Erg lage opbrengst?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Ludovic_
lid
Installatie Land: België

Erg lage opbrengst?

Bericht door Ludovic_ »

We hebben sinds 10 mei 2019 een PV-installatie. Omvormer is een SMA Sunny Boy 3.6, panelen zijn 16 x 290Wpiek (REC Solar AS REC 290 TP2 (TwinPeak 2)).

Er valt geen schaduw op de panelen, ze staan op een plat dak met een oriëntatie van -20° en in een helling van 15°.

De simulatie bij de offerte bevatte een schatting van 4391kWh/jaar, maar hier gaan we absoluut niet aan komen (ondanks de erg zonnige zomer).

Sinds 10 mei heeft onze installatie slechts 2055kWh opgebracht. Er zijn maar enkele dagen geweest waarop de installatie aan 20kWh/dag geraakte.

Concreet is dit het rendement voor de laatste 6 maand:
Afbeelding

Gedurende de zonnige maanden was dit het rendement:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een Sunny Boy 3.6 lijkt totaal overkill voor dit rendement. Is het niet de bedoeling dat deze tot zo'n dikke 3.6kWh/dag kan verwerken, terwijl in ons geval 2kWh/dag voldoende zou zijn?

Vergis ik mij, of heeft onze PV-installatie een zeer slecht rendement? Wat kan er mis zijn?

Bedankt!
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Erg lage opbrengst?

Bericht door janus »

Een Sunny Boy 3.6 lijkt totaal overkill voor dit rendement. Is het niet de bedoeling dat deze tot zo'n dikke 3.6kWh/dag kan verwerken, terwijl in ons geval 2kWh/dag voldoende zou zijn?
Je haalt de opbrengst en het vermogen door elkaar.
Een SB3.6 kan een vermogen op het net zetten van max 3600Watt.
Opbrengst (in kWh) is wat je per uur/dag/week/maand/jaar opwekt.

Maar dat neemt niet weg dat je opbrengst inderdaad veel te laag is, wat zegt je installateur daarvan?
In juni had je bv 664kWh moeten opwekken, terwijl jullie op 450kWh bleven steken
Weet je hoeveel strings er op je dak liggen?
Het is juist of er 1 niet is aangesloten
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

Heb je geen daggrafiek van een zonnige zomerdag?
Die kan je dan vergelijken met het resultaat van PVCalc: http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Op de nieuwe SB3.6 (SB3.6-1AV-40/41) moet je met 2 strings werken voor deze panelen.
Dus kijken of er 4 kabels naar je omvormer lopen of niet.

Heb je een leg schema of op uw keuringsrapport kijken hoe de strings zijn aangesloten.
String 1 : 8 / String 2 : 8
of
String 1 : 12 / String 2 : 4

Je opbrengsten zijn aan de lage kant, dus nazicht vragen aan uw installateur is aangeraden.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Ludovic_
lid

Bericht door Ludovic_ »

janus schreef: 11 nov 2019, 21:10
Je haalt de opbrengst en het vermogen door elkaar.
Een SB3.6 kan een vermogen op het net zetten van max 3600Watt.
Opbrengst (in kWh) is wat je per uur/dag/week/maand/jaar opwekt.

Maar dat neemt niet weg dat je opbrengst inderdaad veel te laag is, wat zegt je installateur daarvan?
In juni had je bv 664kWh moeten opwekken, terwijl jullie op 450kWh bleven steken
Weet je hoeveel strings er op je dak liggen?
Het is juist of er 1 niet is aangesloten
Bedankt voor de info!

Wattpiek, kWh en watt blijft voor mij idd vaak puzzelen... Moet het elke keer weer opfrissen.
Ik dacht btw dat een omvormer boven het 'theoretisch' vermogen kon gaan? Dus dat bvb een 3.6 (iets) meer dan 3600 watt aankan, klopt dat?

Van mijn installateur heb ik nog geen antwoord gekregen. Straks nog even een herinnering sturen. Het is nuttig dat ik hier "gelijk" krijg, anders kan de installateur mij gemakkelijker vertellen dat ik mij vergis (PV-panelen zijn niet mijn ding in 'den bouw').

