in te stellen) verder opgeladen worden. Dit verhoogt trouwens de opbrengst en gelijktijdig de zelfconsumptie van de zonnepanelen onder de nieuwe reglementering (tot 60% vermogens beperking ingeval van injectie). Dit concept is perfect mogelijk in de periode maart tot oktober om met mijn zonnepanelen en zeker in het geval van een verdubbeling van de installatie t.o.v. van het huisverbruik.

In de winter, geeft de grote baterijcapaciteit de mogelijkheid om de elektriciteit aan te kopen en op te slagen (thuis batterij en BEV), op het geschikte moment van prijs en netbalancering (bvb. 'snachts). Deze mogelijkheid wordt gecreëerd door een verwerking, zoals het elektriciteitsnet vandaag in Baden Wurthenberg, met blockchain technologie van de elektriciteitsverdeling. Hierdoor is het zelfs mogelijk van enkel zon- en windenergie aan te kopen en zeker te zijn dat ze ook van die oorsprong komt. Je kan zelfs bepalen met deze technologie van bij wie ze komt, bvb van bij de boer verderop die zijn eigen windmolen of WKK heeft.... Deze technologie wordt al met succes toegepast en gecommercialiseerd door de firma Sonnen.de (onlangs overgenomen door Shell) die op deze manier zijn batterijen verkoopt met diensten, gekend onder de sonnenCommunity ( https://sonnen.de/sonnencommunity/ ) in de streken van Dutsland, Oostenrijk en Italië waar de netbeheerder nu al met blockchain technologie werkt. Door hun opzet slagen ze er zelfs in om batterijen met diensten te verkopen aan appartementsbewoners zonder eigen opwekking omdat dezen dan ook een voordeel hebben om hun elektriciteit goedkoop en gericht aan te kopen.
In de VS en in Australië heeft Sonnen.de zo al volledige eigen netwerken geconfigureerd voor volledige wijken (in zonrijke gebieden) die zelf hun energie kunnen opwekken en beheren met dit system.

Betreft 3:

Volledig akkoord met jouw vatstelling. Bij AC gekoppelde installaties heb je 1 AC/DC omvormer meer dan bij DC gekoppelde installaties. Dit legt dan ook het meerverbruik uit.

Maar als ik mijn installatie fysiek moet opsplitsen met 2 omvormers om de GSC's nog te behouden tot 2029, dan zal ik waarschijnlijk toch moeten kiezen voor 2 AC gekoppelde installaties, wat het project natuurlijk veel duurder maakt dan 1 geïntegreerde installatie met een virtuele/reële opsplitsing opbrengsten (bvb gebruik maken van een separate MPP tracker voor de GSC gevoelige deel van de installatie, door een aparte string hiervoor te configureren).

Betreft 4: Zout batterijen

Effectief zijn deze batterijen het milieuvriendelijkst, maar tot hiertoe beperkt tot 48 V opslag en daar ik de bedoeling heb om mijn BEV ('s), ook op DC hoogspanning, ook met DC te kunnen opladen, komt dit op dit ogenblik niet direct in aanmerking voor mijn einddoel.

Plaats is geen probleem. Ik heb 103 m² garage ter beschikking en kan dus makkelijk 2 elektrische auto's, fietsen, batterijen, … plaatsen. Prijsinschatting komt op het einde van de oefening en de investering kan dan ook gespreid worden indien gewenst.

Betreft 5.

Het over dimensioneren is vandaag nog niet economisch rendabel zoals je schrijft. Maar vanaf 2021 is dit wel het geval, zeker als je dan nog eens mobiliteit (moet je anders veel duurder aankopen via openbare laadpalen) kunt meenemen en zo nog eens de zelfconsumptie vergroten.

Ik heb de analyse voor de elektriciteitsfactuur reeds gemaakt voor mijn woning (zonder mobiliteit in rekening te brengen).
Mijn woning is met een warmtepomp (rechtse grafiek) en de simulatie voor dezelfde woning zonder warmtepomp heb ik gedaan in de linkse grafiek.

Afbeelding24.jpg
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Even terugkoppelen op puntje 3.
Dit werkt in Duitsland / Oostenrijk / ...
Maar in ons Belgenlandje waar het woordje "monopolie" nog altijd een beetje heerst zal dit heel langzaam / moeilijk van grond komen.

Ik sta ook achter dergelijke ontwikkelingen.
Mijn WP heeft een functie : SG (SmartGrid) maar wanneer zal deze beschikbaar zijn op de Digitale Meter ?
Ik vermoed vanaf 2022, wanneer er een variabel tariefstructuur zal mogelijk zijn.
Ik wil ook niet teveel op kop lopen voor zaken die nog niet technisch ondersteund worden en waar de regelgeving toch maar om de haverklap kan wijzigen.

Puntje 5.
Ik weet niet uw statuut, maar als zelfstandige ondernemer zijn oplaadkosten aan een laadpaal bedrijfskosten zoals tanken.
Persoonlijk ben ik ook aan het kijken naar batterijopslag e.d. maar voor mijn WP te voeden (3-fase). Op heden is dit enkel maar een financiele aderlating. Ik wacht eerst af tot 2021 voor concrete tariefmethodes + hopelijk lagere prijzen voor batterij systemen.

