2 strings met ongelijke panelen

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
tv-cableguy
Installatie Land: België

2 strings met ongelijke panelen

Bericht door tv-cableguy »

Dag allemaal, ik wou even informeren of het mogelijk is om op 1 string (8 panelen) in serie te plaatsen en op string 2 (10 panelen) Dus de spanning zal ongeveer 66Volt meer zijn op string 2
De 8 panelen staan op 30 graden opstelling (pannen puntdak) en de andere 10 staan op 10 graden (Van Der Valk Systemen, plat dak)
De omvormer is een SMA Sunny Boy 4000TL en heeft een dubbele MPP tracker.

Kan iemand mij hier over adviseren aub, of zijn er van jullie met ongeveer zo'n een opstelling?

Mvg, Alain
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 2 strings met ongelijke panelen

Bericht door janus »

Als je ze allebei op een verschillende mpp tracker aansluit is er geen probleem, daar dienen die mpp trackers tenslotte voor.

Je moet wel de max. stroom en spanning respecteren van de ingang en ook zorgen dat je aan de opstartspanning komt.
SMA heeft hier trouwens een online tool voor
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
tv-cableguy
Installatie Land: België

Re: 2 strings met ongelijke panelen

Bericht door tv-cableguy »

Dag Janus, dank voor je reactie! Prima dan ga ik dat zo doen, ik heb namelijk nog 1 paneel over en ga er nog 1 bijkopen. Ik kan dan nog een extra schans bijplaatsen. De bedoeling is om er alles uit te halen van nutteloze ruimte op het dak :D Daar kan je beter energie van maken :tu:
Plaats reactie