Ik ben daarnet op het dak gaan kijken, ik heb de indruk dat alle panelen met elkaar doorverbonden zijn. 1 string zou ik dus denken? Maar het is lastig te zien hoe de kabel juist loopt (met de steentjes die op het dak liggen, en de panelen die vlak tegen elkaar staan).
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dus dat bvb een 3.6 (iets) meer dan 3600 watt aankan, klopt dat?
Dat klopt als je bedoelt "dat bvb een 3.6 (iets) meer dan 3600 Wattpiek aankan"
Maar er komt nooit meer uit dan 3600Watt.
Ik ben daarnet op het dak gaan kijken, ik heb de indruk dat alle panelen met elkaar doorverbonden zijn. 1 string zou ik dus denken? Maar het is lastig te zien hoe de kabel juist loopt (met de steentjes die op het dak liggen, en de panelen die vlak tegen elkaar staan).
De vraag was hoeveel kabels er op je omvormer toe komen, daarvoor hoef je het dak niet op ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Ludovic_
lid

Bericht door Ludovic_ »

DaRkMaN_FX schreef: 12 nov 2019, 11:40 Op de nieuwe SB3.6 (SB3.6-1AV-40/41) moet je met 2 strings werken voor deze panelen.
Dus kijken of er 4 kabels naar je omvormer lopen of niet.

Heb je een leg schema of op uw keuringsrapport kijken hoe de strings zijn aangesloten.
String 1 : 8 / String 2 : 8
of
String 1 : 12 / String 2 : 4

Je opbrengsten zijn aan de lage kant, dus nazicht vragen aan uw installateur is aangeraden.

Bedankt!

Er lopen inderdaad 4 kabels naar de omvormer:

Afbeelding

Je uitleg over het keuringsrapport is voor mij even helder als het keuringsrapport zelf :-)

Dit is mijn keuringsrapport:

Maar gezien de 4 kabels er zijn, veronderstel ik dat het op dat vlak in orde is. Zal toch geen gemakkelijke oplossing zijn dus... Tenzij er iets op het dak niet goed aangesloten zou zijn, als dat kan zonder dat de omvormer / de keurder het opmerkt.
Ludovic_
lid

Bericht door Ludovic_ »

janus schreef: 13 nov 2019, 21:20 De vraag was hoeveel kabels er op je omvormer toe komen, daarvoor hoef je het dak niet op ;-)
Die beginners toch, hè :mrgreen:

4 kabels komen toe aan de omvormer (zie foto in vorige post).
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Kun je in je daggrafieken niets terug vinden over de opbrengst per mpp/kring?
of de spanning/amperage per kring?
.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

ErikDD schreef: 12 nov 2019, 00:37 Heb je geen daggrafiek van een zonnige zomerdag?
Die kan je dan vergelijken met het resultaat van PVCalc: http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Kan je ons geen beeld tonen van een daggrafiek zoals Erik vraagt, liefst van een zomerdag.
Daarop is eventueel te zien dat de omvormer op bepaalde moment gewoon uitvalt. Een te hoge netspanning kan daarvan de oorzaak zijn.
Probeer ook eens de 2 kringen(strings) met elkaar te vergelijken zoals Janus voorstelt.
Vermits de installatie nog zeer jong is, moet je zorgen dat de installateur zeer snel zijn verantwoordelijkheid neemt en alles eens goed nakijkt.
Wat die kabels betreft, die zouden volgens 'de regels van goed vakmanschap' niet los op het dak mogen liggen maar netjes opgebonden moeten zijn tegen de panelenen/profielen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Je hebt 2 gelijke strings van 8 panelen.

Dus zou je overdag in SunnyExplorer toch wel kunnen vergelijken welke spanning elke string geeft.
Is uw omvormer aangemeld op SunnyPortal.com ? Hier kan je ook foutcodes / logboek bekijken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD »

Het zou wel eens kunnen dat de strings verkeerd zijn aangesloten op de omvormer.
Volgens de datasheet:
Aantal onafhankelijke MPP-ingangen / strings per MPP-ingang
2 / A:2; B:2

Je kan dus de 2 strings panelen parallel aansluiten op MPP ingang A.
Je gaat dan de maximale stroom overschrijden en de opbrengst gaat veel te laag zijn.

De kabels moeten dus waarschijnlijk anders aangesloten worden zodat string 1 op ingang A zit en string 2 op ingang B.

P.S. Bij nazicht lijkt het toch wel correct aangesloten te zijn
SB3_6.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw
Plaats reactie