Zelf hebben wij ook (binnen enkele maanden) een BEV (salaris-wagen), maar die zal voor 90% van de tijd worden opgeladen bij de werkgever.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@ DaRkMaN_FX

Terugkoppelen op puntje 3.

Netbeheerders zijn overal ter wereld "monopolie" bedrijven, anders is hun functie niet mogelijk. Dus is er hier (België, Vlaanderen, ...) geen andere toestand dan in de rest van de wereld. Dus daar ligt het zeker niet aan. Ik denk ook niet dat er een gebrek aan visie is bij de werknemers van de netbeheerders, want zij kennen de evoluties nog beter dan jij en ik. Het zou misschien wel kunnen dat er een gebrek aan kennis en visie is bij onze politiekers en minder bij politiekers in andere landen of deelstaten (zoals o.a. Baden Würthenberg, Beieren, Süd Tirol, ...) van Europa, waardoor er bij ons weinig ambitie is en de beslissingen dus nogal conservatief uitvallen op dit gebied.

Ook ik heb al jaren een Warmtepomp met Smart Grid compatibele sturing via … slimme meter. Maar wat helpt dat als morgen enkel de zonnepanelenbezitters en slimme meter zullen krijgen en niet de rest van de wijk. Dan is een slimme sturing van de warmtepomp ook een dom begrip dat geen zoden aan de dijk brengt. Ook daar is het de politiek die deze beslissing heeft genomen, waarschijnlijk in weerwil van de (kennis en wetenschap van de werknemers bij) netbeheerder.

Puntje 5.

Het statuut doet er in feite niet toe, omdat de laadkaart steeds de afgenomen kWh moet vergoeden en de laadkaart dienstverlener die kWh ook moet in rekening brengen van zijn klant.
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Beste Bruma,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb toch ook wel een aantal opmerkingen.

1. rechtszekerheid

De wetgeving verandert om een gemeenschapsdienst (netbeheerder) te verbeteren en men wil zelfs een uitzondering (wat ik niet begrijp als men dan toch verandering wil) toestaan op een nieuw systeem dat meer eerlijkheid moet brengen binnen de kostenverdeling naar de diverse klanten van de netbeheerder.

Een nieuwe wet/decreet/ordonnantie/décret biedt steeds rechtszekerheid. Men laat nu toe om aan 1 bepaalde doelgroep een uitzondering te verkrijgen op de normale berekeningswijze volgens de nieuwe wet. Deze doelgroep kan trouwens kiezen voor de oude berekeningswijze of voor de nieuwe berekeningswijze. Aan de rechtszekerheid verandert er dus niets.

Ik zal waarschijnlijk kiezen voor de nieuwe berekeningswijze want deze zal me mijn nieuwe toekomstgerichte investeringen garanderen volgens de allerlaatste rechtszekerheid. Niets zegt trouwens dat deze nieuwe manier van berekenen volgens het nieuwe decreet, op termijn effectief duurder zal zijn gezien op uw en mijn totale energiekost.

De investeringen in het elektriciteitsnet moeten gebeuren en als dit moet gedaan worden volgens de regels van de oude verworvenheden, worden deze netinvesteringen veel duurder (meer investeringen nodig omdat er meer "blinde" capaciteit van het net gevraagd zal worden door prosumenten) en zullen de elementen in de oude berekeningsmanier ook opslagen en waarschijnlijk meer dan als je kiest voor de nieuwe berekeningsmethode.

2. kwartierprijs, vlakke prijs, …

Wij zijn nu jaren gewoon geweest van een vlakke prijs te betalen voor onze elektriciteit. De verkopende firma die tussenpersoon speelt tussen de producent en de klant (u en ik), heeft in het verleden bijna nooit zijn broek gescheurd aan de prijs die hij zijn klant aanrekent alhoewel deze firma al jaren de kwartierprijs betaalt voor zijn aankopen. Als de markt effectief vrijgemaakt wordt, zullen de elektriciteitsaanbieders u nog steeds met veel plezier een vlakke en gegarandeerde prijs aanbieden voor uw afnames (zij zullen hun prijs wel vastleggen zonder veel risico's te lopen). Ik daarentegen wens in te gaan op rechtstreekse aankopen op de elektriciteitsmarkt aan kwartierprijzen, want ik zal me erop voorbereiden met vrije opslagcapaciteit als ik niet genoeg opbrengsten kan genereren.

Dus onze standpunten verschillen. U heeft een meer behoudsgezind standpunt waar u denkt dat het verleden doorloopt en ik heb een iets vooruitstrevender standpunt waar ik denk dat er ook marktopportuniteiten en besparingen zullen zijn die me ten goede komen. Deze discussie kunnen we natuurlijk voeren tot in het oneindige. We moeten wel elkaars standpunt leren respecteren (begrip hebben) en mogen daarom niet claimen dat we het enige gelijk hebben.

3. Quote"En indien dit al in een off the shelf systeem zou zitten, is die regeling dan aan te passen als onze Vlaamse (kleine markt met sterke, dure, acceptatieprocedures) afrekening alweer eens wijzigt binnen de veel te lange levensduur van de inverter. (Software updates voor een te kleine markt)"

Jouw uitspraak is geen argument omdat de Europese netbeheerders zich verenigd hebben voor een Europese homologatiecommissie voor elektrische apparaten die in Europa op het net mogen geplaatst worden. Dit betekent dat ieder apparaat die een Europese goedkeuring krijgt moet voldoen aan al de lokale wetgevingen in Europa, dus ook die voor de kleine Vlaamse markt, ook voor de nog kleinere Luxemburgse markt, de Letse markt … en voor …. Duitse, Franse, ….
In België is Synergrid (is een nationale instelling om te verhinderen dat we 3 instellingen nodig hebben) verantwoordelijk voor de Europese homologatie en heeft dus ook de verplichting om de homologatie autoriteiten in de andere Europese landen op de hoogte te houden van wijzigingen in onze 3 wetgevingen. Deze wijzigingen worden dan ook onmiddellijk toegepast in de aangesloten landen en nieuwe systemen worden dan ook gehomologeerd ook voor de Vlamingen ook door de Slovaakse, Zweedse … Portugese homologatie autoriteit. Daarom zijn homologaties (ook van omvormers) in Europa ook beperkt in tijd en moeten ze opnieuw worden gehomologeerd na het verstrijken van deze tijd, zo zijn altijd alle homologaties en de apparatuur volgens deze homologaties, steeds up to date met alle wetgevingen in Europa.

Jouw argument (Software updates voor een te kleine markt) om bij het oude te blijven en verandering te weren, is volledig gebaseerd op fake informatie.

4. 30000 cycli, ...

Veel informatie die wordt meegegeven is niet noodzakelijk richtinggevend. Bvb het aantal cycli dat een batterij kan werken is voor mij enkel richtinggevend als ze minder of meer dan 5000 cycli bedraagt. 5000 cycli vertegenwoordigt een reële tijd (bij normaal gebruik door een privépersoon) van 15 à 20 jaar gedeeltelijk opladen en ontladen (meer dan 20000 partiële cycli) van batterijen en dat is voor mij een cijfer waarmee ik kan leven want de fabrikanten moeten een 80% capaciteitsgarantie geven op 20 jaar. Met 30000 cycli kan ik bvb niets aanvangen omdat dit een levensduur van meer dan 40 à 50 jaar vertegenwoordigt (bij normaal gebruik door een privépersoon). Ondertussen bestaan er nieuwere toestellen die 30 keer beter zijn, waardoor ik toch de oude batterij vroegtijdig vervang. Daarvoor ga ik geen Euro meer betalen dan voor een batterij met 5000 tot 8000 cycli.

5. Politiek, visie en implementatie

Ik geef je wel gelijk dat politici moeten durven beslissingen nemen in het algemeen belang van de maatschappij en minder geloof mogen hechten aan het individueel belang van lobby organisaties. Een vereiste voor politici zou ook moeten zijn dat zij uitleg geven over hun beslissing en dit (uitleg geven) is ook in het algemeen belang van de maatschappij.

Het gebrek aan visie en de onzekerheid van de politieke mandatarissen komt tot uiting in hun beslissingen en wordt meestal gemaskeerd door het toestaan van uitzonderingen die de uitwerking van de visie totaal ondermijnen.

Ook zouden regeringen binnen hun bevoegdheden moeten blijven en subsidies niet mogen afschuiven (privatiseren) op andere partijen zoals de netbeheerders, die dan de prijzen moeten verhogen en dus een verkapte extra belasting heffen. In het verleden is dit nogal veel (isolatiepremies, alternatieve energie GSC's, …) gebeurd, waardoor nu de prijs van de dienstverlening (netvergoeding) omhoog is gekatapulteerd, terwijl dit in feite een verantwoordelijkheid van de regering had moeten blijven. Het vrijgekomen budget (door de uitbesteding van de kosten) heeft men ergens anders gebruikt om nieuw beleid mogelijk te maken (beleidsruimte gecreëerd). In geen enkele andere lidstaat van Europa is het verschuiven van beleidsbudgetten naar externe partners toegelaten. Daarom zitten we ondermeer hier in Vlaanderen met de hoogste kosten netbeheer, zonder dat er fundamentele investeringen gebeuren voor de energietransitie. In Duitsland bvb zijn ook de netbeheer kosten gestegen, maar dit is door de investeringen van de netbeheerders in het elektriciteitsnet om de energietransitie te verwezenlijken (nieuwe hoogspanningsleidingen, blockchain technologie implementeren om de elektriciteitsverdeling beter te kunnen opvolgen en batterijopslag interessant te maken, laagspanningsnetwerken werden versterkt, …) maar de netbeheerder werd niet gebruikt om de subsidies te financieren. Dit (bepalen en betalen van subsidies) hebben de Duitse deelstaten (Länder met hun eigen regeringen en parlementen) gedaan binnen eigen budget. Hetzelfde voorbeeld in Nederland waar de provinciën het subsidiebudget beslissen en beheren. etc ….
Plaats reactie